Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Wie heeft ervaring met BR64 (nr 39640) ??

Gestart door treinscoot donderdag 27 maart 2008, 21:41:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Wie heeft ervaring met BR64 (nr 39640) ??
Ik zal wel voor zo'n Marklin basher versleten worden maar ga toch voor de Roco versie. In Dortmund heb ik het model ook gezien en ben niet overtuigd geraakt. Niet omdat er wellicht iets niet zou kloppen aan het model in de vorm van een buffer of ander detail, maar meer vanwege de uitvoering van de wielen. Die waren in overeenstemming met het getoonde in de folder die ik nu hiervoor me heb liggen.

Zelfs ik heb overwogen eens een marklin model te kopen. Toch gaat het dit model niet worden vanwege de niet geverfde wielbanden. Hierdoor komen de wielen niet tot hun recht en valt in algemene zin de wiel detaillering tegen door het ontbreken van de steunribben tussen de spaken

Wellicht is het marklin geluid mooi genoeg, maar ik koop toch liever een volledige ESU decoder die ik zelf eenvoudig kan programmeren als ik geluid wil in deze lok. deze decoders worden wel standaard geleverd Brawa en Fleishmann loks en mijn ervaring is dat deze modellen klinken als een echte lok. Je hoort duidelijk verschil in het aanzetten, cruise senlheid, afremmen ( uitloop ) en remmen. Dit heb ik nog niet gehoord in een marklin lok en vraag me af of dat ook is te programmeren

Ook de Roco detaillering is super en de drijfwielen hebben het karakter van de het voorbeeld. Daarnaast is een stappenmotor slecht te regelen zonder elektronica en die moet dan van marklin komen. Ik heb het Roco model zien lopen hier op mijn spoorbaan en het loopt zeer goed en ook door de wissels.

Het Roco model heeft de vertrouwde Roco 5 polige motor en laat zich zeer mooi regelen door de decoder die zich eenvoudig op DCC laat omzetten. Ik heb het niet geprobeerd maar het zou kunnen dat de lok zich ook eenvoudig met hoge adres nummers tot 255 aan toe laat programmeren.

Groet

Jos
Re: Wie heeft ervaring met BR64 (nr 39640) ??
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Wie heeft ervaring met BR64 (nr 39640) ??
Citaat van: ATSF2 op donderdag 24 april 2008, 20:10:57
Ik zal wel voor zo'n Marklin basher versleten worden maar ga toch voor de Roco versie. In Dortmund heb ik het model ook gezien en ben niet overtuigd geraakt. Niet omdat er wellicht iets niet zou kloppen aan het model in de vorm van een buffer of ander detail, maar meer vanwege de uitvoering van de wielen. Die waren in overeenstemming met het getoonde in de folder die ik nu hiervoor me heb liggen.

Zelfs ik heb overwogen eens een marklin model te kopen. Toch gaat het dit model niet worden vanwege de niet geverfde wielbanden. Hierdoor komen de wielen niet tot hun recht en valt in algemene zin de wiel detaillering tegen door het ontbreken van de steunribben tussen de spaken
Die Roco Br 64 is inderdaad zeer mooi Jos, maar je vergelijk wel een productiemodel met een handmonster, dus wellicht is het productiemodel van Marklin minstens zo mooi uitgevoerd.
De Roco mist wel de handgrepen op de lantaarns en de handgrepen onder de buffers. :P

Citeer
Wellicht is het marklin geluid mooi genoeg, maar ik koop toch liever een volledige ESU decoder die ik zelf eenvoudig kan programmeren als ik geluid wil in deze lok. deze decoders worden wel standaard geleverd Brawa en Fleishmann loks en mijn ervaring is dat deze modellen klinken als een echte lok. Je hoort duidelijk verschil in het aanzetten, cruise senlheid, afremmen ( uitloop ) en remmen. Dit heb ik nog niet gehoord in een marklin lok en vraag me af of dat ook is te programmeren
Al mijn stoomloks puffen harder bij optrekken en eenmaal op snelheid verstommen ze iets.
Geef ik gas terug dan valt het puffen nagenoeg geheel weg en rempiepen stopt precies als de lok stilstaat.

Citeer
Ook de Roco detaillering is super en de drijfwielen hebben het karakter van de het voorbeeld. Daarnaast is een stappenmotor slecht te regelen zonder elektronica en die moet dan van marklin komen. Ik heb het Roco model zien lopen hier op mijn spoorbaan en het loopt zeer goed en ook door de wissels.

Het Roco model heeft de vertrouwde Roco 5 polige motor en laat zich zeer mooi regelen door de decoder die zich eenvoudig op DCC laat omzetten. Ik heb het niet geprobeerd maar het zou kunnen dat de lok zich ook eenvoudig met hoge adres nummers tot 255 aan toe laat programmeren.
Ik heb jouw Roco modellen ook zien lopen en die lopen zeker zeer mooi, maar de SDS doet dat zeker zo goed. Wel vreemd dat Roco een 5 pool veel stiller dan marklin laat lopen, zal wel in de construktie zitten.
De SDS is geen stappenmotor, maar een draaistroommotor, of is dat hetzelfde?
Re: Wie heeft ervaring met BR64 (nr 39640) ??
Ha die Jos,

Tsja, iedereen moet maar kiezen voor dat wat ie graag ziet, hoort e.d.

Maar ff een vraag zijn de wielen van de Br 64 van Roco nu van metaal?
Ik geloof dat ik een poos geleden iets opgevangen heb, dat Roco voortaan haar loc wielen van metaal zou maken. Klopt dat, jij als Roco insider weet zoiets vast wel.
Namelijk... als de wielen bij de Br 64 nog van kunststof zijn is het niet zo moeilijk zo'n wielrand rood te HOUDEN. Ook al stoot dan eens iets tegen de rand van het wiel b.v. wissels e.d. op de baan, dan zullen er géén lakbeschadigingen ontstaan toch? Daar hier simpelweg rode kunststof is toegepast. Of wordt deze kunststof ook nog eens gelakt? Märklin lakt haar wielranden dan ook niet volgens mij omdat na verloop van tijd de lak op deze plaats van het wiel er gemakkelijk afslijt of hier en daar eraf springt. Tsja, en dan ziet het er helemaal niet uit.

