Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Zelfbouw draaischijf

Gestart door Bert1955 vrijdag 07 januari 2022, 21:01:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Zelfbouw draaischijf
Je kan eventueel ook gewoon een stuk 2-rail gebruiken en in het midden een houtenvloertje met een draad / staafje (in een groef) om de stroomvoorziening te regelen. Dat zou je ook nog eventueel met spijkertjes in het houten vloertje kunnen oplossen en een draad onderdoor. Het ligt er een beetje aan hoe lekker je aan het freubelen wil.  :)
Re: Zelfbouw draaischijf
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Zelfbouw draaischijf
Zure forumleden ken ik niet maar ik hou wel van zure-bommen en b.v. rolmopsen.      >:-D

groet
Harald
Re: Zelfbouw draaischijf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Zelfbouw draaischijf
:) Harald.
Nog een eerste video gemaakt, wel met de domme C-rail erop
Re: Zelfbouw draaischijf
Vooralsnog staat de video op "Privé"?
Re: Zelfbouw draaischijf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Zelfbouw draaischijf
ff wennen aan youtube, zal het proberen recht te zetten zo
Re: Zelfbouw draaischijf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Zelfbouw draaischijf
nu ok?
Re: Zelfbouw draaischijf
Yes  :thumbup:!

Dat werkt heel fraai en vooral stil (maar ik heb dan ook een 7186  ;)).

Met vriendelijke groet,
William
Re: Zelfbouw draaischijf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Zelfbouw draaischijf
mooi en yep, je hoort hem zo goed als niet, ook zonder het achtergrond muziekje die er bij abuis bij zat.

Heb het schema aangepast.
Potmeter voor het "overrule" draaien met schakelaar.
Reset schakelaar voor de Arduino
Overrule schakelaar voor de 0 positie detectie

Re: Zelfbouw draaischijf
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Zelfbouw draaischijf
Mooi alles werkt nu alleen nog stukje K-rails erop.

groet
Harald
Re: Zelfbouw draaischijf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Zelfbouw draaischijf
K—rails erop, speciaal voor Harald B)

En flink wat inspiratie van Ben.

Hekwerk en trappetje zijn ook klaar maar dat komt er later aan. Idem houten vlonders tot aan de spoorstaven.
Tevens de H- balken ter ondersteuning.
Re: Zelfbouw draaischijf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Zelfbouw draaischijf
Precies zoals het plan is Ben:)

De bodem van de kuil is nu nog vlak. Aan de buitenrand komt een ring van ~15mm hoog. Daarop de rail De vloer van de kuil laat ik met gips dan oplopen tot 5mm onder de rand. Dus een verloop van 10 mm in de kuil.

Zo ziet het plan er in 3D uit:
Re: Zelfbouw draaischijf
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Zelfbouw draaischijf
Citaat van: Bert1955 op zondag 06 maart 2022, 12:45:32
K—rails erop, speciaal voor Harald B)

Wat een eer maar je doet het voor jezelf, je hebt er plezier in en het ziet er ook nog eens veel beter uit.

groet
Harald
Re: Zelfbouw draaischijf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Zelfbouw draaischijf
Hoeveel ruimte zit er tussen de planken en de rail?
Verder vind ik de traanplaat tussen de rail erg mooi. Dan zal bij mij niet lukken met K-rail. Of ik zou er een zeer dunne laag tussen moeten maken met gaatjes voor de puko's .........of een dunne draad erover of ga ik te ver?
Re: Zelfbouw draaischijf
Hoi,

Citaat van: Bert1955 op zondag 06 maart 2022, 20:50:18
Hoeveel ruimte zit er tussen de planken en de rail?

Ligt er een beetje aan de breedte van de gebruikte wielflens.

Citaat van: Bert1955 op zondag 06 maart 2022, 20:50:18
Verder vind ik de traanplaat tussen de rail erg mooi. Dan zal bij mij niet lukken met K-rail. Of ik zou er een zeer dunne laag tussen moeten maken met gaatjes voor de puko's .........of een dunne draad erover of ga ik te ver?

