Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Van Intellie box naar centraal station

Gestart door Rob G zaterdag 08 januari 2022, 08:38:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Van Intellie box naar centraal station
Hallo iedereen op deze koude ochtend,

Ik werk momenteel met de intellibox Basic en wil gaan overstappen naar Marklin centraal station of Esu 50210.
Ik vind de gebruikers vriendelijkheid van de intellibox erg moeilijk bij programmeren van loc's. Veel lukt niet ik blijf er maar mee stoeien wat veel irritatie geeft.
Een loc adres veranderen is gewoon niet te doen.

Ik schakel mijn wissels nog met rail contacten en handbediening. Maar welk centraal station zou ik kiezen. Wie geeft er een advies. Ik ben een volwaardig digibeet ha, ha, ha dus elektronica, en coderen moet zo simpel mogelijk zijn voor mij. Bij de intellibox wordt ik er echt helemaal gek van.
Ik zoek een zeer gebruiksvriendelijke oplossing voor mijn tekortkoming

Mijn dank,
Rob
Re: Van Intellie box naar centraal station
Hoi Rob,
Hoeveel wil je investeren?
Je kunt zoeken naar een tweedehands CS2 of anders een CS3 of CS3+. Daar hangt wel een prijskaartje aan.
Re: Van Intellie box naar centraal station
Ik ben de Intelliebox zo zat dat ik niet zo naar geld kijk in dit geval. alleen de hoofdprijs hoeft ook niet.
2e hans durf ik niet zo goed, alleen van een handelaar dan heb ik garantie.

Hoe denken jullie over de Esu 50210 ?
Re: Van Intellie box naar centraal station
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Van Intellie box naar centraal station
Vergis je niet: ook het CS en de Ecos kennen ingewikkelde zaken.

Groet, Anne W
Re: Van Intellie box naar centraal station
Rob,
Ik raad je aan de handleidingen er maar eens bij te zoeken en te gaan lezen hoe deze apparaten werken. In een winkel kijken is op dit moment een probleem maar misschien kun je bij een hobbyist bij jou in de buurt terecht om een centrale te bekijken.
Re: Van Intellie box naar centraal station
Als ik even mag inpikken in je verhaal. Met de intelliboxen is niks mis maar een vaak gehoorde klacht over Uhlenbrock is dat hun handleidingen geschreven zijn door ingenieurs en ze er ahw vanuit gaan dat wij dit ook allemaal zijn. Ze richten trouwens regelmatig cursussen in , helaas ter plekke in Bottrop, en niet online zoals je in deze covid-tijden zou wensen.
De handleidingen van Marklin zijn voor leken wel begrijpelijker, dat moeten we toegeven
Maar mijn vraag is : hoeveel loc's moet je programmeren ? En hoeveel keer per dag wil je dit gaan doen ?
Mag ik veronderstellen dat je je loc éénmaal wil programmeren en er voor de rest mee rijden ?
Of geef je je loc's elke dag een ander adres ? Kan hé, elke dag is anders.  :)
Dan lijkt me de aanschaf van een nieuwe centrale enkel hiervoor toch wel een duur grapje.
Kan je beter een MS1 of MS2 (desnoods 2e hands) aanschaffen en een klein programmeerspoortje aanleggen.
Je intellibox gebruik je dan voor de baan te besturen.
Re: Van Intellie box naar centraal station
 @citaat Dat is niet zo, een Intellibox Basic is een simpel ding met een nette handleiding, zelfs in je moerstaal.

Dit is typisch een gevalletje PEBKAC.......

Gr, Ben.
Re: Van Intellie box naar centraal station
Of je als digibeet voor het programmeren over moet stappen op de CS2 / CS3? Of de Esu ECoS? Goed, zelf zou ik dan meer kiezen voor de Esu dan voor de CS3. Wat Ben al aangeeft: Ook bij deze twee apparaten is het zaak om de handleiding te lezen. Ik zou eerst de handleidingen lezen en bedenken of je eruit komt. Of gewoon kijken of je bij mensen thuis kan kijken of je daar eens mag kijken naar de twee verschillende centrales. Dit omdat je nu ook al problemen hebt met een relatief simpele centrale.

Groet Ronald.
Re: Van Intellie box naar centraal station
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Van Intellie box naar centraal station
Je klaagt over dat zelfs een adres veranderen en moeilijk verhaal is. Is dat altijd of alleen bij specifieke decoders?
Re: Van Intellie box naar centraal station
Ik heb een beslissing genomen en ga overstappen naar een ander besturingssysteem. En ja duur grapje dat klopt maar de intelliebox kom ik niet uit. Ik mis dingen of misschien heeft hij wel een storing. Ik heb hem nu 5 jaar en vanaf het begin al problemen met programmeren Loc's raken hun adres kwijt en schakelen naar de fabrieksinstellingen en dat zitten er 3 loc's op adres 3 en dat is dan niet meer te veranderen, Hopla naar een kennis met de hele zooi die een ESU 50200 heeft om de locomotieven weer om te zetten naar een ander adres.
Vorige week een nieuwe loc gekocht en op adres 11 laten zetten en thuisgekomen herkend de Inteliebox het adres niet. En op fabrieksinstelling doet hij het weer wel, en niet om te zetten, wat een drama. Ha Ha. Jullie lezen het al ik ben hem zat ha, ha, ha.