Groet,

Jos
Re: Wie heeft ervaring met BR64 (nr 39640) ??
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Wie heeft ervaring met BR64 (nr 39640) ??
Hoi Jos, (Allemaal Jossen hier  :mrgreen:)

Roco maakt tegenwoordig de spaakwielen geheel van metaal, kun je ook echt goed zien hoor.
Die plastik spaken van vroeger waren van dat lelijke plastik dat half doorzichtig leek.
Doet Roco nu veel beter. :D
Re: Wie heeft ervaring met BR64 (nr 39640) ??
Hi

Inderdaad wordt er gezegd dat de spaakwielen van metaal zijn. Ik heb echter nog niet positief kunnen vaststellen dat dat zo is. Ik ga ervan uit dat het wel zo is omdat de spaken zeer dun worden uitgevoerd en inderdaad niet doorzichtig zijn.

Citaat van: Kappa op donderdag 24 april 2008, 22:40:54

Die Roco Br 64 is inderdaad zeer mooi Jos, maar je vergelijk wel een productiemodel met een handmonster, dus wellicht is het productiemodel van Marklin minstens zo mooi uitgevoerd.
De Roco mist wel de handgrepen op de lantaarns en de handgrepen onder de buffers. :P

Ik heb niet gezegd dat de detaillering niet klopt. Er is op elk model wel wat aan te merken.

Citeer

Al mijn stoomloks puffen harder bij optrekken en eenmaal op snelheid verstommen ze iets.
Geef ik gas terug dan valt het puffen nagenoeg geheel weg en rempiepen stopt precies als de lok stilstaat.


Wellicht heb ik niet goed geluisterd, maar het was mij nog niet echt opgevallen als ik het met Brawa of Fleischmann vergelijk.

Citeer

Ik heb jouw Roco modellen ook zien lopen en die lopen zeker zeer mooi, maar de SDS doet dat zeker zo goed. Wel vreemd dat Roco een 5 pool veel stiller dan marklin laat lopen, zal wel in de construktie zitten.
De SDS is geen stappenmotor, maar een draaistroommotor, of is dat hetzelfde?


Ik trek niet in twijfel of een SDS ,motor goed loopt, maar heb moeite met de aansturing ervan. In een model met gelijkstroom motor kan ik om het even welke decoder plaatsen. ik vraag me af of ik dat met een door SDS aangedreven lok ook kan. Verder heb ik het idee dat ik de lok veel moeilijker kan inregelen. Met het gebruik van een intellibox lijkt het programmeren een crime.

Er zijn wel loks die ik zou kopen van marklin als de decoder en aandrijving wat universeler zou zijn.

Ik denk aan de BR 218, Turmtriebwagen als hij straks in het rood komt. Wellicht had ik nu de BR 64 gekocht met geluid als de aandrijving universeel was en de decoder een standaard ESU. Zo leveren de andere merken hun modellen met geluid wel af

Ik ben niet goed thuis in elektrotechniek maar heb het idee dat de SDS een stappen motor is. Door het veld continu te laten draaien wordt het een draaistroom motor. Ik kan hier echt helemaal naast zitten.

De 5 polige motoren van Roco lopen de laatste jaren zeker heel mooi. Dat is wel eens anders geweest. Ik heb modellen die absoluut draken van motoren bevatten die zeer luidruchtig zijn.

Onthou wel

Het gaat niet om het gelijk, maar om het verschil. Hierdoor kunnen en blijven we van elkaar leren.

Groet

Jos
Re: Wie heeft ervaring met BR64 (nr 39640) ??
Citaat van: ATSF2 op vrijdag 25 april 2008, 00:22:55
Hi


Ik trek niet in twijfel of een SDS ,motor goed loopt, maar heb moeite met de aansturing ervan. In een model met gelijkstroom motor kan ik om het even welke decoder plaatsen. ik vraag me af of ik dat met een door SDS aangedreven lok ook kan. Verder heb ik het idee dat ik de lok veel moeilijker kan inregelen. Met het gebruik van een intellibox lijkt het programmeren een crime.

Er zijn wel loks die ik zou kopen van marklin als de decoder en aandrijving wat universeler zouzijn.

Ik denk aan de BR 218, Turmtriebwagen als hij straks in het rood komt. Wellicht had ik nu de BR 64 gekocht met geluid als de aandrijving universeel was en de decoder een standaard ESU. Zo leveren de andere merken hun modellen met geluid wel af

Ik ben niet goed thuis in elektrotechniek maar heb het idee dat de SDS een stappen motor is. Door het veld continu te laten draaien wordt het een draaistroom motor. Ik kan hier echt helemaal naast zitten.

De 5 polige motoren van Roco lopen de laatste jaren zeker heel mooi. Dat is wel eens anders geweest. Ik heb modellen die absoluut draken van motoren bevatten die zeer luidruchtig zijn.

Onthou wel

Het gaat niet om het gelijk, maar om het verschil. Hierdoor kunnen en blijven we van elkaar leren.

Groet

Jos


Je spreekt je zelf tegen dat de IB moeite heeft om mfx locs te programmeren is een tekortkoming van de IB niet van Marklin.

De door jou genoemde modellen als de Turmtriebwagen en br 218 hebben de dezelfde motor namelijk de SDS en de zelfde decoders als de nieuwe br64, namelijk een oem Esu versie. Mfx is ontwikkeld door Esu en gekocht door Marklin.
Maar ook Zimo schijnt nu decoders te hebben die met een SDS motor om kunnen gaan.
Wie je meer weten over de door Marklin gebruikte motoren download het Marklin handboek aandrijftechniek. De nieuwe motor van Marklin is 12 polig.
http://www.marklin.nl/support/support-pdfs/Marklin%20Aandrijftechniek.pdf/view

Bovendien zijn SDS loc soms stiller dan de Roco locs, zeker op hogere snelheid en ik denk dat de levensduur van de SDS waarschijnlijk ook langer zal zijn dan de Roco motor. Bij verschillende levensduur testen van verschillende types van motoren komt de Roco motor qua levensduur nu eenmaal niet als de beste te voorschijn. Bovendien is de SDS motor van Marklin zeer sterk te noemen en is het verbruik qua stroom laag. De meeste locs gebruiken bij de hoogste snelheid en met gebruik van alle functies niet meer dan 6 tot 10 va.

