Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Jaaroverzicht 2021 van Marcel ( Mister1736 ).

Gestart door Mister1736 zondag 26 december 2021, 23:14:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Jaaroverzicht 2021 van Marcel ( Mister1736 ).
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Jaaroverzicht 2021 van Marcel ( Mister1736 ).
Hallo allemaal,

Op een ander forum , een grootspoor forum, doen we altijd aan het einde van het jaar een compilatie maken van 12 foto's, dus eigenlijk 1 per maand. Nu is het zo dat als je in 1 maand geen foto maakt, kan je dan in een andere maand een extra foto plaatsen.


Hierbij mijn overzicht van 2021. 2021 zou voor mij toch een heel bijzonder jaar worden.
Na bijna 22,5 jaar in een supermarkt gewerkt te hebben, werd in januari de "stoute schoenen" aangetrokken en gesolliciteerd voor treinmachinist in het goederen segment. Deze procedure ( inclusief de keuringen ) werd eind maart afgesloten en begin mei ben ik begonnen met de interne cursus bij DB Cargo.
Kortom het was in 2021 een heel druk jaar geworden voor mij, en daardoor weinig tijd gehad om te fotograferen en vaak als ik dan vrij was, was het weer niet geweldig, jullie herkennen het wel denk ik en ja de vrouw thuis heeft ook aandacht nodig. Dus ik heb niet zo heel veel foto's gemaakt dit jaar, welke bijzonder genoeg waren om te plaatsen, dus veelal foto's uit dezelfde maanden helaas dit jaar.
Zo ben ik dit jaar ook geen 1 keer over de grens geweest om foto's te maken, welke ik normaal gezien ieder jaar toch wel 2 / 3 keer doe.

Maar ja genoeg daarover, hieronder mijn 12 foto's:

Januari - Maart:
Weinig tot geen bijzondere platen. Aangezien februari 1 echte foto oplevert, komt deze als maand december, aangezien het om precies dezelfde tractie gaat. Maar daarover meer aan het einde van dit overzicht.


April:

1.

Rail Force One 1572 ( 275 621-1 ) | Tilburg-Reeshof 9 April 2021. by mister1736, on Flickr

April werden dan de eerste foto's gemaakt welke geplaatst kunnen worden. Voor mij weer een nieuwe stek geprobeerd bij Tilburg. Al weer een nieuwe stek, ditmaal rond Tilburg. Niet lang na aankomst kwam de eerste cargo al aan, en de wolkenlotto was mij bij deze foto goed gezind :).
De RFO 1572 passeert hier Tilburg-Reeshof met een vol beladen Cabooter-Blerick shuttle 63122 en is hier onderweg richting de Rotterdamse Maasvlakte.


2.

LTE 286 940-2 | Moordrecht 17 April 2021. by mister1736, on Flickr

Op deze zaterdag was het doel de Backbone van DB Cargo, die de staaltrein van Beverwijk naar Kijfhoek zou rijden. Maar ja ik heb altijd geluk, dus die reed een uur eerder en als losse loc.....
Ik wilde eigenlijk de deur niet meer uitgaan die dag, tot er een melding werd gedaan van de mooie witte LTE 286 940 met een graantrein en die had ik beide nog niet goed op de foto, de loc zeker niet en het zou Moordrecht gaan worden, voor mij de eerste keer ( ja ik weet het, slecht he .... ).

Rond de klok van 18.00 uur passeert de LTE 286 940 het viaduct bij Moordrecht, met trein 41323 uit Lovosice (CZ) en is onderweg naar de Rotterdamse Botlek. De dag erna zou de trein worden gelost bij de EBS in de Europoort.


3

LTE 186 942-9 | Horst-Sevenum 26 April 2021. by mister1736, on Flickr

Aangezien april de maand van de nieuwe stekken was, komt hier stek nummer 3.
Het was de laatste week van april, de laatste week voordat ik ging beginnen aan de opleiding tot machinist, werd er nog snel even een weekje vakantie ingelast in Nederland. Na wat rondrijden in de omgeving, was er maar weinig animo. Tot de LTE trein naar Mannheim werd gemeld en ik in de buurt was van Horst-Sevenum. De overbekende plek na station Horst-Sevenum had ik nog niet aangedaan, dus daar werd de trein opgewacht met bovenstaand resultaat.


