Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Zoeken naar een sluiting?

Gestart door RRvdBeek zondag 02 januari 2022, 19:45:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Zoeken naar een sluiting?
Hoop echt dat je er uit komt en de oorzaak gaat vinden.
Heb 2 x in 10 jr zoiets gehad , met 3 secties, dagen bezig geweest , uiteindelijk wel uit gekomen, draadjes verkeerd na rails vervangen. Plus van rails sectie 1 op plus sectie 2 kroonsteen gezet. :D
Wat zeker niet helpt en ook nooit gaat helpen is het feit dat ik kleurenblind ben. :thumbdown:

Mijn vrouw reikt mij altijd de goede kleur aan tegenwoordig, wereld wijffie.

Succes.

Mvg Gert
Re: Zoeken naar een sluiting?
Citaat van: RRvdBeek op maandag 10 januari 2022, 22:28:37
De komende dagen wel de aansluitingen vanaf gebied 3 controleren want nu blijt dat ook delen van gebied 4 spanning ontvangen, wat niet de bedoeling is.

Dit klinkt niet goed. Ik heb geen verstand van boosters, ik heb maar een klein modelbaantje, maar kan het zijn dat hierdoor 1 of meerdere boosters kapot gaan?

Koen
Re: Zoeken naar een sluiting?
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Zoeken naar een sluiting?
Koen en Martin, mijn kennis van de elektrotechniek is ruimschoots onvoldoende, dus ik zou het niet kunnen zeggen. Ik weet wel dat een van de twee boosters in het proces is gevallen, maar het vreemde is dat er absoluut niets was veranderd op dat gebied. In ieder geval gaan wij verder met controleren per aansluitpunt om zeker te zijn dat alles goed zit. Hopen dat de vervangers vanuit Nederland snel in Spanje arriveren, dan kunnen wij verder met aansluiten.
Dank voor alle reacties.
René
Re: Zoeken naar een sluiting?
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Zoeken naar een sluiting?
Update; nog steeds bezig met punt voor punt uitzoeken. Het wachten is op de bestelde vervangende apparatuur. Maar even een vraag tussendoor; kan er spanning op de baan staan wanneer een booster defect is? Een lux schoonmaakwagon werkt wel (schakelt aan wanneer je hem beweegt) maar een loc reageert niet op commando's van de CU.
René
Re: Zoeken naar een sluiting?
Het kan zijn dat er wel spanning op de baan staat, maar er geen digitale signalen worden doorgegeven.
Re: Zoeken naar een sluiting?
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Zoeken naar een sluiting?
Citaat van: flyerman op zondag 16 januari 2022, 18:32:36
Het kan zijn dat er wel spanning op de baan staat, maar er geen digitale signalen worden doorgegeven.
Dus de booster geeft wel de spanning door maar niet het digitale signaal? Komt dat vaker voor; en wat zou dan de oorzaak zijn? Bij twee eerdere boosters in dit hele verhaal gaf de CU sluiting aan.

René
Re: Zoeken naar een sluiting?
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Zoeken naar een sluiting?
UPDATE OPGELOST
Beste mensen, geduld is een schone zaak, zeker als je in Spanje woont, enkele weken moet wachten op bestellingen uit Nederland en maar een uurtje per dag aan je baan kunt besteden.
Om een oplossing voor de sluiting in de baan met 4 voedingsgebieden te vinden is er het nodige gebeurd.
Als eerste; er was in de voorgaande periode niets gewijzigd aan de baan! Omdat twee boosters plotseling een probleem leken te hebben; de bijbehorende trafo's gingen aan en uit en de CU 6021 schakelde na spanning te hebben gekregen spontaan uit, als eerste nieuwe boosters besteld. Als test eerst twee andere boosters op de plek van de probleemgevallen gehangen en dat ging goed.
In afwachting van de nieuwe boosters alles spanningsloos gezet en losgekoppeld. Om zeker te weten dat er geen probleem was met de gebruikte Märklin railscheidingen alle overgangen tussen de voedingsgebieden daadwerkelijk doorgeslepen zodat daartussen geen enkel contact meer mogelijk was. Toen vanaf de CU voedingsgebied 1 ingeschakeld en daarbinnen geen probleem. Toen voedingsgebied 2, ook geen problemen. Maar bij voedingsgebied 3 bleek er toch ook spanning te komen op gebied 4. Daarna alle bedrading nagelopen tussen deze twee gebieden en uiteindelijk bleek er inderdaad een verkeerde voedingsaansluiting te zijn. Inmiddels waren ook de nieuwe boosters binnengekomen en kon alles getest worden; de sluiting was verdwenen!
Rest uiteraard de vraag hoe kon alles goed functioneren wanneer twee gebieden door feitelijk twee boosters worden gevoed, zeker wanneer dit al ruim een half jaar het geval was? Zijn daardoor de twee nu vervangen boosters defect geraakt?
Maar misschien is dit weer een hulp voor anderen die met dit probleem te maken krijgen.
In ieder geval dank voor alle raadgevingen en hulp!

René