Nieuws: Voor de 3railwiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbesturing & Software
| |-+  Analoge Besturing
| | |-+  Märklin trafo 6013 / 278A bedrading
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Märklin trafo 6013 / 278A bedrading  (gelezen 1228 keer)

Janwillem

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2021
Märklin trafo 6013 / 278A bedrading
« Gepost op: donderdag 30 december 2021, 17:38:41 »

Ik wilde aan mijn oude trafo een nieuw netsnoer monteren maar maakte vooraf geen foto. Nu is één dunrood draadje losgeraakt en ik weet niet meer waaraan deze gesoldeerd zou moeten worden.
Wie weet raad?
Gelogd

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: Märklin trafo 6013 / 278A bedrading
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 30 december 2021, 18:04:39 »

Mmm, te lang geleden voor mij, maar je zou Erik Nieuwenhuis kunnen aanschieten
(voor hem was dat ook alweer lang geleden, in 2012):

In volgorde van meest naar minst zinvol:
Website Erik Nieuwenhuis (foto-rapportage van het binnenwerk van een vergelijkbare trafo)
Draadje over Blauwe Trafo's en brakke netsnoeren
3rail-Wiki over Trafo 278A
Gelogd
Jan Willem

Links of Rechts: alleen de puko's liggen in het midden.
Brig, Delémont

Nieuwenhuis

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Old Skool Märklin & Scratch Built scenery
Re: Märklin trafo 6013 / 278A bedrading
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 31 december 2021, 19:14:04 »

Dag Jan Willem2.

De getoonde beveiliging is niet hetzelfde als die van de 6413, maar zal wel tot hetzelfde doel leiden: beveiligen.
Een beveiliging neem je altijd in een geleider op. Zoals op de foto lijkt het alsof beide geleiders uit het netsnoer ieder
aan één zijde van de beveiliging is gemaakt. Dan staat de beveiliging tussen de geleiders wat geen enkele zin heeft.

De 6413 is als volgt aangesloten, wellicht heb je iets aan de beschrijving:
- Bruine draad van het netsnoer aan de linker aansluiting van de beveiliging.
- Rode draad van de trafo aan de rechter aansluiting van de beveiliging.
- Blauwe draad van het netsnoer met een lasdopje aan de andere rode draad van de trafo.
(- Geel/groene draad van het netsnoer aan de metalen behuizing.)

Groeten,

Erik.
Gelogd

  Topic index  @ Scratch Built           Märklin  -  M-rail  -  Modelbaan

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: Märklin trafo 6013 / 278A bedrading
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 01 januari 2022, 14:40:46 »

Het fotodetail toont kennelijk de trafobeveiliging tegen oververhitting door kortsluiting?
Ik heb de uitsnede even gedraaid en gespiegeld om de overeenkomst beter te zien.

De 6413 beveiliging is veel compacter uitgevoerd dan de 6013,
maar het principe is goed vergelijkbaar.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 01 januari 2022, 14:50:31 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem

Links of Rechts: alleen de puko's liggen in het midden.
Brig, Delémont

Janwillem

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2021
Re: Märklin trafo 6013 / 278A bedrading
« Reactie #4 Gepost op: maandag 03 januari 2022, 13:49:13 »

Hallo Jan22,

Dank! Misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest met mijn vraag. Het gaat mij om het loshangende rode draadje(zie foto, witte cirkel). Dat is losgeraakt. Waar zou dat aan gesoldeerd moeten worden?
Gelogd

Hanzi

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
Re: Märklin trafo 6013 / 278A bedrading
« Reactie #5 Gepost op: maandag 03 januari 2022, 15:46:57 »

Als ik het goed zie zit de blauwe draad van je voedingssnoer aan de thermische beveiliging gesoldeerd.
Waar gaat je bruine draad heen? Het lijkt of die aan de andere aansluiting van de thermische beveiliging zit, dit is NIET de bedoeling!
Edit: bruine draad zit op loos aansluitpunt beveiliging en is daar verbonden met een rode voedingsdraad naar de trafo.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 04 januari 2022, 07:56:29 door Hanzi »
Gelogd
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: Märklin trafo 6013 / 278A bedrading
« Reactie #6 Gepost op: maandag 03 januari 2022, 16:50:01 »

dit is NIET de bedoeling!
Er spelen, denk ik, 3 zaken door elkaar:
  • wat wel de bedoeling is (oftewel het bedradingsschema van een werkende trafo)
  • wat de dunne draad doet (bij Erik is die draad violet-lichtpaars en loopt naar de rode regelknop), en waarom 1 draad naar de regelknop volstaat
  • wat de bedoeling is van de thermische beveiliging
       (beveiligt tegen kortsluiting in de secundaire stroomkring oftewel kortsluiting in de baanspanning)
Gelogd
Jan Willem

