Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Hulp gevraagd

Gestart door Kevin_S donderdag 30 december 2021, 07:30:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hulp gevraagd
Lid sinds: 2006

Duits rijder

offline
Hulp gevraagd
Goedemorgen allen.

Na lange tijd twijfelen wil ik mijn huidige modelbaan afbreken en een nieuwe baan opstarten.
Nu heb ik wintrack gedownload maar ik kom er niet uit, ik heb een ruimte van 2.20 bij 1.40.
De 2.20 is van Links naar rechts en 1.40 van voor naar achter.

Zou iemand voor mij een modelbaan via Wintrack o.i.d. kunnen maken met Fleischmann Profi rails H0?.
Idee is een U vorm of L vorm baan 2 baans. met rangeer/opstel mogelijkheden en een gedeelte naar een industriegebied enkel spoor met stootblok. met mogelijkheid tot een klein dorp te bouwen.


Ik zou het bijzonder waarderen als iemand dit voor mij kan doen.

Als er vragen zijn verneem ik dit graag.

Met vriendelijke groet en goed uiteinde
Kevin_s

Re: Hulp gevraagd
Lid sinds: 2010

offline
Re: Hulp gevraagd
 @citaat / kevin: Zet je ideeën eens op papier. Dus gewoon uittekenen met papier en een potlood. Dan zet je daar de maten op. De maten passen mooi op een A4 Schaal 1:10 (22cm bij 14cm). Dan heb je een idee van de ruimte. En dan kan je aan het schetsen / tekenen.  :)  Die schets zet je dan hier in het draadje neer. Dan is er een basis van wat je zelf wil.
Re: Hulp gevraagd
Lid sinds: 2006

Duits rijder

offline
Re: Hulp gevraagd
Re: Hulp gevraagd
Lid sinds: 2010

offline
Re: Hulp gevraagd
Goed, en teken dit nu eens op de juiste schaal. Met een meetlat / geodriehoek kan je dit wel netter uitwerken. :) Dan zal je zien hoeveel ruimte je echt hebt. En dan zal je ook zien naar de ruimte van de bogen. Straal van Fleischmann profirail: Fleischmann-ho profirails. Buiten diameter van de rails  746 / 873 / 1000 / 1127 / 1327 mm.

Groet
Re: Hulp gevraagd
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Hulp gevraagd
Zoals het voorbeeld van C. laat zien, past jouw plan niet op 220 bij 140. Bovendien zitten er een paar dingen in waardoor je problemen zou kunnen krijgen:
  • Er liggen krappe bochten (6120) direct tegen andere bochten in tegengestelde richting. Dat is wat gevoelig voor ontsporingen.
  • De parallelafstand tussen bochten 6120 en 6125 is slechts 63,5 mm. Dat is niet genoeg als twee lange rijtuigen elkaar passeren, daar komen botsingen van. Dat betekent niet per sé dat je die bochten niet moet gebruiken, je moet er echter voor zorgen dat je nooit tegelijkertijd op beide sporen zo'n rijtuig laat rijden.
Als je de baan niet groter kunt of wilt maken, denk ik dat het beter is om het station diagonaal te leggen en met hoogteverschillen te gaan werken. Dan is er nog aardig wat mogelijk op 220 bij 140.

Met Fleischmann Profi-Gleis heb ik geen praktijkervaring, ik heb er echter ooit wel eens iets eenvoudigs mee ontworpen. Het rail-assortiment vind ik eerlijk gezegd nogal beperkt. Zo is er maar weinig keus in beschikbare lengtes voor rechte rails en de bochten zijn bijna allemaal 18 of 36 graden. Dat biedt niet zo veel mogelijkheden, daarom zul je al snel met flexrails aan de slag moeten. Ook vind ik de geometrie van de wissels niet zo handig. Beter gezegd, naar mijn idee zijn er te weinig bijpassende bochten en rechte passtukjes om mooie wisselstraten mee te maken, waardoor je ook nu weer vaak met flexrails moet werken. Ik heb geen idee hoe gemakkelijk dat met Fleischmann Profi-Gleis is.