In Duitsland hebben sommige mensen de loc al.

Ik citeer van Stummi's forum:
" Hallo zusammen, ich habe heute meinen "Bubikopf" abgeholt.
Wirklich ein sehr schönes Modell. Der Dekoder kann (wieder) nur außerhalb der Lok mit einem Lokprogrammer programmiert werden, läßt sich aber sehr einfach ausbauen.
Die Höchstgeschwindigkeit der Lok ist übrigens ab Werk auf ca. 120 km/h eingestellt".


Programeren met een CS of mobiel station is een fluitje van een cent.




Re: Wie heeft ervaring met BR64 (nr 39640) ??
Citaat van: ATSF2 op donderdag 24 april 2008, 20:10:57
Ik heb het Roco model zien lopen hier op mijn spoorbaan en het loopt zeer goed en ook door de wissels.

Hoi Allemaal,

Het was mijn BR64 van Roco (68200) waarmee Jos wagons in zijn station heeft gerangeerd. Ik ben heel erg tevreden met het Roco model,
Ik zou hem wel eens willen zien naast de Marklin variant gewoon om de verschillen
te zien in het rijden en de details.
En als het Marklin model niet beter wordt dan wat ik gezien heb van het handmonster dan heb ik voor mezelf een hele goeie keuze gemaakt door het Roco model te kopen. Maar dit is mijn mening daar hoeven jullie het gelukkig niet mee eens te zijn het gaat erom dat een ieder op zijn eigen manier lol beleefd aan de hobby.

Als er iemand is die ook zo benieuwd is naar de verschillen / overeenkomsten
van de beide modellen kan mij berichten ik ben wel in voor een onderzoekje.

Groeten Martin
Re: Wie heeft ervaring met BR64 (nr 39640) ??
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Wie heeft ervaring met BR64 (nr 39640) ??
Ik vind de Roco br 64 heel mooi gedetailleerd, vooral aan het loopwerk:

Bron: www.railhobby.nl
Alleen die plastik kleur van van het kruis etc, vind ik niet mooi.
Maar bij Marklin zijn weer vaak gewoon moertjes ipv "echte" onderdelen zoals de krukas op de middelste wielas.

Bij de ESU decoders die marklin gebruikt in de SDS lok's, zijn de lastregelparameters K en I uitgezet.
Wil je de oem ESU vervangen door een echte ESU, dien je deze parameters ook uit te zetten, want de lastregeling vind op de SDS print plaats.
Omdat de SDS een draaistroommotor is kan deze niet direct door de ESU worden geregeld.

Hopelijk komt mijn Br 64 ook snel, nu ze in Duitsland al zijn begonnen met uitleveren.
Re: Wie heeft ervaring met BR64 (nr 39640) ??
Ad

mooie foto!
heb je hem zelf ook?

Groeten Martin
Re: Wie heeft ervaring met BR64 (nr 39640) ??
Citaat van: ATSF2 op vrijdag 25 april 2008, 00:22:55
Hi


Ik trek niet in twijfel of een SDS ,motor goed loopt, maar heb moeite met de aansturing ervan. In een model met gelijkstroom motor kan ik om het even welke decoder plaatsen. ik vraag me af of ik dat met een door SDS aangedreven lok ook kan. Verder heb ik het idee dat ik de lok veel moeilijker kan inregelen. Met het gebruik van een intellibox lijkt het programmeren een crime.

Er zijn wel loks die ik zou kopen van marklin als de decoder en aandrijving wat universeler zou zijn.

Door het veld continu te laten draaien wordt het een draaistroom motor. Ik kan hier echt helemaal naast zitten.

De 5 polige motoren van Roco lopen de laatste jaren zeker heel mooi. Dat is wel eens anders geweest. Ik heb modellen die absoluut draken van motoren bevatten die zeer luidruchtig zijn.

Onthou wel

Het gaat niet om het gelijk, maar om het verschil. Hierdoor kunnen en blijven we van elkaar leren.

Groet

Jos


Hoi Jos,

ik heb ook de br64 van Roco en ben er zeer tevreden over. Als ik weer zou moeten kiezen zou ik weer voor de Roco versie kiezen. Ik heb wel ervaring met de SDS-motor van marklin (krokodil), en die loopt best wel mooi natuurlijk. Maar ik vind de eenvoudige Roco-gelijkstroom motor net iets mooier en stiller lopen. De dure en gecompliceerde aansturing van een SDS motor staat mij ook een beetje tegen. Volgens mij is een SDS motor geen draaistroom maar een synchroonmotor, maar zo ver gaat mijn kennis nu ook weer niet, dus ik kan er helemaal naast zitten. Geef mij in ieder geval maar een gewone gelijkstroommotor. En dan het liefst een van Roco, loopt erg mooi, en uiterst betrouwbaar. Geluid in een lok kan mij ook niet boeien, dus daarom zou ik ook al niet voor de marklin uitgave kiezen. Ik vind het geluid dat marklin produceerd sowieso niet echt geweldig.
Re: Wie heeft ervaring met BR64 (nr 39640) ??
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Wie heeft ervaring met BR64 (nr 39640) ??
Citaat van: Marklinbaan.nl op vrijdag 25 april 2008, 11:00:47
Ad

mooie foto!
heb je hem zelf ook?