Links of Rechts: alleen de puko's liggen in het midden.
Brig, Delémont

Hanzi

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
Re: Märklin trafo 6013 / 278A bedrading
« Reactie #7 Gepost op: maandag 03 januari 2022, 19:19:44 »

Er spelen geen dingen door elkaar, maar jij haalt dingen door elkaar Jan Willem, hetgeen onbedoeld verwarrend werkt.
Ik zeg dat zoals het nu aangesloten lijkt te zitten niet de bedoeling is omdat als je er nu spanning op zet de thermische beveiliging per direct in rook opgaat ivm een regelrechte kortsluiting!!!
Ik vind dat een stuk boeiender om te melden dan reageren met 3 vragen die ook nog eens onwaarheden bevatten.

1. De bruine draad uit het voedingssnoer moet hoogstwaarschijnlijk verbonden worden met de dunne rode draad die nu los hangt (schreef Erik ook al)
Edit: de andere zijde van de beveiliging
2. Doet niet ter zake JW, dat is een andere draad (ook rood) en die is hier zichtbaar aangesloten op de regelaar en het andere uiteinde gaat naar de B aansluitbus.
3. Nee, onzin JW, die beveiliging zit in iedere analoge Marklin trafo in de primaire (230V) stroomkring!
« Laatst bewerkt op: dinsdag 04 januari 2022, 07:57:24 door Hanzi »
Gelogd
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

Hanzi

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
Re: Märklin trafo 6013 / 278A bedrading
« Reactie #8 Gepost op: maandag 03 januari 2022, 19:43:05 »

Voor de volledigheid ook nog een schema:
Gelogd
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: Märklin trafo 6013 / 278A bedrading
« Reactie #9 Gepost op: maandag 03 januari 2022, 21:23:00 »

Je geeft nu veel meer info dan de vragensteller vroeg.  O:-D
Gelogd
Jan Willem

Links of Rechts: alleen de puko's liggen in het midden.
Brig, Delémont

Hanzi

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
Re: Märklin trafo 6013 / 278A bedrading
« Reactie #10 Gepost op: maandag 03 januari 2022, 21:28:02 »

Jan Willem je wordt nu echt hinderlijk :?.
Ik beantwoord de vraagsteller zijn vraag.
Ik geef jou je schema waar je om vroeg.
Én ik zet even wat van je onzinnige eerdere opmerkingen recht.
« Laatst bewerkt op: maandag 03 januari 2022, 21:45:50 door Hanzi »
Gelogd
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: Märklin trafo 6013 / 278A bedrading
« Reactie #11 Gepost op: maandag 03 januari 2022, 21:43:16 »

Ik begrijp je niet. Sorry.  8o
Gelogd
Jan Willem

Links of Rechts: alleen de puko's liggen in het midden.
Brig, Delémont

Hanzi

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
Re: Märklin trafo 6013 / 278A bedrading
« Reactie #12 Gepost op: maandag 03 januari 2022, 21:47:18 »

Daar kan ik niks aan doen. Sorry. 8o
Gelogd
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

Hanzi

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
Re: Märklin trafo 6013 / 278A bedrading
« Reactie #13 Gepost op: maandag 03 januari 2022, 22:50:15 »

Ik heb mijn 278A even opengeschroefd en de bruine draad zit daar toch wel degelijk goed, samen met die rode draad naar de trafo. Dit punt blijkt slechts een doorverbindpunt en maakt verder geen verbinding met de overstroombeveiliging.
Vandaar dat ik delen in mijn vorige reacties heb doorgestreept en cursief heb ge-edit.

