Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Schema Baan op CS3+ krijgen

Gestart door droopy2905 dinsdag 28 december 2021, 15:26:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Schema Baan op CS3+ krijgen
Beste leden,

Is er iemand die mij kan helpen om mijn baan op een deftige manier op mijn CS3+ te krijgen ?
Heb een baan met 2 niveaus, maar ik slaag er niet in om het eerste (laat ons dat niveau 0 noemen) op de CS3+ te "tekenen".
Is er geen handigere manier om dit te doen ? En zoja welke ? Zo nee, hoe ga ik dan best te werk ?

Dank u
Re: Schema Baan op CS3+ krijgen
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Schema Baan op CS3+ krijgen
Het is inderdaad omslachtig. Kleine aanpassingen doe ik op de CS 3, met een muis in plaats van het touchscreen want dat is nauwkeuriger.

Voor grotere aanpassingen gebruik ik mijn eigen computer om het beeld van de CS 3 over te nemen. Mijn eigen computer heeft een veel groter beeldscherm. Makkelijk vind ik het nog steeds niet, maar het gaat wel wat beter.

Zie Delen van CS3 beeldscherm voor meer details.
Re: Schema Baan op CS3+ krijgen
Super !

Helaas heb ik in mijn lay-out enkel maar wissels, contactrails, enz, maar geen bochten type R1 of rechte rails bv 188 mm lengte.
Hoe komt dit ?

Pfff niet gemakkelijk zene
Re: Schema Baan op CS3+ krijgen
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Schema Baan op CS3+ krijgen
Dat klopt helemaal. Het is een schema, het is geen werkelijke weergave van de baan. Bochten en afstanden mag je bijvoorbeeld kiezen zoals je wilt. Dat mag ruwweg gelijk zijn aan de werkelijkheid, maar het hoeft helemaal niet. Sterker nog, dat is vaak helemaal niet handig. Voor een zijspoor met een bocht er in bijvoorbeeld leg ik vaak gewoon een recht traject.

Bij het invoeren van mijn 'seinpaneel' (zo noemt Märklin het, maar 'lay-out' zoals jij het noemt is wel zo duidelijk) ben ik begonnen met een van de wisselstraten. Waar de eerste wissel precies ligt, maakt niet zo veel uit, ergens in het midden dus maar. Daarna de tweede wissel er vlak bij, dan worden ze automatisch vastgekoppeld. Dit is soms wat priegelen. Gewone wissels hebben drie 'connectoren', en dat betekent dat er diverse koppelingen mogelijk zijn en helaas maakt de CS 3 niet altijd de verbinding die ik wil. Gelukkig is er de UNDO knop, en dan nog maar een keer proberen. Na verloop van tijd wordt je er vanzelf beter in.

Zonodig draai ik een van de wissels een beetje zodat het er netjes uit ziet. Daarbij doe ik vaak alsof de wisselhoek 30 graden is, ook al is dat bij C-rail niet zo. In de lay-out van de CS 3 is dat echter wél de wisselhoek en daar pas ik me bij aan. Afhankelijk van wat ik wil, schuif ik vervolgens één van de wissels een stukje op en dan wordt de verbinding automatisch langer gemaakt. Soms is zo'n automatisch getekend spoor niet naar mijn zin en wil ik bijvoorbeeld toch een bocht in een spoor leggen. In dat geval gebruik ik één of meer 'spoorverloop' elementen. Die vind je bij de railbouwartikelen, net als het stootblok.

Een kopspoor maak ik door eerst een stootblok vlak bij de wissel te leggen waar het spoor begint, dan wordt het stootblok automatisch verbonden. Daarna draai ik het stootblok en schuif ik het stootblok naar waar ik het echt wil hebben. Als het er niet mooi uitziet, gebruik ik één of meer 'spoorverloop'-elementen.

Voor meer informatie over het invoeren en bewerken van het seinpaneel verwijs ik je naar de handleiding, vanaf pagina 20.


Hieronder zie je twee plaatjes: het eerste is mijn baanplan van een jaar geleden, de tweede is hoe het in de CS 3 stond.


