Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

UID uitlezen van MFX decoder op Tams Redbox lukt niet

Gestart door Tjoekedoris dinsdag 28 december 2021, 21:38:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
UID uitlezen van MFX decoder op Tams Redbox lukt niet
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
UID uitlezen van MFX decoder op Tams Redbox lukt niet
Beste mensen, ik heb vanmorgen mijn nieuwe stoomloc binnen gekregen , een Badische IV, onder Mãrklin nummer 39022.
Deze heeft een Mfx decoder en met de Tams Redbox centrale zou ik deze kunnen besturen met M3.
Daarvoor moet ik een adres toewijzen middels de optie: " M3 programmering" .
Bij deze aktie is dan de UID zichtbaar, die je kan opschrijven voor bijvoorbeeld de besturing dmv. iTrain.
Om met iTrain te kunnen rijden moet je immers het UiD van de betreffende Mfx decoder invullen.
Maar het lukt mij (Tams) bij deze loc niet om het UiD te lezen, laat staan een adres toe te wijzen.
Ik heb nog 3 andere Mfx locs waarbij het wel lukte.
Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Re: UID uitlezen van MFX decoder op Tams Redbox lukt niet
Heb je met de software CV-Navi een m3 adres toegekend? Kun je met deze instelling met de loc rijden via CV-Navi?
Re: UID uitlezen van MFX decoder op Tams Redbox lukt niet
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: UID uitlezen van MFX decoder op Tams Redbox lukt niet
Hallo Albert,

Ik heb het rechtstreeks geprobeerd met de Hand Control en zojuist ook met CV-Navi.
Op het tabblad programmeren, heb ik bij M3 programmering het adres 183 ingevuld  (Loc. BR18.3)
Na een tijdje krijg ik daar Error in te staan.
Het lukt dus niet.
Re: UID uitlezen van MFX decoder op Tams Redbox lukt niet
Hoi Martin,
Zou je eens een loc met een DCC decoder op je programmeerspoor kunnen zetten om te testen of je programmeerspoor wel goed werkt?
Dus met CV-navi alleen het adres uitlezen bijvoorbeeld?
Re: UID uitlezen van MFX decoder op Tams Redbox lukt niet
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: UID uitlezen van MFX decoder op Tams Redbox lukt niet
Hallo, Albert
Mijn programmeerspoor werkt prima. Ik heb nog 3 andere MFX locs van een eigen adres voorzien en dat is geen probleem.
Het kost nog geen minuut voordat de decoder was uitgelezen en dat deed ik gewoon met mijn HandControl.
Ik vermoed dat het met CV-Navi ook zo gaat. Het principe is hetzelfde en CV-Navi communiceert gewoon goed met de centrale.
Ook het programmeren in DCC doet het prima.
Alleen deze specifieke decoder doet raar.
Kan het zijn dat dit bij een bepaalde decoders uit een bepaald jaar niet mogelijk is?
In overweeg mijn loc terug te doen, omdat ik niet met MM2 wil rijden als de loc een MFX decoder heeft.
NB...ik heb ook een MS2 van Märklin met een stukje rails. Daar doet de MFX het goed op. Hij geeft keurig terugkoppeling.
Maar ja...ik rij niet met een CS maar met Tams en iTrain.
Re: UID uitlezen van MFX decoder op Tams Redbox lukt niet
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: UID uitlezen van MFX decoder op Tams Redbox lukt niet
Van blz 49 uit de handleiding van de Redbox:
Citeer10.3. m3
Wij hebben dat protocol voor het digitale systeem EasyControl ontwikkeld, om mfx voertuig
decoders te kunnen besturen. Voertuigen met mfx decoders kunnen op de programmeer rails,
welke aan de RedBox of de MasterControl aangesloten is, geprogrammeerd worden. Met m3 is
het niet mogelijk, de door Mfx gestuurde terugmeldingen te lezen.
Re: UID uitlezen van MFX decoder op Tams Redbox lukt niet
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: UID uitlezen van MFX decoder op Tams Redbox lukt niet
Dat klopt Ad.
Maar ik moet alleen het UID lezen na het geven van een adres.
Dat kan via M3 programmeren.
Je geeft het te wensen adres in en dan enter, vervolgens verschijnt er na een tijdje het betreffende UID op het scherm
Deze UID kun je dan bij iTrain invoeren.
Elk adres krijgt zo een ander UID.
Alleen bij deze decoder komt er niets in beeld en verschijnt er in CV-Navi Ërror"in beeld op de plaatst waar de UID behoort komen te staan.
Met "uitlezen" bedoel ik dus het lezen van de UID na het invoeren van het loc adres.
Re: UID uitlezen van MFX decoder op Tams Redbox lukt niet
Hoi Martin,
Dan kunnen we dat dus allemaal uitsluiten.

