Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Hebben jullie dit nu ook?

Gestart door AlbertJan vrijdag 07 januari 2022, 13:50:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hebben jullie dit nu ook?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Hebben jullie dit nu ook?
Beste modelspoorders.
Nu ik op het punt ben aangeland dat het meeste van mijn (teveel) verzamelde spullen in andere handen overgaan, viel mij het volgende op! 8o :-(
Van héél veel modellen, nieuw, gebruikt of 2e hands aangeschaft, missen 1 of meerdere onderdelen.
Als kind had ik alleen Märklin en als er een onderdeel(tje) miste ging ik naar de plaatselijke treinenwinkel en kocht (uit voorraad!!) vrijwel elk obderdeel en anders kon hij het wel bestellen.
Maar nu heb ik vele merken en valt het des te meer op dat er veel onderdelen missen, vooral veel van Roco maar ook verrassend veel van Märklin.
En het probleem is dan dat vele onderdelen niet (meer) leverbaar zijn of gewoon zo duur dat een andere loc of wagon soms compleet goedkoper is.

Voorbeeld, ik heb een 8-delige wisselstroom TEE van Roco en daar missen o.a. 2 wielstellen, alle handgrepen (is normaal een los setje), de koppelstangen en 2 ruitjes.
Nu zijn deze onderdelen wel te koop maar kosten opgeteld meer dan een complete 2e hands TEE in goede staat.
Nog een voorbeeld, 21 stuks Roco NS bolkop rijtuigen (blauwe en turquoise), hiervan missen een aantal wielstellen, harmonica verbindingen en 25 (!!) stuks bufferstootplaten (los insteekbaar onderdeel)

Natuurlijk heb ik nog wel wat losse onderdelen terug gevonden maar ik kan mij gewoon niet voorstellen dat ik zoveel onderdelen ben kwijtgeraakt met rijden, verhuizen, inpakken en weer uitpakken.
Nog een voorbeeld, de 39700 van Märklin, 4-delige TEE, bij deze missen gewoon een aantal wielstel bekledingen en die heb ik nieuw gekocht.
En die zijn blijkbaar niet los leverbaar.

Dus mijn vragen, ervaren jullie dit ook zo of ligt dit meer bij mij? (door vaak verhuizen van mijn spullen en dus ook vaak in- en ook weer uit de doos, rijden bij modelspoorvrienden enz.) en hoe lossen jullie dit op?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Hebben jullie dit nu ook?
Ik herken dat, ik heb hier talloze onderdelen in bakjes liggen die ik gevonden heb langs de baan en waarvan ik niet weet van waar het komt. Als ik ergens iets opmerk dat ontbreekt vind ik dat dan gewoonlijk in die bakjes.
Zelf locomotieven die in de vitrine staan verliezen geregeld onderdelen. Brawa spant de kroon, die zijn grotendeels met secondenlijm geassembleerd, die doen zelfs geen moeite een pen/gat verbinding te voorzien voor kleine onderdelen, die worden er gewoon plat tegenaan geplakt...
Re: Hebben jullie dit nu ook?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Hebben jullie dit nu ook?
Hi AlbertJan,

Ook ik ben wel eens verhuisd maar mis nagenoeg nooit iets.
Hoe dat komt, geen idee misschien goed opgeruimd wel als iets los zat direct vastgelijmd.
En een wielstel kwijt .... nog nooit.

groet
Harald
Re: Hebben jullie dit nu ook?
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Hebben jullie dit nu ook?
Hi
Ik vind ook nog wel eens kleine (vooral zwarte) onderdelen langs de baan. Gaan ook bij mij in een bakje. Als een loc een grote beurt krijgt, kijk ik altijd na of er iets ontbreekt en of dat in dat bakje ligt. Helaas heb ik na jaren nog lang niet alles een plek kunnen geven.
Maar goed, afgelopen jaar had ik een Rivarossi BR39 waarvan een buffer en de stoomfluit ontbraken. Van het oude Rivarossi zijn geen onderdelen te krijgen. Een vervangende (Roco) buffer vond ik in Houten, de stoomfluit heb ik bij Fleischmann rechtstreeks gekocht (met nog wat andere onderdelen, want om alleen voor een fluit van + €1,60 € 10 aan verzendkosten te betalen vond ik ook wat te gortig). De originele buffer en fluit zullen wel ergens in een schaduwstation liggen en ooit boven water komen.