Re: Schema Baan op CS3+ krijgen
Beste
Dank u weeral maar eens voor deze info.
Had van Marklin wel iets anders verwachten dat dit, geklungel voor u baan uit te tekenen. Ze maken een programma zoals Wintrack, voila integreer dit met de CS3 console.(Is bij ESU anders en beter hoor.)
Maar blijf nog altijd zitten met de vraag: spoorbezetmeldingen ? ! Hoe pak je dit aan ?
:?
Re: Schema Baan op CS3+ krijgen
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Schema Baan op CS3+ krijgen
Ik stelde mijzelf gister deze vraag al en ga hem nu aan jou stellen:
- Wat heb je gelezen aan informatie van Märklin, wat heb je gekeken aan Youtube video's van Märklin en wat heb je daadwerkelijk geprobeerd. Zo'n beetje alle vragen die je stelt zijn namelijk erg basic en goed beschreven. Zowel in dit topic als in het topic over de 2 CS3's. Ben je überhaupt al begonnen met testen? Gewoon eens een ovaaltje, daarna een wissel toevoegen, telkens wat meer?

Het klinkt namelijk niet als een concreet probleem, maar meer als een zorg hoe je überhaupt iets moet doen zonder dit getest te hebben. En ja, je zult moeten beginnen met een klein baantje, ook al heb je een grote analoge baan. In 1x het diepe inspringen gaat niet lukken, dan verzuip je.

Ik weet, ik heb makkelijk praten. Ik ben een techneut, ik doe al 17 of 18 jaar digitaal. Ik vind het leuk om dit soort problemen op te lossen, ik zoek graag het onmogelijke op, zie ook mijn wisselbouwsels.
Re: Schema Baan op CS3+ krijgen
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Schema Baan op CS3+ krijgen
Het tekenen van een Marklin lay out is gewoonweg ZEER gebruikersONVRIENDELIJK.
Ik ben er ook mee bezig geweest, maar steeds een hoop gelazer om bepaalde tracks goed te krijgen. Ik kreeg er zo de smoor in dat ik op een gegeven moment alles verwijderd heb en overgestapt ben naar iTrain icm CS3. Dat werkt pas echt goed. Een verademing als je afkomt van het Marklin gebeuren.....Geen moment spijt van de omslag gehad.
En dan komt er vast weer wel een opmerking over duur doorgeefluik.....dat ken ik al wel zo zachtjes aan hier op het forum dus kun je de moeite besparen.
Re: Schema Baan op CS3+ krijgen
Is het ook lastig tekenen in de gerasterde lay-out? In de CS2 vind ik het tekenen van het sporenplan niet heel moeilijk. RocRail vergde iets meer gepuzzel maar ook dat gaat.
En in tegenstelling tot Rob ben ik echt geen techneut. De betavakken waren een marteling vroeger op school en nog steeds doorgrond ik de theorie achter onze hobby maar heel matig. Niettemin is het me gelukt de baan technisch in orde en betrouwbaar werkend te krijgen met automatisch computergestuurd bedrijf. Ik kan intussen ook een beetje omgaan met 3dprinters en lasercutters. Het adagium? Gewoon doorgaan!
En vooral: veel afkijken van anderen, handleidingen lezen, filmpjes op YouTube kijken, etc.

Groet,

Peter
Re: Schema Baan op CS3+ krijgen
Zoals Laurent al aangeeft eenvoudig beginnen, gewoon een rondje met bijv. Twee wissels. Dit dan uitbreiden, aanpassen en veel oefenen. Je moet je baan in gedachte ontdoen van allerlei ingewikkelde bochten, een eenvoudig model produceren waar alleen de schakelonderdelen goed in staan. En bij elk stapje gewoon proberen hoe het schakelt en werkt.
Oefening baart kunst .... ook bij de CS3(+).
Re: Schema Baan op CS3+ krijgen
Ik heb hetzelfde probleem. Ik was gewend om mijn baan in CS2 te tekenen en dat gaat best goed.
Hetzelfde is ook mogelijk bij CS3 door namelijk een 'Track-layout' te gebruiken i.p.v. seinplaat.
Re: Schema Baan op CS3+ krijgen
Jammer dat de topic starter niet meer reageert. Merk dat dit de laatste tijd bij meer topics gebeurt. Vraag wordt gesteld er word keurig door forum leden op gereageerd en vervolgens is het stil.  :(
Re: Schema Baan op CS3+ krijgen
Ach, dan leren toch wel weer iets van elkaar. Elke vraag levert immers wel een paar fijne tips op, voor ieder die er wat aan heeft (vrij naar Wim T. Schippers alias Jacques Plafond).


Groet,

Peter
Re: Schema Baan op CS3+ krijgen
 @citaat
Dat is zeker zo........pollens........reeds!  :D