Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Baanspanning verhogen delta regelaar en schakelkastje

Gestart door Eendenreetx donderdag 30 december 2021, 09:40:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanspanning verhogen delta regelaar en schakelkastje
Momenteel heb ik een simpele baan, die 3 handmatige wissels heeft met een delta regelaar.
Ik wil de bandspanning iets verhogen omdat ik de baan iets wil gaan uitbreiden. (momenteel delta regelaar 6025 en trafo 67030 8VA)

Wat zit er op de baan aangesloten? ( 1 stootblokje en 3 wissellantaarns).
De delta regelaar wil ik behouden aangezien, deze goed voor mijn kinderen te besturen is.

Verder wil ik de 3 wissels gaan bedienen met een schakelkastje analoog(72720)
Voor de wissels zal ik de aandrijving moeten aanschaffen.

Wie kan me helpen welke hoe ik de baanspanning kan verhogen en hoe ik het schakelkastje erop aansluit?
Ik heb de wiki doorzocht maar kom er nog niet uit.

Alvast bedankt!
Re: Baanspanning verhogen delta regelaar en schakelkastje
Waarom wil je de baanspanning verhogen ?
Dat is me het het aantal beperkte componenten dat je noemt nergens voor nodig.
Aansluitschema schakelkastje: kijk eens in de wiki !
https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Categorie:Aansluitschema_Wissel

Cees
Re: Baanspanning verhogen delta regelaar en schakelkastje
Ik was in de veronderstelling als je een 3 wissels + lantaarns en wat extra railsstukken zou gebruiken, je meer spanning zou nodig hebben.

Op de wiki zie ik alleen een andere regelaar, maar mis daar de delta schakelaar en de verlichtingsknop op. Dus vandaar mijn vraag wie me kan helpen.

Kan het alleen met 2 trafo's? (dus 1 voor de wissel en 1 voor de treinen?) Had gehoopt met 1 grote trafo uit te komen, waar dan ook de schakelaar voor de treinen op zit.

Of kan het als ik mijn 67025 inruil voor een 66045?
Re: Baanspanning verhogen delta regelaar en schakelkastje
je hebt niet meer spanning nodig maar vermogen maw je moet meer stroom hebben.Op zo een kleine baan zal je niet snel in de problemen komen .
Re: Baanspanning verhogen delta regelaar en schakelkastje
De trafo die je NIET voor de rails gebruikt, gebruik je voor wissels enz.
Wissels enz sluit je aan op vaste spanning en verlichting op de regelbare uitgang, dat heeft als voordeel dat de verlichting "dimbaar" is.
Re: Baanspanning verhogen delta regelaar en schakelkastje
De verlichting die ik gebruik is een stootblok en 3 wissellantaarns, die is zo beperkt dat ik hem graag op de baanspanning laat staan zoals nu.
Dus ik zou alleen een losse trafo moeten aanschaffen en daar het schakelbord op moeten aansluiten, thats all?
Re: Baanspanning verhogen delta regelaar en schakelkastje
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Baanspanning verhogen delta regelaar en schakelkastje
Zoals Wim al aan gaf, gebruik 1 trafo om de wissels te schakelen en stop daar tevens de wissellantaarns bij, je hebt namelijk de gele draad ook nodig om wissels te kunnen schakelen.

Gebruik de andere trafo voor de delta besturing en alle massa aansluitingen aan elkaar knopen, ook die van de trafo's aan elkaar koppelen.

Op deze manier krijgen de locs stabiele digitale spanning en signalen aangeboden hetgeen er voor zorgt dat deze beter luisteren.

Re: Baanspanning verhogen delta regelaar en schakelkastje
Oké duidelijk, alleen heb ik daar maar een simpele trafo met snoer aanhangen 67030n 8Va DC11V.
Dus volgens mij kan ik de massa's niet aan elkaar knopen.

Is de 6647 goed voor de wissels aan te sturen of is deze een beetje te krachtig voor maar 3 wissels?
Re: Baanspanning verhogen delta regelaar en schakelkastje
Meer dan genoeg.
Als je er nog eentje aan moet schaffen liggen er bij nog drie overtollig op de plank.

Cees
Re: Baanspanning verhogen delta regelaar en schakelkastje
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Baanspanning verhogen delta regelaar en schakelkastje
Citaat van: Eendenreetx op donderdag 30 december 2021, 12:52:16
Is de 6647 goed voor de wissels aan te sturen of is deze een beetje te krachtig voor maar 3 wissels?

Beetje theorie doorlezen over spanning en vermogen uit onze wiki zal je misschien beter beeld geven.

https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Stroom,_spanning_en_weerstand#Weerstand

https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Vermogen,_arbeid_en_rendement