Je hebt een aantal opties. Heb je toevallig ook mijn bericht gelezen? Dan zal je zien dat je makkelijk met een stukje 2-rail aan de gang kan gaan:

Citaat van: ronaldk op donderdag 03 maart 2022, 09:27:47
Je kan eventueel ook gewoon een stuk 2-rail gebruiken en in het midden een houtenvloertje met een draad / staafje (in een groef) om de stroomvoorziening te regelen. Dat zou je ook nog eventueel met spijkertjes in het houten vloertje kunnen oplossen en een draad onderdoor. Het ligt er een beetje aan hoe lekker je aan het freubelen wil.  :)

Gebruik dan een Code 100 rails (Bijvoorbeeld Peco 100-rails die zijn 2,54mm hoog) die sluiten mooi aan op de K-rails. Een leverancier in Frankrijk had / heeft mooie metalen traanplaten. In Nederland zullen er ook wel leveranciers (o.a. Modelbouwshop Nederland.) te vinden zijn. Deze zou je dan als vervanging van de puko's kunnen gebruiken. Ik zou de K-rails ook op de aansluitsporen gebruiken. Niet rechtstreeks aansluiten op de C-rails. Of je moet eerst een deel van de rails ontdoen van het ballastbed.
Re: Zelfbouw draaischijf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Zelfbouw draaischijf
Hoi,
Dank voor de reactie!
1. ga zodra ik aan de planken toe ben kijken naar de wielflens. Planken komen in ieder geval iets lager dan bovenzijde spoorstaaf.
2. jouw bericht heb ik een keer gelezen maar had het niet paraat. Prima oplossing! Het zijn de details maar ik kan ook wat zeer dun in 3D printen. Wel nu van plan K-rail op de brug te leggen ipv wat ander erbij aan te schaffen. Komt vast goed.
3. De K-rails lopen in ieder geval een heel stuk door op de (2) aansluit sporen, heb nog 2 K naar C verlopen liggen.

Eerst de brug maar verder afmaken.

Aanvulling: En ook een prima idee Ben!
Re: Zelfbouw draaischijf
Lid sinds: 2013

offline
Re: Zelfbouw draaischijf
Hallo Bert,

Op mijn draaischijf heb ik de railprofielen op styreen gelijmd naast de rails heb ik een stook geplakt van verpakkingsband dat gebruikt wordt om dozen op pallets vast te zetten. Tussen de rail profielen stukjes messing gaas aangebracht die dienstdoen als midden geleider.
Verdere details staan op mijn website maar die weet je wel te vinden

Vgr,
Piet
Re: Zelfbouw draaischijf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Zelfbouw draaischijf
Hoi Piet,
Dank voor jouw reactie. Heb jouw link in mijn favorieten staan, even niet aan gedacht opnieuw te kijken.
Met alle info komt het vast goed.
Moet er ook nog even voor zorgen dat ik de brug er relatief makkelijk af kan halen, de elektrische verbinding is dan wel belangrijk

Aanvullend: zag dat je de roosters weg kan halen om de brug los te halen, goed idee! Denk dat ik er een luikje ondermaak om de verbinding los te kunnen halen, of nog beter, stekker aan de brug en contra eronder
Re: Zelfbouw draaischijf
Citaat van: Bert1955 op maandag 07 maart 2022, 08:42:03
1. ga zodra ik aan de planken toe ben kijken naar de wielflens. Planken komen in ieder geval iets lager dan bovenzijde spoorstaaf.

