Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Nieuwe 262m C-rail baan - Tijdperk V/VI - ICE collector! -> New ICE's!

Gestart door GregBem81 dinsdag 04 januari 2022, 17:52:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuwe 262m C-rail baan - Tijdperk V/VI - ICE collector! -> New ICE's!
** update 17-01-2022**

:arrow: Hi allemaal!

Ik ben Greg, Belg die reeds 12j in Nederland woont bij Breda, maar nog steeds in Antwerpen werkt. B)

Nu ik de mooie leeftijd van 40 heb aangetikt :D werd het eens tijd om weer opnieuw met de oude liefde aan de slag te gaan!
Ik ben in '93 begonnen in de kelder van mijn ouders als 12 jarige, en had uiteindelijk wel wat leuke treintjes bij elkaar gespaard.
Nadat ik het huis heb verlaten, heb ik nog één keer rond m'n 20 eens een poging gewaagd, maar door ruimtegebrek (en relatiebreuk :p) toch weer de hobby op moeten geven!

Helaas heb ik destijds alles verkocht, behalve mijn welgeliefde ICE Amtrak 3700 alsook enkele C-rails en een set prachtige sneltreinwagens "Berlin-Hamburg" uit een oud tijdperk.


by gregory van den bemden, on Flickr

Nu eindelijk ons nieuwbouwhuis klaar is, blijft er een ruime zolder over waar ik nu mijn hobby weer kan doen heropleven!
Grootse plannen, veel verzamelkoorts (ICE collector), maar we gaan een mooie baan proberen bouwen, met vallen en opstaan!

Ik probeer jullie hier in dit topic mee te nemen naar de bouw van mijn nieuwe baan. Opbouwende kritiek is uiteraard altijd welkom.
Op 20 jaar tijd zijn soms bepaalde dingen hetzelfde gebleven, maar ik merk toch dat er ook heel wat is veranderd waar ik me nog in zal moeten verdiepen, dus tips zijn altijd welkom!

Ik ben nog volop aan het tekenen (in Anyrail), maar heb toch als basis een verschrikkelijk mooie tekening die ik 25j geleden heb getekend in K rail. (zal em later eens uploaden) Die wil ik graag aanpassen naar mijn ruimte die ik ter beschikking heb.
De ruimte op zolder zal eens soort U vorm zijn, waarvan de onderkant van de U tegen de ramen aankomt, wat maakt dat ik daar enkel een of twee dubbele sporen via een brug naar de andere kant ga laten rijden om alles bereikbaar te houden.

Hierbij de laatste versie van mijn railplan -> 262m aan C-rails volgens Anyrail!:

Tafel 1 / Zuidkant 8.10x2.25m (x1.05h):


Tafel Zuidkant by gregory van den bemden, on Flickr

Tafel 2 / Noordkant 4.35x2.20m (x0.85h):


Tafel Noordkant by gregory van den bemden, on Flickr

De bedoeling is om met een Marklin CS3+ te gaan werken icm C-rails en zoveel mogelijk digitalisering.

PS, al wie ICE's te koop heeft in perfecte staat, alsook rijtuigen, PM me! ICE's had ik enkele toen ik begon, en wil nu weer (lange) treinstellen!

Wagenpark:
- 3700 / ICE AMTRAK '93
- 37701 / ICE 1 BR401 + 43701 + 43721
- 39710 / ICE S
- 37712 / ICE 2 BR402
- 37783 / ICE 3 + 2x 43714 + 43744 (sound) + 43734
- 39714 / ICE 4 + 3x 43725 wagen 2e klasse
- 37050 / BR05 stoomloc rood + 'Berlin-Hamburg' rijtuigen
- 29060 / BR216 dieselloc rood + goederentrein (uit startset)

Wishlist:
- TBC
Re: Nieuwe 25m2 C-rail baan - Tijdperk VI - ICE collector!
Ondertussen zoals vermeld reeds aan het frame begonnen, een aantal modules gemaakt die ik dan aan elkaar vastmaak.
Nadien zullen ze wat aangepast worden afhankelijk van wat er nodig is.


