Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Ombouw rijtuigverlichting 4026

Gestart door Heynsbergen zondag 02 januari 2022, 19:14:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw rijtuigverlichting 4026
Lid sinds: 2021

Alles gaat op stoom

offline
Ombouw rijtuigverlichting 4026
In mijn verzameling rijtuigen maar eens begonnen experimenteren met de inbouw van LED-interieur- en sluitverlichting. Ik ben een redelijke leek op het gebied van solderen en dergelijke, maar met mijn oude Atheneum B (natuurkunde voornamelijk) en wat hulp van hier en in de 3-rail Wiki toch een eind gekomen.
Eerst moest de oude sleper, die veroorzaakte sluiting op mijn C-wissels, eronder vandaan. Wielstel uit het draaistel, geen probleem. Schroefje en een soldering losmaken. Dat kan iedereen.
Oude armatuurtje eruit wippen met een M schroevendraaier uit het setje M70900 is ook een fluitje van een cent. Net als het weer monteren van setje M7198. Maar dat bleek later toch iets te kort door de R1....
Dan de schakeling om flikkervrij en gelijkgericht te raken. Want de interieurstrip wordt weliswaar een Hufing Tronic, waar dit ingebouwd schijnt; de sluitlampen worden gewoon kleine rode LED's dus die moeten gelijkgericht en gebufferd worden.
Uiteindelijk is dit het schemaatje dat gebouwd moest worden. Heb ik gewoon op montageprint gedaan. Valt als beginnend soldeerder niet mee, maar lukte goed. Het printje heb ik zo gemaakt dat het in het rijtuig klemt op een plek waar geen vensters zitten en waar de LED's direct door de reeds aanwezige gaatjes konden worden gestoken. Dus even meten met een schuifmaat van de Hornbach, waarvan ik nu ontdekte dat deze in inches is......Nou ja, als je maar steeds 1 eenheid aanhoudt ook geen probleem. De LED's voorzien van krimpkous tegen sluiting en tegen lichtlekkage. Het is immers een bagagerijtuig, geen bordeel!