Verder spelen mijn locs en wagens weinig "buiten", en verhuizen doe ik ook niet graag, dus daar zal ik weinig bij kwijt raken.
Groet, Paul
Re: Hebben jullie dit nu ook?
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Hebben jullie dit nu ook?
Tot nog toe niet veel kwijt geraakt aan onderdelen. Enige wat ik kwijt raak zijn de bladveren van Roco Plan V / T.
Re: Hebben jullie dit nu ook?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Hebben jullie dit nu ook?
Onderdelen ben ik nog niet kwijt geraakt (zelfs niet na mijn grote vitrine-crash, op een paar onderdeeltjes na, alles teruggevonden en terug kunnen bevestigen)
Wat ik hier wel regelmatig kwijt raak, is mijn geld  :P
Re: Hebben jullie dit nu ook?
Als ik die foto van die rijtuigen zie, dan moet ik weer aan vroeger, onze eigen treinbaan thuis denken. Wat was dat een mooie tijd !.
Re: Hebben jullie dit nu ook?
AlbertJan als ik je verhaal zo lees, krijg ik het idee dat je de onderdelen apart bewaard hebt van de rest.
Daar zal waarschijnlijk ook het probleem zitten, mogelijk vermist geraakt met een verhuizing.
Zelf bewaar ik alle onderdelen in de OVP, en als deze er niet is heb ik een rolkastje waar alle reserve onderdelen in zitten.
Deze verpak ik per merk en per sektie aandrijflijn, electronica en verlichting, behuizing enz.
En omdat ik bijn alles 2dehands heb gekocht bestel ik gelijk de missende onderdelen erbij dan loop ik later niet tegen het probleem aan van niet meer leverbaar.
Re: Hebben jullie dit nu ook?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Hebben jullie dit nu ook?
Ik raak zelden wat kwijt.
Maar rijdt (nog) niet met de treinen en heb nauwelijks losse frutsels aan de voertuigen van marklin.
Andere merken zijn daar helaas iets beter in. Bij mijn SJ rijtuigen van Roco moe ook nog van alles worden aangezet. En die verbindingen zijn niet zo doordacht, waardoor loslaten kan gebeuren.
Ook bewaar ik de onderdelen bij het voertuig.

Mvg
Marcel
Re: Hebben jullie dit nu ook?
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: Hebben jullie dit nu ook?
Van Märklin loks raakt zelden wat zoek. Van de wagens wel: treeplankje, relinkje, buffer. Op die nieuwe ketelwagens zitten van die ik noem het maar breedteaanduidingen, die ben je ook zomaar kwijt.
Re: Hebben jullie dit nu ook?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Hebben jullie dit nu ook?
Citaat van: hmmglaser op vrijdag 07 januari 2022, 22:06:23
AlbertJan als ik je verhaal zo lees, krijg ik het idee dat je de onderdelen apart bewaard hebt van de rest.

Hoi Mark.
Dat klopt helemaal want vaak vind ik dan losse onderdelen (op of naast de baan of op mijn reparatie tafel) waarvan ik niet weet waar die bij horen, deze stop ik in van die mooie onderdelen bakjes en dan gaat het vaak mis. (ik heb héél veel bakjes met nieuwe maar ook oude onderdelen!)
De laatste 20 jaar bestelde ik altijd de onderdelen van Märklin bij Keuterman (helaas overleden) of Märklin Dld maar dat is nu een stuk lastiger.
Vaak kom ik nog onderdelen zakjes tegen van Keuterman maar als deze niet meer in het originele plastic zakje zitten dan kloppen de nrs. ook niet meer.
V.w.b. onderdelen van 2-rail modellen bestel ik meestal bij ETS in Emmen, die leveren nog heel veel oude onderdelen en verder zoeken op het internet.