Ik ben nieuwsgierig: Hoe ben je eigenlijk tot dit type rails gekomen? Rijden de treinen er mooi op? Ziet het er goed uit? Heb je ze al? Of is het iets anders?
Re: Hulp gevraagd
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Hulp gevraagd
@Kevin,

Waarom kies je voor Profi-rails. Vanuit verschillende berichten h3b ik begrepen dat Roco/Fleischmann stoppen met de Profi-rails omdat de mallen versleten zijn. Dat betekent dat het steeds lastiger wordt om deze rails te vinden.

John (VT601)
Re: Hulp gevraagd
Lid sinds: 2006

Duits rijder

offline
Re: Hulp gevraagd
De rails heb ik al..
En zijn vrijwel nieuw..
Gezien het feit dat me huidige baan te groot is wil ik of zoals gezegd een U vorm maken of een vierkant met een optie tot binnen in staan zodat als er iets ontspoort ik er makkelijker bij kan
Re: Hulp gevraagd
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Hulp gevraagd
In dat geval begrijp ik dat je ze natuurlijk wilt gebruiken.

Ik wil wel wat proberen te ontwerpen, maar heb je misschien ook een lijst met alle rails die je hebt? Anders gebruik ongetwijfeld ik allerlei rails die je nu net níet hebt terwijl je allerlei andere over houdt. In jouw schets zie ik slechts vijf wissels, en het lijkt er op dat het allemaal linkerwissels zijn: 5 x 6170 (handwissels) of 5 x 6172 (met aandrijving), vermoed ik. Dat zijn erg weinig wissels. Ik zou er graag meer willen, en daarbij meegebogen wissels (6174/6175 dan wel 6176/6177) willen toepassen, en waarschijnlijk ook nog wel een engelse of een driewegwissel.

Je zult ook wat flexrails (6106) nodig hebben. Of je moet standaard rails gaan inkorten, dat kan natuurlijk ook.

En wat worden de langste rijtuigen die je wilt laten rijden? Dat is relevant voor de parallelafstanden in de bochten, anders moet ik rekening houden met de langste rijtuigen. Zoals ik al schreef, een parallelbocht 6120 met een 6125 ernaast is dan niet veilig dus dan moet het iets ruimer.
Re: Hulp gevraagd
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Hulp gevraagd
Om alvast een voorbeeld te geven van iets dat past op 220 x 140:
Re: Hulp gevraagd
Lid sinds: 2006

Duits rijder

offline
Re: Hulp gevraagd
Goedenavond allen.
Bedankt voor alle reacties.

We zijn inmiddels een paar dagen verder en heb wat geklooit met Wintrack.
We zijn er uit.
Gezien de huidige staat van de fleischmann profi rails en de positieve opmerking van VT601 heb ik besloten om alles nieuw te halen aan rails en op Piko A gleis over te stappen.

Echter.. ik ben vergeten om de middenbaan met de buitenste te verbinden. Dus de rails die van station 1 naar station 2 gaat..
En het is of de duivel ermee speelt. Ik krijg het maar niet voor elkaar om ergens een wissel naar buiten te plaatsen. Zou iemand voor mij die handiger dan ik ben dit banenplan kunnen namaken met eventuele aanpassingen maar dat wel de wissel naar het buitenste spoor er is?

Alvast bedankt.
Met vriendelijke groet,
Kevin_s

Re: Hulp gevraagd
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Hulp gevraagd
Hallo Kevin,

Het U-vormig sporenplan dat je eerst getekend hebt, oogt véél beter en logischer dan 3 eenvoudige Wintrack-railovaaltjes die - voor zover ik althans meen te zien - hier en daar buiten handbereik liggen omdat je niet om de baan heen kan lopen (?).

Ik zou dan wel gaan voor een U-vorm met rondom maximum 2 sporen ipv 3.

Een verbinding tussen buitenbaan en middenbaan is niet de enige ontbrekende factor in het Wintrack-plan:
- een tegen de wijzers van de klok in rijdende trein die van de middenbaan op de binnenbaan komt , kan alleen achteruit terug naar de middenbaan
- er zijn geen omrijsporen - rangeren vanaf/naar de opstelsporen en de sporen met de (container)kraan kan alleen als het ander treinverkeer stilstaat

De rechts van station 2 gelegen S-bocht ingevolge 2  direct op elkaar aansluitende tegenbogen verhoogt m.i. de kans op ontsporingen.

