Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

S88 terugmelder kabels

Gestart door Jongslog maandag 03 januari 2022, 13:58:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
S88 terugmelder kabels
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
S88 terugmelder kabels
De S88 terugmelders zijn bij mij centraal geplaatst. Voor de bekabeling naar de rails gebruik ik montagedraad 0,14mm2 (de blauwe op de foto). Werkt allemaal prima.

Zou je in plaats van montagedraad 0,14mm2 ook UTP-kabel kunnen gebruiken om de lange afstanden naar de rails (5-10 meter) te overbruggen? Of zijn de aders van een UTP-kabel te dun?

Re: S88 terugmelder kabels
Lid sinds: 2010

offline
Re: S88 terugmelder kabels
Hallo Henk,
Dat werkt prima weet ik uit eigen ervaring. Ik heb UTP-kabel gebruikt om resterende ingangen van een melder aan de andere kant van de treintafel te kunnen gebruiken. Ik schat in een meter of 5. Maar ik vermoed dat het over langere afstanden ook goed gaat.

Gr,
Rob.
Re: S88 terugmelder kabels
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: S88 terugmelder kabels
Bij een standaard "massadetectie" systeem bedraagt de maximale stroom iets in de geest van 0,1 milli Amp, dat kan makkelijk met een heel dun draadje.

Let op: bij een "stroomdetectie" systeem loopt de rijstroom door die draad en dat gaat niet met een heel dun draadje.

Groet, Anne W
Re: S88 terugmelder kabels
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: S88 terugmelder kabels
 @citaat
Een denkertje Anne: En als er een diode truck wordt toegepast waarbij de diode in de coder zit ?

groet
Harald
Re: S88 terugmelder kabels
 @citaat Als je de diode al toe wilt passen hoort die in of nabij het spoor te zitten......
Re: S88 terugmelder kabels
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: S88 terugmelder kabels
Beste Harald,

Klopt, dan heb je in theorie een dikkere draad nodig, maar je kunt van één ding zeker zijn, als de lok weer de normale massa "krijgt" dan loopt er niets meer via de diode, dat is de moeilijkste weg en stroom is ontzettend lui, dus het mag ook met een dun draadje, want het zijn hele korte momenten.

Voor Ben, dat moet niet, maar is wellicht het beste, bij mij zitten ze al een jaar of 15 bij de terugmeldeenheden en bij Rosoft zitten ze ingebouwd in de eenheden.

Groet, Anne W
Re: S88 terugmelder kabels
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: S88 terugmelder kabels
Citaat van: ACTS.zuid op woensdag 05 januari 2022, 12:44:43
@citaat Als je de diode al toe wilt passen hoort die in of nabij het spoor te zitten......

Helemaal mee eens Ben.

groet
Harald
Re: S88 terugmelder kabels
En waarom zou dat moeten?
Re: S88 terugmelder kabels
Lid sinds: 2010

offline
Re: S88 terugmelder kabels
Minder kans op spookmeldingen.
Re: S88 terugmelder kabels
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: S88 terugmelder kabels
 @citaat @citaat @citaat

Definieer "nabij", als dit binnen een 50cm is kun je nog steeds prima bij de melder plaatsen, zolang je die maar tactisch plaatst t.o.v. de blokken.
Re: S88 terugmelder kabels
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: S88 terugmelder kabels
In verre verleden hier op het forum zijn er al genoeg discussies hierover geweest waar ik verder niet op in ga.
Puur mijn menig, bezetmeldmodules strategisch onder je baan plaatsen zodat de bezetmeld draden zo kort mogelijk blijven en de diodetruc zo dicht mogelijk bij de rail.
Dikte van de bezetmeld draden zou ik ook niet te dun pakken zoals dat bij UTP vaak het geval is. Bij een eventuele sluiting kunnen stromen behoorlijk oplopen.
Maar nogmaals de meningen zullen verdeeld zijn ;)
Re: S88 terugmelder kabels
Citaat van: brietdijk op donderdag 06 januari 2022, 12:06:10

Dikte van de bezetmeld draden zou ik ook niet te dun pakken zoals dat bij UTP vaak het geval is. Bij een eventuele sluiting kunnen stromen behoorlijk oplopen, zeker als je met boosters werkt.


Dat is natuurlijk niet zo, als de stromen richting S88 behoorlijk gaan oplopen is er iets mis en gaat de boel naar de knoppen. Een dikkere draad zal je dan echt niet helpen. En wat die boosters er mee te maken hebben snap ik al helemaal niet.

Gr, Ben.
Re: S88 terugmelder kabels
Door die diode gaat het stroompje die gelijk is aan het stroomverbruik door de trein, dat is nooit het volle vermogen van de booster, maar meer in de buurt van minder dan 1A, dus draadje kan 0,14 qmm zijn, geen enkel probleem.

Maar het is weer als van ouds het bekende geneuzel.


Groetjes.