Meestal wacht ik te lang met de (nieuwe) onderdelen te bevestigen en nu ik eindelijk wat meer tijd heb, is het lastig om aan de juiste onderdelen te komen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.


Re: Hebben jullie dit nu ook?
Ik verlies zelf niet vaak onderdelen want ik moet zeggen ik let er ook wel wat op. Vooral als er een ongelukje geweest is op de baan dan check ik altijd meteen of alles er nog op en aan zit.
Meestal zijn het dan buffers die er af liggen. Vooral die van Roco laten snel los en daarom lijm ik zo ook wel eens vast met als nadeel dat je ze later niet kan vervangen als er een stukje per ongeluk afbreekt.
Onderdelen die bij het model meegeleverd worden laat ik meestal in het zakje zitten of ik lijm ze vast. Er los op monteren verhoogd het risico op verlies.

Soms koop ik ook wel eens verzamelingen van anderen en vrijwel altijd mist er wel van een paar lokjes of wagons wat onderdelen. Vaak 1 of meer buffers maar ook wel vouwbalgen of (delen van) de pantografen. Die gele remwielen (Bremsrad) die op sommige wagons zitten willen ook wel eens zoek raken.

Het zoeken naar onderdelen kan een hele zoekklus worden. Marklin heeft een tijdje terug al zijn oude onderdelen verkocht aan een italiaan die ze via ebay verkoopt. https://www.ebay.nl/usr/coccodrillo114
Maar er zijn ook wel andere aanbieders op ebay en MP die onderdelen verkopen. Het is vaak even treffen en een kwestie van flink zoeken.  bv https://www.ebay.nl/usr/lokomobil-uedem

Ook zijn er op dit forum enkele leden die onderdelen aanbieden. Als je in zoekertjes iets plaatst dan reageren ze daar meestal wel op. Zo heb ik al flink wat modellen weer compleet kunnen maken.  :D





Re: Hebben jullie dit nu ook?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Hebben jullie dit nu ook?
De enige onderdelen die er makkelijk afvallen zijn de generatoren die aan één zijde van één draaistel van elk UIC rijtuig zitten.
Ik denk zelfs dat veel mensen dat niet eens door hebben dat ze er af zijn gevallen.
Maar dat er een wielstel, rubber/vouwbalgen en draaistelimmities ontbreekt? Dat zie je toch direct als je ze uitpakt, of in de doos stopt?
Re: Hebben jullie dit nu ook?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Hebben jullie dit nu ook?
Over Märklin geen kwaad woord, maar bij Liliput, is dat een ander verhaal.

Meegeleverde (aanvankelijk) losse onderdelen springen eraf als je probeert zo'n model terug in de OVP te proppen, en tja daarna zijn ze weer los, en raken soms toch alsnog zoek.
Re: Hebben jullie dit nu ook?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Hebben jullie dit nu ook?
Even een aanvulling op het zoek raken van allerlei onderdelen:

Citaat van: ACTS.zuid op zaterdag 08 januari 2022, 10:35:47
Bij het verliezen of kwijtraken van wielen, vouwbalgen en draaistelkanten heb ik al helemaal geen herkenning, ik begrijp dat niet zo goed.

Citaat van: Kappa op zaterdag 08 januari 2022, 12:37:25
Maar dat er een wielstel, rubber/vouwbalgen en draaistelimmities ontbreekt? Dat zie je toch direct als je ze uitpakt, of in de doos stopt?

