Dat klopt helemaal. Het is een schema, het is geen werkelijke weergave van de baan. Bochten en afstanden mag je bijvoorbeeld kiezen zoals je wilt. Dat mag ruwweg gelijk zijn aan de werkelijkheid, maar het hoeft helemaal niet. Sterker nog, dat is vaak helemaal niet handig. Voor een zijspoor met een bocht er in bijvoorbeeld leg ik vaak gewoon een recht traject.
Bij het invoeren van mijn 'seinpaneel' (zo noemt Märklin het, maar 'lay-out' zoals jij het noemt is wel zo duidelijk) ben ik begonnen met een van de wisselstraten. Waar de eerste wissel precies ligt, maakt niet zo veel uit, ergens in het midden dus maar. Daarna de tweede wissel er vlak bij, dan worden ze automatisch vastgekoppeld. Dit is soms wat priegelen. Gewone wissels hebben drie 'connectoren', en dat betekent dat er diverse koppelingen mogelijk zijn en helaas maakt de CS 3 niet altijd de verbinding die ik wil. Gelukkig is er de UNDO knop, en dan nog maar een keer proberen. Na verloop van tijd wordt je er vanzelf beter in.
Zonodig draai ik een van de wissels een beetje zodat het er netjes uit ziet. Daarbij doe ik vaak alsof de wisselhoek 30 graden is, ook al is dat bij C-rail niet zo. In de lay-out van de CS 3 is dat echter wél de wisselhoek en daar pas ik me bij aan. Afhankelijk van wat ik wil, schuif ik vervolgens één van de wissels een stukje op en dan wordt de verbinding automatisch langer gemaakt. Soms is zo'n automatisch getekend spoor niet naar mijn zin en wil ik bijvoorbeeld toch een bocht in een spoor leggen. In dat geval gebruik ik één of meer 'spoorverloop' elementen. Die vind je bij de railbouwartikelen, net als het stootblok.
Een kopspoor maak ik door eerst een stootblok vlak bij de wissel te leggen waar het spoor begint, dan wordt het stootblok automatisch verbonden. Daarna draai ik het stootblok en schuif ik het stootblok naar waar ik het echt wil hebben. Als het er niet mooi uitziet, gebruik ik één of meer 'spoorverloop'-elementen.
Voor meer informatie over het invoeren en bewerken van het seinpaneel verwijs ik je naar
de handleiding, vanaf pagina 20.
Hieronder zie je twee plaatjes: het eerste is mijn baanplan van een jaar geleden, de tweede is hoe het in de CS 3 stond.