Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

flikkerende verlichting in de ICE-Amtrak 3700

Gestart door modeltreinverzamelaar maandag 03 januari 2022, 16:50:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
flikkerende verlichting in de ICE-Amtrak 3700
Beste leden. Allereerst een ieder een gezond 2022 toegewenst.
Dan heb ik een probleempje met mijn Amtrak. De lichten hiervan flikkeren vrij snel, zowel van de front- als rijtuigverlichting. Nu vermoed ik dat er een condensator op de printplaat het loodje gelegd heeft, kortom kapot is. De elektronica is inmiddels ook bijna 20 jaar oud en ik weet dat condensatoren niet het eeuwige leven hebben, zeker niet die met een grotere capaciteit. Kunnen de elektronica experts onder de leden mij bevestigen, dat mijn idee juist is? Zo niet dan graag een oplossing. De laatste keer dat ik deze trein gebruikte was de verlichting nog in goede staat. De trein wordt aangestuurd vanuit een CS3+; de trein heeft een digitale decoder aan boord.
Re: flikkerende verlichting in de ICE-Amtrak 3700
De lichten zullen wel via de massa aangesloten zijn ipv via de gemeenschappelijke plus van de decoder, daarom flikkeren ze.
Dat heeft met elco's niet te doen (die kunnen dat flikkeren wel oplossen, maar beter is die aansluiting omsolderen).

De vorige keer niet kan zijn vanwege ander protocol op de rails.
Re: flikkerende verlichting in de ICE-Amtrak 3700
Beste John, bedankt voor je hulp. Ik heb het nagekeken op de decoder en de lampjes. Er zitten 2 lampjes op het front: een wit en een rood. Een grijze draad is aangesloetn op het witte lampje; een gele draad is aangesloten op het rode lampje en gemeenschappelijk is een bruine draad. Alle 3 de draden lopen naar de decoderprint en zijn daar op gesoldeerd. Moet ik hieruit opmaken dat de lichten wel via de plus zijn aangesloten? Er is geen directe verbinding met het chassis. Kortom toch iets met elco's? Op de decoder zit een elco met de tekst in het rood: 33mEJ. Geen idee wat dat betekent.
Re: flikkerende verlichting in de ICE-Amtrak 3700
Bruine draad is vaak massa, dat is simpel na te meten met een multimeter. Meten tussen de bruine draad naar de lampjes en de wielen.
Die code is de capaciteit en productie/typecode.
Re: flikkerende verlichting in de ICE-Amtrak 3700
OK, bruin maakt direct verbinding met massa. Dus jouw opmerking hierover klopt. Nu de oplossing. Moet ik de bruine draad losnemen van de lampjes en vervangen door een aansluiting op de plus, zijnde de zwarte draad van de sleper?
Re: flikkerende verlichting in de ICE-Amtrak 3700
Nee, je moet de gemeenschappelijke plus van de decoder hebben. Die kan je of op de decoder zoeken, of zelf maken met 2 diodes.
Type 1N4148 of 1N4001 is prima.



Pluspool van leds/lampjes gaat naar V+
Re: flikkerende verlichting in de ICE-Amtrak 3700
Nou, dit wordt wel even nadenken. Als ik je nu goed begrijp dan kan ik V+ zelf maken d.m.v. de 2 diodes. De gemeenschappelijke van de lampjes (dit is de bruine draad) die neem ik op de printplaat los en verbind deze met het V+ punt van de diode's. De gele en grijze draad van de lampjes zijn de schakeldraden en blijven zitten.

