Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

nadelen van rook

Gestart door tjoektjoek vrijdag 28 maart 2008, 16:57:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
nadelen van rook
tjoektjoek
gast

nadelen van rook
hallo iedereen die dit leest ik zat eens es te denken zal ik wel rookgranituur in mijn locs doen of niet ik baal vreselijk de een zecht ja dat maakt het echt maar de ander zecht nee de loc word vanbinnen vies en het is ongezond das ook nii handig als je astma hebt maar ik weet het niet wie helpt mij :(
Re: nadelen van rook
Lid sinds: 2006

offline
Re: nadelen van rook
Doe gewoon wat JIJ wilt en leuk vindt ! 8)

En ja ! elke rook die je inademt is niet goed voor je , dus ....niet met je snufferd boven je stoomloc gaan hangen, en de kamer gewoon normaal ventileren , is er niets aan de hand 8)

Mvg Gert
Re: nadelen van rook
Lid sinds: 2008

offline
Re: nadelen van rook
Als je het mooi vindt moet je het zeker doen. Een stoomlocomotief hoort immers te roken.
Maar let op bij veelvuldig gebruik, heb je wel kans op een wat vettige neerslag/aanslag.
gr cees
Re: nadelen van rook
tjoektjoek
gast

Re: nadelen van rook
jah maar is het slacht voor de loc ik heb gehoort dat in de loc het egt heel vies word maar kan het dan ook zijn dat locs kapot kunnen gaan van rookgranituur ?
Re: nadelen van rook
markos
gast

Re: nadelen van rook
Citaat van: cees52 op vrijdag 28 maart 2008, 20:20:25
Als je het mooi vindt moet je het zeker doen. Een stoomlocomotief hoort immers te roken.
Maar let op bij veelvuldig gebruik, heb je wel kans op een wat vettige neerslag/aanslag.
gr cees
Vreemd.... :? :?
in dit  draadje weet je het niet meer zeker:
Citaat van: cees52 op vrijdag 28 maart 2008, 20:34:44
Bij zoveel rook op de baan, wordt het dan niet vettig? Het is toch een soort van olie wat je verbrandt, dit geeft toch een vettige "neerslag", of gebruiken jullie een speciaal soort olie?
gr cees
Verklaar u nader zou ik zeggen.... :shock:
Re: nadelen van rook
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: nadelen van rook
He Marco,

Wat heb je met die loopplanken van je Br 50 gedaan en die Wagner windleibladen "hangen" er ook maar wat bij. :shock:
En een gat boren boven op de ketel........
Die Br 50 ziet er niet erg gezond meer uit. :P
Re: nadelen van rook
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: nadelen van rook
Hola,
Ik zou het nog maar gauw inbouwen nu het nog kan. Met die fatsoensrakkers van Balkenende en Rouvoet aan het roer zullen ze na het rookverbod in horeca en aanverwante zaken ook dit binnenkort wel gaan verbieden. Let op mijn woorden!  ....  8)
H la P
Fred
Re: nadelen van rook
Lid sinds: 2006

offline
Re: nadelen van rook
@Fred

ook een mogelijkheid is dat de overheid het woord "balasting" er gewoon achterplakt :mrgreen:

De zgn. Smoke Generator Tax (SGT) is coming up  :shock: 8)

Mvg Gert
Re: nadelen van rook
markos
gast

Re: nadelen van rook
Citaat van: Kappa op zaterdag 29 maart 2008, 06:18:23
He Marco,

Wat heb je met die loopplanken van je Br 50 gedaan en die Wagner windleibladen "hangen" er ook maar wat bij. :shock:
En een gat boren boven op de ketel........
Die Br 50 ziet er niet erg gezond meer uit. :P

Even de moeite nemen om deze pagina van mijn site helemaal te lezen he..... :cry:\
Direct onder één van de foto's staat:
Tja hij staat er een beetje vreemd en niet compleet bij, maar dit is maar een proefje of de kap er nog opkan.