IMG_4471
by gregory van den bemden, on Flickr

Tafelpoten ook verstelbaar gemaakt om alles waterpas te kunnen zetten.


IMG_4510
by gregory van den bemden, on Flickr

En alles op poten gezet...


IMG_4516
by gregory van den bemden, on Flickr


IMG_4515
by gregory van den bemden, on Flickr

Nu de zijde bij het raam en de rechterkant nog, keep you posted! :thumbup:
Re: Nieuwe 25m2 C-rail baan - Tijdperk VI - ICE collector!
Flinke ruimte, succes!!
Re: Nieuwe 25m2 C-rail baan - Tijdperk VI - ICE collector!
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Nieuwe 25m2 C-rail baan - Tijdperk VI - ICE collector!
Wat een prachtige ruimte heb je tot je beschikking.  ;) Ik ben benieuwd naar je baanplan.
Re: Nieuwe 25m2 C-rail baan - Tijdperk VI - ICE collector!
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Nieuwe 25m2 C-rail baan - Tijdperk VI - ICE collector!
Lekker royaal.
Maar een fatsoenlijke ICE-1 is al gauw 4,5m. (2 ICE-2's ook) Dan nog een paar wisselstaten er bij en je komt gauw op 6-7m.

Mvg
Marcel.
Re: Nieuwe 25m2 C-rail baan - Tijdperk VI - ICE collector!
Bedankt Marcel, dat is inderdaad een flinke afmeting... Ik zag net je lijstje uit 2015, indrukwekkende verzameling ICE's heb je?! 8o ergens wat foto's?
Re: Nieuwe 25m2 C-rail baan - Tijdperk VI - ICE collector!
Hoi Greg,

Welkom! Wellicht ter inspiratie: bekijk dit Youtube-kanaal eens. ICE's avant la lettre, maar het gaat meer om de opbouw, de indeling van de ruimte, de breedte van de modules, manier van bouwen, etc. Veel plezier (wellicht)!

http://youtube.com/c/BBM1930s

Met vriendelijke groet,
William
Re: Nieuwe 25m2 C-rail baan - Tijdperk VI - ICE collector!
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Nieuwe 25m2 C-rail baan - Tijdperk VI - ICE collector!
Hoi Greg,

Wat een mooie grote zolder kamer! Dat doet me sterk denken aan mijn eigen zolder :). Daar kun je flink wat rails en treinen kwijt :thumbup:. Ik vraag me alleen af hoe het zit met de bereikbaarheid, gezien de diepte van je frame. Maar wellicht ga je met mangaten werken en dan hoeft het geen probleem te zijn. Veel succes met de verder bouw en ik blijf je volgen.

Groeten,
Wico
Re: Nieuwe 25m2 C-rail baan - Tijdperk VI - ICE collector!
Geen schrik voor waterschade met die grote Velux ramen boven de baan?
Ik heb dat vroeger ook zo gehad en dat is niet goed afgelopen...
In ons nieuwe huis heb ik er bewust voor gekozen geen dakvenster te voorzien in het hellend dak waar het schaduwstation zal ondergelegen zijn, weer een zorg minder.
Re: Nieuwe 25m2 C-rail baan - Tijdperk VI - ICE collector!
Citaat van: antonv op woensdag 05 januari 2022, 10:45:04
Geen schrik voor waterschade met die grote Velux ramen boven de baan?
Ik heb dat vroeger ook zo gehad en dat is niet goed afgelopen...
In ons nieuwe huis heb ik er bewust voor gekozen geen dakvenster te voorzien in het hellend dak waar het schaduwstation zal ondergelegen zijn, weer een zorg minder.

