Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Marklin 3161 ESU loksound 5

Gestart door Robbie50! zondag 02 januari 2022, 22:22:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 3161 ESU loksound 5
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Marklin 3161 ESU loksound 5
Goed 2022!!

Ik wil mijn 3161 (serie 1200 toch) voorzien van Loksound 5 decoder, maar kan de geluiden bij ESU niet vinden.
Kan ik volstaan met de 1600 - 1800 geluiden set?
Of anders, welke geluiden stoppen jullie in deze lok? :help:
Ombouwens heb ik vaker gedaan, maar dit wordt mijn "eerste" gerluidsproject, ik heb inmiddels ook de ESU programmer en software.

Graag reacties, ideeën :thumbup:

rob
Re: Marklin 3161 ESU loksound 5
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Marklin 3161 ESU loksound 5
Ik kan je met ombouwen niet helpen, maar weet wel dat het geluid van een 1200 bepaald anders is dan van een 1600. Voor zover ik weet hebben alleen Märklin en Roco het correcte geluid van een 1200 in hun locs, dus ik ben bang dat je dan aan een Märklin- of een Zimo-decoder vastzit. Of je moet zelf soundfiles maken natuurlijk. Misschien is er iemand die je al voor is gegaan en je wil helpen.
Overigens maakt de 3161 uit zichzelf ook best veel geluid, dat hadden alle Märklin-locs in die tijd.
Re: Marklin 3161 ESU loksound 5
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: Marklin 3161 ESU loksound 5
 :) Dank voor deze reactie, jammer......Marklin heeft hem wel opnieuw uitgebracht MET geluid, maar deze staan ook niet on-line.
Ik ga toch maar voor het geluid van de 1600 serie....misschien kom ik het later eens tegen.....
Voor mij is het ook het eerste experiment met laden, instellen van diverse geluiden.....(misschien komt ESU zelf nog eens met de juiste geluiden)
Het is net als mijn eerste decoder, was TAMS LD32 G, ben ik ook van terug gekomen (twee gingen spontaan stuk) en gebruik t.n.t. uitsluitend ESU Lokpilot 5DCC.
Nu maar eens over op een ESU loksound...

nogmaals, Dank! voor je reactie.... :thumbup:

rob
Re: Marklin 3161 ESU loksound 5
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Marklin 3161 ESU loksound 5
Juist omdat ESU geen 1200 heeft, heb ik in mijn 1223 (3051) een msd3 decoder erin gezet, met 1200-sound uit de projecten van Märklin. Alleen de typhoon heb ik vervangen door die uit het Märklin-koploperproject, die vond ik beter bij het geluid van de 1200 passen zoals ik dat ken.
Als je in jouw loc een 21MTC basisplaatje hebt gebouwd, dan kan je 'm later nog makkelijk vervangen door een msd3 en dan de ESU voor iets anders gebruiken.

Groet, Paul
Re: Marklin 3161 ESU loksound 5
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: Marklin 3161 ESU loksound 5
Paul,

Dank voor je reactie, ik ga eens kijken hoe ik dit kan organiseren.
Ben eigenlijk gewend alle stekkers ect. van een decoder te verwijderen en dan netjes alles te solderen.
Heb nog nooit gewerkt met een 21MTC plaatje, kijken waar ik die kopen kan...
Ga ik serieus over nadenken... :idea:

groet,

Rob
Re: Marklin 3161 ESU loksound 5
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Marklin 3161 ESU loksound 5
Rob,

Bij een msd3-decoder van Märklin wordt het basisplaatje meegeleverd. Dus dat hoef je dan niet apart te kopen.

Groet, Paul
Re: Marklin 3161 ESU loksound 5
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin 3161 ESU loksound 5
Via Conrad €75.

Mvg
Marcel