Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

franky's topic

Gestart door kabas zaterdag 08 januari 2022, 09:04:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
franky's topic
kabas
gast

franky's topic
gegroet medespoorders
zoals ik al vertelde in mijn voorstel topic
ik ben helemaal nieuw in deze wereld en wil samen met mijn kids een leuke baan maken
we hebben gekozen voor marklin spoor K-rail en gaan voor de belgische treinstellen
zoals jullie zien op de tekening zouden we graag met 6 treinstellen gaan rijden in de verre toekomst
we zijn ook al op vele facebook sites ingelogd om daar wat hulp te zoeken maar ik denk dat hier iedereen verzameld is
laat ons zeggen dat we al een paar weken bezig zijn en hebben nu een eerste fase op papier klaar
ik moet wel bekennen dat ik dacht dat het gemakkelijker ging gaan maar die eerste plannen liggen al weer in de vuilbak
je komt al snel plaats tekort
we gaan in fases werken en de eerste is het schaduwstation wat al voor heel veel kopzorgen gezorgd heeft
ok hier komt dan de eerste tekening
graag jullie mening hierover en dan al een eerste vraagje
waar zou ik extra aansluitpunten voorzien ?
Re: franky's topic
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: franky's topic
Waarom gebruik je 3-weg wissels? Je kunt naar mijn mening beter meegebogen wissels inzetten. Daarmee verleng je de opstelsporen en vermijd je S-bochten bij de wissels.
Mogelijk kun je de lengte ook nog eens opdelen in 2 achter elkaar liggende blokken.
Bij mijn baan heb ik nagenoeg hetzelfde schaduwstation met meegebogen wissels en ook met 6 opstelsporen.
Je zou eens kunnen kijken in mijn topic (zie link "station Engental").
Direct aan het begin zie je het sporenverloop.
Re: franky's topic
kabas
gast

Re: franky's topic
hoi Martin
bedankt voor je reactie
op deze manier heb ik maar 6 wissels nodig en op jouw manier het dubbele denk ik
die helle lange treinen daar ben ik ook niet voor te vinden
ik heb nu een lengte van 150cm per spoor waar ik ze snachts kan laten rusten dus daar ga ik rekening mee moeten houden
ik heb je tekening eens bekeken zo kan het inderdaad ook alleen heb ik dan het probleem dat aan de linkerkant van de baan je een heel eind verder komt en op die plaats wil ik dan aan mijn helling beginnen richting de hoofdbaan
Re: franky's topic
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: franky's topic
Je hebt dan maar 4 wissels meer nodig, waarvan de helft van het totaal gewoon handwissels kunnen zijn. omdat dit uitrijwissels zijn.
Maar goed...dit is niet fout natuurlijk en je eigen keuze, maar ideaal is het niet. Dit zoals gezegd door de S- bochten, die je eigenlijk zoveel mogelijk moet vermijden ivm. ontsporingsgevaar.
Zeker in een schaduwstation is dat niet wenselijk.
Re: franky's topic
kabas
gast

Re: franky's topic
hmm daar zeg je zoiets
dat ontsporingsgevaar kom ik wel vaker tegen
ik snap het eigenlijk niet zo goed waarom marklin die sporen dan maakt als ze die bocht niet kunnen nemen
maar ik denk dat ik dit zelf wel zal ondervinden in de toekomst
ik ga toch bij mijn 3wegwissels blijven omdat ik die al in mijn bezit heb
en anders moet er weer naar de hobbywinkel gereden worden  :)
maar om eens terug te komen op mijn vraag waar moet ik de aansluitsporen plaatsen en hoeveel ?
Re: franky's topic
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: franky's topic
Wat bedoel je met aansluitsporen c.q.. aansluitpunten?
Re: franky's topic
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: franky's topic
Citaat van: kabas op zaterdag 08 januari 2022, 09:04:43ik ben helemaal nieuw in deze wereld en wil samen met mijn kids een leuke baan maken
Over dit ontwerp voor een schaduwstation valt al veel te zeggen, maar klein is het niet. Als je een grote baan begint te bouwen en je komt er op een gegeven moment achter dat er iets fout zit, moet je het misschien weer afbreken. En omdat je nieuw bent, is de kans daarop vrij groot.

ik raad je dan ook aan om als eerste baan iets veel eenvoudigers te bouwen. Daar kun je alvast een heleboel van leren, en bovendien kun je ontdekken wat je leuk vind aan de hobby (en wat niet). In de wetenschap dat de eerste eenvoudige baan toch maar tijdelijk is, maakt het baanplan niet zo veel uit, daar hoef je niet opnieuw twee weken mee te worstelen. Nog wel een tip voor een eenvoudige, eerste baan: zorg dat de treinen kunnen keren zonder achteruit te hoeven rijden. Nadat de rails er eenmaal ligt en de treinen kunnen rijden, kun je gaan oefenen met het aankleden, maar omdat de baan toch geen lang leven zal hebben, zou ik daar niet al te veel tijd in steken. En bedenk vooral dat het niet erg is als je een fout maakt. Daar leer je van.