Voor een plannetje kan je vast op hulp rekenen van iemand die vertrouwd is met de PIKO A-goniometrie en Wintrack gebruikt.
Mijn kennis is beperkt tot M-rails en Scarm-software, vandaar.

Succes met de planning !
Re: Hulp gevraagd
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Hulp gevraagd
Ik ken de Piko-A railgeometrie ook niet, maar dat zie ik niet als een groot probleem. Met ontwerpen met Fleischmann Profi-Gleis had ik ook nauwelijks ervaring. Ik heb eerst maar eens gekeken wat voor rails er allemaal beschikbaar is met Piko-A.

De verzameling wissels ziet er op het eerste gezicht heel prima uit, dat biedt mogelijkheden. Naast de gebruikelijke soorten zijn er bijvoorbeeld een aantal mooie meegebogen wissels en zelfs een Y-wissel. Weliswaar mis ik die meestal niet, maar soms zou die heel goed van pas komen. Je kunt er bijvoorbeeld mooi symmetrische keerdriehoeken mee maken. Het onderstaande voorbeeld is met de krapste bocht, boogstraal 360 mm, maar omdat de wissels symmetrisch zijn kan hetzelfde met elke willekeurige bocht van 30°.

Bij de gebogen en rechte rails is de keuze beperkter dan ik graag zou willen. Zo volgt uit de wissels dat 61,9 mm een gebruikelijke parallelafstand is, maar er is niet eens een rechte rail van die lengte. En bij mijn eerste vingeroefeningen had ik rechte passtukjes van 8 mm en 16 mm nodig. Weet iemand of het gebruikelijk (en gemakkelijk) is bij Piko-A om zelf dit soort korte rechte stukjes en zonodig ook bochtjes te maken uit andere rails?
Re: Hulp gevraagd
ACTS.zuid
gast

Re: Hulp gevraagd
 @citaat Passtukjes van 8 en 16mm zijn nodeloos en bestaan dus niet. Da's echt een Marklin dingetje.....

Kijk hier: http://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=1&vw_name=download&vw_id=3125

Gr, Ben.
Re: Hulp gevraagd
Lid sinds: 2018

offline
Re: Hulp gevraagd
Hallo Kevin_s,

Misschien is het goed om eerst een indruk te geven wat je precies wil. Tot zover lees ik het volgende:
-2 baans met rangeer/opstel mogelijkheden
-gedeelte naar een industriegebied enkel spoor met stootblok.
-mogelijkheid tot een klein dorp te bouwen.

Wil je:
-rond kunnen rijden of een pendelbaan
-een plek om treinen buiten het zicht op te stellen
-realistisch treinverloop
-veel speelmogelijkheden
-etc

Misschien zou je hier ook nog over na kunnen denken  voor je aan een plan begint  :)

Groeten
Tom
Re: Hulp gevraagd
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Hulp gevraagd
@citaat @citaat
Bedankt, dat was informatief. Ik had de rechte 'G62' van 61,88 mm overzien, dat scheelt al.

Märklin M- en K-rails kennen inderdaad veel passtukjes, ook hele korte. Met C-rails zijn er iets minder en de kortste is al 64,3 mm, maar al combinerend is er toch nog aardig veel mogelijk. De reden dat ik bij voorkeur bestaande rails gebruik, is waarschijnlijk omdat ik een vloerbaan heb met Märklin C-rails. In het begin wijzigde ik mijn baan geregeld, en elke rails die ik zou aanpassen zou ik na zo'n wijziging mogelijk niet meer kunnen gebruiken. Ik heb het dan ook bij één aangepaste rails gelaten.

