Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Nieuw baanplan

Gestart door gvw zondag 02 januari 2022, 21:58:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuw baanplan
gvw
gast

Nieuw baanplan
Allen,
Eerst mezelf even kort voorstellen: na enkele jaren pauze ben heb ik de draad van het modeltreinen rijden terug opgenomen. Door tijdsgebrek (zeer drukke job + klein kindje) echter zeer weinig tijd vrije tijd om met de modeltreinen bezig te zijn, dus ik wil een relatief eenvoudige baan om de treinen eens te laten rijden en wat op ontdekking te gaan met blokken, automatische rijwegen etc.
Ik heb/had een baan, maar deze om praktische redenen ietwat moeten aanpassen.
Hieronder een eerste schets van de beschikbare ruimte, en een idee.
een 4 sporig eindstation, hergebruiken van het bestaande schaduwstation en een keerlus voor het vrachtvervoer of om een doorrijdende trein mogelijk te maken.
Hebben jullie een (gratis) tekenprogramma voor een baan, zodat ik dit plan eens kan uittekenen op schaal?
Andere bedenkingen bij het baanplan of suggesties?
Ik heb nu een CS1, en heb al wat geëxperimenteerd met pendeltreinen via het CS1, werkt op zich goed, maar ik zou uiteraard graag het centraal station en de baan hiermee ook gaan sturen. Op vandaag heb ik nog geen echte ervaring met blokken en automatisch rijden. Is dit erg moeilijk? Of eerder eenvoudig, en met welke software?
Hebben jullie andere leuke ideeën op een dergelijk formaat van baan?
Dus kort samengevat:
-   Wat denken jullie van het baanplan?
-   Hebben jullie eventueel andere leuke voorstellen op deze ruimte?
-   Is er gratis tekensoftware, zoja welke?
-   Is het blokkenrijden (of botspreventie) en automatische rijwegen rijden moeilijk op te zetten?
-   Welke software gebruik ik hiervoor het beste?

Alvast bedankt voor jullie feedback!
Re: Nieuw baanplan
antonv
gast

Re: Nieuw baanplan
Als een hokje 10x10cm moet voorstellen zitten de wissels wel heel dicht op elkaar...
Re: Nieuw baanplan
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuw baanplan
Het lijkt mij verstandig eerst eens een ouderwets sjabloon te kopen en dan te gaan tekenen. Of een paar tientjes uit te geven aan een tekenprogramma zoals Anyrail of Scarm. De demoversies zijn gratis maar hebben beperkingen: maximum aantal raikstukken, niet kunnen opslaan, dat soort dingen.
Een CS1 kun je met een pc verbinden en dan experimenteren met Koploper of RocRail. Die zijn wel gratis.
En is het moeilijk? Nee, maar je moet je wel wat verdiepen in de manier waarop het allemaal werkt. Met je voorgenomen railplan zal dat wel gaan. Het is iets meer dan een simpel testbaantje, maar dat heb ik ook niet gemaakt. Ik heb gewoon de grote ovalen die mijn baan heeft, in blokken verdeelt, de inhaalsporen ook en toen gewoon gaan invoeren in RocRail. En dat ging goed. Nog steeds trouwens. Inmiddels maak ik de hele baan automatisch aanstuurbaar. Gewoon omdat het kan.

