Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

ms2 met rocrail

Gestart door nielsM vrijdag 07 januari 2022, 16:59:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ms2 met rocrail
nielsM
gast

ms2 met rocrail
hallo iedereen. dit is mijn eerste keer dat ik hier op deze forum schrijf. ik heb een vraag

is het mogelijk om mijn ms 2 aan te sluiten op mijn laptop zodat ik rocrail kan gebruiken? en zo ja hoe?
Re: ms2 met rocrail
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: ms2 met rocrail
Een directe aansluiting is niet voorzien door Märklin. Er zijn wel mogelijkheden om via de CAN-bus aansluitingen te maken met een PC.

Kijk eens op de wiki van Rocrail voor mogelijke oplossingen.
=ms2]https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=mbus:mbus-nl&s[]=ms2
Er zit vaak wel enig puzzelwerk en zelfbouw bij.

John (VT601)
Re: ms2 met rocrail
nielsM
gast

Re: ms2 met rocrail
wat ik er tot nu toe van begrijp is dat ik een een raspberry pi en een piCan 01 nodig heb?? ik snap er echt helemaal niks van.
Re: ms2 met rocrail
Lid sinds: 2011

offline
Re: ms2 met rocrail
Hoi Niels,
Je kunt in Duitsland een stukje elektronica bestellen dat je in je aansluitbox kunt solderen. Je kunt bij dezelfde man ook de aangepaste aansluitbox bestellen.
Voor meer informatie zie: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=74762.0
Dan kun je via LAN of WLAN je MS2 met je PC verbinden.
In deze video gebruik ik deze aangepaste Gleissbox:

https://youtu.be/vzSD5WiGif8
Re: ms2 met rocrail
nielsM
gast

Re: ms2 met rocrail
bedankt voor dit antwoord en de zeer nuttige informatie. als ik het goed begrijp dan heb ik die aangepaste aansluitbox nodig, en die moet ik dan connecten met wifi zodat ik dan mijn ms2 met mijn PC kan verbinden? (en natuurlijk gewoon de dingen die ik nodig heb voor het gebruik van blokken in rocrail, dat u heeft uitgelegd in de video hierboven). heb ik dan nog meer dingen nodig?
Re: ms2 met rocrail
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: ms2 met rocrail
Re: ms2 met rocrail
Lid sinds: 2011

offline
Re: ms2 met rocrail
Hoi Niels,
Behalve de aangepaste gleissbox heb je natuurlijk terug- of bezetmelders en wisseldecoders met aandrijving nodig om automatisch te kunnen rijden.
En bekijk de handleiding van de SRSEII goed. Zie het bericht van Hans hierboven. Als je die gelezen hebt weet je of de SRSEII iets voor jou is.
Re: ms2 met rocrail
nielsM
gast

Re: ms2 met rocrail
kan ik voor de wisseldecoders gewoon de decoders gebruiken van märklin?
Re: ms2 met rocrail
Lid sinds: 2011

offline
Re: ms2 met rocrail
Als je daarmee de C-rails wisseldecoders bedoelt die je in het wissel monteert, ja dat kan.
Het blijft gewoon een Mobile Station 2 met een extra stukje elektronica. Dus je kunt er qua bediening alles mee wat je er nu ook al mee kan.
Re: ms2 met rocrail
nielsM
gast

Re: ms2 met rocrail
ik bedoel kan ik dan die wissels elektronisch gebruiken via rocrail met de wisseldecoder van marklin?
Re: ms2 met rocrail
Lid sinds: 2011

offline
Re: ms2 met rocrail
Ja
Re: ms2 met rocrail
nielsM
gast

Re: ms2 met rocrail
Dus wat ik er nu van begrijp is dat ik dan die inbouw voor de Gleissbox nodig heb, en dan kan ik mijn mobile station verbinden met mijn laptop zodat ik rocrail kan gebruiken, en dat ik wisselaandrijving en decoder nodig heb. heb ik nog iets anders nodig?
Re: ms2 met rocrail
Lid sinds: 2011

offline
Re: ms2 met rocrail
Volgens mij heb ik die vraag al beantwoord.