Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Mader tunnelbovenleiding, ervaringen gevraagd

Gestart door madmenno vrijdag 28 maart 2008, 15:14:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mader tunnelbovenleiding, ervaringen gevraagd
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Mader tunnelbovenleiding, ervaringen gevraagd
Hallo beste mensen,

Zoals in het topic over de bouw van mijn baan verteld, ben ik aan het overwegen om meteen tunnelbovenleiding in mijn schaduwstation aan te leggen.
Ik heb al wat research gedaan en sta voor de keuze, zelfbouw of een kant en klaar systeem.
Zelfbouw lijkt me op zich goed te doen en goedkoop, maar problematisch i.v.m. solderen op moeilijk bereikbare plaatsen en krimpen en uitzetten van het boevnleidingsmateriaal bij een star geheel.
Nu kwam ik op de site van Keuterman op het systeem van Mader. Dit is een tunnelbovenleidingssysteem dat gebruik maakt van omgekeerde railprofielen als bovenleidingsdraad. De masten zijn van koper en dit vormt een stevig geheel. De prijs is fors, maar het systeem is goed her te gebruiken, omdat niets permanent vastzit.

Nu vroeg ik me af of iemand ervaring heeft met het Mader systeem, aangezien ik amper informatie kan vinden op het internet. Volgens mij heeft Mader niet eens een website.

Zijn er mensen die zelf een eenvoudig bovenleidingssysteem hebben bedacht dat niet permanent vast zit? Ik heb al op het forum rondgezocht, maar kon niet echt iets vinden wat voor mij geschikt zou zijn.

Het systeem hoeft trouwens niet te functioneren, het is puur voor de sier in de onzichtbare gedeelten van mijn baan. Ik kan ook niet met de pantografen helemaal naar boven rijden aangezien daar geen ruimte voor is.

Alvast bedankt voor de reacties.

Groetjes,
Menno
Re: Mader tunnelbovenleiding, ervaringen gevraagd
Menno, ik heb mijjn onzichtbare gedeeltes voorzien van oa een kant en klaar systeem met een stripje met allemaal gaatjes en simpele mastjes. Werkt goed maar het meeste heb ik zelf gemaakt van draadeind als mast, gestript installatiedraad als rijdraad. Ik heb geloof ik de dikke 2,5mm genomen. Dit werkt perfect, soldeert gemakkelijk en oxideerd niet. Ik kan het je echt aanbevelen. Bij mij is het zelfs funcioneel. Ook bij mij is de hoogte beperkt.
Ik heb nog een heleboel zelfgemaakte mastjes in de aanbieding.
Het stelt niet veel voor hoor, je kunt het ook zelf maken alleen heb ik een aantal geisoleerd pertinax plaatjes bovenin geschroefd waaraan je zo je rijdraad kunt solderen maar dat heb jij niet nodig.
Succes, Lodewijk.
Re: Mader tunnelbovenleiding, ervaringen gevraagd
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Mader tunnelbovenleiding, ervaringen gevraagd
Citaat van: Marklinlover op vrijdag 28 maart 2008, 16:38:34
Menno, ik heb mijjn onzichtbare gedeeltes voorzien van oa een kant en klaar systeem met een stripje met allemaal gaatjes en simpele mastjes. Werkt goed maar het meeste heb ik zelf gemaakt van draadeind als mast, gestript installatiedraad als rijdraad. Ik heb geloof ik de dikke 2,5mm genomen. Dit werkt perfect, soldeert gemakkelijk en oxideerd niet. Ik kan het je echt aanbevelen. Bij mij is het zelfs funcioneel. Ook bij mij is de hoogte beperkt.
Ik heb nog een heleboel zelfgemaakte mastjes in de aanbieding.
Het stelt niet veel voor hoor, je kunt het ook zelf maken alleen heb ik een aantal geisoleerd pertinax plaatjes bovenin geschroefd waaraan je zo je rijdraad kunt solderen maar dat heb jij niet nodig.
Succes, Lodewijk.

Hoi Lodewijk,

Kun jij misschien een foto maken van zo'n mast en evenueel een overzichtsfoto! Ik denk dat ik wel snap wat je bedoelt, maar een foto zou toch nog wel het één en ander verduidelijken.
Als je alles vastsoldeert, heb je dan geen problemen met krimpen en uitzetten bij temperatuurverschillen?

Groetjes,
Menno
Re: Mader tunnelbovenleiding, ervaringen gevraagd
plak gewoon een stuk koperdraad aan de bovenkant
Re: Mader tunnelbovenleiding, ervaringen gevraagd
Citaat van: tjoektjoek op vrijdag 28 maart 2008, 16:48:56
plak gewoon een stuk koperdraad aan de bovenkant

Niet ideaal als de bovenkant nog kan verwijdert worden zoals bij mij het geval.

Op alle onzichtbare delen heb ik Gerber bovenleiding gebruikt. Het aantal masten is wel niet toereikend voor het aantal meter bovenleiding. Palen en rijdraad zijn echter ook los verkrijgbaar. Koop er wel direct 2mm schroefjes bij. Dat werkt zeer handig bij wissels en het aan elkaar monteren van de bovenleiding.
Bij een schaduw station met 6 sporen naast elkaar heb ik gewoon een stuk bovenleiding dwars gemonteerd en daar onder de bovenleiding gemonteerd. de bovenleiding komt dan enkele mm lager maar dat is geen probleem.
Re: Mader tunnelbovenleiding, ervaringen gevraagd
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Mader tunnelbovenleiding, ervaringen gevraagd
Citaat van: buckfast_beekeeper op vrijdag 28 maart 2008, 17:27:54
Citaat van: tjoektjoek op vrijdag 28 maart 2008, 16:48:56
plak gewoon een stuk koperdraad aan de bovenkant

Niet ideaal als de bovenkant nog kan verwijdert worden zoals bij mij het geval.

Op alle onzichtbare delen heb ik Gerber bovenleiding gebruikt. Het aantal masten is wel niet toereikend voor het aantal meter bovenleiding. Palen en rijdraad zijn echter ook los verkrijgbaar. Koop er wel direct 2mm schroefjes bij. Dat werkt zeer handig bij wissels en het aan elkaar monteren van de bovenleiding.
Bij een schaduw station met 6 sporen naast elkaar heb ik gewoon een stuk bovenleiding dwars gemonteerd en daar onder de bovenleiding gemonteerd. de bovenleiding komt dan enkele mm lager maar dat is geen probleem.

Die tunnelbovenleiding van conrad lijkt me het wel eens waard om te proberen!! Is goedkoop en lijkt solide.
Wat is de exacte afmeting van zo'n mastje eigenlijk, want ik weet anders niet zeker of het bij mij wel past.
En heb je misschien het bestelnummer van die 2mm schroefjes, ik kan ze niet vinden bij conrad.

Alvast bedankt.

Groetjes,
Menno
Re: Mader tunnelbovenleiding, ervaringen gevraagd
Hallo Menno,

De paal is precies 9cm hoog.
moer
schroef 5mm
schroef 10mm
Hopelijk ben je hier iets mee.

Re: Mader tunnelbovenleiding, ervaringen gevraagd
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Mader tunnelbovenleiding, ervaringen gevraagd
Citaat van: buckfast_beekeeper op zaterdag 29 maart 2008, 08:53:21
Hallo Menno,

De paal is precies 9cm hoog.
moer
schroef 5mm
schroef 10mm
Hopelijk ben je hier iets mee.



Geweldig !!  :D

Hier kan ik wat mee. Ik ga zodadelijk meteen bestellen  :D :D

Groetjes,
Menno