Ondertussen is hij weer helemaal compleet, maar heb nog geen tijd gehad om een mooie foto te schieten, wordt vervolgt...
Re: nadelen van rook
Gert, gaan ze het gebruik van balast ook beperken dan.  :D
Re: nadelen van rook
Lid sinds: 2006

offline
Re: nadelen van rook
Vraag het eens na bij de vriendin van Rolf :roll: :mrgreen:
Re: nadelen van rook
Lees jouw post 7 ff dan zie wat ik bedoel  :?
Re: nadelen van rook
Lid sinds: 2006

offline
Re: nadelen van rook
Ballast belasting !, Hmmm klinkt niet onaardig  :mrgreen:
Re: nadelen van rook
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: nadelen van rook
Citaat van: v200marklin op zaterdag 29 maart 2008, 14:29:32
ook een mogelijkheid is dat de overheid het woord "balasting" er gewoon achterplakt :mrgreen:

De zgn. Smoke Generator Tax (SGT) is coming up  :shock: 8)
Maak nou geen slapende honden wakker! :x
Re: nadelen van rook
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: nadelen van rook
Citaat van: markos op zaterdag 29 maart 2008, 15:00:04

Even de moeite nemen om deze pagina van mijn site helemaal te lezen he..... :cry:\
Direct onder één van de foto's staat:
Tja hij staat er een beetje vreemd en niet compleet bij, maar dit is maar een proefje of de kap er nog opkan.

Ondertussen is hij weer helemaal compleet, maar heb nog geen tijd gehad om een mooie foto te schieten, wordt vervolgt...


Ik had alles al gelezen Marco.
Ik snap gewoon niet waarom je de hele omloop van de kap hebt gehaald.
Deze hoeft voor jouw rookproject niet te worden verwijderd.
Wellicht om een andere reden, gewoon nieuwsgierig, ik let op details. :wink:
Re: nadelen van rook
markos
gast

Re: nadelen van rook
Citaat van: Kappa op zondag 06 april 2008, 11:49:16
Citaat van: markos op zaterdag 29 maart 2008, 15:00:04

Even de moeite nemen om deze pagina van mijn site helemaal te lezen he..... :cry:\
Direct onder één van de foto's staat:
Tja hij staat er een beetje vreemd en niet compleet bij, maar dit is maar een proefje of de kap er nog opkan.

Ondertussen is hij weer helemaal compleet, maar heb nog geen tijd gehad om een mooie foto te schieten, wordt vervolgt...


Ik had alles al gelezen Marco.
Ik snap gewoon niet waarom je de hele omloop van de kap hebt gehaald.
Deze hoeft voor jouw rookproject niet te worden verwijderd.
Wellicht om een andere reden, gewoon nieuwsgierig, ik let op details. :wink:

ik heb geen andere mogelijk gezien....
om bij het binnen werk te kunnen, die is namelijk dicht gemaakt aan de onderkant met plastic deksel...
als het anders kan mag je me dat graag even uitleggen, want dit is idd best even werk, en je kunt er alleen maar schade van krijgen...
Re: nadelen van rook
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: nadelen van rook
Citaat van: markos op zondag 06 april 2008, 15:40:02
ik heb geen andere mogelijk gezien....
om bij het binnen werk te kunnen, die is namelijk dicht gemaakt aan de onderkant met plastic deksel...
als het anders kan mag je me dat graag even uitleggen, want dit is idd best even werk, en je kunt er alleen maar schade van krijgen...

Je hebt gelijk Marco, ik was even die plastik afdekking aan de onderkant ketel vergeten. :oops: :mrgreen:
Re: nadelen van rook
markos
gast

Re: nadelen van rook
gelukkig.....

anders had ik het toch zeker 4 keer voor niks gedaan...
daar zou iok toch even van balen! :D
Re: nadelen van rook
Binnenkort krijg ik de nieuwe Viessmann rookvloeistof (#6850) in de brievenbus :idea: Misschien dat die het eerste punt van Edward kan veranderen :?:

(Hij heeft namelijk gelijk, zowel de Marklin rookvloeistof als die van Seuthe geven absoluut residu. Zelf heb ik dat er dik voor over want ik kick op die rook...maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen :))

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: nadelen van rook
Bovendien doen ze het ook niet altijd. Ik heb bijna 20 locs met een rookgenerator, maar gebruiken doe ik ze bijna niet.


Behalve op de club dan.


Re: nadelen van rook
Lid sinds: 2007

offline
Re: nadelen van rook
ik heb één loc met rookgenerator.

ik gebruik hem ongeveer 2x per week.

de loc is zit dan gelijk onder de vette troep en het raam blijft open.
de loc is nooit opengeweest dus over vervuiling IN de loc kan ik niks zeggen.

Dennis
Re: nadelen van rook
VincentKloeg
gast

Re: nadelen van rook
Als je een juiste hoeveelheid rookvloeistof in zo'n rookgenerator doet dan moet je toch redelijk probleemloos kunnen roken?