Groeten Martin

Nee, die foto heb ik van Railhobby, ik zal wel effe de bron erbij zetten.
Re: Wie heeft ervaring met BR64 (nr 39640) ??
Wisten jullie al dat deze op marktplaats wordt aangeboden door c-rail maickel? vraagprijs: ?239 incl garantie en volledige locsound........
Re: Wie heeft ervaring met BR64 (nr 39640) ??
Citaat van: Robber op vrijdag 25 april 2008, 13:05:47



Maar ik vind de eenvoudige Roco-gelijkstroom motor net iets mooier en stiller lopen. De dure en gecompliceerde aansturing van een SDS motor staat mij ook een beetje tegen. Geef mij in ieder geval maar een gewone gelijkstroommotor. En dan het liefst een van Roco,

Hoi Robber

Dat is nu net ook mijn idee.

Roco motoren lopen exht super mooi. In idergeval de huidige kwaliteit. Ik gaf ook al aan dat dat wel eens anders is geweest

Groet

Jos
Re: Wie heeft ervaring met BR64 (nr 39640) ??
Citaat van: Kappa op vrijdag 25 april 2008, 10:53:07
Ik vind de Roco br 64 heel mooi gedetailleerd, vooral aan het loopwerk:

Alleen die plastik kleur van van het kruis etc, vind ik niet mooi.
Maar bij Marklin zijn weer vaak gewoon moertjes ipv "echte" onderdelen zoals de krukas op de middelste wielas.



Kappa

Dat ben ik volledig met je eens. Zo koop ik momenteel geen BR39 van Fleischmann omdat het drijfwerk niet gebruineerd is van het wisselstroom model. Hij zou zo goed passen bij mijn BR18.6. Ik laat zo'n lok gewoon staan en koop wat anders. Er is genoeg moois te krijgen.
Re: Wie heeft ervaring met BR64 (nr 39640) ??
Citaat van: Davy op vrijdag 25 april 2008, 01:32:07

Het gaat niet om het gelijk, maar om het verschil. Hierdoor kunnen en blijven we van elkaar leren.



Davy onthou aub bovenstaande zin

Citeer

Je spreekt je zelf tegen dat de IB moeite heeft om mfx locs te programmeren is een tekortkoming van de IB niet van Marklin.


Ja zo kan je het ook zien natuurlijk. Maar dat heb ik ook niet geschreven.

Citeer

De door jou genoemde modellen als de Turmtriebwagen en br 218 hebben de dezelfde motor namelijk de SDS en de zelfde decoders als de nieuwe br64, namelijk een oem Esu versie. Mfx is ontwikkeld door Esu en gekocht door Marklin.


Ik vind het mooi, maar lost dat mijn probleem van uitwisselbaarheid, programmeerbaarheid  of een eenvoudige aansturing van een modelspoormotor op?

Citeer
Maar ook Zimo schijnt nu decoders te hebben die met een SDS motor om kunnen gaan.
Wie je meer weten over de door Marklin gebruikte motoren download het Marklin handboek aandrijftechniek. De nieuwe motor van Marklin is 12 polig.
http://www.marklin.nl/support/support-pdfs/Marklin%20Aandrijftechniek.pdf/view

Davy dat is een interessant boek


Citeer
Bovendien zijn SDS loc soms stiller dan de Roco locs, zeker op hogere snelheid en ik denk dat de levensduur van de SDS waarschijnlijk ook langer zal zijn dan de Roco motor. Bij verschillende levensduur testen van verschillende types van motoren komt de Roco motor qua levensduur nu eenmaal niet als de beste te voorschijn.


Ja dat denk ik ook Davy maar mijn oudste Roco lok is van 1984. Die rijdt nog steeds. Zegt natuurlijk niets over de draaiuren. Voor gemiddeld gebruik dus ruim voldoende zonder koolborstel wisseling.

Citeer
Bovendien is de SDS motor van Marklin zeer sterk te noemen en is het verbruik qua stroom laag. De meeste locs gebruiken bij de hoogste snelheid en met gebruik van alle functies niet meer dan 6 tot 10 va.


Sorry Davy die millieu crap die intereseert me niet. Gewoon een dikke trafo en wat boosters. Voor mijn tuinspoor gebruik ik 2 x 10 Amp en nog is dat niet genoeg.
Citeer

Programeren met een CS of mobiel station is een fluitje van een cent.


Ja Davy en dat is de moraal van het SDS verhaal. Dan moet je wel zo'n ding hebben. Die heb ik niet en die krijg ik niet. Hierdoor verliest marklin dus omzet. Marklin zou er beter aan doen te stoppen met al die exoten en MFX prptocol vrij te geven en de decoders met standaard ESU software te laden. Daar doen ze echt zichzelf een groot plezier mee.

Re: Wie heeft ervaring met BR64 (nr 39640) ??
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Wie heeft ervaring met BR64 (nr 39640) ??
Citaat van: Teddyvallei op vrijdag 25 april 2008, 18:32:28
Wisten jullie al dat deze op marktplaats wordt aangeboden door c-rail maikel? vraagprijs: ?239 incl garantie en volledige locsound........

Dat kan maar twee dingen betekenen:
1. Die C-rail Maikel heeft em al op voorraad en zijn er dus al mensen die hem hebben ontvangen.
2. Hij verkoopt alvast op de levering van een bestelling die hij binnenkort gaat ontvangen.

Kent iemand deze persoon/dealer.
Re: Wie heeft ervaring met BR64 (nr 39640) ??
Kappa der is toch reeds positieve reactie in een ander draadje over crailmaikel.
Re: Wie heeft ervaring met BR64 (nr 39640) ??
Citaat van: Kappa op vrijdag 25 april 2008, 21:38:22
Citaat van: Teddyvallei op vrijdag 25 april 2008, 18:32:28
Wisten jullie al dat deze op marktplaats wordt aangeboden door c-rail maikel? vraagprijs: ?239 incl garantie en volledige locsound........

Dat kan maar twee dingen betekenen:
1. Die C-rail Maikel heeft em al op voorraad en zijn er dus al mensen die hem hebben ontvangen.
2. Hij verkoopt alvast op de levering van een bestelling die hij binnenkort gaat ontvangen.

