Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Nostalgie in M-rail

Gestart door HermandeG dinsdag 04 januari 2022, 11:26:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nostalgie in M-rail
HermandeG
gast

Nostalgie in M-rail
Beste allemaal,

Ik ben in mei 2020 ooit op een eerdere account dit topic begonnen. Door werkomstandigheden heb ik toen geen enkele tijd meer kunnen besteden aan de hobby. Ondertussen is mijn account, terecht, gedeactifeerd en dus begin ik nu maar gewoon opnieuw. Voordiegene die dit herkennen. Ik ben ondertussen met mijn vrouw verhuisd naar Noorwegen waar we wonen in Hovik vlakbij Oslo, waar ik de komende 4 jaar ga werken. Ik heb mijn 2-rail spullen in de opslag want daar had ik in het in ons nieuwe huis geen ruimte voor.

Hierbij dus een hernieuwd begin van mijn ontwerp/bouw verslag. Zoals ik in mijn voorstel topic al had aangegeven ga ik naast mijn 2-rail baan een 3-rail baan bouwen om nostalgische redenen. Mijn uiteindelijke doel is om de baan uit de catalogus van 1971 te bouwen maar ik heb besloten om dat via een tussenstop te doen. Dus eerst wordt het een aangepaste versie van ontwerp 12 uit het marklin baanboek 0390 en dit kan wel in ons tijdelijke (4 jaar) stulpje in Noorwegen


Ik heb het baanontwerp iets aangepast om een klein schaduwstation mogelijk te maken.

De plaatjes laten de volgende zaken zien:
1.Het originele baanplan
2.De originele baan
3.Het nieuwe baanplan totaal (rood = tunnel dus niet zichtbaar, groen = zichtbaar 0 niveau, geel = helling, blauw = zichtbaar 1 niveau, grijs zijn bruggen)
4.Het nieuwe baanplan niveau 0
5.Het nieuwe baanplan niveau 1

(rood = tunnel dus niet zichtbaar, groen = zichtbaar 0 niveau, geel = helling, blauw = zichtbaar 1 niveau, grijs zijn bruggen)

Tot zover mijn (hernieuwde) eerste bericht.

met vriendelijke groet

Herman

Nostalgie in M-rail
HermandeG
gast

Nostalgie in M-rail
Goedemorgen vanuit een besneeuwd Oslo,

Hierbij de eerste update.
De baan komt op een verrijdbare tafel van 240x135 cm. Het is een frame van berkentriplex op 120 cm poten op roterende wieltjes. Omdat de baan in een relatief kleine slaapkamer moet komen met de deur en raam op het midden van beide lange muren, geeft me dit de mogelijkheid om de baan zo heen en weer te rijden dat ik vanaf alle vier zijden eraan kan werken. Dit is te zien op de laatste 3 foto's. De hoogte is zo gekozen dat ik er op een verlaagde bureaustoel onder kan zitten voor de bedrading.
Natuurlijk kon ik de verleiding niet weerstaan om toch even rails neer te leggen.

tot zover

Met vriendelijke groet Herman
Re: Nostalgie in M-rail
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Nostalgie in M-rail
Mooi project, Herman !
Fijn wat afleiding tijdens je verblijf in Noorwegen. Zeker met een dik pak sneeuw voor de deur  ;)
Ga je ook analoog rijden ?

Grtz Tony
Re: Nostalgie in M-rail
HermandeG
gast

Re: Nostalgie in M-rail
Ja alles analoog met het seinsyteem van M-Rails. Ik denk dat ik alleen wat modernere middelen ga gebruiken in het schaduwstation.

Gr Herman
Re: Nostalgie in M-rail
Todtnauerli
gast

Re: Nostalgie in M-rail
Hallo Herman,

heel mooi wat je aan het bouwen bent met de M-track. Het spoor wordt altijd verkeerd ingeschat. Zal uw
je werk hier op het forum. Het blijft spannend.

Het is leuk dat je zoveel sneeuw voor de deur hebt.
Hier in het Zwarte Woud in Duitsland, is alles groen.

Met vriendelijke groeten
Udo

Hallo Herman,

sehr schön was Sie sich mit dem M-Gleis aufbauen. Das Gleis wird immer wieder verkannt. Werde Ihre
Arbeit hier im Forum weiterverfolgen. Es bleibt spannend.

Schön das Sie soviel Schnee vor der Haustüre haben.
Hier im Schwarzwald in Deutschland ist alles grün. :(

Mit freundlichen Grüssen
Udo
Re: Nostalgie in M-rail
Lid sinds: 2019

offline
Re: Nostalgie in M-rail
Hallo leuk dat je met M rails gaat bouwen ik zag dat je wissels had met kleine en grootte lantaarns die wissels met de grootte lantaarns kunnen met lange wagons problemen geven in de bochten gr Harrie
Re: Nostalgie in M-rail
HermandeG
gast

Re: Nostalgie in M-rail
Dank je wel Harrie ik zal er op letten. Maar vanwege de afmetingen van de baan gebruik ik alleen de oude 24cm rijtuigen.

mvg Herman
Re: Nostalgie in M-rail
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: Nostalgie in M-rail
Jij hebt dus al gekozen voor een ontwerp. Ik twijfel nog steeds. Ik kan zo'n grote baan van 4,5 meter wel kwijt op zolder maar denk er nog flink wat nachtjes over.
Je koos 12 uit Märklin banenboek 0390. Deze zit vol met rails en heeft een hoge buitenbaan en laag binnen gedeelte. Daar kun je wel wat materieel op kwijt.
En die meegebogen wissels hebben altijd een kleine wissellantaarn daar past een 27cm wagen wel langs en bij rechtdoorstand ook over de wissels met grote lantaarns. Je zou een rijweg kunnen bedenken voor als je later toch van die mooie lange P-wagens wilt aanschaffen.
Noorwegen mooi werk dat jij daar woont. Märklin heeft enig Noors materieel. Hebben we nu een forumlid dat materieel exclusief gemaakt als exportmodel voor Noorwegen naar ons kan opsturen?  :-))
Dirk :-{)