Mei:


NS SGMm 2976 | Dordrecht Zuid 7 mei 2021. by mister1736, on Flickr

Weinig bijzonders verder in mei voor mij, alleen een SGMm. De oude SGM sprinters gaan langzaam het "veld" verlaten.

Op deze zonnige 7 mei passeert hier SGMm stel 2976 het mooie gele koolzaad langs de baan en is net vertrokken uit Dordrecht Zuid en gaat via Lage Zwaluwe naar eindbestemming Roosendaal.

Juni - Juli:
Geen tijd gehad eigenlijk....


Augustus:


NS VIRM 9516 | Sassenheim 13 augustus 2021. by mister1736, on Flickr

VIRM in een nieuw jasje.
Op deze vrijdagmorgen kreeg ik een tip dat 1 van deze "nieuwe kleurstelling" treinstellen langs Sassenheim zou komen.

Na een kwartiertje wachten, kwam de trein aanrijden.
Om 12.05 uur passeert hier de NS 9516 de jeugdgevangenis van Sassenheim als NS trein 2234 van Amsterdam Centraal naar Vlissingen.


September:
Geen tijd gehad of het weer liet me in de steek.


Oktober:

1.

Train Charter Services 102001 | Hillegom 9 oktober 2021. by mister1736, on Flickr

De trein waar het "allemaal" om te doen was.

De Dinertrein van Train Charter Services, had een aantal 1700'en voor het trekken van deze treinen, alleen rijden die nu veelal goederentreinen voor diverse vervoerders. Dus werd de ex Bentheimer Eisenbahn 1835 overgenomen en omgenummerd als TCS 102001.

Met 15 minuten vertraging passeert hier trein 33200 met als tractie de TCS 102001 voorop en achterop de van Strukton gehuurde 1824, de omgeving van Hillegom verder richting Leiden, Den Haag, Gouda, Woerden en Leiden weer terug naar Haarlem.


2.

SBB Cargo 193 519-6 | Dordrecht 14 Oktober 2021. by mister1736, on Flickr

Ik was in de buurt en had nog nooit op het station van Dorrecht foto's gemaakt. Aangezien er 4 SBB treinen zouden passeren in een paar uur, ging ik hier even kijken.

Net voor deze foto begon de zon te schijnen, en zo kon ik de SBB Cargo 193 519 met trein 40202 uit het Italiaanse Busto in de zon bij Dordrecht fotograferen, onderweg naar de Waalhaven Zuid.
Rechts op de foto ziet u een BLS Cargo 193 met de lege Benzeentrein naar Italiaanse Trencate.


3.

Captrain 186 154-1 | Breda 15 Oktober 2021. by mister1736, on Flickr

De schoolweek was ten einde, en het was mooi weer en de Betuwe Route zat dicht, dus ik zag mijn kans schoon om even rond Breda te gaan kijken. De eerste fraaie trein ( vind ik dan ) was Captrain met de bekende lege kolentrein uit het Duitse Bottrop.
Getrokken door wederom de 186 154, passeert de lege kolentrein 47770 uit het Duitse Bottrop hier Breda en gaat via de Kijfhoek verder richting de Rotterdamse Maasvlakte.
De trein bestond uit de bekende combinatie van VTG / ERR & Captrain kolenwagens.


4.

Captain 102 ( 203 138-3 ) | Breda 15 Oktober 2021. by mister1736, on Flickr

1 trein welke ook heeeeel hoog op mijn verlanglijstje stond, was de Geleen / Moerdijk shuttle van Captrain. In mei was die wel aardig gelukt, alleen was de achterste helft in de schaduw. Op deze dag had ik geluk en passeerde de trein weer.
Captrain rijdt 3 keer in de week een containertrein tussen de CTT containerterminal in Moerdijk en de Geleen DSM containerterminal.

In de middag passeert de CT-102 de omgeving van Breda met de volbeladen trein 51050 en rijdt zo verder naar Lage Zwaluwe, waar de trein een korte tijd stilstaat om daarna te vertrekken naar de CTT terminal.


5.

BLS Cargo 475 412-3 | Breda 15 Oktober 2021. by mister1736, on Flickr
BLS Cargo Vectron 475 412-3 met Samskip shuttle.