Kijk even in de modelbouwnormen (NEM) van de Morop - pub. 310. Dan weet je wat de maximale vrij ruimte mag zijn. Volgens de 3rail wiki is het iets van 13,9mm voor Märklin. Dat is namelijk de kleinste flensafstand van märklin volgens de Wiki. Zelf zou ik dan iets minder breed zitten. Je zit ook namelijk met de schoen (bevestiging) van de spoorstaaf.
Re: Zelfbouw draaischijf
Lid sinds: 2012

offline
Re: Zelfbouw draaischijf
Re: Zelfbouw draaischijf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Zelfbouw draaischijf
Dat is erg fraai maar zou wel minimaal ⅓ van de kosten van de hele draaischijf zijn :?
Re: Zelfbouw draaischijf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Zelfbouw draaischijf
Stap verder:

Oplopende bodem uiteindelijk van witte klei gemaakt, gemengt met wat zwart acrylverf. In ieder geval alvast een basis voor verdere afwerking. Hij loopt soepel over de rails.
Re: Zelfbouw draaischijf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Zelfbouw draaischijf
en draaien maar
Re: Zelfbouw draaischijf
Het is mooi gemaakt.  :thumbup:  :thumbup:  Maar naar verhouding lijkt deze brug wel erg hoog. Of lijkt dat maar zo?
Re: Zelfbouw draaischijf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Zelfbouw draaischijf
Citaat van: ronaldk op vrijdag 11 maart 2022, 17:30:58
Het is mooi gemaakt.  :thumbup:  :thumbup:  Maar naar verhouding lijkt deze brug wel erg hoog. Of lijkt dat maar zo?
Denk deels dat het zo is, deels de indruk. In het echt vind ik het wel ok :P
Re: Zelfbouw draaischijf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Zelfbouw draaischijf
Stapje verder.
MDF rand vastgelijmd. Met een lintzaag uit een plaatje gehaald.
Binnenkort de brug spuiten in een soort legergroen.
/youtu.be/cDYw90w4GaQ
Re: Zelfbouw draaischijf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Zelfbouw draaischijf

Verf moet nog wat bijgewerkt worden.
Daarna de planken nog
Re: Zelfbouw draaischijf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Zelfbouw draaischijf
Met de draaischijf gebeurt er op dit moment niet veel. We zijn volop bezig met het baanontwerp, hopen binnenkort een start te maken met de bouw.
Wel heb ik een print laten maken bij JLCPCB van de logische schakelingen, zie post #60, inmiddels was dat schema aangepast / uitgebreid.
Vandaag kwamen de printen binnen want je krijgt er gelijk minimaal 5, en dat voor €2 dus 40 cent per stuk....wel een paar euro voor verzending, productie & transport duurde iets meer dan 14 dagen.
Daar kun je zelf bij lange na geen printen voor maken.
Ze zijn dubbelzijdig en veel beter te solderen dan eigen gebakken.

Verder heb ik nog een flinke partij Mosfets liggen. Printje ontworpen met een indicatieled per kanaal, 4 kanalen per print. JLC heeft er 4 stuks op 1 print van gemaakt, keer 5, dus 5*4*4 = 80 kanalen. (0,05ct per kanaal excl componenten maar die had ik al) Vast ruim voldoende voor de baan :)

In het verleden liet ik professioneel printen maken in Europa. Voor dit project uit nieuwsgierigheid gekeken naar de kosten, kwam uit op >€200.......


Re: Zelfbouw draaischijf
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Zelfbouw draaischijf
Hoi Bert,

Ik lees al een aardig tijdje mee met de bouw van je draaischijf, erg knap wat je allemaal in elkaar weet te bouwen  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Zelfbouw draaischijf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Zelfbouw draaischijf
Hoi Peter,
Dank voor het compliment. Het is leuk om te doen, iets van jezelf geeft net een beetje beter gevoel dan een standaard oplossing, nog los van de kosten. Maar even zien hoe we het mooi kunnen integreren in de baan. Dan moet de schijf nog "op kleur" en wat wild gras tussen de voegen.
Eerst het karwei buiten met beton/goot/tegels afmaken, schaal 1:1.....