Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Märklin trafo 6013 / 278A bedrading

Gestart door Janwillem donderdag 30 december 2021, 17:38:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin trafo 6013 / 278A bedrading
Ik wilde aan mijn oude trafo een nieuw netsnoer monteren maar maakte vooraf geen foto. Nu is één dunrood draadje losgeraakt en ik weet niet meer waaraan deze gesoldeerd zou moeten worden.
Wie weet raad?
Re: Märklin trafo 6013 / 278A bedrading
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Märklin trafo 6013 / 278A bedrading
Mmm, te lang geleden voor mij, maar je zou Erik Nieuwenhuis kunnen aanschieten
(voor hem was dat ook alweer lang geleden, in 2012):

In volgorde van meest naar minst zinvol:
Website Erik Nieuwenhuis (foto-rapportage van het binnenwerk van een vergelijkbare trafo)
Draadje over Blauwe Trafo's en brakke netsnoeren
3rail-Wiki over Trafo 278A
Re: Märklin trafo 6013 / 278A bedrading
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Märklin trafo 6013 / 278A bedrading
Dag Jan Willem2.

De getoonde beveiliging is niet hetzelfde als die van de 6413, maar zal wel tot hetzelfde doel leiden: beveiligen.
Een beveiliging neem je altijd in een geleider op. Zoals op de foto lijkt het alsof beide geleiders uit het netsnoer ieder
aan één zijde van de beveiliging is gemaakt. Dan staat de beveiliging tussen de geleiders wat geen enkele zin heeft.

De 6413 is als volgt aangesloten, wellicht heb je iets aan de beschrijving:
- Bruine draad van het netsnoer aan de linker aansluiting van de beveiliging.
- Rode draad van de trafo aan de rechter aansluiting van de beveiliging.
- Blauwe draad van het netsnoer met een lasdopje aan de andere rode draad van de trafo.
(- Geel/groene draad van het netsnoer aan de metalen behuizing.)

Groeten,

Erik.
Re: Märklin trafo 6013 / 278A bedrading
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Märklin trafo 6013 / 278A bedrading
Het fotodetail toont kennelijk de trafobeveiliging tegen oververhitting door kortsluiting?
Ik heb de uitsnede even gedraaid en gespiegeld om de overeenkomst beter te zien.

De 6413 beveiliging is veel compacter uitgevoerd dan de 6013,
maar het principe is goed vergelijkbaar.
Re: Märklin trafo 6013 / 278A bedrading
Hallo Jan22,

Dank! Misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest met mijn vraag. Het gaat mij om het loshangende rode draadje(zie foto, witte cirkel). Dat is losgeraakt. Waar zou dat aan gesoldeerd moeten worden?
Re: Märklin trafo 6013 / 278A bedrading
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Märklin trafo 6013 / 278A bedrading
Als ik het goed zie zit de blauwe draad van je voedingssnoer aan de thermische beveiliging gesoldeerd.
Waar gaat je bruine draad heen? Het lijkt of die aan de andere aansluiting van de thermische beveiliging zit, dit is NIET de bedoeling!
Edit: bruine draad zit op loos aansluitpunt beveiliging en is daar verbonden met een rode voedingsdraad naar de trafo.
Re: Märklin trafo 6013 / 278A bedrading
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Märklin trafo 6013 / 278A bedrading
Citaat van: Hanzi op maandag 03 januari 2022, 15:46:57
dit is NIET de bedoeling!
Er spelen, denk ik, 3 zaken door elkaar:

  • wat wel de bedoeling is (oftewel het bedradingsschema van een werkende trafo)
  • wat de dunne draad doet (bij Erik is die draad violet-lichtpaars en loopt naar de rode regelknop), en waarom 1 draad naar de regelknop volstaat
  • wat de bedoeling is van de thermische beveiliging
       (beveiligt tegen kortsluiting in de secundaire stroomkring oftewel kortsluiting in de baanspanning)
Re: Märklin trafo 6013 / 278A bedrading
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Märklin trafo 6013 / 278A bedrading
Er spelen geen dingen door elkaar, maar jij haalt dingen door elkaar Jan Willem, hetgeen onbedoeld verwarrend werkt.
Ik zeg dat zoals het nu aangesloten lijkt te zitten niet de bedoeling is omdat als je er nu spanning op zet de thermische beveiliging per direct in rook opgaat ivm een regelrechte kortsluiting!!!
Ik vind dat een stuk boeiender om te melden dan reageren met 3 vragen die ook nog eens onwaarheden bevatten.