Hi! Nee daar ben ik niet bang voor, ik zet bij de treinbaan daar zelfs de tochtstand niet eens open, en het zijn nieuwe ramen voorzien van PVC dus dat komt helemaal goed! Maar wel een goede opmerking, nooit bij stilgestaan! :D
Re: Nieuwe 25m2 C-rail baan - Tijdperk VI - ICE collector!
Citaat van: Wico op woensdag 05 januari 2022, 10:33:19
Hoi Greg,

Wat een mooie grote zolder kamer! Dat doet me sterk denken aan mijn eigen zolder :). Daar kun je flink wat rails en treinen kwijt :thumbup:. Ik vraag me alleen af hoe het zit met de bereikbaarheid, gezien de diepte van je frame. Maar wellicht ga je met mangaten werken en dan hoeft het geen probleem te zijn. Veel succes met de verder bouw en ik blijf je volgen.

Groeten,
Wico

Klopt inderdaad ik denk aan mangaten op die plek, al dan niet met luiken zodat het landschap niet verstoord wordt B) komt dan op 2/3 van de diepte zodat alles bereikbaar blijft. :idea:
Re: Nieuwe 25m2 C-rail baan - Tijdperk VI - ICE collector!
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Nieuwe 25m2 C-rail baan - Tijdperk VI - ICE collector!
Nou Greg, met zo'n likkebaardend lekkere ruime zolder kun je de ICE's flink de sporen geven  :P
Succes met de bouw en ik blijf het volgen !

Grtz Tony
Re: Nieuwe 25m2 C-rail baan - Tijdperk VI - ICE collector!
update. :D

Laatste week het frame van de 'oostkant' in elkaar gezet, heb deze keer iets meer dwarsbalken gebruikt zodat de rasters zo'n 55x55 zijn ongeveer.
Tafel van de oostkant is 2360 breed op 2170 diep. hier komen enkele keerlussen naar de grote zuidtafel alsook een klein schaduwstation, allemaal in een mooie bergwand gezien ik daar de ruimte heb om in de hoogte te gaan zonder de velux ramen.

Heb vorige week fink wat C-rails besteld bij Ben Ontspoord & Fischer, dus nu even mijn railplan verder werken en alvast wat beginnen leggen komende dagen. Vlot parcours met vele slanke wissels en soepele bochten. Zal het plan asap eens posten, dan hebben jullie een idee! Ben nog op zoek naar een CS3+ dus als iemand een scherpe weet ergens... :idea:

De ICE collectie is al wat uitgebreid. Een mooie ICE-S op de kop getikt, alsook een prachtige ICE4 van marklin!
Ook een aantal ICE wagens gekocht, en enkele om mijn oude DRG stoomtrein aan te vullen.

Hierbij wat plaatjes!

ICE 4 39714 (wat een leuke geluiden en krachtige motor!)


F1D961C6-7D0B-49B2-AE4B-4059E4B5F3AE
by gregory van den bemden, on Flickr


IMG_4663 by gregory van den bemden, on Flickr


IMG_4664 by gregory van den bemden, on Flickr


IMG_4665 by gregory van den bemden, on Flickr


IMG_4666 by gregory van den bemden, on Flickr


IMG_4667 by gregory van den bemden, on Flickr


IMG_4668 by gregory van den bemden, on Flickr

ICE-S 39710


IMG_4748 by gregory van den bemden, on Flickr

Tafel 'oostkant', incl tijdelijke testbaan:


IMG_4674 by gregory van den bemden, on Flickr


IMG_4696 by gregory van den bemden, on Flickr

Filmpje van de DR05 DRG sneltrein Berlin-Hamburg:


IMG_4746
by gregory van den bemden, on Flickr
Re: Nieuwe 25m2 C-rail baan - Tijdperk VI - ICE collector!
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Nieuwe 25m2 C-rail baan - Tijdperk VI - ICE collector!
Prachtige ruimte, met ook nog een heel mooi (royaal) uitzicht naar buiten  :thumbup:.

Het lijkt idd wat breed, maar ik zie dat de test-tafel ook vrij laag is (of lijkt dat zo?). een tweede laag zal dan vanzelf smaller gaan worden.
Zelf heb ik gemerkt dat een schuin dak dan ook een voordeel kan hebben: je kunt er tegen steunen als je ergens bij moet  :D.

