Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

frontlampje 3091 zit los

Gestart door Georges donderdag 23 december 2021, 16:09:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
frontlampje 3091 zit los
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
frontlampje 3091 zit los
Ik heb een mooie lok 3091 en ineens gaat het lampje aan dan weer uit. Dus kap er af gehaald en dan zie dat het bajonetlampje los in de houder zit. Hoort dit zo of ontbreekt er iets.

Groeten Georges
Re: frontlampje 3091 zit los
Daar hoort een geïsoleerd plaatje met een bronze bladveertje onder te zitten.
Zie 3092-3093
Grt. Jo
Re: frontlampje 3091 zit los
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: frontlampje 3091 zit los
Hallo Jo, dat plaatje klopt, zit er bij mijn lok ook. Toch ligt het lampje los en ik zie niet hoe dit vast te zetten.

Groeten Georges
Re: frontlampje 3091 zit los
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: frontlampje 3091 zit los
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bajonetsluiting

De uitleg in de wikipedia houdt in dat je het lampje een kwartslag moet draaien in het houdertje,
en dat het (in dit geval blad-)veertje daarbij zorgt voor de noodzakelijke tegendruk.

In m'n 3050 locs zitten bajonet-lampen.
Wat ik me herinner is een klein uitsteeksel aan de fitting dat draaiend in een nokje valt.
Re: frontlampje 3091 zit los
Het lampje in de fitting plaatsen en naar beneden drukken en in die stand 90 graden draaien en loslaten.
Grt. Jo
Re: frontlampje 3091 zit los
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: frontlampje 3091 zit los
Dankjullie wel voor de reacties. Het probleem is dat je het lampje niet vast kan pakken om te draaien. Hoe los ik dat dan op?
Re: frontlampje 3091 zit los
Georges,

als jij dat lampje niet vast kan pakken heb je wel hele dikke vingers , is toch zo te doen , ruimte zat.

Mvg Gert
Re: frontlampje 3091 zit los
je pakt een stukje (5cm) buitenmantel van een netsnoer dat strak over het glas gedeelte past.
Dan kun je het lampje draaien.

Grt. Jo
Re: frontlampje 3091 zit los
Georges,

lampje hoeft er niet uit, want soms brandt het, zit alleen los, zoals Jo reeds zei : indrukken, 90 graden draaien en los laten, dan zit hij vast en brandt , als het goed is. :D

Mvg Gert
Re: frontlampje 3091 zit los
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: frontlampje 3091 zit los
Ik heb een foto meegestuurd ter verduidelijking dat je hier niet met je vingers tussen komt. Hoe nu verder want de aangeboden opties werken niet voor mij.

Groeten Georges
Re: frontlampje 3091 zit los
Dat koperen lipje wat boven je lampje zit , is je rook generator contact, zit ook op een plaatje, dat kan je er naar boven uithalen, dan kan je idd een beetje beter bij het lampje, kan het niet met je vingers of pincet, dan de methode die Jo aangaf.

Mvg Gert
Re: frontlampje 3091 zit los
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: frontlampje 3091 zit los
OK, ga ik proberen en kom er morgen op terug. Bedankt allemaal voor het meedenken.

Groeten Georges
Re: frontlampje 3091 zit los
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: frontlampje 3091 zit los
Ik heb het geprobeerd om het lipje van de rookgenerator los te maken maar dat lukt mij niet. Ben toch bang om brokken te maken. De andere oplossingen lukten ook niet. Dus ik laat het zo of ga eens langs bij de Houtloods.

Groeten Georges
Re: frontlampje 3091 zit los
Het contactlipje van de rookgenerator zit vast op een stukje printplaat. Je kunt dit geheel verwijderen door het recht omhoog te trekken. misschien een beetje wrikken; er wil nog wel een wat rookvloeistof tussen knoeien en plakkerig worden. Kijk anders ook even op de onderdelenlijst op Märklin.de.
Re: frontlampje 3091 zit los
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: frontlampje 3091 zit los
En als je dat er dan uit hebt, het koperen lipje dat het lampje van spanning voorziet -én naar boven in de bajonetfitting drukt- iets naar boven buigen zodat de druk op het lampje wat hoger wordt waardoor deze tevens beter contact maakt en niet meer knippert. Kan natuurlijk ook nog zijn dat het draadje naar dit koperen plaatje los ligt en af en toe wel, en af en toe geen, contact maakt.
Re: frontlampje 3091 zit los
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: frontlampje 3091 zit los
Ik heb even mijn 3092 opengeschroefd en in de doos vond ik zelfs een aanvullende instructie voor dit lampje :D.
Het kunststof plaatje naar boven schuiven zoals eerder werd geopperd: NIET DOEN!!! Kan niet, want dan sloop je het inderdaad; de bajonetfittng maakt deel uit van het locframe en het koperen lipje kan daar absoluut niet langs.
Op jouw foto ligt het lampje gewoon los. Op z'n plaats zetten, naar beneden drukken en met een schroevendraaiertje het bajonetnokje aan de (vanaf dit punt gezien) rechterkant naar achter drukken zodat het lampje iets draait. Is mij zojuist ook gelukt ;).
Re: frontlampje 3091 zit los
Zo, dat is pas goede informatie. Kompliment!
Re: frontlampje 3091 zit los
Lid sinds: 2019

offline
Re: frontlampje 3091 zit los
Had het zelfde probleem had een druppeltje smeltlijm op de punt van een stokje gedaan toen kon ik er van boven inzetten toen heb ik het stokje met een hel scherp mesje los gesneden opgelost gr. Harrie
Re: frontlampje 3091 zit los
Lid sinds: 2019

offline
Re: frontlampje 3091 zit los
ben niet helemaal duidelijk op de punt van het stokje smeltlijm daar had ik het lampje opgeplakt toen erin en losgesneden ging prima
Re: frontlampje 3091 zit los
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: frontlampje 3091 zit los
Ben benieuwd of t inmiddels bij George ook gelukt is (?), hij wilde eventueel even naar De Houtloods, maar dat gaat momenteel met de lockdown niet lukken. Het is compleet onbegrijpelijk, maar treintjeswinkels zijn niet als essentieel aangemerkt :O.
Re: frontlampje 3091 zit los
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: frontlampje 3091 zit los
Beste Hanzi, nog even een reactie van mij. Ik heb het opgegeven en laat de lok wel op de plank staan. Zonder verlichting is het ook nog een aardig exemplaar. Jouw beschrijving is helemaal top en hoop dat het in de wiki komt.

Groeten Georges
Re: frontlampje 3091 zit los
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: frontlampje 3091 zit los
Georges, ik heb je een PB gestuurd.