Kent iemand deze persoon/dealer.
zo te zien verkoopt hij ze alvast op levering van een bestelling 
want hij heeft nog geen zelf gemaakte foto's en de rest van zijn loc's wel

groetjes Ronnie
Re: Wie heeft ervaring met BR64 (nr 39640) ??
De loc is al getest en men is zeer tevreden.
Fazit: WIR SIND BEGEISTERT

http://www.dermodellbahnchecker.de/lokomotiven/maerklin/m39640/39640-maerklin.htm

Ook zijn er met een CS nog 5 verstopte geluiden te activeren.
Bron stummi's forum.

Bij mijn eigen handelaar staat de loc ook op uit leveren een aantal in elk geval. Mocht ik er een krijgen dan koop ik meteen ook de bijbehorende rookgenerator en zal ik de loc ook fotograferen.





Re: Wie heeft ervaring met BR64 (nr 39640) ??
Citaat van: ATSF2 op vrijdag 25 april 2008, 20:19:01
Citaat van: Davy op vrijdag 25 april 2008, 01:32:07

Het gaat niet om het gelijk, maar om het verschil. Hierdoor kunnen en blijven we van elkaar leren.



Davy onthou aub bovenstaande zin

Citeer

Je spreekt je zelf tegen dat de IB moeite heeft om mfx locs te programmeren is een tekortkoming van de IB niet van Marklin.


Ja zo kan je het ook zien natuurlijk. Maar dat heb ik ook niet geschreven.

Citeer

De door jou genoemde modellen als de Turmtriebwagen en br 218 hebben de dezelfde motor namelijk de SDS en de zelfde decoders als de nieuwe br64, namelijk een oem Esu versie. Mfx is ontwikkeld door Esu en gekocht door Marklin.


Ik vind het mooi, maar lost dat mijn probleem van uitwisselbaarheid, programmeerbaarheid  of een eenvoudige aansturing van een modelspoormotor op?

Citeer
Maar ook Zimo schijnt nu decoders te hebben die met een SDS motor om kunnen gaan.
Wie je meer weten over de door Marklin gebruikte motoren download het Marklin handboek aandrijftechniek. De nieuwe motor van Marklin is 12 polig.
http://www.marklin.nl/support/support-pdfs/Marklin%20Aandrijftechniek.pdf/view

Davy dat is een interessant boek


Citeer
Bovendien zijn SDS loc soms stiller dan de Roco locs, zeker op hogere snelheid en ik denk dat de levensduur van de SDS waarschijnlijk ook langer zal zijn dan de Roco motor. Bij verschillende levensduur testen van verschillende types van motoren komt de Roco motor qua levensduur nu eenmaal niet als de beste te voorschijn.


Ja dat denk ik ook Davy maar mijn oudste Roco lok is van 1984. Die rijdt nog steeds. Zegt natuurlijk niets over de draaiuren. Voor gemiddeld gebruik dus ruim voldoende zonder koolborstel wisseling.

Citeer
Bovendien is de SDS motor van Marklin zeer sterk te noemen en is het verbruik qua stroom laag. De meeste locs gebruiken bij de hoogste snelheid en met gebruik van alle functies niet meer dan 6 tot 10 va.


Sorry Davy die millieu crap die intereseert me niet. Gewoon een dikke trafo en wat boosters. Voor mijn tuinspoor gebruik ik 2 x 10 Amp en nog is dat niet genoeg.
Citeer

Programeren met een CS of mobiel station is een fluitje van een cent.


Ja Davy en dat is de moraal van het SDS verhaal. Dan moet je wel zo'n ding hebben. Die heb ik niet en die krijg ik niet. Hierdoor verliest marklin dus omzet. Marklin zou er beter aan doen te stoppen met al die exoten en MFX prptocol vrij te geven en de decoders met standaard ESU software te laden. Daar doen ze echt zichzelf een groot plezier mee.




Een mobiel station koop je op de beurs voor 40 euro.
Veel goedkoper dan een IB. zelfs een CS los uit een startset koop je voor 329 euro goedkoper dan een IB.
Waar jij moet rommelen met cv's doe ik een mfx lok binnen 10 seconden programeren terwijl er andere locs gewoon op de baan rijden.

Ook met een Ecos van esu kan je een mfx loc heel gemakkelijk programeren.
En mfx decoders zijn gewoon te programeren met een esu lokprogrammer.

Mfx is Eu.

En als jij niets geeft om het milieu moet jezelf weten. Dat zegt meer over jezelf en je instelling. 









Re: Wie heeft ervaring met BR64 (nr 39640) ??
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Wie heeft ervaring met BR64 (nr 39640) ??
Tjonge jonge Davy en Jos, kom op, het zijn maar treintjes hoor. :? :D
Gaan we hier even lopen bekvechten over welk merk of systeem nu beter is.
Het gaat er juist om het vergelijken van één loktype van twee fabrikanten.
Grappig is dat, waar de ene aandacht aan een bepaald detail heeft besteed, de ander dit niet doet.
Blijkt dat Marklin andere cylinders toepast dan Roco, maar dit kan ook in grootspoor al zo geweest zijn.

Ook zie ik dat Marklin zandstrooiers heeft gemonteerd, maar die dikke moeren op de krukas had toch wel beter gekund.

Citaat van: Davy op vrijdag 25 april 2008, 23:07:23
Ook zijn er met een CS nog 5 verstopte geluiden te activeren.
Bron stummi's forum.
Dat wordt weer lekker stoeien met de CS om al die geluiden boven te halen. :D
Wel raar dat ze verborgen zijn. :?
Re: Wie heeft ervaring met BR64 (nr 39640) ??
De SDS motor is een soort stappenmotor en een stappenmotor is een ....

Mvg,
Peter
Re: Wie heeft ervaring met BR64 (nr 39640) ??
Citaat van: Kappa op zaterdag 26 april 2008, 00:50:22
Tjonge jonge Davy en Jos, kom op, het zijn maar treintjes hoor. :? :D
Gaan we hier even lopen bekvechten over welk merk of systeem nu beter is.
Het gaat er juist om het vergelijken van één loktype van twee fabrikanten.

Blijkt dat Marklin andere cylinders toepast dan Roco, maar dit kan ook in grootspoor al zo geweest zijn.