En nee ik programeer mijn locomotieven niet dagelijks maar als het wel een keer moet lukt het niet en dan baal ik dat ik er weer mee op pad moet naar een ander om hem te laten programmeren. Kan gewoon aan mij liggen hoor, zal ook wel maar dan maar nieuwe kans uitproberen.

Ik vind de handleiding toch erg summier, soms lijkt het of er handelingen ontbreken, soms moet ik het programmeren wel 10 keer doen en dan ineens doet hij het wel. Soms ook niet. Ik ben er gewoon klaar mee en een hobby moet geen irritatie geven.

Ik ben nu handleidingen aan het lezen en dan lijkt het toch dat ik ga kiezen voor de Esu 50201 besturing.

Mijn dank voor al jullie reacties,

En vergeet het niet "Blijf gezond".

Rob
Re: Van Intellie box naar centraal station
Het is niet de bedoeling je te verontrusten maar de handleiding van de Ecos is ook vrij summier en -in mijn beleving- soms onduidelijk.
De vragen op het ESU-fora zijn er niet voor niets
Een Nederlandse versie is beschikbaar maar dat is wel een letterlijke vertaling van de originele handleiding.
Voor de goede orde: ik gebruik de Ecos nagenoeg al 9 jaar !

Cees
Re: Van Intellie box naar centraal station
Sowieso zal je altijd de handleidingen moeten gebruiken.
Sorry, ik wil niet choqueren, maar nu komt het over alsof wanneer je je autoradio/gps niet kan programmeren, je dan maar een nieuwe auto gaat kopen.
Re: Van Intellie box naar centraal station
ik zie dit draadje en denk: Dat ga ik volgen! Ik ben namelijk al zeker 11 jaar blij met mijn Intellibox Basic en zie de noodzaak tot veranderen niet. Nieuw spul kriebelt wel..
Wat zijn hier de argumenten? Voor me zelf mis ik een bak geluiden die een lok tegenwoordig heeft. Of wordt je er gek van en gebruik je dat toch niet? MFX, dat mis ik niet. Ja, de menustructuur is wellicht bij het coderen archaïsch maar ik kom er wel mee uit. Ook bij de oude Controlunit pak je af en toe de handleiding erbij. Een adres in de lok omzetten gaat vaak makkelijker met een MS1 en die pak ik ook wel eens maar het komt zo weinig voor. Hoeveel loks koop ik per jaar? Voor mij al met al niet genoeg om een diepe portemonaie te trekken maar daar mag iedereen anders in staan.
Re: Van Intellie box naar centraal station
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Van Intellie box naar centraal station
Je hoeft je niet te verdedigen, maar zoals ik al vraag: is het bij alle decoders of bij specifieke. Het kan namelijk zijn dat de decoder gewoon niet makkelijk geprogrammeerd kan worden en dit niks met jou of met de IB te maken heeft. Ik heb zelfs met mijn CS3 af en toe nog moeite met bepaalde decoders, ligt puur aan de firmware.
Re: Van Intellie box naar centraal station
Hoi,

Citaat van: Rob G op zaterdag 08 januari 2022, 14:33:42
Hopla naar een kennis met de hele zooi die een ESU 50200 heeft om de locomotieven weer om te zetten naar een ander adres.

Dan zou ik gaan voor een Esu. Dan heb je iemand die je kent die ook het apparaat heeft en je eventueel kan helpen.
Re: Van Intellie box naar centraal station
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

online
Re: Van Intellie box naar centraal station
En prekend voor eigen parochie .  ;)

Op de modelspoorbeurzen (Eurospoor, NMD, Rail etc) is er geregeld een testbaan waar ze ook een Ecos of CS hebben.

Tijdens beurzen sleep ik er ook altijd een mee (Ecos2), met een aantal toeters en bellen (MS(2/)1, oude Android telefoon/tablet, computer en Esu MC2.
Voldoende variatie.

Op dit ogenblik is de Ecos nog min of meer compatibel met Koploper. Of dat nog lang blijft? Geen idee. Maar voorlopig doet deze combinatie het nog, en dat is langer dan de gemiddelde Iphonie wordt ondersteund.... :P ;)

(Overigens gebruik ik mijn Uhlenbrock/Modeltreno Intellibox 650 (ja, de aller eerste uitvoering) nog steeds als ik een 'zuiver' DCC omgeving nodig heb).

JP 
Re: Van Intellie box naar centraal station
Ik heb de nieuwe Esu centrale sinds een paar dagen in gebruik en ook hier is de handleiding summier. Maar met y\Youtube kom je een heel stuk verder. De locomotieven ben ik nu aan het programmeren en dat lijkt goed te gaan tot nu toe. mooie duidelijke centrale en ben erg in mijn nopjes ermee, Oke €649,00 maar ja ik spaar het wel uit met uit eten, dat gaat toch nu niet ha,ha,ha. heb al een nieuwe uitdaging, een pendeltreintje in de bergen. maar dat moet ik nog even gaan uitzoeken.

Iedereen bedankt voor de reacties.
Re: Van Intellie box naar centraal station
Gedaan, afgelopen zaterdag besteld en kon hem in de middag ophalen. Mooi ding.