Succes met de bouw (je gaat snel, maar dat komt misschien ook omdat je al begonnen bent voordat de vloer er helemaal in ligt  >:-D).

gr. Gertjan
Re: Nieuwe 25m2 C-rail baan - Tijdperk VI - ICE collector!
Vandaag nog even een foto gemaakt van de totale zolder. Links de zuidtafel (8m) waar groot station komt, rechts achter de tafel (4m) waar de berg komt.


IMG_4779 by gregory van den bemden, on Flickr
Re: Nieuwe 25m2 C-rail baan - Tijdperk VI - ICE collector!
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Nieuwe 25m2 C-rail baan - Tijdperk VI - ICE collector!
Zo dat is een mooie ruimte met forse ramen. Doe je die nog verduisteren of zo. UV licht wat daardoor naar binnen valt is funest voor de kleuen van je materiaal. Alles bleekt uit.
Re: Nieuwe 25m2 C-rail baan - Tijdperk VI - ICE collector!
Voor de bouw van een modeltrein baan een prachtige ruimte.
Waar vind je een huis met deze ruimte?
Re: Nieuwe 25m2 C-rail baan - Tijdperk VI - ICE collector!
zeker voor de velux heb ik verduisteringen liggen die ga ik asap monteren is niet veel werk, idem voor de ramen :-) thanks!!
Re: Nieuwe 25m2 C-rail baan - Tijdperk VI - ICE collector!
Mooie plannen heb je, die ICE-4 maakt wel hebberig zo, maar ja zal eerst moeten sparen....

Bij het BNLS forum is iemand bezig met een Tijdperk VI baan met laaaaange ICE's, IC's en EC's. Wellicht dat dat inspiratie kan geven voor je baanplan; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=60206.msg3221483760#msg3221483760

Groeten,
Jelmer
Re: Nieuwe 25m2 C-rail baan - Tijdperk VI - ICE collector!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Nieuwe 25m2 C-rail baan - Tijdperk VI - ICE collector!
Het is al een paar keer gezegd Greg, maar je hebt een prachtige ruimte en als ik kijk hoe jij de zaken nu al aanpakt kan het niet anders dan een top baan worden.

Tja die ICE4  :favorite: :favorite:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Nieuwe 25m2 C-rail baan - Tijdperk VI - ICE collector!
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Nieuwe 25m2 C-rail baan - Tijdperk VI - ICE collector!
Citaat van: GregBem81 op dinsdag 04 januari 2022, 18:06:52
Tafelpoten ook verstelbaar gemaakt om alles waterpas te kunnen zetten.

Dat systeem kende ik nog niet. Heb je er een linkje bij?
Re: Nieuwe 25m2 C-rail baan - Tijdperk VI - ICE collector!
Citaat van: Jan22 op zaterdag 15 januari 2022, 20:29:57
Citaat van: GregBem81 op dinsdag 04 januari 2022, 18:06:52
Tafelpoten ook verstelbaar gemaakt om alles waterpas te kunnen zetten.
Dat systeem kende ik nog niet. Heb je er een linkje bij?

Hi! Dit is een verstelbare meubelpoot van Duraline (hornback/brico hebben deze). Erg handig om op de mm na alles netjes af te stellen! :idea:
--> https://www.hornbach.nl/shop/DURALINE-Meubelpoot-verstelbaar-rond-8x6-5x2-5-cm-zwart/10304765/artikel.html

Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 14 januari 2022, 12:13:38
Het is al een paar keer gezegd Greg, maar je hebt een prachtige ruimte en als ik kijk hoe jij de zaken nu al aanpakt kan het niet anders dan een top baan worden.

Tja die ICE4  :favorite: :favorite:

Mvg,

Peter Degeluidsman

Bedankt Peter, heb ook al met erg grote ogen 8o naar jouw topic zitten kijken! Veel inspiratie om op te doen en geweldig mooi bijgehouden! Baas boven baas!