Beste Kappa en Davy

Ik heb nog even gezocht in  de documentatie die ik heb van de 64 er. Dit lok type is gebouwd bij verschillende fabriken

Jung                99
Kraus maffei    66
Krupp              86
Orensteijn en koppel  51
Esslingen        40
Henchel           31
Vulcan             23
Hanomag        21
Humboldt         21
Hagans            14
Borsig              13
Schichau          12
AEG                  6

Totaal 520 stuk

Er zaten nog al wat verschillen in het zelfde type lok. Ik heb zelfs en foto gevonden van een lok die geen beugels om de lampen heeft

Onderstaande zin staat onder elk bericht van mij en zelfs in dit draadje drie keer.

Het gaat niet om het gelijk, maar om het verschil.

Helaas is het zo dat wanneer je in de ogen van sommige mensen hier op het 3railforum iets kritisch schrijft over Marklin ( dit is toch geen marklin forum ) je de kans loopt dat er met vure wordt gereageerd door enkelen hier die met verve het marklin product willen verdedigen.

Helaas ben ik een kritische consument en geef graag aan waar wellicht in mijn ogen wat te verbeteren valt. Als een Donquichot probeer ik soms wat zaken aan de orde te stellen die in mijn ogen verbeterd zouden kunnen worden.

Ik beschouw het als een verlies voor de 3 rail gemeenschap dat er soms zo heftig wordt gereageerd terwijl mijn kritiek opbouwend is bedoeld. Ik weet ook dat ik zeker niet de enige op dit forum ben die het eens is met mijn kritiek op het merk marklin. Niet iedereen uit deze kritiek en lijk ik soms een roepende in de woestijn.

Anderen verlaten een forum als dit en gaan elders en worden dan later uitgemaakt voor Marklin Bashers. Voorlopig blijf ik nog maar even hier.

Citaat van: Davy op vrijdag 25 april 2008, 23:29:30
En als jij niets geeft om het milieu moet jezelf weten. Dat zegt meer over jezelf en je instelling. 

Nog even iets over het milieu Davy. Inderdaad vindt ik het allemaal onzin. Milieu sparen helemaal mee eens, maar doe dat dan waar het wat op levert en niet waar het gemakkelijk politiek te halen is.

Dit is een volledig andere discussie die elders gevoerd moet worden

Groet

Jos

Re: Wie heeft ervaring met BR64 (nr 39640) ??
Citaat van: Freak op zaterdag 26 april 2008, 01:23:43
De SDS motor is een soort stappenmotor en een stappenmotor is een ....

Mvg,
Peter

een stappenmotor is een borstelloze synchroonmotor. Dat is op zich niets revolutionairs of innovatiefs. Toen ik met mijn opleiding in de energietechniek begon bestonden ze al, en dat is toch al heel wat jaren geleden.
Het verbaasd mij trouwens dat marklin dit motortype kiest voor de aandrijving van modeltreinen. Waarom zo moeilijk doen als het een stuk makkelijker kan. Ik zie geen noemenswaardige voordelen in dit concept. Meer nadelen eigenlijk. En dan met name de complexe aansturing (speciale decoders) en de hoge prijs.

groetjes, Martin
Re: Wie heeft ervaring met BR64 (nr 39640) ??
Nou Martin

Dat vind ik dus ook

Groet

Jos
Re: Wie heeft ervaring met BR64 (nr 39640) ??
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Wie heeft ervaring met BR64 (nr 39640) ??
Citaat van: ATSF2 op zaterdag 26 april 2008, 07:02:55
Onderstaande zin staat onder elk bericht van mij en zelfs in dit draadje drie keer.

Het gaat niet om het gelijk, maar om het verschil.

Helaas is het zo dat wanneer je in de ogen van sommige mensen hier op het 3railforum iets kritisch schrijft over Marklin ( dit is toch geen marklin forum ) je de kans loopt dat er met vure wordt gereageerd door enkelen hier die met verve het marklin product willen verdedigen.

Helaas ben ik een kritische consument en geef graag aan waar wellicht in mijn ogen wat te verbeteren valt. Als een Donquichot probeer ik soms wat zaken aan de orde te stellen die in mijn ogen verbeterd zouden kunnen worden.

Ik beschouw het als een verlies voor de 3 rail gemeenschap dat er soms zo heftig wordt gereageerd terwijl mijn kritiek opbouwend is bedoeld. Ik weet ook dat ik zeker niet de enige op dit forum ben die het eens is met mijn kritiek op het merk marklin. Niet iedereen uit deze kritiek en lijk ik soms een roepende in de woestijn.

Anderen verlaten een forum als dit en gaan elders en worden dan later uitgemaakt voor Marklin Bashers. Voorlopig blijf ik nog maar even hier.

Hoi Jos,

Ik ben blij dat jij zo kritisch bent, anders hadden we nooit dit marktonderzoek gehad. :wink:
Je zal mij nooit die Roco Br64 horen afkraken, dat is zinloos, alleen al omdat het een prachtig model is.
En het gaat ook om het verschil, want als alles gelijk zou zijn kon dit forum wel dicht.

Citaat van: Kappa op donderdag 24 april 2008, 22:40:54
De Roco mist wel de handgrepen op de lantaarns en de handgrepen onder de buffers. :P

Dit was puur als opstokertje, ik hou wel van een beetje stangen, zie de Razz smiley..... :wink:

Ik heb altijd al jammer gevonden dat Marklin qua detaillering achterloopt op Roco, Fleischmann, Brawa etc.
Waarom dit is weet ik niet, zal wellicht uit historische overwegingen zijn.
Maar dit terzijde, het gaat hier over de Br 64 van Marklin (en ook over de Roco Br 64)

Re: Wie heeft ervaring met BR64 (nr 39640) ??
Vanaf vandaag: Een mooie promotie-film in flash formaat op de marklin website, of direkt hier.

