Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Mini ombouw BLS Ae 4/4 258 - onafhankelijke lichtwissel - Roco 63886

Gestart door C.B. woensdag 05 januari 2022, 21:25:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mini ombouw BLS Ae 4/4 258 - onafhankelijke lichtwissel - Roco 63886
Deze keer een mini ombouw van de BLS lok Ae 4/4 258 die in het transportmuseum van Luzern zou moeten staan.

Het gaat over de Roco met artikelnummer 63886.
Deze heeft normaal 3x wit vooraan en 1x wit rechtsonder achteraan naargelang de rijrichting. (F0 dus)
De rode sluitlichten zijn niet aangesloten.

Ik behoud deze keer huidige configuratie (dus ook geen ombouw naar LED's) , alleen wil ik alles schakelen onafhankelijk van de rijrichting.
Dus 3x wit schakelbaar en 1x wit rechtsonder schakelbaar.



Dit met een ESU5 Lopi decoder waarvan AUX2 (paarse draad) , AUX3 (roze draad) en AUX4 (turkooise draad) al beschikbaar zijn.
Alleen moet er nog op de printplaat 3 extra draadjes komen : een groene draad voor AUX1 en 2 blauwe draadjes voor de + voeding.



Gelieve geen rekening houden met het volledig blaadje naast de loc , want de aansluitingen van de lampjes met de decoder is een beetje anders. (zie verder.)



Je neemt beide flexibele printbanen (die naar de lampjes gaan) , uit hun bevestiging , en kleef je op de printplaat met dubbelzijdige kleefband.
Dan soldeer je de groene draad op de printplaat waar de decoder-pin 3 moet komen (groene AUX 1 aansluiting dus.)
Vervolgens soldeer je de 2 blauwe draadjes (gemeenschappelijke + voeding) die een verbinding geven aan decoder-pin 7. (in mijn geval gemakkelijk aan het begin van beide diodes)

De blauwe draad solderen op de middelste printbaan van de flexible "Lampenflexplatine".
De roze draad (AUX3) en de turkooise draad (AUX4) op de overige 2 printbanen van de "Lampenflexplatine" . De keuze is hier vrij.

Langs de andere kant net hetzelfde , alleen is het daar de paarse draad (AUX2) en de groene draad (AUX1)

Dat is het dan.
F0 is nihil
F1 = AUX1
F2 = AUX2
F3 = rangeerstand
F4 = directe regeling
F5= AUX3
F6 = Aux4

Je kan nu onafhankelijk van de rijrichting en de zichtzijde van de loc : 3x wit schakelen of 1x wit rechtsonder ...

Dan de loc nog een beetje afwerken.
Ik krijg geregeld de vraag , hoe doe je de rolgordijntjes (tegen de zon) in de stuurcabine?
In dit geval vrij simpel , juist kleven tussen het dak en raam - zie volgende foto
Ik gebruik hiervoor papier van opticolor "metaalgrijs" 768.181



Ook de stuurpost werd aangepakt.
Ik had enorm weinig ruimte om een machinist te plaatsen , dit kon enkel met het Roco standaard figuurtje dat steeds in de vroegere locomotieven geplaatst was.
Maar voor deze loc was dit wel perfect.



Zo , dan in mijn geval nog de kopkranen van de rem en voeding een rood / wit kleurtje geven , alsook een grijs metaal kleur voor de Integra/Zub magneet en klaar.  :D
Re: Mini ombouw BLS Ae 4/4 258 - onafhankelijke lichtwissel - Roco 63886
Hallo,

even een vraag want ik vind dat je die zonneluikjes erg tof maakt en dat die dus heel veel details toevoegen. Ik ken het product Opticolor niet. Ik begrijp dat dat een merk papier is, is dat dan ook een bepaalde dikte ofzo?
Google hielp me niet heel veel verder met Opticolor en het nummer 768.181

Groet Dennis
Re: Mini ombouw BLS Ae 4/4 258 - onafhankelijke lichtwissel - Roco 63886
Hey Dennis

Bedankt voor je reactie.
Inderdaad , ik vind er ook niks van terug , meer info staat er ook niet op. (maar ik ga dit nog eens even bekijken of ik niet meer info erover kan vinden)
Ik heb dit vele jaren terug , aangeschaft in de papierhandel.
Het beste neem je een soort zoals printpapier , maar dan een lichtgrijze kleur. Niet te stevig papier is het beste , soms moet je ook eens vouwen om te bevestigen naargelang type loc.