Als je er net teveel in doet dan zal zo'n generator in het begin beginnen te sputteren en druppels olie uit de schoorsteen gooien. Tjah, die komen dan inderdaad op het materieel.

Maarja, ik was ook een fanatiek roker maar ben er toch mee gestopt. Inderdaad omdat het materieel aangetast werd. Daarnaast kon je om de zoveel rondjes het ding alweer bijvullen dus ik vond het allemaal wel weer goed. In principe heeft elke lok bij mij een rookgenerator, maar dat is meer bedoeld om lictschijnsel uit de schoorsteen tegen te gaan.

Groetjes
Re: nadelen van rook
Lid sinds: 2007

offline
Re: nadelen van rook
Is het wel goed om die dingen te laten zitten als je ze niet vult met olie? (i.v.m. warm worden / verbranden ervan). Of heb je ze schakelbaar via f-nogwat?
Re: nadelen van rook
Het merendeel is schakelbaar via F1.

Re: nadelen van rook
Lid sinds: 2007

offline
Re: nadelen van rook
Citaat van: Davy op dinsdag 01 juli 2008, 23:18:36
Het merendeel is schakelbaar via F1.


klopt, maar als je een analoge loc hebt staat deze standaard ingeschakeld.

ook als je digitale locs op een analoge rijspanning zet.

Dennis
Re: nadelen van rook
Peertje
gast

Re: nadelen van rook
locomotieven uitgerust met een rookgenerator mogen sinds 1 juli ook niet in horecagelegenheden...
Re: nadelen van rook
Lid sinds: 2007

offline
Re: nadelen van rook
Citaat van: Peertje op woensdag 02 juli 2008, 14:34:01
locomotieven uitgerust met een rookgenerator mogen sinds 1 juli ook niet in horecagelegenheden...
dat is in strijd met het topic 'trein bedient rokers'.
hierin vermeld de eigenaar de loc eventueel zelfs uit te rusten met rook.

iemand hier spreekt niet helemaal wettig :mrgreen:

Dennis
Re: nadelen van rook
conducteur
gast

Re: nadelen van rook
waarom geld uitgeven aaneen belastingen kantoor als die preisertjes weigeren belastingen te betalen in modelbouwland?
Re: nadelen van rook
Lid sinds: 2007

offline
Re: nadelen van rook
Citaat van: conducteur op woensdag 02 juli 2008, 22:13:12
waarom geld uitgeven aaneen belastingen kantoor als die preisertjes weigeren belastingen te betalen in modelbouwland?
geef je ze toch belastingen.

anders rijdt de trein niet en vergast zo een heel station vol preisertjes :mrgreen:

Dennis
Re: nadelen van rook
tjoektjoek
gast

Re: nadelen van rook
als ik naar filmpjes kijk over rook van stoomloks in H0 is het rook heel anders dan in het echt in het echt heb je veel dikkere rook in model is het ten eerste wit en ten tweede het is niet meer dan af n toe een kruletje rook en dat lijkt heel nep vint ik en aangezien die andere reacties ook niet echt positief zijn heb ik besloten de locs niet te laten roken
maar waarom bestaat er niet in plaats van deze rookgranituur een soort keteltje met zon warmte spieraal er in je doet er water in en er komt damp uit lijkt veel echter en het is minder schadelijk ,denk ik. :?
Re: nadelen van rook
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: nadelen van rook
Hé Rolf!
Citaat van: ^Rook op dinsdag 24 juni 2008, 21:50:39
Binnenkort krijg ik de nieuwe Viessmann rookvloeistof (#6850) in de brievenbus :idea: Misschien dat die het eerste punt van Edward kan veranderen :?:

Heb je deze al binnen en getest?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: nadelen van rook
Ha Albert,

Ben bang van niet :oops: Ben in 't geheel niet met modelspoor bezig geweest de afgelopen twee maanden, deze bestelling ligt dus nog vrolijk op de plank bij m'n leverancier :idea: Maar je weet het heh...de aankondiging van het nieuwe CS heeft de kriebels weer enigszins ontketend, dusss...:lol:

Hartelijke groeten,

Rolf
Re: nadelen van rook
Lid sinds: 2006

offline
Re: nadelen van rook
Ha die Rolf,tijd geleden man.Jij was toch in het bezit van de Viessman Commander en diende mee als proefpersoon met alle nieuwe updates,Hoe is het daarmee met de nieuwe CS-2 in aantocht.Ik had het al in een ander draadje hierover gehad...Wel off topic (sorry),maar eigenlijk ook wel benieuwd hierna.Ik hoor het wel.

groetjes Huib