Groeten, Paul
Re: Wie heeft ervaring met BR64 (nr 39640) ??
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Wie heeft ervaring met BR64 (nr 39640) ??
Citaat van: p.ghijsen op woensdag 30 april 2008, 20:59:33
Vanaf vandaag: Een mooie promotie-film in flash formaat op de marklin website, of direkt hier.

Groeten, Paul
Dit is alweer het zoveelste promofilmpje over de SDS aandrijving, niks nieuws meer onder de zon.

Het is wel toevallig, nu de termijn voor het bestellen van het Insider model is verlopen, het promofilmpje van de BR VT 10.5 is vervangen door die van de Br 64. :shock:
Re: Wie heeft ervaring met BR64 (nr 39640) ??
Zo mede forum leden, het wachten is ten einde, Märklin meld dat de eerste 64ers zijn uitgeleverd :mrgreen:

Dirk Bolt
Re: Wie heeft ervaring met BR64 (nr 39640) ??
Op de site van Märklin Duitsland staat hij nog steeds met oranje lampje.
Re: Wie heeft ervaring met BR64 (nr 39640) ??
Citaat van: verzameldirk op donderdag 01 mei 2008, 04:22:31
Zo mede forum leden, het wachten is ten einde, Märklin meld dat de eerste 64ers zijn uitgeleverd :mrgreen:

Wie oh wie is hier de eerste die 'em heeft :?:
Re: Wie heeft ervaring met BR64 (nr 39640) ??
Citaat van: Johnnytrein op donderdag 01 mei 2008, 07:47:21
Op de site van Märklin Duitsland staat hij nog steeds met oranje lampje.
Dat klopt Johnny, de eerste lot is uitgeleverd en het is nu wachten op de tweede
uitlevering.  :?

Ik vindt dit ook een rare gang van zaken, maar past geheel in hun nieuwe formule, schaarste kweken door heel weinig te produceren, ze willen niet weer blijven zitten met hun spullen, en ze willen en zullen exclusief blijven.

Ze gaan nu eerst kijken hoe de verkoop loopt, en hoe de reacties zijn van de verzamelaars en rijders, daarbij zullen ze de diverse fora goed in gaten houden.

Is alles naar wens dan komt er behoorlijk snel een tweede uitlevering, en misschien nog verdere uitleveringen.

Je moet er op rekenen dat ze bv Lokshop en wat andere kleinere handelaren beoordelen op hun voorbestellingen, blijft dat goed lopen en hoe is de prijs die ze hanteren, Lokshop zit momenteel 20% onder de UVP van Märklin.

Ja Johnny ze pakken het anders aan als vorig jaar, nieuwe marketing systemen worden nu beproeft, flopt die dan gaat er nog veel meer gestroomlijnd worden, oftewel er zullen veel ontslagen volgen in Duitsland, en veel zal overgeheveld worden naar Gyor, en natuurlijk veel onderdelen produceren in andere werelddelen, en dat hoeft beslist niet China te zijn, die al zo duur is geworden, dat men nu uitwijkt naar andere landen.

Dirk Bolt
Re: Wie heeft ervaring met BR64 (nr 39640) ??
Citaat van: ^Rook op donderdag 01 mei 2008, 11:01:12
Citaat van: verzameldirk op donderdag 01 mei 2008, 04:22:31
Zo mede forum leden, het wachten is ten einde, Märklin meld dat de eerste 64ers zijn uitgeleverd :mrgreen:
Wie oh wie is hier de eerste die 'em heeft :?:

Dit soort opmerkingen hoort men graag bij Märklin Rolf, begeerte kweken :mrgreen:

Dirk
Re: Wie heeft ervaring met BR64 (nr 39640) ??
CiteerCitaat van Kappa/Ad:
Dit is alweer het zoveelste promofilmpje over de SDS aandrijving, niks nieuws meer onder de zon.

@ Ad,

Als je het filmpje afkijkt, dan zie je dat de kap van de BR64 erop wordt geplaatst en zie je een klein virtueel ritje van de loc.

@ Dirk,

Een zogenaamde tweede uitlevering? Daar heb ik nog niet van gehoord.
Wat betreft de kleur vanhet verkeerslicht (de Ampel). Als in Duitsland auto rijdt, dan weet je ook dat voordat het verkeerslicht op groen springt, men van rood, naar rood-oranje gaat en dan naar groen.
Alle andere overwegingen die je aangeeft, vind ik niet onderbouwd, of heb je een bron?

Groeten, Paul
Re: Wie heeft ervaring met BR64 (nr 39640) ??
"Begeren" doe ik met alle plezier :mrgreen: :lol: 8) De modelspoorwereld zit tjokvol met begerenswaardige artikelen :idea:
Re: Wie heeft ervaring met BR64 (nr 39640) ??
Hier een stukje uit Märklin webnews van deze morgen: "Auslieferung der BR 64 hat begonnen!

In diesen Tagen sind die ersten Exemplare des Konstruktions-Highlights 2008 an den Handel ausgeliefert worden. Ab Werk ist die Lieferbarkeit schon wieder auf "gelb", aber vielleicht wartet das von Ihnen vorbestellte Modell bereits bei Ihrem Händler. Natürlich läuft die Produktion nun kontinuierlich weiter, aber falls Sie dennoch warten müssen, können Sie in der Zwischenzeit wieder"
Re: Wie heeft ervaring met BR64 (nr 39640) ??
Dit schreef ik verder op,

Ja Johnny ze pakken het anders aan als vorig jaar, nieuwe marketing systemen worden nu beproeft, flopt die dan gaat er nog veel meer gestroomlijnd worden, oftewel er zullen veel ontslagen volgen in Duitsland, en veel zal overgeheveld worden naar Gyor, en natuurlijk veel onderdelen produceren in andere werelddelen, en dat hoeft beslist niet China te zijn, die al zo duur is geworden, dat men nu uitwijkt naar andere landen.


Nou dit blijkt nu maar al te waar, weinig produceren is nu wel degelijk van kracht, net zelf bijna op de koffie gekomen.  :(

Bleek Märklin in een keer de gehele voorraad spoor Z wagens van Nescafe Silowagens Type Uaaps, nieuwtje 2e kwartaal, nu al uitgeleverd te hebben.

