Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Stoom loc digitaal aansturing funcie's

Gestart door Rob G dinsdag 04 januari 2022, 12:02:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Stoom loc digitaal aansturing funcie's
Hallo allemaal.
Ik heb een Marklin stoomlocomotief en van de een op de andere dag werken een aantal functies niet meer.
Hij doet alleen nog de verlichting schakelen maar rook en geluid doen het niet meer.

Ik werk met de Intellibox en er zit een Motorola decoder in. Heeft iemand een idee hoe dit op te lossen?
Re: Stoom loc digitaal aansturing funcie's
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Stoom loc digitaal aansturing funcie's
Hi Rob,

Welke loc is het en rijdt hij nog wel ?

groet
Harald
Re: Stoom loc 3147 digitaal aansturing funcie's
Hoi Hoi, Harold.

Ja rijden doet hij prima, ook de frontverlichting schakelt normaal via de F0 toets.
Marklin 3147 met tender.

Hoop dat je een oplossing weet. Hij heeft wel een paar maanden stil gestaan, maar werkte vorige keer normaal.
De stoomfluit, werkgeluiden en de damp unit werken niet meer. Het is een loc met relatief weinig functies, maar nu wel heel weinig en is juist zo leuk als ze staan te roken in het stoom depot met geluiden.

Groetjes Rob
Re: Stoom loc digitaal aansturing funcie's
Hier moet toch een fout in zitten?
a) 3147 is geen stoom loc volgens afbeeldingen op het net
b) zo'n "oud" nummer kan toch geen sound decoder hebben

:help:
Re: Stoom loc digitaal aansturing funcie's
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Stoom loc digitaal aansturing funcie's
De Marklin 3147 is een Turkoois/beige V100 diesel lok van de voormalige DB, dus het nummer klopt niet.
We hebben correcte en volledige informatie van je nodig, om te kunnen helpen Rob.  ;)
Re: Stoom loc digitaal aansturing funcie's
Hallo allemaal,
Ik ben even aan het zoeken geweest maar ik heb doosjes gewisseld bij het zoeken naar het nummer.
Verontschuldigingen het is de 3514 met sound.

groetjes Rob
Re: Stoom loc digitaal aansturing funcie's
Het nummer hebben we al goed   :thumbup:
Maar origineel is dit een analoge loc, geen digitale, dus geen decoder & geen sound  :thumbdown:
Er kan natuurlijk iemand een (sound) decoder in geplaatst hebben maar dat weten wij niet  :-(
jij  :help:
Ik denk dat je best deze loc / tender even open doet en wat foto's bezorgt van het binnenwerk... ... ...
Anders gaan we nergens geraken  :-(
Re: Stoom loc digitaal aansturing funcie's
Ik denk dat ik hem dan terug breng naar de zaak waar ik hem gekocht heb destijds. En dan mogen ze hem repareren. Dat de decoder later is ingebouwd vermoede ik al. Ik had hem via catawiki gekocht maar wel bij een zaak dus die ga ik benaderen.
Toch zit er ook een rook generator in. Open maken van locomotieven is niet mijn ding, meestal sloop ik meer dan dat ik repareer. dat stukje techniek is voor mij te hoog gegrepen.
Re: Stoom loc digitaal aansturing funcie's
Bedankt voor de feedback!
suc6 ermee... ...
Re: Stoom loc digitaal aansturing funcie's
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Stoom loc digitaal aansturing funcie's
Hier staat ook zo'n exemplaar, die ik met een msd3 heb omgebouwd en een dragerprint van John.
Rijdt als een zonnetje.
Bij jouw exemplaar is de decoder waarschijnlijk niet lekker, of heb je decoder misschien een reset gegeven?
Re: Stoom loc digitaal aansturing funcie's
Ik heb echt geen idee of hij een reset heeft gegeven, niet dat ik weet in elk geval. Qua digitaal ben ik niet zo'n ster eigenlijk.

:)
Re: Stoom loc digitaal aansturing funcie's
Wanneer alles nog werkt zoals voordien, en enkle de sound weg is, dan zou ik gaan voor een foutje in de kring van de LS.
Draadje van de LS los of zoiets... ...
Re: Stoom loc digitaal aansturing funcie's
 @citaat Of soundmodule stuk. Door b.v. (per ongeluk) kortsluiten van de luidspreker contacten.
Re: Stoom loc digitaal aansturing funcie's
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Stoom loc digitaal aansturing funcie's
Rob,

Kun je de kunststof kolen immitatie van de tender er eens afhalen en een duidelijke foto van het binnenwerk plaatsen?
Het is om te kunnen zien welke electronica er in zit.
Re: Stoom loc digitaal aansturing funcie's
Ik denk niet dat ik de decoder een reset heb gegeven, ik hoop het niet in elk geval.
Ik ga de loc met mijn nieuwe Esu centrale opnieuw proberen te programmeren. Ik heb daar het weekend voor gepland, eest nog even door 114 pagin's van de handleiding heen worstelen.
Re: Stoom loc digitaal aansturing funcie's
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Stoom loc digitaal aansturing funcie's
Rob,

Voordat je de decoder gaat aanpakken, check eerst eens even of de speaker nog wel werkt en of de functie nog wel gemapped staan.
Welke central gebruik je?
Re: Stoom loc digitaal aansturing funcie's
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Stoom loc digitaal aansturing funcie's
Alléén Moterola lijkt mij ook niet te kloppen...
Ik vermoed dat er een mSD decoder in is geplaatst.
Maar eerst eens de basis controleren, en niet voortijdig resetten.

Mvg
Marcel
Re: Stoom loc digitaal aansturing funcie's
Hoi, hoi,

Helaas ga ik dat niet doen, hij is pas een week geleden gekocht dus garantie. Ik heb zojuist geprobeerd met mijn nieuwe ESU centrale om hem opnieuw te programmeren. Hij gaat wel knipperen op het programeer spoor maar dat is ook echt alles wat hij doet. verder zegt hij, doe het zelf maar.

Morgen terug naar de modeltreinexpress goed zaak dus zal wel goed komen.

Wordt vervolgt als ik meer weet
Re: Stoom loc digitaal aansturing funcie's
Hoi Hoi,

Ik heb sinds kort de ESU centrale. Ik ben met de loc terug geweest, ik heb een nieuwe gekregen en alles werkt nu. Dus toch iets met de loc. Hij gaat retour Marklin.