Als je de loc een adres hebt gegeven, kun je hem dan met de handcontrol via dat adres wel laten rijden?
Re: UID uitlezen van MFX decoder op Tams Redbox lukt niet
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: UID uitlezen van MFX decoder op Tams Redbox lukt niet
Nee, dat is ook niet mogelijk, er wordt gewoonweg niets weggeschreven.
Eigenlijk gebeurt er dus niets en komt hij weer terug in het gewone scherm. Wat je wel ziet is wat beweging in de code formatie, maar daar blijft het bij. Het duurt ook veel te lang.

Rijden met de MC is alleen mogelijk met MM2.
Re: UID uitlezen van MFX decoder op Tams Redbox lukt niet
Bijzonder. Gezien je andere ervaringen lijkt de enige conclusie dat het aan de decoder ligt.
Ik heb TamsMC die technisch identiek is aan de Redbox. Ik heb 2 locomotieven met mfx die ik van een m3 adres heb voorzien. De UID heb ik niet nodig, Rocrail gebruikt het m3 adres.

Vervelend dat het uiteindelijk niet lijkt te lukken.
Het enige dat ik je nog kan bieden om te helpen is dat je een keer met de loc bij me langs komt, dan proberen we het op de TamsMC maar ik geef het niet zoveel kans.
Re: UID uitlezen van MFX decoder op Tams Redbox lukt niet
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: UID uitlezen van MFX decoder op Tams Redbox lukt niet
Wat is dan het m3 adres en het UID van een mfx loc?
Kan je de mfx loc dan niet gewoon op het programmeerspoor laten aanmelden en dan aansturen?
De handleiding is wel erg summier over m3.
Re: UID uitlezen van MFX decoder op Tams Redbox lukt niet
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: UID uitlezen van MFX decoder op Tams Redbox lukt niet
Beste Martin,

Het is een lok met een SDS motor, waarvan bekend is dat je daarvan de decoder niet kunt instellen als hij in de lok zit, dus probeer het eens met de decoder uit de lok gehaald.

Als de decoder nog origineel is, dan is het een decoder die geen DCC spreekt/verstaat.

Groet,  Anne W
Re: UID uitlezen van MFX decoder op Tams Redbox lukt niet
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: UID uitlezen van MFX decoder op Tams Redbox lukt niet
 @citaat Je kunt de decoder van een SDS gewoon in de loc en op de rail uitlezen, maar de decoder ondersteunt geen DCC, dus daar kan het probleem zitten.
Re: UID uitlezen van MFX decoder op Tams Redbox lukt niet
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: UID uitlezen van MFX decoder op Tams Redbox lukt niet
Citaat van: AlbertG op woensdag 29 december 2021, 21:41:21
Het enige dat ik je nog kan bieden om te helpen is dat je een keer met de loc bij me langs komt, dan proberen we het op de TamsMC maar ik geef het niet zoveel kans.

Ik ben daar ook bang voor Albert  :(
Re: UID uitlezen van MFX decoder op Tams Redbox lukt niet
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: UID uitlezen van MFX decoder op Tams Redbox lukt niet
Citaat van: Kappa op woensdag 29 december 2021, 22:17:29
Wat is dan het m3 adres en het UID van een mfx loc?
Kan je de mfx loc dan niet gewoon op het programmeerspoor laten aanmelden en dan aansturen?
De handleiding is wel erg summier over m3.

Ad, een MFX decoder geeft een seintje aan de centrale van "hallo, hier ben ik" en stuurt alle informatie door. De centrale geeft hem daarop een apart adres voor besturing., Dit alles zonder zichtbaar te zijn en binnen enkele seconden.
Maar veel centrales kunnen niet communiceren, oftewel herkennen de terugkoppeling niet. Tams heeft echter een toevoeging in de besturing, waardoor het mogelijk is toch met het MFX protocol te rijden en noemt dit M3.
Het adres moet je echter handmatig ingeven...het voordeel is dan weer dat je hem een eigen uniek adres kunt geven.
Daarvoor zet je de loc op het programmeerspoor en voert onder "M3 programmeren", een adres in. De centrale koppelt dit adres aan de decoder en neemt de instellingen over. Dit wordt samengevat in een hexadecimale code.
Zo krijgt elk adres een eigen code. Die code is uniek, en daarmee herkent de centrale de loc en de instellingen.
Ook is die code van belang als je met iTrain wilt rijden. ITrain staat immers los van het type centrale. Dat is maar een doorgeefluik. Je moet de code invullen bij de loc eigenschappen, in het vakje naast het adres, als je MFX hebt aangevinkt.
Het heeft allemaal helemaal niets met DCC te maken. De nieuwste MFX decoders kunnen ook DCC aan en dat is natuurlijk fijn, omdat ik alles in iTrain maar DCC zet.
Maar bij de oudere MFX decoders is het protocol DCC niet beschikbaar. Om dan toch met DCC te kunnen rijden is M3 bedacht. Een prima systeem, maar dan moet je wel de code ontvangen.
En daar zit hem nou net het probleem.
Re: UID uitlezen van MFX decoder op Tams Redbox lukt niet
Citaat van: Anne W op woensdag 29 december 2021, 22:31:31
Het is een lok met een SDS motor, waarvan bekend is dat je daarvan de decoder niet kunt instellen als hij in de lok zit, dus probeer het eens met de decoder uit de lok gehaald.