Terwijl vele winkeliers melden dat hij nog moet komen, hebben een klein aantal winkels ze al/nog te koop.

Op de site van Märklin staat reeds uitverkocht, zonder de opmerking van tijdelijk, dus ze worden niet bijgemaakt.  :shock:

Dus die ze wil hebben, ga gauw naar Ebay en zoek naar het bestelnummer 82623

Dirk Bolt ,    hieronder de bedoelde silowagens

Re: Wie heeft ervaring met BR64 (nr 39640) ??
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Wie heeft ervaring met BR64 (nr 39640) ??
Citaat van: p.ghijsen op donderdag 01 mei 2008, 12:19:23
CiteerCitaat van Kappa/Ad:
Dit is alweer het zoveelste promofilmpje over de SDS aandrijving, niks nieuws meer onder de zon.

@ Ad,

Als je het filmpje afkijkt, dan zie je dat de kap van de BR64 erop wordt geplaatst en zie je een klein virtueel ritje van de loc.

Hoi Paul,

Wat ik eigenlijke bedoel is dat de strekking van die filmpjes allemaal gelijk zijn.
Ze benadrukken allemaal de SDS aandrijving en op het eind zie dan wel de kap van de Br 64 erop gaan, maar dat is niet waar het hier om gaat.
Vorig jaar zag je een soortgelijk filmpje van de Br 05.
1 of 2 keer zo'n filmpje is wel leuk, maar dan moet het stoppen, dan is de nieuwigheid er wel af.
Snappie?  :wink:
Re: Wie heeft ervaring met BR64 (nr 39640) ??
Het testbericht uit de Modelleisenbahner, Juni (2008), pagina's 62-65.

Groet, Paul
Re: Wie heeft ervaring met BR64 (nr 39640) ??
Is er eigenlijk iemand die deze loc reeds in zijn bezit heeft? Volgens de website van Märklin.de is hij ab sofort lieferbar maar als ik bij de leverdata ga kijken oranje licht.
Re: Wie heeft ervaring met BR64 (nr 39640) ??
In Woerden lag er vorige week al eentje in doos op een klant te wachten :idea: Er is er dus minimaal eentje uitgeleverd :lol:
Re: Wie heeft ervaring met BR64 (nr 39640) ??
Volgens dit draadje op het Railways of Germany forum, zijn twee exemplaren per dealer uitgeleverd in Duitsland.
Re: Wie heeft ervaring met BR64 (nr 39640) ??
Mijn handelaar heeft er ook een paar gehad.
Maar de meesten hebben hem nog niet.



Re: Wie heeft ervaring met BR64 (nr 39640) ??
Kijk eens deze ebay-shop: 6 van 6 beschikbaar...
Re: Wie heeft ervaring met BR64 (nr 39640) ??
CiteerDirk,
Een zogenaamde tweede uitlevering? Daar heb ik nog niet van gehoord.
Wat betreft de kleur vanhet verkeerslicht (de Ampel). Als in Duitsland auto rijdt, dan weet je ook dat voordat het verkeerslicht op groen springt, men van rood, naar rood-oranje gaat en dan naar groen.
Alle andere overwegingen die je aangeeft, vind ik niet onderbouwd, of heb je een bron? Groeten, Paul

Jonge jonge Paul, als ik dat zeg over die tweede levering heb ik dat niet uit mijn duim gezogen,  dit staat  bij de bestelnummers ;

Vorübergehend nicht lieferbar voor bestelnummer 39640 en noch nicht lieferbar voor de 39645.

En nog even dit, ik werk alleen me de fabriekssite en niet met de buitenlandse Märklin sites

http://www.maerklin.de/de/service/suche/produktsuche.html

Dirk Bolt
Re: Wie heeft ervaring met BR64 (nr 39640) ??
Citaat van: p.ghijsen op zaterdag 17 mei 2008, 00:09:54
Kijk eens deze ebay-shop: 6 van 6 beschikbaar...

Deze zaak van Günther is zeer betrouwbaar, dus hij heeft ze ook werkelijk in voorraad.

Als ik iets speciaals zoek van Märklin dan kijk ik altijd even op zijn site, en iedere maand krijg ik zijn advertentie onder ogen.
Via hem ben ik ook aan de vrij zeldzame Micheline van Italië gekomen, waarmee ik mijn verzameling Michelines compleet heb gekregen.
Günther is geen dealer van Märklin, maar verkoopt het wel en meestal tegen erg lage prijzen, tenminste voor het gewone spul van Märklin.

Dirk Bolt
Re: Wie heeft ervaring met BR64 (nr 39640) ??
Citaat van: p.ghijsen op vrijdag 16 mei 2008, 21:54:01
Volgens dit draadje op het Railways of Germany forum, zijn twee exemplaren per dealer uitgeleverd in Duitsland.
Allemaal geklets, Günther Fortkort heeft er zowiezo 6 stuks gekregen en ik denk van nog veel meer daar hij via Ebay die zes aanbied, maar hij heeft een grote klantenkring die vast ook wel voorbestellingen hebben gedaan.

Märklin handteerd momenteel heel vreemde methodes met de uitleveringen, zoals hierboven ergens door mij beschreven over de uitlevering van de spoor Z silowagens van Nescafé.

De ene handelaar had er meer dan 12 op Ebay staan, en andere dealers moesten ze nog krijgen, maar krijgen ze echt niet meer geleverd.

Dit staat namelijk op de site van Märklin ;   Ausverkauftes Modell
Re: Wie heeft ervaring met BR64 (nr 39640) ??
Bij min handelaar staan ze al enkele weken in de vitrine.
Zeer mooie loc, waardoor ik hier weer zo ga twijfelen... :?
En ook nog goed geprijsd :wink:

Dennis
Re: Wie heeft ervaring met BR64 (nr 39640) ??
Dennis is die prijs soms geheim?
Re: Wie heeft ervaring met BR64 (nr 39640) ??
Euh, hij is bekend.
Gewoon advies prijs ?249 of ?300 met sound.

Dennis