Wanneer je niet met hoogteverschillen werkt, kun je beginnen met de rails gewoon los neer te leggen, dan kunnen de treinen al meteen rijden. Daar zullen de kids heel blij mee zijn. Iets ingewikkelder mag ook nog best, maar zo'n groot schaduwstation gaat echt veel te ver.

In ons forum staan veel topics waarin het over een eerste baan gaat, daar kun je vast wel inspiratie uit halen. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar deze. Weliswaar is dat C-rail, maar dat is maar een detail, met K-rail kan iets dergelijks ook best. Het is niet groot, maar biedt toch al interessante mogelijkheden om met een paar treinen te kunnen rijden. Pas nadat de topic starter deze eerste baan had gebouwd en de treinen er een tijdje op hadden gereden, begon hij aan zijn tweede. Groter, wat ingewikkelder en met schaduwstation.
Re: franky's topic
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: franky's topic
Tjoekedoris>Wat bedoel je met aansluitsporen c.q.. aansluitpunten?
Ik denk het volgende. Ik ga er van uit dat elke trein op elk opstelspoor kan stoppen bij een stroomloos te schakelen deel. Dan zou ik bij elk opstelspoor een aansluiting maken voor de stroom of zo als velen zeggen de voeding. Dus zowel massa (bruin) als baanstroom (rood) aansluiten.
Dan weet je vrij zeker dat de loks voorzien worden van een goede voeding. Daarnaast is het goed om bij gebruik van K-rail om de zeg 1,5 meter een voedingaansluiting te gaan maken. De overgang tussen de K-rails is niet 100% toekomst betrouwbaar want er gaat verlies optreden als de contacten in de loop van de tijd corrosie gaan vertonen.
Dirk :-{)
Re: franky's topic
antonv
gast

Re: franky's topic
Citaat van: kabas op zaterdag 08 januari 2022, 11:53:43
ik ga toch bij mijn 3wegwissels blijven omdat ik die al in mijn bezit heb
Dat begrijp ik, en het meeste materiaal, toch oud van Märklin, heeft daar geen problemen mee.
Maar de aap komt uit de mouw als je materiaal hebt dat er wel problemen mee heeft en je met een ontwerp zit als dit waarbij alle treinen over de 3-weg wissels moeten rijden.
Voorzie minstens 1 traject dat kan bereden worden zonder 3-weg wissels te moeten passeren en dan kun je dat moeilijke materiaal ook in zetten.
Idem voor te korte bochten, geen probleem als er andere rijmogelijkheden over blijven, groot probleem als alles wat je hebt er moet passeren.
Re: franky's topic
kabas
gast

Re: franky's topic
alvast mijn dank aan de vele reacties
met de aansluitsporen bedoelde ik idd de aansluitpunten dus hierbij ben ik al geholpen  :thumbup:
het schaduwstation komt eigenlijk onder de tafel te staan dus lijkt het me niet handig om dit achteraf te doen
ik begrijp ook wel dat er veel fouten zullen gemaakt worden bij het bouwen (heb ik al ondervonden bij het uittekenen van een helix maar die plannen lagen snel in de vuilbak)
in fase 2 van het plan is het de bedoeling dat ik links van de baan naar de bovenbaan zal bouwen dus een 10cm hoger
eens boven sluit ik de cirkel om al de eerste rijtesten te doen
we bezitten reeds 1 nmbs Loc en het marklin centraal station 60215
de wissels worden bediend met de schakelaars van marklin
de opdracht naar de kids toe wordt dan bv zet de trein op spoor 4 om zo toch op een speelse wijze te leren omgaan met de baan
Re: franky's topic
kabas
gast

Re: franky's topic
met de S bocht bedoelen jullie dit zeker
mss is deze tekening een oplossing daarvoor
gewoon een beetje verlengen ?
Re: franky's topic
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: franky's topic
Nee, de S-bochten zitten bij de wissels in afgebogen stand. Daar zit na de bocht van de wissel een tegenbocht. Dat is niet wenselijk. Dat heeft niets te maken met de keerlus zoals je aan geeft.
Re: franky's topic
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: franky's topic
Ik denk dat ik het schaduwstation als volgt zou oplossen (sporen naar smaak verlengen). Dan ben je de meeste S-bochten wel kwijt. Je hoeft bij eenrichtingsverkeer alleen de inrijdende kant aan te drijven, de uitrijdende kant wordt wel door de treinen opengereden. Sommige mensen verwijderen daartoe zelfs het veertje die de wissel weer in de oorspronkelijke stand terugbrengt.
Re: franky's topic
kabas
gast