Martin,
Is dit nog een mogelijkheid? Ik zou zo niet weten hoe je dat dan moet doen, maar misschien dat Anne W daar ook het antwoord op heeft.
Re: UID uitlezen van MFX decoder op Tams Redbox lukt niet
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: UID uitlezen van MFX decoder op Tams Redbox lukt niet
Citaat van: Anne W op woensdag 29 december 2021, 22:31:31
Het is een lok met een SDS motor, waarvan bekend is dat je daarvan de decoder niet kunt instellen als hij in de lok zit, dus probeer het eens met de decoder uit de lok gehaald.

Anne, Albert ....
Daar zou het probleem mogelijk kunnen liggen. Maar dan moet ik de draden naar de motor lossolderen begrijp ik. Of moet ik hem er helemaal uithalen. Hoe sluit ik hem dan aan? Moet ik dan gewoon de massa en stroomdraden rechtstreeks aan de baan vastmaken?
Dit vind ik nog wel spannend. Heb hier geen ervaring mee. Ik wil een keer wat workshops volgen maar ja....corona
Re: UID uitlezen van MFX decoder op Tams Redbox lukt niet
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: UID uitlezen van MFX decoder op Tams Redbox lukt niet
Nee, als het zo is dan ligt het probleem niet in de motor, maar in de elektronica die het draaiveld genereert voor de draaistroommotor SDS, die elektronica wordt constant gevoed via de decoder en die voeding slurpt het signaal op.

Dus decoder er uit trekken en apart instellen, heb je wel een connector nodig meestal een 21 MTC, ik heb er één gekocht, en die aansluiten op de (programmeer) uitgang van je centrale.

Groet, Anne W
Re: UID uitlezen van MFX decoder op Tams Redbox lukt niet
 @citaat @citaat Decoder eruit prutsen Martin en die even in een andere lok zetten die een gewone motor heeft. En dan het UID uitlezen, enz..

Gr, Ben.
Re: UID uitlezen van MFX decoder op Tams Redbox lukt niet
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: UID uitlezen van MFX decoder op Tams Redbox lukt niet
Poeh jongens, dat vind ik nog wel een dingetje. Het kost natuurlijk tijd en eigenlijk ben ik daar veel te onzeker over, omdat ik (nog) niet over die kennis beschik.
Eigenlijk weet ik niet wat ik dan aan het doen ben. :-), met een grote angst om fouten te maken.
Ik heb even contact gezocht met het modeltrein centrum in Wierden.
Wellicht kunnen zij dat voor me doen of ik moet er een andere decoder in laten zetten.
Even afwachten op reactie nog, maar ik weet nu dat het wel oplosbaar is en dat ik de loc niet hoef te retourneren.
Re: UID uitlezen van MFX decoder op Tams Redbox lukt niet
 @citaat Dat snap ik wel.

Wat je ook kunt doen is op Motorola (MM) gaan rijden met deze lok. Het adres is 19 volgens de gebruiksaanwijzing. Je hebt dan tenminste licht plus 4 functies.

Gr, Ben.
Re: UID uitlezen van MFX decoder op Tams Redbox lukt niet
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: UID uitlezen van MFX decoder op Tams Redbox lukt niet
Klopt Ben, maar wat ik zo mooi vind van MFX of DCC is dat de loc zo heerlijk langzaam kan optrekken en rijden.
Dat in combinatie met geluid is fantastisch, vooral in en rond het BW.
Met MM heb je grotere stappen en is het effect veel minder.
Het heeft niet mijn voorkeur, afgezien dat ik het zonde vind van een Mfx loc.  ;)
Re: UID uitlezen van MFX decoder op Tams Redbox lukt niet
Da's ook waar. Heb je niemand in de buurt die je even kan helpen? Het decodertje in een andere lok zetten is zo gepiept.
Re: UID uitlezen van MFX decoder op Tams Redbox lukt niet
Citaat van: Tjoekedoris op donderdag 30 december 2021, 13:22:52
Eigenlijk weet ik niet wat ik dan aan het doen ben. :-)