Dat passtukjes van 8 en 16 mm voor Piko-A nodeloos zijn, ontgaat me na het lezen van de folder nog steeds. Weliswaar heb ik het één en ander opgestoken over de mogelijkheden die Piko-A biedt om te vermijden dat ze überhaupt nodig zijn, maar dan moet je je wel beperken tot de voorbeelden van Piko. Meegebogen wissels liggen in al die voorbeelden in een bocht van 90° en dat wil ik lang niet altijd. En zelfs als ik dat wel doe, heb ik soms passtukjes nodig. Hieronder staat een voorbeeld van een combinatie van vier wissels waarvoor een rechte van 8 mm nodig is. Ik ken Piko-A niet, maar om dat gewoon maar te negeren en de rails te verbinden lijkt me toch wat veel gevraagd.

Ik denk dat ik maar gewoon de twee bochten 55214 en 55219 weglaat en er één stuk flexrail leg. Volgens WinTrack is het 531 mm. Omdat de buitenste railstaaf natuurlijk langer moet zijn dan de binnenste, heb je iets extra nodig, maar met 940 mm is de Piko-A flexrail lang genoeg.

Re: Hulp gevraagd
ACTS.zuid
gast

Re: Hulp gevraagd
Citaat van: speeltmettreintjes op maandag 03 januari 2022, 20:11:44

Ik denk dat ik maar gewoon de twee bochten 55214 en 55219 weglaat en er één stuk flexrail leg.


Precies, daar is flexrail voor bedoeld.  ;)

Gr, Ben.

Re: Hulp gevraagd
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Hulp gevraagd
Uitgaande van jouw laatste plan heb ik er wat extra wissels in gestopt. Om overal goed te komen waren het er veel te weinig.

Overigens zou ik een plan als dit niet aanraden. Ludo en Tom hadden al een aantal bezwaren genoemd, die heb ik lang niet allemaal opgelost. Het grootste bezwaar vind ik nog wel dat de treinen niet kunnen keren. Altijd maar dezelfde kant op rijden is tamelijk saai. Heb je al nagedacht over Tom's vragen?
Re: Hulp gevraagd
antonv
gast

Re: Hulp gevraagd
Nochtans kan zo een baantje veel leuker gemaakt worden door de achterste sporen te verbergen en te gebruiken als schaduwstation, onder een heuvel voor de liefhebbers van de bergen, onder een stad of dorp voor wie het liever wat platter houdt.
Als je er voor zorgt dat een verdwijnende trein altijd vervangen wordt door een andere die weer zichtbaar wordt valt het nauwelijks op dat er niet gekeerd wordt, als er maar afwisseling genoeg is in wat je ziet, dat maakt al veel goed.
Een trein een volledig rondje zien rijden is echt iets voor rond de kerstboom...
Re: Hulp gevraagd
ACTS.zuid
gast

Re: Hulp gevraagd
Citaat van: speeltmettreintjes op donderdag 06 januari 2022, 01:54:32

Uitgaande van jouw laatste plan heb ik er wat extra wissels in gestopt.


Natuurlijk is het allemaal fantasie en niet op de werkelijkheid gebaseerd maar je houdt je bezig met ontwerpen op de millimeter, je hebt het over passtukjes van 8 en 16mm maar je negeert volkomen de railgeometrie van Piko A. Je combineert rechte en boogwissels in één boog en je negeert flexrail omdat je vast houdt aan wat Piko biedt in het assortiment.

Als je dat niet doet wordt het aanzien een stuk netter, afgezien van de rij mogelijkheden dan zoals je zelf ook al zei.
Samengevat: dit is op deze manier een baantje van niks wat alleen maar geld kost en weinig speelplezier biedt.

Gr, Ben.
Re: Hulp gevraagd
antonv
gast

Re: Hulp gevraagd
Om er nog iets van te maken zou ik achteraan een 3-sporig schaduwstation leggen dat langs weerskanten enkelsporig aansluit op de zichtbare baan vooraan.
Je kunt dan alle treinen wisselen voor een andere, 't zij in dezelfde richting, 't zij in tegenrichting. Gedaan met volledige rondjes rijden. Met een beetje afwisseling wordt het zeker al wat boeiender.
En eventueel nog een paar kopsporen in het schaduwstation toevoegen om met treinstellen naar toe en terug te rijden, dit ter vervanging van keerlussen die er op dit baantje wel een beetje teveel aan zouden zijn.
Re: Hulp gevraagd
antonv
gast

Re: Hulp gevraagd
Heb je geen interesse in zo iets: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=87596.0