Begin van de middag werd deze trein gedeeld in een WhatsApp groep, maar het duurde maar en duurde maar... Na Gekkengraaf was de trein niet meer gezien. Maar de spoorbomen gingen dicht en om 16.46 uur passeert hier de BLS Cargo 475 412, met een op 1 20 FT plekje na, vol beladen containertrein 40234 uit het Italiaanse Melzo Scalo en passeert hier Breda om via de Kijfhoek aan te komen op eindbestemming de Rotterdamse Waalhaven Zuid.


6.

Train Charter Services 189 105-0 | Breda 15 Oktober 2021. by mister1736, on Flickr
TCS 189 105 met GreenCityTrip trein naar Praha hl.n..

Een extraatje en tevens de laatste trein van deze dag.
In de middag werd gemeld dat TCS een leeg materieel trein zou rijden van Eindhoven naar Breda, wat tevens de eerste GreenCityTrip van Breda naar Praag zou worden, welke via Rotterdam CS, Den Haag HS, Amsterdam CS, Utrecht CS en Arnhem CS via Duitsland aan moet komen in het Tsjechische Praha hl.n.
Hier op de foto zien we trein 33261 van Eindhoven naar Breda, en net voor Breda passeert hier de door TCS van MRCE gehuurde 189 105 met wel 16 reiziger wagons, en is bijna op het begon punt van de reis, station Breda om daar verder te rijden als trein 13491 verder NL door.

Kortom, deze vrijdag was voor mij 1 van de productiefste dagen van het gehele jaar  :shock:  :shock: .


December:


DB Cargo 193 318-2 | Hillegom 7 December 2021 by mister1736, on Flickr
I am the backbone of the economy.

1 van mijn favoriete DB Cargo Vectrons is de zwarte "I am the backbone of the economy." variant.
Maandag 6 december bracht de 193 318 de omgeleide staaltrein van Bad Bentheim naar Beverwijk en zo kwam de loc weer in de omloop van de 61601 / 61261. Aangezien die dan bijna in mijn achtertuin rijdt, wilde ik graag weer eens een foto maken van de loc en de trein. Op dinsdag 7 december was het weer zo ver, aangezien zoals eerder vermeld in dit overzicht ik in februari de loc voor het eerst mocht vast leggen, ook op Hillegom met dezelfde trein.

Na wat zoeken naar stekken op de Oude Lijn en eventuele kans op zon, viel mijn optie op weer op station Hillegom. Dit bleek achteraf een hele goede keuze :).

Ik zag de trein in de verte al aankomen en zo'n 30 seconden voor aankomst kwam de zon weer door en zo zien we hier de DB Cargo 193 318-2 met een korte 61601, welke vandaag bestond uit 2 beladen Sahimms-u en 4 Shimmns net voor Hillegom om zo verder door te rijden naar Kijfhoek.



Zo dit was dan mijn overzicht.
"Helaas" weinig variatie in diverse maanden, maar als ik begin volgend jaar helemaal klaar ben met de opleiding en hopen dat Corona weer gewoon het biertje wordt wat ik graag drink ;), hoop ik dat daar meer variatie in kan komen. Zeker de uitstapjes naar onze oosterburen heb ik gemist en ik wil ook graag een paar keer naar onze zuiderburen. Maar dat zijn weer "uitdagingen voor volgend jaar.

Voor nu wens ik een ieder een heel goed uiteinde en al het goede voor 2022  :!:  :!:  :!:
Re: Jaaroverzicht 2021 van Marcel ( Mister1736 ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede GroupĀ®

offline
Re: Jaaroverzicht 2021 van Marcel ( Mister1736 ).
Mooie serie wat er het afgelopen jaar voor jou lens is verschenen Marcel  :thumbup: :thumbup:

Nu je van baan veranderd bent zal je wel vaker een mooie loc voor je lens krijgen en misschien zelf wel op rijden  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Jaaroverzicht 2021 van Marcel ( Mister1736 ).
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Jaaroverzicht 2021 van Marcel ( Mister1736 ).
Mooi Marcel!
Re: Jaaroverzicht 2021 van Marcel ( Mister1736 ).
Mooi verslag, en ik ben een beetje jaloers op je baan. Vorig jaar ook getracht bij een andere vervoerder en net niet gered bij de test :-(