Succes,

Peter
Re: Nieuw baanplan
Lid sinds: 2021

offline
Re: Nieuw baanplan
Je kan gratis de demoversie van Wintrack downloaden. Daarin zitten alle functionaliteiten met o.a. een helpfunctie (handig voor op te starten)voor een baan uit te tekenen. Je kan de beschikbare oppervlakte ingeven (meerdere vormen mogelijk) en dan hierin je sporen insluizen (keuze uit verchillende merken).
Bij complexe situaties kan je Wintrack spooreinden automatisch aan elkaar laten kopplen.
De code van de gebruikte railonderdelen kan je naast elk onderdeel laten zien (is een optie in het softwarepakket).
Wat je er niet mee kan is je plan bewaren in het programma en je kan ook niet rechtstreeks afdrukken vanuit het programma. Maar dat kan je oplossen door bvb je baanplan als schermafdruk bewaren en dit in een courant programma binnen te trekken (bvb Word, Excel,..) en het vanuit hier af te drukken. De volgende keer moet je dan wel de tekening terug nabootsen, maar dat is een fluitje van een cent (en neemt maar enkele minuten in beslag).
Je kan ook de volledige versie nemen maar dan moet je wel een licentie kopen (ca. 100 euro). Je kan ook wissels etc. en gebouwen opladen in het sporenplan.
Het handige is bovendien dat je de volledige onderdelenlijst krijgt weergegeven zodat je alleen koopt wat nodig is.


Succes ermee!
Re: Nieuw baanplan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Nieuw baanplan
Citaat van: Butselboy op zondag 02 januari 2022, 22:30:01Maar dat kan je oplossen door bvb je baanplan als schermafdruk bewaren en dit in een courant programma binnen te trekken (bvb Word, Excel,..) en het vanuit hier af te drukken.

Word en Excel zijn hier niet erg goed in. Het simpele Paint doet het veel beter. Na eventueel de overbodige randen er afhalen kun je het opslaan als .png bestand, dat is haarscherp.
Re: Nieuw baanplan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Nieuw baanplan
Het lijkt erop dat je tafel precies op schaal getekend is, maar de rails die erop ligt niet. Hier en daar zie ik een wat optimistische voorstelling van zaken. Het lijkt of je met lange treinen wilt gaan rijden op een oppervlak dat daartoe helemaal niet geschikt is. Lange treinen op deze tafel raad ik af in H0. Dan zou ik eerder naar schaal N (1:160) gaan kijken.
Wellicht is het om te beginnen verstandig even te delen wat je hier precies mee wilt. Ga je Nederlands materieel rijden, of juist Zwitsers, Duits, ...? Internationale treinen, enkel regionaal verkeer, lokaalbaantje? Je zegt dat je kleine kinderen hebt. Gaan die er ook mee spelen? Wordt het een speelbaan, een rijdbaan of juist een modelbouwbaan (de nadruk op natuurgetrouwe details)? Dat maakt veel uit bij de keuzes die je maakt. Met dat soort info kunnen een aantal mensen hier op het forum je een heel eind op weg helpen.
Re: Nieuw baanplan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Nieuw baanplan
Inderdaad, het gaat niet passen. Ik heb het eens getekend (in WinTrack en met C-rail), voor zover het me duidelijk is althans. Vooral rechts komt het niet best uit, maar ook de keerlus aan de linkerkant krijg ik er zelfs met een flink aantal krappe bochten niet op. Die keerlus is nog wel te redden door de wissel naar achteren te schuiven, maar rechts zie ik geen oplossing. En als daar ook nog een spiraal moet komen, wordt dat er eentje met een veel te groot stijgingspercentage. Dat neemt niet weg dat ik het ontwerp op zich best aardig vind. Met een iets aangepaste tafel moet het best lukken om iets te ontwerpen dat hier op lijkt.

Gezien de bedoelingen, raad ik overigens aan om te beginnen met een veel eenvoudiger baan om ervaring op te doen met het maken van blokken en met een computerprogramma voor het automatisch rijden. Die baan hoef je niet aan te kleden, gewoon los neerleggen is al voldoende. En met veel eenvoudiger bedoel ik iets zonder hoogteverschillen, niet te veel wissels, een kruising, en misschien nog een paar ontkoppelrails.
Re: Nieuw baanplan
Bedankt voor de feedback. Ik zal nog eens tekenen en vereenvoudigen, ik kan ook nog een beetje spelen met de ruimte van het rechter en linker been (echter wel beperkt, maar 10 cm moet wel lukken).

