Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Bezetmelders blijven actief na vrijkomen van bezetmeldsectie

Gestart door Kappa dinsdag 28 december 2021, 19:01:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bezetmelders blijven actief na vrijkomen van bezetmeldsectie
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Bezetmelders blijven actief na vrijkomen van bezetmeldsectie
Hoi,

Ik had al een tijd niet meer met mijn baan gereden, vanwege de zomer en van het najaar had ik problemen met de wisseldecoders.
Nu ik het probleem met de wisseldecoders heb opgelost wilde ik weer wil gaan rijden, maar er is nu een probleem opgedoken met enkele van de negen S88 bezetmeldprinten (AJ).
Als ik een sectie op S88 module 3, 6, 7 en 8 even kortsluit (tussen de twee sporen) en de melder actief wordt, blijft deze hangen nadat ik de sectie weer vrij geef (kortsluiting weghalen).
Dit euvel treedt dus alleen maar op bij enkele van de negen S88 modules, althans daar lijkt het op.
Ik krijg de beztemelding alleen weg als ik de CS1 herstart, of de S88 kabel even los maak en weer vast zet.

Ik rijdt nog met een oude CS1R (Hardware 1.1.3) en ESU Software versie 4.2.7
De baan wordt gevoed vanuit de CS1R en aan de CS1R hangt sinds kort een 6017 booster, waarmee de wisseldecoders worden aangestuurd.
Voor de voeding van de wisseldecoder gebruik ik een aparte trafo en een viertal nagebouwde Viessmann 5215 power modules, die de wisselspoelen voeden.
De S88 hangt aan de S88 poort van de CS1R en alleen de eerste S88 module hangt aan railmassa.
Ik had bijna alle S88 met railmassa vebonden, maar die, op één na dus, even los gemaakt.
Dit mocht helaas niet baten.
Als ik de 6017 booster uit zet (stekker trafo los) en los koppel van de CS1R blijft het euvel zich voordoen.
Ook na het uitzetten van de trafo voor de voeding van de wisselspoelen, blijft het euvel aanwezig.

De baan heeft een jaar goed gedraaid in combinatie met Koploper.
Dit was nog zonder de 6017 booster, maar wel met de externe voeding voor de wisselspoelen.
Ik heb effe geen idee meer waar het aan zou kunnen liggen.
Het lijkt wel of de reset van de S88 bus niet lekker werkt, maar ik weet niet hoe ik dit kan testen.
Re: Bezetmelders blijven actief na vrijkomen van bezetmeldsectie
Hoi Ad,
De secties 3 6 7 8 even als test op een andere S88 aansluiten. Dan weet je of het aan je rails of aan je S88 ligt.


Gr Matje
Re: Bezetmelders blijven actief na vrijkomen van bezetmeldsectie
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Bezetmelders blijven actief na vrijkomen van bezetmeldsectie
 @citaat Dat gaat niet zo makkelijk Matje, de S88 modules zitten verspreid over de baan.
Het gaat overigens niet om secties 3,6,7 en 8, maar om de massadetectie poorten op S88 modules 3,6,7 en 8 en dat zijn best veel draadjes.
Re: Bezetmelders blijven actief na vrijkomen van bezetmeldsectie
Sorry Ad, verkeerd gelezen vwb secties.

En 1 "probleem" module tijdelijk wisselen met eentje die 100% werkt?

Gr Matje
Re: Bezetmelders blijven actief na vrijkomen van bezetmeldsectie
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Bezetmelders blijven actief na vrijkomen van bezetmeldsectie
Hoi Matje,

Gekke is dat de bezetmelders wel correct een bezetmelding geven als je de twee sporen in een sectie "kortsluit", maar het vrijgeven werkt niet.
Re: Bezetmelders blijven actief na vrijkomen van bezetmeldsectie
Ik had een dergelijke ervaring met een viessmann 5217 bezetmeldmodule.
Bij mij het defect ontdekt door even een goed werkende module te plaatsen om te testen.

De slechte module (5 van de 16 ingangen waren defect) vervangen, oorzaak defect? Elektronische storing die ik zelf niet kon repareren.

Mogelijk bij jou een andere oorzaak, wellicht hebben andere forumleden nog ideeën?

Succes Ad
Gr Matje
Re: Bezetmelders blijven actief na vrijkomen van bezetmeldsectie
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Bezetmelders blijven actief na vrijkomen van bezetmeldsectie
Ik heb nog eens getest en blijkt dat na S88 module 2, dus vanaf module 3 het euvel optreedt.
Dus ik ga eerst de kabel tussen module twee en drie maar eens checken.
Wel bedankt voor je reacties Matje. ;)
Re: Bezetmelders blijven actief na vrijkomen van bezetmeldsectie
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Bezetmelders blijven actief na vrijkomen van bezetmeldsectie
Klinkt als: het resetsignaal bereikt de desbetreffende flip-flops niet (4044 ic's), je kan eens kijken of de solderingen van de 4044's nog wel goed zijn, je kunt ook Wim Ros (Sprinter) eens vragen of hij je wil helpen, anders een meldeenheid van hem kopen, zijn niet duur.

Groet, Anne W
Re: Bezetmelders blijven actief na vrijkomen van bezetmeldsectie
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Bezetmelders blijven actief na vrijkomen van bezetmeldsectie
Hey Anne,

Het lijkt inderdaad op een reset issue, dit schreef ik al in mijn openingspost.
En vanaf module 3 begint de ellende, dus ik ga morgen de kabels tussen de S88 modules maar een testen.
Die connectoren heb ik destijds van de bijgeleverde bandkabeltjes gefrot en aan een utp kabel gezet.
Ze hebben vergulde contactbusjes met aan de bovenkant een V (of U) vorm, waarin je de aders drukt en het metaal van de V vorm door de isolatie snijdt, om zo contact met de koperen ader te maken.
Ik denk dat er een contactje niet helemaal lekker is.
Morgen maar eens bekijken.
Re: Bezetmelders blijven actief na vrijkomen van bezetmeldsectie
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Bezetmelders blijven actief na vrijkomen van bezetmeldsectie
Misschien heb je een verminderd contact tgv corrosie.
Ik heb hier een aantal locs moeten reinigen waarbij alle messing delen (fittingen, relais, motorschild enz) waren aangetast (groene isolerende aanslag) door invloed van vluchtige stoffen afkomstig uit lak waarmee een vitrine was behandeld.
Zoiets zou kunnen als er dicht bij jou verbindingen flink geschilderd is.

Mvg
Marcel
Re: Bezetmelders blijven actief na vrijkomen van bezetmeldsectie
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Bezetmelders blijven actief na vrijkomen van bezetmeldsectie
Ik heb de kabel tussen de tweede S88 en derde S88 module doorgemeten en de reset ader meet inderdaad "oneindig" in de ohmse stand van mijn multimeter.
Oorzaak gevonden en nu verhelpen.
Re: Bezetmelders blijven actief na vrijkomen van bezetmeldsectie
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Bezetmelders blijven actief na vrijkomen van bezetmeldsectie
Connector los gehaald en de opening van het "vorkje" van de reset ader even een heel klein beetje dichter geduwd, zodat de ader bij het in elkaar drukken van de connector weer goed contact maakt met het vorkje en het probleem is verholpen.
Ik kan weer rijden. :)
Re: Bezetmelders blijven actief na vrijkomen van bezetmeldsectie
Mooi Ad,

Trein ze

Gr Matje