Èven terug on topic, heb deze week wat zitten tekenen in Anyrail en ook wat geklooid met mijn 'spiralen' na wat lees een aanpaswerk... Moet alleen de hoogtes overal nog ingeven om een mooi beeld te kunnen krijgen, maar hier alvast het resultaat... Alle opbouwende opmerkingen welkom, ook al ben ik wellicht eigenwijs ik wat ik wil :D


Tafel Zuidkant by gregory van den bemden, on Flickr


Tafel Noordkant by gregory van den bemden, on Flickr


Heb ook het eerste stuk van het station al eens op de tafel gelegd. Heb een aantal prachtige zgan 'slanke' wissels gekocht, en enkele nieuwe slanke bochtwissels. Hopelijk in de praktijk geen ontsporingen zoals bij sommigen, dat zal maar moeten blijken  >:-D

Het is de bedoeling om het eerst zo veel mogelijk uit te zetten voordat ik overal wat stroom en wisselaandrijvingen ga plaatsen om dan nadien nog isolatie te plaatse en alles vast te schroeven...

Moet me eerlijk gezegd nog wel verdiepen in het 'stroom' gebeuren... Heb al gemerkt dat de huidige mobil station waardeloos is, ik kan op de huidige testbaan niet eens de ICE4 en de 'oude' stroomvretende ICE2 laten rijden... Zal maar snel eens een Central station een wat boosters moeten voorzien...


IMG_4825 by gregory van den bemden, on Flickr


IMG_4826 by gregory van den bemden, on Flickr


IMG_4827 by gregory van den bemden, on Flickr


IMG_4856 by gregory van den bemden, on Flickr

Re: Nieuwe 25m2 C-rail baan - Tijdperk VI - ICE collector!
Ha Gregory,

Ontzettend ambitieus project heb je opgestart, ik blijf je updates graag volgen! Zelf zit ik ook in de opbouwfase van mijn baantje en wil je daarom toch een tip geven: het loont de moeite om eerst na te denken over de stroomvoorziening voor je alles (redelijk) vast legt. Als je gebruik wilt gaan maken van een ringleiding (of Centrale Voedingleiding) en je wilt daarvoor (bijvoorbeeld) kabelgoten gaan plaatsen is het handig als je ongeveer weet hoe die het slimste kunnen gaan lopen. Misschien moet je ook een gat boren en dan kan je er nu nog bij. Ik zie soms bij mensen superstrakke bekabeling en daar ben ik weleens jaloers op, hoewel ik dat ook probeer blijft het natuurlijk soms compromissen zoeken (als je ergens net niet bij komt ofzo)

Ik denk dat je jezelf een hoop gedoe bespaart wanneer je dit op deze schaal van bouwen eerst "even" doet.

Verder: ga zo door!

Hartelijke groet,

Dennis
Re: Nieuwe 25m2 C-rail baan - Tijdperk VI - ICE collector!
Citaat van: d.vanaalst op zondag 16 januari 2022, 13:45:56
Ha Gregory,

Ontzettend ambitieus project heb je opgestart, ik blijf je updates graag volgen! Zelf zit ik ook in de opbouwfase van mijn baantje en wil je daarom toch een tip geven: het loont de moeite om eerst na te denken over de stroomvoorziening voor je alles (redelijk) vast legt. Als je gebruik wilt gaan maken van een ringleiding (of Centrale Voedingleiding) en je wilt daarvoor (bijvoorbeeld) kabelgoten gaan plaatsen is het handig als je ongeveer weet hoe die het slimste kunnen gaan lopen. Misschien moet je ook een gat boren en dan kan je er nu nog bij. Ik zie soms bij mensen superstrakke bekabeling en daar ben ik weleens jaloers op, hoewel ik dat ook probeer blijft het natuurlijk soms compromissen zoeken (als je ergens net niet bij komt ofzo)

Ik denk dat je jezelf een hoop gedoe bespaart wanneer je dit op deze schaal van bouwen eerst "even" doet.

Verder: ga zo door!

