Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Marklin sein 74391 schakelt niet

Gestart door martijn1984 maandag 03 januari 2022, 20:54:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin sein 74391 schakelt niet
Goede avond,

Ik heb laatst een Marklin sein 74391 met schakelpaneel 72751 aangeschaft en alles aangesloten op een H0 C-rails zoals is aangegeven in de handleiding. Het stop- en startmechanisme werkt gewoon naar behoren als ik de drukknop op het schakelpaneel gebruik, de trein stopt dus netjes en gaat ook weer rijden als ik de knop op het paneel indruk. Nu heb ik echter het probleem dat mijn sein niet overschakelt van rood naar groen of andersom. Beide lampjes rood en groen branden continu tegelijk. Eerst dacht ik dat het sein stuk was, maar ik heb er ook nog 2 onlangs van iemand overgenomen waarbij de seinen wel van kleur overschakelden en daarbij heb ik exact hetzelfde probleem. Wat doe ik fout? Iemand een oplossing? Ik gebruik de baan met analoge aansturing.
Re: Marklin sein 74391 schakelt niet
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Marklin sein 74391 schakelt niet
Citaat van: martijn1984 op maandag 03 januari 2022, 20:54:38
Marklin sein 74391
Het stop- en startmechanisme werkt gewoon naar behoren als ik de drukknop op het schakelpaneel gebruik, de trein stopt dus netjes en gaat ook weer rijden als ik de knop op het paneel indruk. Nu heb ik echter het probleem dat mijn sein niet overschakelt van rood naar groen of andersom. Beide lampjes rood en groen branden continu tegelijk.
In de 3railwiki staat over 74391:
CiteerDe wisselspanning zou beide LED's laten branden, maar omdat een sein alleen rood of groen kan laten zien wordt de voeding via de diodes D3 en D4 aangesloten.
en
CiteerBij een analoge baan die met 16V wisselspanning gevoed wordt kunnen de Märklin seinen via D1 en D2 aangesloten worden. Bij een digitale baan is een extra serieweerstand voor zowel D1 als D2 nodig.

Ik begrijp dat je die route hebt gevolgd, en desondanks dit probleem houdt?

Dat zou kunnen komen door de voeding van het schakelkastje 72751
CiteerHet schakelkastje Märklin 72751 mag alleen via aansluitrail 194548 worden aangesloten.
(...)
De voeding Märklin 66361 is een schakelende voeding en is de enige voeding die gebruikt mag worden om op aansluitrail 194548 aangesloten te worden.
Deze schakelende voeding geeft secundair een DC-spanning van 18 Volt DC.

Gebruik je die ook op deze wijze?



Re: Marklin sein 74391 schakelt niet
Super bedankt voor de reactie.

Ik heb geen aansluitrail 194548 en geen schakelende voeding 66361.
Dit zou ook niet noodzakelijk zijn volgens de handleiding en de informatie op de site van Marklin zelf.
Wat ik nu heb gedaan is twee draden (geel en rood) van het meegeleverde stekkertje van het paneel 72751 verbonden met de C-Rails, conform bijgesloten schema. Het meegeleverd stekkertje heeft 4 draden in totaal, de kleuren zwart en bruin gaan naar de Marklin transformator. Wellicht is er een alternatief of maak ik een grove fout, de trein werkt dus wel prima (het automatisch stoppen en rijden) door het schakelen op de knopjes van het paneel.



Re: Marklin sein 74391 schakelt niet
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Marklin sein 74391 schakelt niet
Als je groen en rood gelijktijdig hebt branden krijgen beide leds spanning en gaat er dus iets nog niet goed in de schakeling. Heb je het 100% zeker zoals afgebeeld opgebouwd? Het sein zou het ook zonder railverbinding moeten doen, werkt dat?
Re: Marklin sein 74391 schakelt niet
Ik heb de 3 seinen die ik heb nu alleen aangesloten op het schakelpaneel zonder rails aansluiting en alle drie geven ze beide lichtsignalen tegelijk (zie bijgesloten foto). Het indrukken van het knopje op het schakelpaneel heeft geen effect op het schakelen van het stoplicht. Zou het anders ook nog aan schakelpaneel kunnen liggen?
Re: Marklin sein 74391 schakelt niet
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Marklin sein 74391 schakelt niet
Met zo'n bos draad is moeilijk te zeggen wat er verkeerd zit. Hoe zit je verder aangesloten?
Re: Marklin sein 74391 schakelt niet
Ik heb hier geen 74751 schakelkastje, maar ik weet dat het (hobby)sein een gelijkspanning moet krijgen - dus geen wisselspanning van een transformator.
Ik heb wat gezocht naar de informatie die je  gepost hebt (aansluitschema met transformator), maar die heb ik niet gevonden. Kan je een link posten waar die informatie te vinden is?
Re: Marklin sein 74391 schakelt niet
Zeker. De link is
https://www.modelspoorgigant.nl/marklin-seinschakelbord-72751.html

Er staat niet heel veel meer dan alleen een afbeelding.

Ik heb het schakelkastje aangesloten op de transformator en de C-rails, conform de afbeelding van het stroomschema. Daarnaast heb ik ook nog een rood en bruin draad direct vanuit de transformator op de C-rails aangesloten (zoals je de transformator normaliter aansluit op de C-rails zonder seinen e.d.). Zou daar dan de fout in kunnen zitten?
Re: Marklin sein 74391 schakelt niet
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Marklin sein 74391 schakelt niet
Stop nou eens met verwijzen naar de handleiding, leeg die helemaal weg en teken eens uit hoe je het precies hebt aangesloten. Ik kan echt geen chocolade met ervan maken.
Re: Marklin sein 74391 schakelt niet
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Marklin sein 74391 schakelt niet
Je hebt een DC voeding nodig, en gebruikt nu AC. Zoals anderen hier al eerder zeiden.
Re: Marklin sein 74391 schakelt niet
Goede middag heren
We hebben toch een mooie hobby en een mooi forum. In deze link staat precies wat er scheelt. https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_74391_Hobbysein_aansluitschema. Het sein bestaat uit twee leds rood en groen die tegengesteld zijn aangesloten. zie het schema.  Met dc wordt als je de polariteit omdraait of de rode of de groene led in geleiding gebracht. Dus of rood of groen gaat branden. Met ac wordt er voordurend gewisseld, dus zullen beide leds branden. Door het aanbrengen van diodes wordt er een dc gemaakt.
Succes met de eenvoudige puzzel.
Hans