En dan nu terug naar de beginvraag waar die losse rode draad op aangesloten moet zijn. Deze komt wel op de overstroombeveiliging, maar dan aan de andere kant.
Ik heb er een foto van gemaakt:
« Laatst bewerkt op: dinsdag 04 januari 2022, 07:59:01 door Hanzi »
Gelogd
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

Hanzi

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
Re: Märklin trafo 6013 / 278A bedrading
« Reactie #14 Gepost op: maandag 03 januari 2022, 23:31:41 »

Ik zie deze aansluiting op de overstroombeveiliging van topicstarter Janwillem niet duidelijk zitten, maar hij zal zich bij de witte pijl bevinden. Ik heb de rode draad er ook even naar toe geschetst:
« Laatst bewerkt op: maandag 03 januari 2022, 23:35:41 door Hanzi »
Gelogd
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

Janwillem

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2021
Re: Märklin trafo 6013 / 278A bedrading
« Reactie #15 Gepost op: dinsdag 04 januari 2022, 11:59:30 »

Hallo allen,
Super!  Wat een snelle en vriendelijke reacties! Daar kan ik wat mee! ook fijn dat Hans zelfs zijn eigen 278A openschroeft en een forto stuurt. DANK!! (met hoofdletters)
Gelogd

Janwillem

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2021
Re: Märklin trafo 6013 / 278A bedrading
« Reactie #16 Gepost op: zondag 09 januari 2022, 15:29:23 »

Hallo allen,

Na het soldeerklusje blijkt de trafo niet te doen wat hij moet doen. Hij bromt alleen. Ik denk dat deze overleden is....
Heeft iemand nog een advies voor een goede  (mogelijk iets zwaardere) vervanger? Is de 16VA essentieel of mag dat ook wel hoger zijn? Uiteraard moet hij wel 8 - 16 Volt zijn.
Gelogd

Hanzi

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
Re: Märklin trafo 6013 / 278A bedrading
« Reactie #17 Gepost op: zondag 09 januari 2022, 16:49:20 »

Jammer, dat t niet gelukt is, vreemd dat hij wel bromt (dus thermische beveiliging en primaire (220V) wikkeling lijken oké) maar dat er toch geen spanning uit komt. De regelknop is een nogal apart ding bij dit type trafo, maar staat er ook geen spanning tussen L en N?
16VA is het vermogen en is vrij laag; hoger mag altijd en kan dan gelijk voor meerdere treinen én voor verlichting gebruikt worden. Er zijn heel veel oudere Märklin en Temsi trafo's te koop. Doen het (bijna) allemaal prima, maar zijn wel oud waardoor je je vraagtekens kan zetten bij de veiligheid ervan (bv verteerde isolatie). Ook zijn deze trafo's niet altijd veilig icm digitale loc's: de omschakelpuls kan te hoog zijn voor sommige decoders.
Alles met elkaar zou ik voor een moderne 32VA Märklin 6647 trafo gaan, ik heb er onlangs nog ééntje op MP gekocht voor € 20,-- probleemloos, compact en veilig.
En anders heb ik hier eventueel nog een 278A liggen ;).
« Laatst bewerkt op: zondag 09 januari 2022, 17:01:19 door Hanzi »
Gelogd
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

Janwillem

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2021
Re: Märklin trafo 6013 / 278A bedrading
« Reactie #18 Gepost op: zondag 09 januari 2022, 18:20:06 »

Dank voor jouw diagnose! Dan zal ik toch nog eens de 278A openmaken en met een multimeter de verschillende spanningen meten. Maar ik zie geen gelijkrichter, dus dat betekent dat hij primair en secundair beide wisselstroom levert, dus. Ik dacht dat op de rails bij sleepcontact en buitenrail  een + en een - stonden (gelijkstroom dus).
Gelogd

Hanzi

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
Re: Märklin trafo 6013 / 278A bedrading
« Reactie #19 Gepost op: zondag 09 januari 2022, 20:34:06 »

Zit inderdaad geen gelijkrichter in; Märklin analoog rijdt op wisselspanning. De trafo zelf zal niet snel stuk gaan en, zoals ik al schreef, als hij zoemt dan mag je ervan uit gaan dat hij t doet. De koperen loper die aan de regelknop zit moet goed contact maken met de secundaire spoel waar hij overheen draait. Bij het sluiten van dit type trafo moet je er op letten dat die loper goed zit en onder de halfronde strip die dient om de 24V omschakelpuls te geven als je op de onderkant van de knop drukt.
Gelogd
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.047 seconden met 28 queries.