Beste modelspoorders.
Nu ik op het punt ben aangeland dat het meeste van mijn (teveel) verzamelde spullen in andere handen overgaan, viel mij het volgende op!

Van héél veel modellen, nieuw, gebruikt of 2e hands aangeschaft, missen 1 of meerdere onderdelen.
Als kind had ik alleen Märklin en als er een onderdeel(tje) miste ging ik naar de plaatselijke treinenwinkel en kocht (uit voorraad!!) vrijwel elk obderdeel en anders kon hij het wel bestellen.
Maar nu heb ik vele merken en valt het des te meer op dat er veel onderdelen missen, vooral veel van Roco maar ook verrassend veel van Märklin.
En het probleem is dan dat vele onderdelen niet (meer) leverbaar zijn of gewoon zo duur dat een andere loc of wagon soms compleet goedkoper is.
Voorbeeld, ik heb een 8-delige wisselstroom TEE van Roco en daar missen o.a. 2 wielstellen, alle handgrepen (is normaal een los setje), de koppelstangen en 2 ruitjes.
Nu zijn deze onderdelen wel te koop maar kosten opgeteld meer dan een complete 2e hands TEE in goede staat.
Nog een voorbeeld, 21 stuks Roco NS bolkop rijtuigen (blauwe en turquoise), hiervan missen een aantal wielstellen, harmonica verbindingen en 25 (!!) stuks bufferstootplaten (los insteekbaar onderdeel)
Natuurlijk heb ik nog wel wat losse onderdelen terug gevonden maar ik kan mij gewoon niet voorstellen dat ik zoveel onderdelen ben kwijtgeraakt met rijden, verhuizen, inpakken en weer uitpakken.
Nog een voorbeeld, de 39700 van Märklin, 4-delige TEE, bij deze missen gewoon een aantal wielstel bekledingen en die heb ik nieuw gekocht.
En die zijn blijkbaar niet los leverbaar.
Dus mijn vragen, ervaren jullie dit ook zo of ligt dit meer bij mij? (door vaak verhuizen van mijn spullen en dus ook vaak in- en ook weer uit de doos, rijden bij modelspoorvrienden enz.) en hoe lossen jullie dit op?
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.