Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Marklin decoder m83

Gestart door peterp donderdag 27 januari 2022, 20:42:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin decoder m83
peterp
gast

Marklin decoder m83
Marklin decoder m83 vandaag geprobeerd aan te sluiten op de CS3. Lampjes gaan snel knipperen als indicatie dat de draden rood en bruin verkeerd om zitten.Nu heb ik de draden van de stekker van de CS3 naar de rails omgedraaid en uiteraard is het nu goed. Alleen blijf ik ergens over twijfelen. De beide spoorstaven zijn nu - en de de puko's +  terwijl ik denk dat het andersom moet zijn. Of is dit niet belangrijk op het digitale spoor?
Re: Marklin decoder m83
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Marklin decoder m83
Beste Peter,

Er is geen meetbare plus of min bij digitaal, alleen met een scoop zie je dat er positieve en negatieve pulsen in een hoge frequentie zijn.

Groet, Anne W
Re: Marklin decoder m83
 @citaat
Dank voor je antwoord Anne. Ik dacht al een beetje in die richting. De draadjes dus omgedraaid en het werkt. Wel raar dat de M83 wel gevoelig is voor polarisatie(?) terwijl de ESU servodecoder het geen bal uitmaakt. Maar het eerste sein met afremmodule werkt inmiddels.
Re: Marklin decoder m83
Lid sinds: 2010

offline
Re: Marklin decoder m83
 @citaat In principe maakt het niet uit. Bij het oude Motorola kon het nog wel eens uitmaken. Bij DCC-protocol bijna niet. Sommige DCC-decoders hebben er last van. Gebeurd eigenlijk bij bijna alle merken wel. Dan is het eerst even draadjes omdraaien.
Re: Marklin decoder m83
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Marklin decoder m83
Komen de aanduiding op de rail en de CS overeen? Ergo, zit B aan B en O aan O.
Re: Marklin decoder m83
 @citaat

Zeker  :thumbup:
Re: Marklin decoder m83
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin decoder m83
Wat Laurent zegt:
O en B goed aansluiten.
En de k83 ook.
De oude k83 is Moterola I, en polariteits gevoelig.
Houdt je aan de kleurcode en het moet goed gaan.

Mvg
Marcel
Re: Marklin decoder m83
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Marklin decoder m83
En de pest is: CS1 en ESU gebruiken hem precies omgekeerd... Märklin heeft de aansluitingen in de stekker bij de overgang naar CS2 gewijzigd. Heel fijn.