Nu zit er in het systeem een sleper-omschakeling en dan raak ik de draad kwijt, ook omdat er in de wagons geschakelde verlichting zit die meegaat met de frontverlichting en verbinding hebben met het chassis via een bruine draad. Ik denk dat zelf maken hier geen optie is en dat ik de gemeenschappelijke plus moet opzoeken op de print. Maar dan nog blijven er vele vragen over. Overigens de printcode is ICE-decoder 3770.
Wellicht is het eenvoudiger om eens een nieuwe condensator te proberen. In ieder geval tot zover bedankt voor je hulp.
Re: flikkerende verlichting in de ICE-Amtrak 3700
Die sleperomschakeling zit je niet mee, gewoon 2 diodes in elke wagon zetten.
Elco erbij is niet handig, die gaat die AC spanning niet leuk vinden...
Re: flikkerende verlichting in de ICE-Amtrak 3700
Ik heb binnen de forumbijdragen eens gegoogeld naar het knipperfenomeen. Ik vond een bijdrage van Olav uit 24 dec. 2014 over een ICE-1 (37701) met het zelfde euvel. Ik ga je oplossing de komende dagen eens uit proberen en zal het hier in dit draadje terug melden.
In ieder geval bedankt voor je oplossing.
Re: flikkerende verlichting in de ICE-Amtrak 3700
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: flikkerende verlichting in de ICE-Amtrak 3700
Beste,
Misschien haak ik wat laat in op jouw bericht, maar de stroom verzorging van jou front- en sluit-seinen en de interieur verlichting van de rijtuigen komen via het relais rechtstreeks van de rails. Dit heeft te maken met de sleperomschakeling.
Zet maar eens de loc + rijtuig + loc op de rails, en til de voorste sleepcontact op.
Alle verlichting wordt gebiedt vanaf achterop lopend sleepcontact.

Wat knipperen aan gaat: dit is alleen te ondervangen door spanning naar verlichting gelijk te richten dmv gelijkrichter en af te vlakken dmv condensator. 

Mvg
Marcel
Re: flikkerende verlichting in de ICE-Amtrak 3700
Citaat van: loc1200 op dinsdag 04 januari 2022, 11:02:35
Wat knipperen aan gaat: dit is alleen te ondervangen door spanning naar verlichting gelijk te richten dmv gelijkrichter en af te vlakken dmv condensator. 

Knipperen in geval van slecht railcontact ja, maar geflikker vanwege aansluiting via de massa kan je zoals ik al zei met diodes oplossen...
Hier staat trouwens ook info erover. Daar halen ze de V+ van de decoder print voor de front/sluitseinen en pakken ze een relais om de binnenverlichting op een andere manier te schakelen.
Re: flikkerende verlichting in de ICE-Amtrak 3700
De oplossing die door MIST1.de wordt aangedragen (bedankt John voor de tip) is ook wel aardig omdat dan alleen de motorwagen open moet en niet de andere 7 wagens. Ik ga beide oplossingen uit proberen: eerst die met de twee diodes in de motorwagen en vervolgens de methode MIST1. Ik heb inmiddels de spullen bij Conrad besteld. Het relais Conrad505161 bestaat niet meer: is vervangen door relais Conrad1527259. Zodra de spullen binnen zijn gaat de ombouw beginnen.

Marcel ik weet niet goed hoe ik je bijdrage moet plaatsen. Je hebt het over gelijkrichten en een condensator (dat was ook mijn eerste idee) terwijl John liever geen condensator toepast. Voor alsnog volg ik het traject zoals hierboven beschreven. In feite worden door de twee dioden de wisselspanning ook gelijkgericht, waardoor het flikkeren al afneemt. Wellicht is een condensator dan ook niet meer nodig. Bij de oplossing van MIST1 wordt deze ook niet toegepast.
Re: flikkerende verlichting in de ICE-Amtrak 3700
Vanochtend de spullen binnengekregen. Eerst de dioden geprobeerd zoals John aangegeven heeft. Werkt netjes. Alleen ik zie er tegen op om alle wagons op te maken. Dus dioden weer gesloopt en de MIST1 oplossing gemonteerd. Is wat meer werk vanwege het relais en omzetten en aanleggen van wat draadjes maar uiteindelijk alles gemonteerd en op de rail gezet zonder kap; je weet immers maar nooit of je iets verkeerd gedaan hebt. Nou, dat viel mee; alles werkte in een keer. Mooie verlichting in de wagens en de kop/staart verlichting liet zich ook netjes en ten volle aansturen. Geen enkele flikkering meer.

Conclusie voor mij: het eenvoudigste is toch de MIST1 oplossing omdat je maar in een wagen iets moet veranderen. De flikkering is volledig verdwenen ook zonder gebruik van condensatoren.
Ik dank allen voor de bijdrage in dit draadje.