Zelfkennis siert een mens.
(Ik weet uit ervaring dat een decoder zo maar stuk kan gaan door deze verkeerd te monteren  :-)
Re: UID uitlezen van MFX decoder op Tams Redbox lukt niet
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: UID uitlezen van MFX decoder op Tams Redbox lukt niet
Hi Martin,

De decoders zijn allemaal uitgerust met een 21 polige 21mtc female connector en zitten op de moederprint op een 21 polige male connector geprikt.
Je neemt de decoder tussen duim en wijsvinger en vervolgens "wiebel" je deze zo los.

Maar het verhaal van Anne vind ik een beetje een broodje aap verhaal, want het mfx/dcc/mm signaal wordt nog voor de bruggelijkrichter van de decoder opgepikt door een hoogohmige 'sense' ingang en staat geheel los van de stroom consumptie door de SDS, welke overigens maar enkele tientallem mA gebruikt.
Het rijden op zich neemt nog altijd de meeste stroom en dat doe je niet als je programmeert.
En zelfs dan nog is de centrale booster perfect in staat om dit vermogen te leveren.

Dus ik denk dat het omsteken van de decoder in een andere loc je niet zal helpen.
Maar ik ben hier geen expert in, dus het is zeker het proberen waard.

Citaat van: Tjoekedoris op donderdag 30 december 2021, 10:00:16
Citaat van: Kappa op woensdag 29 december 2021, 22:17:29
Ad, een MFX decoder geeft een seintje aan de centrale van "hallo, hier ben ik" en stuurt alle informatie door. De centrale geeft hem daarop een apart adres voor besturing., Dit alles zonder zichtbaar te zijn en binnen enkele seconden.
Maar veel centrales kunnen niet communiceren, .....
Ik ken de werking van het mfx protocol, maar kon dit niet plaatsen op het M3 van Tams en de handleiding zegt weinig tot niets hoe je dit met doen.
Waarschijnlijk wordt dit tijdens gebruik van de Redbox wel duidelijk. ;)
Re: UID uitlezen van MFX decoder op Tams Redbox lukt niet
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: UID uitlezen van MFX decoder op Tams Redbox lukt niet
Beste mensen, ik dank jullie voor de inbreng. Ik realiseer me dat het oplosbaar is en dat is even genoeg.  :thumbup:
Hoe ik het ga doen is nog even een vraag, maar nu weet ik dat ik de locomotief niet ga retourneren naar de verkoper.
Daar ben ik blij om, omdat het een erg mooi model is.
Mogelijk dat ik toch ga proberen de zaak open te maken of ik laat er een nieuwere decoder inzetten.
Daartoe heb ik een vraag openstaan bij mijn Märklin dealer in Wierden.
Even afwachten dus tot in het nieuwe jaar.  ;)

Rest mij verder jullie allemaal een hele goede jaarwisseling en een fantastisch mooi en gezond 2022 toe te wensen.

Re: UID uitlezen van MFX decoder op Tams Redbox lukt niet
Kappa(Ad) het verhaal van Anne klopt wel er zijn diverse loks/merken waar door componenten in de lok ze niet uit te lezen vallen, schrijven van data geen probleem maar bij lezen krijg je een error.
Ik heb het zelf vaak ervaren met lopi3 decoders in de lok niet te lezen op de ESU proefstand geen probleem.
Deze lok bevat een Msd decoder, mogelijk bevatten je andere lok nog ESU decoder?
Je mag ook bij mij langs komen voor hulp ik woon in Rijssen.
Re: UID uitlezen van MFX decoder op Tams Redbox lukt niet
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: UID uitlezen van MFX decoder op Tams Redbox lukt niet
Hallo Mark,

Dat zou fijn zijn.
Wellicht volgende week of die week erop een keer?
Rijssen is inderdaad "naast de deur" en is zo een keer in te plannen.
Je mag me wel even een PB sturen met je adres en telefoon.
Re: UID uitlezen van MFX decoder op Tams Redbox lukt niet
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: UID uitlezen van MFX decoder op Tams Redbox lukt niet
Citaat van: Anne W op donderdag 30 december 2021, 11:27:24
Dus decoder er uit trekken en apart instellen, heb je wel een connector nodig meestal een 21 MTC, ik heb er één gekocht, en die aansluiten op de (programmeer) uitgang van je centrale.

Hallo Anne, zou je per gelegenheid even een fotootje willen maken van die connector en hoe je die bevestigd hebt aan de programmeeruitgang?
Ik zou je zeer erkentelijk zijn.