Maar dan hebben jullie ook geen (klein)kinderen of katten die mij op de treinkamer komen bezoeken en regelmatig "mee mogen spelen" en op de treinbaan in hun kinderlijk (of dierlijk) enthousiasme de boel op zijn kop weten te zetten!? 8o
Natuurlijk ben ik zuinig op mijn treinspullen maar dat weerhoudt mij er niet van om de (klein) kinderen mee te laten genieten van de treinbaan en het rijdende materieel.
En het bezoek van kat(ten) en (klein)kinderen gaat nog weleens gepaard met wild gedrag en er sneuvelt weleens wat maar dat (vind ik dan) hoort erbij.
Toppunt was tijdens een familiefeest dat 12 jarige kleinzoon en 11 jarig neefje een wedstrijdje BigBoy rijden gingen doen met zoveel mogelijk wagons.
Natuurlijk bleef ik toezicht houden, totdat mijn familie uit Amerika arriveerde en ik voor gastheer ging spelen.
Helemaal niet meer aan gedacht dat er op de treinenkamer nog  twee BigBoys rondreden en, na lang gewoon rijden, de verveling bij de jongelui toesloeg en er op elkaar "gejaagd" werd en dit blijkbaar eindigde in een ontsporing van een groot aantal wagons wat door de veroorzakers weer "netjes" bij elkaar gerommeld werd.
Ook de katten kunnen er wat van, met 1 gaat het altijd prima maar wanneer er een 2e bij komt is het hommeles en wordt het soms achter elkaar aan zitten en soms treintjes en/of wagons vangen! :-*
Hierna mis ik vaak allerlei onderdelen, die soms wel en vaak niet meer te vinden zijn.
Op dat moment ontbreekt mij de tijd om alles netjes bij elkaar te zoeken en te controleren wat er nu allemaal ontbreekt (of kapot is)
Nu heb ik weer tijd genoeg (na verkoop bedrijf, boerderij en woning) om alles weer eens bij elkaar te zoeken en/of te repareren maar ontbreken er best veel onderdelen.

Ook heb ik af en toe weleens nieuwe locs en wagons gekocht die toch niet helemaal compleet waren.
Het meest bekende voorbeeld is de TEE 39700 waarvan (nieuw uit de fabriek) een aantal wielstel (zijkant) bekledingen ontbraken, de meeste zaten dermate los dat ze er tijdens het rijden (of in- en uitpakken) gewoon afvielen.

Blijkbaar herkent niet iedereen zich in mijn verhaal maar ik weet zeker dat er meer zijn zoals ik!?!  >:-D

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Hebben jullie dit nu ook?
Ook van gebouwen, bruggen of andere plastiek scenery wil wel eens een stukje loskomen.
Dit heb ik opgespaard gedurende 55 jaar en uiteindelijk eens naar het recyclagepark gebracht 😉
Re: Hebben jullie dit nu ook?
 @citaat  @citaat Hier komen katten nooit verder dan het tuinhekje en voor kleine kindertjes met te losse handjes ligt hier een dun latje. Een klein tikje volstaat, net niet hard genoeg voor een aangifte van kindermishandeling. Dat zal ze leren, de krengen.....

Maar ik begrijp je verhaal. ;)

Gr, Ben.
Re: Hebben jullie dit nu ook?
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: Hebben jullie dit nu ook?
Jammer Anton dat je de beide emmers niet in het verkoophoekje hebt gezet. Kitbashinger en andere zelfbouwers hadden hier veel plezier mee beleefd.
Gr. Dirk
Re: Hebben jullie dit nu ook?
Alle complete niet gemonteerde bouwpakketten heb ik gratis weggegeven. Dit waren allemaal onderdelen die ooit gemonteerd geweest zijn, sommige al 2 keer gebruikt, en die allemaal verhard en bros waren geworden. En waarvoor in mijn kennissenkring niemand interesse had.
Er zat zeker iets bruikbaars tussen, maar 60 liter plastiek onderdelen krijg je niet makkelijk verzonden en dat bijhouden tot iemand het wil ophalen doe ik al met zoveel andere zaken die ook plaats innemen die ik vrij wil maken, ik ben mij aan het voorbereiden op een verhuis naar een kleiner huis...
Re: Hebben jullie dit nu ook?
Ik heb de kat ook wel eens over de baan heen lopen.  :P
Het verbaast mij hoe elegant en precies hij rond de treinen, wagons het huisjes loopt zonder ook maar iets aan te raken.
Maar.... ik moet dan niet met de treinen gaan rijden.. want dan gaat hij ze als prooi zien en er achter aan jagen :-(