Re: franky's topic
ik heb het eens bekeken maar ik vind eerlijk gezegd dat ik op deze manier wel aan lengte verlies  :(
Re: franky's topic
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: franky's topic
Daarom moet je ook meegebogen wissels nemen.  :(
Re: franky's topic
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: franky's topic
Citaat van: kabas op zondag 09 januari 2022, 20:50:20
ik heb het eens bekeken maar ik vind eerlijk gezegd dat ik op deze manier wel aan lengte verlies  :(

En als je 'm in tweeën splitst, zoals je zelf gedaan hebt met de driewegwissels? Je kunt ook overwegen 'm om de bocht te leggen, maar dat zou ik niet ideaal vinden.

Citaat van: Tjoekedoris op zondag 09 januari 2022, 20:58:11
Daarom moet je ook meegebogen wissels nemen.  :(

Die heb ik mijn baan zoveel mogelijk vermeden om dezelfde reden waarom ik drieweg- en kruiswissels vermijd.
Re: franky's topic
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: franky's topic
Citaat van: 1200Blauw op zondag 09 januari 2022, 22:15:06
Die heb ik mijn baan zoveel mogelijk vermeden om dezelfde reden waarom ik drieweg- en kruiswissels vermijd.

Sorry, dat ontgaat mij een beetje. Wat is er mis met meegebogen wissels in het schadwstation?
Re: franky's topic
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: franky's topic
Ontsporingsgevaar, net als bij drieweg- en kruiswissels. Maar misschien heb jij daar (nog) geen last van gehad gezien je stevige reactie.
Re: franky's topic
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: franky's topic
Citaat van: kabas op zaterdag 08 januari 2022, 10:08:22
Op deze manier heb ik maar 6 wissels nodig

Ik weet niet of de driewegwissels elektrisch aangedreven zijn maar dan zijn er sowieso twee aandrijvingen per wissel. Per saldo maakt het dan niet zoveel uit qua aandrijvingen en aansturingen.
Re: franky's topic
antonv
gast

Re: franky's topic
Er is altijd wel iets dat ergens niet over of door geraakt, ik vang dat op door er voor te zorgen dat er altijd een mogelijkheid is om die obstakels te vermijden door meerdere rijmogelijkheden te voorzien. Het wordt pas problematisch als er een obstakel zit waar hoe dan ook alles moet passeren, dan kun je bepaald materiaal niet meer gebruiken op je baan.
Re: franky's topic
kabas
gast

Re: franky's topic
de wissels zullen idd electr. bediend worden
ik had eigenlijk de bedoeling om dit station te gebruiken om de treinen te stationeren
dus dit stuk van de baan zal enkel gebruikt worden om de treinen wat rust te geven na hun dagelijkse werk  :D
de iets moeilijke treinen zo ik dan bv op spoor 2 en 5 laten toekomen (dit zijn de rechte stukken)
bestaat er geen spoorstukje waardoor de wagon weer terug correct op spoor komt bij een ontsporing ?
Re: franky's topic
kabas
gast

Re: franky's topic
en we zijn er aan begonnen  :D



de eerste test met analoog transfo en loc zijn geslaagd
geen enkele sectie waar hij stopt dus de spoortjes zijn goed gekuist  :)
Re: franky's topic
kabas
gast

Re: franky's topic
dit zou de aansluiting moeten worden op de bovenbaan
ik denk niet dat dit voor problemen kan zorgen ? of wel ?
Re: franky's topic
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: franky's topic
Waarom heb je aan de rechterzijde gekozen voor dit sporen verloop? Heb je die wissels soms al en wil je die opmaken?
Je kunt toch veel beter die beide sporen die van het schadwstation komen rechtdoor laten lopen en de 2 binnensporen daarop aansluiten?
Dit is allemaal zo krom en aangezien het in het zicht ligt, is het niet bepaald een fraaie oplossing. (weer die S-bochten).
Je hoeft eigenlijk alleen maar de bovenste linkse wissel te vervangen voor een rechts wissel.

