Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Ombouw rijtuigverlichting 4026

Gestart door Heynsbergen zondag 02 januari 2022, 19:14:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw rijtuigverlichting 4026
Lid sinds: 2021

Alles gaat op stoom

offline
Ombouw rijtuigverlichting 4026
In mijn verzameling rijtuigen maar eens begonnen experimenteren met de inbouw van LED-interieur- en sluitverlichting. Ik ben een redelijke leek op het gebied van solderen en dergelijke, maar met mijn oude Atheneum B (natuurkunde voornamelijk) en wat hulp van hier en in de 3-rail Wiki toch een eind gekomen.
Eerst moest de oude sleper, die veroorzaakte sluiting op mijn C-wissels, eronder vandaan. Wielstel uit het draaistel, geen probleem. Schroefje en een soldering losmaken. Dat kan iedereen.
Oude armatuurtje eruit wippen met een M schroevendraaier uit het setje M70900 is ook een fluitje van een cent. Net als het weer monteren van setje M7198. Maar dat bleek later toch iets te kort door de R1....
Dan de schakeling om flikkervrij en gelijkgericht te raken. Want de interieurstrip wordt weliswaar een Hufing Tronic, waar dit ingebouwd schijnt; de sluitlampen worden gewoon kleine rode LED's dus die moeten gelijkgericht en gebufferd worden.
Uiteindelijk is dit het schemaatje dat gebouwd moest worden. Heb ik gewoon op montageprint gedaan. Valt als beginnend soldeerder niet mee, maar lukte goed. Het printje heb ik zo gemaakt dat het in het rijtuig klemt op een plek waar geen vensters zitten en waar de LED's direct door de reeds aanwezige gaatjes konden worden gestoken. Dus even meten met een schuifmaat van de Hornbach, waarvan ik nu ontdekte dat deze in inches is......Nou ja, als je maar steeds 1 eenheid aanhoudt ook geen probleem. De LED's voorzien van krimpkous tegen sluiting en tegen lichtlekkage. Het is immers een bagagerijtuig, geen bordeel!
Eerst de LED's erop en passen en meten, waarmee inderdaad de meeste tijd wordt versleten. Dan de rest van de componenten en de draadbruggen. Dus een bruggelijkrichter B250C, een kleine elco van 22microF (35V) en een 2,2 ohm weerstand.
Plaatsen dat printje, maar eerst even testen aan de kale rail. Zo zonde als je weer moet uitbouwen omdat je een draadbrugje vergeten bent, dus....
Dan de LED strip, aan de goede kant, inkorten vastsolderen en ook even testen aan kale rails. Dan de boel aan de sleper aansluiten met een soldering. Ai, dat lukt niet op de kale female connector en al helemaal niet als deze tussen het draaistel zit. Dus weer eruit en dan proberen. Maar dan blijft de soldering niet zitten, want de connector moet eerst even opgeruwd.
Aarde maken is op een blikken rijtuig een makkie, ook hier even een plekje ruw maken en vertinnen. Led strip met dubbelzijdig tape in het dak, dak erop en klaar is Kees. Kostte mij een middag klussen en ontdekken, nu zou het sneller gaan.
Rijtuig op de rails, STOP op de MS1 opheffen en ja, gelukt!
Uiteindelijk is het de bedoeling om vaste stammen te verlichten en in te richten. Daarvoor nog twee stappen te gaan. In de eerste plaats een relais geschakeld door de eenvoudigste functiedecoder ontwerpen en inbouwen. Als tweede op zoek naar een mooie oplossing, anders dan stroomvoerende koppelingen, om de rijtuigen te verbinden op een wijze dat ik ze toch los kan opbergen.
Re: Ombouw rijtuigverlichting 4026
Hey Martin,

Kei netjes en een goed verhaal met humor. Hou ik van.
Schemaatje ook weer handig, ga ik van je lenen. Akkoord?

Groet Wim
Re: Ombouw rijtuigverlichting 4026
Lid sinds: 2021

Alles gaat op stoom

offline
Re: Ombouw rijtuigverlichting 4026
Natuurlijk mag dat Wim, ik geloof dat ik het ook maar ergens van het world wide web heb geplukt. En ook deels nog uit mijn beperkte elektrotechische geheugen geput.
Het solderen is voor mij echt nog leren, maar al doende leert men. Inmiddels ook een 3003 voorzien van hoog vermogen 5* en MFx decoder. en LED frontlicht Nog maar 10 te gaan.......
Re: Ombouw rijtuigverlichting 4026
Hallo Martin,
Leuke ombouw, maar waarom vervang je de gloeilampjes niet meteen voor een ledstrip, je maakt toch al gelijkspanning met de gelijkrichter.
Zie ook een voorbeeld zoals ik een strip van Ali heb ingebouwd.
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=55561.msg991109#msg991109
Mooie egale verlichting en verbruikt heel veel minder stroom.

Groet,
Siebe
Re: Ombouw rijtuigverlichting 4026
Lid sinds: 2021

Alles gaat op stoom

offline
Re: Ombouw rijtuigverlichting 4026
Dat heb ik dan niet duidelijk omschreven: dat is precies wat ik heb gedaan!
Re: Ombouw rijtuigverlichting 4026
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Ombouw rijtuigverlichting 4026
Als het goed is hebben alle Hufing Tronic ledstrips een gelijkrichter aan boord, dit is het vierkante zwarte blokje aan een van de twee uiteinden.

Vlak daarachter zit een kleine beige kleurige condensator (SMD) formaat. Die twee bij elkaar is de brugcel.
Re: Ombouw rijtuigverlichting 4026
Lid sinds: 2021

Alles gaat op stoom

offline
Re: Ombouw rijtuigverlichting 4026
Ook dat klopt. Ik heb het printje gemaakt om mijn sluitverlichting aan te sluiten.
Re: Ombouw rijtuigverlichting 4026
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw rijtuigverlichting 4026
Leuk verslagje Martin.
Ik heb ook Hufing ledstrips ingebouwd, maar kwam tot de ontdekking dan bij coupé rijtuigen sommige coupés donker blijven, omdat er geen ledje boven zit.
Hier komen andere ledstrips in.