1. De bruine draad uit het voedingssnoer moet hoogstwaarschijnlijk verbonden worden met de dunne rode draad die nu los hangt (schreef Erik ook al)
Edit: de andere zijde van de beveiliging
2. Doet niet ter zake JW, dat is een andere draad (ook rood) en die is hier zichtbaar aangesloten op de regelaar en het andere uiteinde gaat naar de B aansluitbus.
3. Nee, onzin JW, die beveiliging zit in iedere analoge Marklin trafo in de primaire (230V) stroomkring!
Re: Märklin trafo 6013 / 278A bedrading
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Märklin trafo 6013 / 278A bedrading
Voor de volledigheid ook nog een schema:
Re: Märklin trafo 6013 / 278A bedrading
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Märklin trafo 6013 / 278A bedrading
Je geeft nu veel meer info dan de vragensteller vroeg.  O:-D
Re: Märklin trafo 6013 / 278A bedrading
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Märklin trafo 6013 / 278A bedrading
Jan Willem je wordt nu echt hinderlijk :?.
Ik beantwoord de vraagsteller zijn vraag.
Ik geef jou je schema waar je om vroeg.
Én ik zet even wat van je onzinnige eerdere opmerkingen recht.
Re: Märklin trafo 6013 / 278A bedrading
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Märklin trafo 6013 / 278A bedrading
Ik begrijp je niet. Sorry.  8o
Re: Märklin trafo 6013 / 278A bedrading
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Märklin trafo 6013 / 278A bedrading
Daar kan ik niks aan doen. Sorry. 8o
Re: Märklin trafo 6013 / 278A bedrading
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Märklin trafo 6013 / 278A bedrading
Ik heb mijn 278A even opengeschroefd en de bruine draad zit daar toch wel degelijk goed, samen met die rode draad naar de trafo. Dit punt blijkt slechts een doorverbindpunt en maakt verder geen verbinding met de overstroombeveiliging.
Vandaar dat ik delen in mijn vorige reacties heb doorgestreept en cursief heb ge-edit.

En dan nu terug naar de beginvraag waar die losse rode draad op aangesloten moet zijn. Deze komt wel op de overstroombeveiliging, maar dan aan de andere kant.
Ik heb er een foto van gemaakt:
Re: Märklin trafo 6013 / 278A bedrading
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Märklin trafo 6013 / 278A bedrading
Ik zie deze aansluiting op de overstroombeveiliging van topicstarter Janwillem niet duidelijk zitten, maar hij zal zich bij de witte pijl bevinden. Ik heb de rode draad er ook even naar toe geschetst:
Re: Märklin trafo 6013 / 278A bedrading
Hallo allen,
Super!  Wat een snelle en vriendelijke reacties! Daar kan ik wat mee! ook fijn dat Hans zelfs zijn eigen 278A openschroeft en een forto stuurt. DANK!! (met hoofdletters)
Re: Märklin trafo 6013 / 278A bedrading
Hallo allen,

Na het soldeerklusje blijkt de trafo niet te doen wat hij moet doen. Hij bromt alleen. Ik denk dat deze overleden is....
Heeft iemand nog een advies voor een goede  (mogelijk iets zwaardere) vervanger? Is de 16VA essentieel of mag dat ook wel hoger zijn? Uiteraard moet hij wel 8 - 16 Volt zijn.
Re: Märklin trafo 6013 / 278A bedrading
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Märklin trafo 6013 / 278A bedrading
Jammer, dat t niet gelukt is, vreemd dat hij wel bromt (dus thermische beveiliging en primaire (220V) wikkeling lijken oké) maar dat er toch geen spanning uit komt. De regelknop is een nogal apart ding bij dit type trafo, maar staat er ook geen spanning tussen L en N?
16VA is het vermogen en is vrij laag; hoger mag altijd en kan dan gelijk voor meerdere treinen én voor verlichting gebruikt worden. Er zijn heel veel oudere Märklin en Temsi trafo's te koop. Doen het (bijna) allemaal prima, maar zijn wel oud waardoor je je vraagtekens kan zetten bij de veiligheid ervan (bv verteerde isolatie). Ook zijn deze trafo's niet altijd veilig icm digitale loc's: de omschakelpuls kan te hoog zijn voor sommige decoders.
Alles met elkaar zou ik voor een moderne 32VA Märklin 6647 trafo gaan, ik heb er onlangs nog ééntje op MP gekocht voor € 20,-- probleemloos, compact en veilig.
En anders heb ik hier eventueel nog een 278A liggen ;).
Re: Märklin trafo 6013 / 278A bedrading
Dank voor jouw diagnose! Dan zal ik toch nog eens de 278A openmaken en met een multimeter de verschillende spanningen meten. Maar ik zie geen gelijkrichter, dus dat betekent dat hij primair en secundair beide wisselstroom levert, dus. Ik dacht dat op de rails bij sleepcontact en buitenrail  een + en een - stonden (gelijkstroom dus).
Re: Märklin trafo 6013 / 278A bedrading
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Märklin trafo 6013 / 278A bedrading
Zit inderdaad geen gelijkrichter in; Märklin analoog rijdt op wisselspanning. De trafo zelf zal niet snel stuk gaan en, zoals ik al schreef, als hij zoemt dan mag je ervan uit gaan dat hij t doet. De koperen loper die aan de regelknop zit moet goed contact maken met de secundaire spoel waar hij overheen draait. Bij het sluiten van dit type trafo moet je er op letten dat die loper goed zit en onder de halfronde strip die dient om de 24V omschakelpuls te geven als je op de onderkant van de knop drukt.