Bedankt om het te visualiseren.
Re: Nieuw baanplan
Het gaat vooral over een Duitse baan, veel tijdperk 3-4.
Kindje speelt zeker nog niet mee en is ook niet de bedoeling, het is ook een tijdelijke baan (enkele jaren ) en vooral de bedoeling wat te kunnen rijden en de treinen uit de doos te halen en ter zelfde tijd wat te experimenteren met digitale sturingen, blokken en scenery.
Re: Nieuw baanplan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Nieuw baanplan
Citaat van: gvw op zondag 02 januari 2022, 21:58:12hergebruiken van het bestaande schaduwstation

Ik wil best verder meedenken, maar zonder wat meer informatie wordt het lastig om hier iets goed op aan te sluiten.

Heb je een baanplan van dit schaduwstation, of op z'n minst een foto en de afmetingen? Hoe was de verbinding met de bovenbaan gemaakt? Was dat een klimspiraal of iets anders? En als het een spiraal was, was dat dan enkel- of dubbelspoor, welke boogstralen en waren het cirkels of zaten er ook nog rechte rails in?

Een andere optie is dat je op het schaduwstation dat je nog hebt eerst eens iets heel eenvoudigs aansluit zodat je kunt oefenen met blokken en automatiseren. Al is het maar een eenvoudige keerlus. Daarmee heb je voorlopig genoeg te doen, scenery komt later wel. Als alles goed werkt, kun je de keerlus weghalen en iets anders maken. Bijvoorbeeld iets dat lijkt op wat je in de openingspost had geschetst want dat ziet er wel aardig uit, maar dan zodanig dat het past binnen de beschikbare ruimte.

Of, beter nog, leg voordat je iets met het schaduwstation doet eerst een simpel testbaantje neer om te oefenen met blokken en automatiseren. Al is het maar een ovaal met inhaalspoor en een zijspoortje, dan kun je al met drie locs aan de slag.

Gaat het trouwens om Märklin M-, K- of C-rails, of iets heel anders?

Re: Nieuw baanplan
Citaat van: speeltmettreintjes op dinsdag 04 januari 2022, 18:41:48
Citaat van: gvw op zondag 02 januari 2022, 21:58:12hergebruiken van het bestaande schaduwstation

Ik wil best verder meedenken, maar zonder wat meer informatie wordt het lastig om hier iets goed op aan te sluiten.

Heb je een baanplan van dit schaduwstation, of op z'n minst een foto en de afmetingen? Hoe was de verbinding met de bovenbaan gemaakt? Was dat een klimspiraal of iets anders? En als het een spiraal was, was dat dan enkel- of dubbelspoor, welke boogstralen en waren het cirkels of zaten er ook nog rechte rails in?

Een andere optie is dat je op het schaduwstation dat je nog hebt eerst eens iets heel eenvoudigs aansluit zodat je kunt oefenen met blokken en automatiseren. Al is het maar een eenvoudige keerlus. Daarmee heb je voorlopig genoeg te doen, scenery komt later wel. Als alles goed werkt, kun je de keerlus weghalen en iets anders maken. Bijvoorbeeld iets dat lijkt op wat je in de openingspost had geschetst want dat ziet er wel aardig uit, maar dan zodanig dat het past binnen de beschikbare ruimte.

Of, beter nog, leg voordat je iets met het schaduwstation doet eerst een simpel testbaantje neer om te oefenen met blokken en automatiseren. Al is het maar een ovaal met inhaalspoor en een zijspoortje, dan kun je al met drie locs aan de slag.

Gaat het trouwens om Märklin M-, K- of C-rails, of iets heel anders?
Re: Nieuw baanplan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Nieuw baanplan
Bedankt voor de fotos. Ik neem aan dat alleen het onderste een schaduwstation is, maar voor de zekerheid vraag ik het nog maar even: zijn dit twee schaduwstations boven elkaar?

En op de laatste foto, ligt die bocht daar toevallig of is dat een overblijfsel van de verbinding tussen schaduwstation en de bovenliggende baan?