Re: franky's topic
kabas
gast

Re: franky's topic
hey ben je ff kwijt hoor
links komen de sporen boven de grond van het schaduw station dus dacht ik deze rechts aan te sluiten
mocht je tijd hebben zou je een tekening kunnen maken wat je juist bedoeld
Re: franky's topic
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: franky's topic
De 2 sporen van het schaduwstation komen uit in een kruiswissel en een rechts wissel. Daarna ga je verder met een bocht naar links en een tegenbocht naar rechts. Je kunt toch gewoon rechtdoor gaan?
Dan kan je het binnenste spoor van de bovenbaan met een rechts wissel aansluiten i.p.v. een links wissel. Dan zijn die rare kronkels weg en is het wat realistischer.
Verder zou ik tussen de buitenste bocht en de tegenbocht naar de kruiswissel eerst een rechte rail plaatsen. De wissels schuiven dan wat verder door naar boven op de tekening, maar die rare slingerbochten zijn dan weg.
Re: franky's topic
kabas
gast

Re: franky's topic
ok ik denk dat ik het begrepen heb  :|
op deze manier dan ???

of zo ???
Re: franky's topic
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: franky's topic
perfect  :thumbup:
Aangezien je uitsluitend links en rechts rijdt (heen- en teruggaand spoor), zou je de kruiswissel kunnen vervangen door een gewone kruising. Is goedkoper en geen ontsporingsgevaar.
Re: franky's topic
kabas
gast

Re: franky's topic
ok is bij deze gebeurt (thx)
dan komt nu fase 3  :D

ik zal het eens proberen uit te leggen hoe ik het zie
dus de goederentrein komt aan op spoor A en ontkoppelt daar zijn wagons
daarna haalt hij de geladen wagons op aan spoor B waarna hij vertrekt richting C
dan komt de rangeer loc in actie (D)
deze zet alle wagons op hun juiste plaats bij de loodsen  :)
Re: franky's topic
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: franky's topic
Op zich vertel je een heel logisch verhaal. Even een paar opmerkingen die je wellicht helpen. Moet spoortje D dan niet langer worden, of haalt er rangeerlocje er telkens maar 1 of 2 wagens af? Je zit al vrij snel in de locloods als ik het zo zie. Daarom is de plaats van die locloods niet heel logisch in mijn ogen. En er kan dus nooit een trein van het spoor naast C op de sporen A of B komen? Beperkt dat de mogelijkheden niet?
Re: franky's topic
kabas
gast

Re: franky's topic
goede opmerking
dat kan ik idd beter wat langer maken  :thumbup:
Re: franky's topic
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: franky's topic
Misschien kun je je beschikbare ruimte en je baanoppervlak deponeren.
Dan kunnen we het geheel eens overzien.
Re: franky's topic
kabas
gast

Re: franky's topic

over deze ruimte beschik ik
ik had graag in een T vorm gewerkt
(moet dus U vorm zijn  :P)
Re: franky's topic
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: franky's topic
En wat is nou de positie van de rails op de tafel?
Wat is je plan voor het geheel, je wensen, je globale beeld wat je voor ogen hebt.
Kortom....het thema.
Re: franky's topic
antonv
gast

Re: franky's topic
Je wil in een T werken en je laat een omgekeerde U zien?
En 3m is langer dan 4m?
Veel wijzer wordt ik hier niet van...
Re: franky's topic
kabas
gast

Re: franky's topic
sorry heren, tis idd niet zo duidelijk
ik wou het gisteren ff snel doen maar ben niet zo een artiest als de meeste hier  :D
ik hoop dat deze tekening wat meer duidelijkheid geeft
de tafel komt idd in een omgekeerde U vorm
de kamer is 3 meter op 5 meter
het thema wou ik bij het belgische blijven
het schaduwstation komt dus onder de tafel terecht en komt op de linkerkant naar boven
de linkerkant wou ik gebruiken om een loodsdepot te maken met speelmogelijkheden
de rechterkant van de tafel wou ik hetzelfde doen maar dan met ketelwagons dus zeg maar met oliebedrijven enz...
maar daar ben ik nog niet helemaal uit
de baan boven het schaduwstation zou ik willen gebruiken als kustlijn,dus een 3meter lange kust met appartementen,zeedijk,duinen enz...
alle ideeen zijn welkom
de treinen rijden dan waarschijnlijk in het midden van de baan of op een andere hoogte om zo weer meer city te maken.
dit is zowat het plan (voorlopig)
nogmaals mijn dank aan de mensen die hier aan willen mee werken en denken  :thumbup:
Re: franky's topic
kabas
gast

Re: franky's topic
ik heb weer moeten veranderen
tis te groot aan het worden  :(
ik kan de grote bochten niet gebruiken
dit wordt het nieuwe plan