Hartelijke groet,

Dennis

Bedankt Dennis! Uiteraard eerst alle stroom en kabels, daarna past vastzetten :p kunnen we jouw project ook volgen?
Re: Nieuwe 262m C-rail baan - Tijdperk V/VI - ICE collector! -> New ICE's!
Vandaag nog een mooie ICE3 opgehaald bij mijn oom, waarvoor dank! 8)
In een van de wagens zit de een sound module, benieuwd naar de geluiden!
We zijn weer een ICE rijker! (nog eentje besproken op het forum ook, die komt later! :P)


IMG_4909 by gregory van den bemden, on Flickr
Re: Nieuwe 262m C-rail baan - Tijdperk V/VI - ICE collector! -> New ICE's!
Indrukwekkend plan en prachtige ruimte. Ben toch wel nieuwsgierig naar de bereikbaarheid op de brede tafels, maar daar zul je vast wel over nagedacht hebben. Ik blijf het volgen, ook voor mijn volgende baan, hoewel ander tijdperk (V), maar ook met C-rails deze keer.
Re: Nieuwe 262m C-rail baan - Tijdperk V/VI - ICE collector! -> New ICE's!
Hoi allemaal! Even weggeweest en de hobby on hold maar nu weer actie!  B)  B)  B)  :arrow:

Heb even drukke periode met werk gehad en wel wat treinen aangekocht (ook een paar ICE's...), maar de bouw van de baan ligt helaas al even stil...
Hierdoor wel mijn ruilplan hertekend en aangepast, zal de nieuwe tekening eerstdaags eens plaatsen! Heb het minder recht op recht gemaakt.
Om het plan wat haalbaarder te maken, ook eerst beginnen met de Zuidkant, en in een latere fase ooit uitbouwen naar het 'noorden'...

Heb me verder suf gezocht op het forum en google, maar hoe weten jullie of de sporen "recht" liggen op de baan?
Drukken jullie alles 1:1 af vanuit het tekenprogramma op papier of meten jullie de baan?

Heb nu even een groot deel van de rails alvast neergelegd, maar heb natuurlijk geen idee of deze wel recht gelegd zijn (staan op 12 graden dwars).

Tips en vooral foto's welkom!
Re: Nieuwe 262m C-rail baan - Tijdperk V/VI - ICE collector! -> New ICE's!
Aangezien je met C-rails rijdt, liggen alle rails toch automatisch "recht"? Bij gebruik van flexrails kan ik me voorstellen dat dit wat lastiger is. Wat ook kan, is dat ik je vraag niet helemaal snap. Ik sluit niets uit  ;) .

Groeten,
William
Re: Nieuwe 262m C-rail baan - Tijdperk V/VI - ICE collector! -> New ICE's!
sommigen drukken hun plan af, in Anyrail kun je ook elke rail apart afdrukken;

zelf heb ik gewoon alle sporen op het hout gelegd, een beetje mee geschoven tot het op zicht goed lag, de traces afgetekend en uitgezaagd;

maar ik zou zeggen, plaats een foto, dat geeft een beter idee van wat je nu juist bedoeld;

mvg,
Michel
Re: Nieuwe 262m C-rail baan - Tijdperk V/VI - ICE collector! -> New ICE's!
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Nieuwe 262m C-rail baan - Tijdperk V/VI - ICE collector! -> New ICE's!
Je kan ook met een raster werken. Dan is het misschien makkelijker om het over te nemen.

Mvg
Marcel.
Re: Nieuwe 262m C-rail baan - Tijdperk V/VI - ICE collector! -> New ICE's!
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Nieuwe 262m C-rail baan - Tijdperk V/VI - ICE collector! -> New ICE's!
Prachtig plan in een fantastische ruimte Greg maar, en Gerrit merkte dit ook al op, hoe ga je overal bijkomen. Veel mogelijkheden voor mangaten zie ik niet en als ze er al zijn dan moeten die ook maar toevallig zitten op de plaatsen dat het raamwerk van je tafel je niet in de weg zit.

groet, Wim