Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Central Station 3 en Central Station 3+

Gestart door droopy2905 dinsdag 28 december 2021, 13:15:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Central Station 3 en Central Station 3+
Hoi iedereen,

Ben op deze ogenblik druk bezig met aanleg baan. Voor de besturing gebruik ik een CS3+, maar op termijn zou ik een 2de CS3 willen aankopen.(mag maar 1 CS3 aanwezig zijn op uw baan)
Nu krijgt mijn CS3+ voeding vaan een 100 VA voeding (Marklin) en op zijn beurt geeft de CS3+ alles "door" naar mijn baan.
Nu wanneer ik een 2de CS3 aansluit, hoe gebeurd dit ? Wat met de aansluiting op het internet ? Voeding ? Aansluiting naar baan ?
Welke CS3(+) is dan primaire en welke secundair ? Kan onmogelijk alle 2 de CS3's aansluiten op baan ! Geeft vonken volgens mij !
Hier geraak ik niet zo goed uit ?
Graag help, eventueel met foto's enz...

Alvast bedankt !


Voor iedereen :

PRETTIGE FEESTDAGEN
Re: Central Station 3 en Central Station 3+
Vraag jezelf af: waarom wil je een tweede CS3, eentje is toch genoeg?
Re: Central Station 3 en Central Station 3+
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Central Station 3 en Central Station 3+
Je kan via de systeembus een 2e CS 3 aansluiten op de andere die op de baan is aangesloten.
Nooit 2 centrales aansluiten op de baan!

Of via een terminal kan het ook.

Kijk gewoon in de Márklinboeken/catalogi hoe dat in zijn werk gaat, of in de bijgevoegde beschrijving,
Re: Central Station 3 en Central Station 3+
Beste,

Dank u voor deze reactie.
Uiteraard kan ik kijken in de bijgevoegde docu, maar die is niet duidelijk bij mij hoor.
Kan u mij eventueel verder helpen met die docu ?
Re: Central Station 3 en Central Station 3+
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Central Station 3 en Central Station 3+
https://streaming.maerklin.de/public-media/anleitungen/CS3_Manual_NL_final-lo.pdf

Kijk op pagina 43 en scroll daarvoor naar beneden.

Daar zie je hoe je dit bewerkstelligt om er 2 CS 3en aan elkaar te verbinden.
Re: Central Station 3 en Central Station 3+
@Hans V200,

Dank u voor deze info. Super, maar helaas zie je op het schema dat zowel CS3 als de CS3+ verbonden worden met de baan !
Dit kan toch niet.
De CS3 krijgt een aparte voeding, dat kan ik nog begrijpen.
Zoals ik al verwachte : CS3 = Master / CS3+ = Slave.
Ik ga er dan van uit dat het de Master (=CS3) die aan de baan "hangt"
Niet echt duidelijk als je me begrijpt

:-)
Re: Central Station 3 en Central Station 3+
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Central Station 3 en Central Station 3+
Citaat van: Hans V200.0 op dinsdag 28 december 2021, 15:02:39
Je kan via de systeembus een 2e CS 3 aansluiten op de andere die op de baan is aangesloten.
Nooit 2 centrales aansluiten op de baan!
Nee, nee, nee.
Je sluit de CS3 als master aan. Daarop sluit je extra CS3+ aan als slave middels kabel 60123, al dan niet met een of meerdere terminals en verlengkabels 60126 ertussen. Ook stop je beiden in hetzelfde LAN netwerk en maak je deze verbinding actief in de CS3 menu's. Verder spot-on. :thumbup:

De CS3+ heeft een galvanische scheiding. Het aansturingsdeel en de vermogenselektronica zijn zeg maar 2 aparte apparaten die met elkaar praten. Door de slavenodus wordt jouw CS3+ en booster en extra regelaar. En die mag je beiden aansluiten op de baan. Echter.... NOOIT IN DEZELFDE STROOMKRING. Je zult een scheiding in de middenvelder moeten opnemen en de baan dus in 2 secties delen.

Zo staat dit ook omschreven in alle documentatie van Märklin. Extra boosters zet je ook weer in een nieuwe stroomkring. Dus stel, je hebt 3 etages, dan kan je iedere etage van de baan een eigen stroomkring maken en maak je een onderbreking in de middenleider op de verbindende sporen.

In november nog zo gereden in München: mijn CS3 als master, en CS3+ en CS2 60215 als slave + 2 boosters. Had wat aanloopproblemen, maar ging uiteindelijk redelijk probleemloos. Let wel, dat was een vloerbaan die 5 dagen heeft gelegen.
Re: Central Station 3 en Central Station 3+
Beste Laurent,

Dus als ik het goed begrijp :
---> CS3 = Master = Voeding (100 VA)voor bv mijn bovenste rijbaan
---> CS+ = Slave = Voeding (100 VA) voor bv onderste rijbaan.
---> De onderste en de bovenste rijbaan door middel van alleen midden leider isolatie van elkaar scheiden.
Op die manier kan ik zowel met de Master als de Slave beneden en boven rijden hé

Ben ik nog iets vergeten ?
Re: Central Station 3 en Central Station 3+
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Central Station 3 en Central Station 3+
Ja. De LAN en de 60123 + evt, zoals Hans al aangaf, de 60125/60145 Terminals.

Heb je al een ringleiding liggen of uitgedacht?
Re: Central Station 3 en Central Station 3+
Beste,

LAN = Switch (begrijp ik)
60123 = Verbindingskabel (verbinding CS3 en CS3+)
60125 / 60145 = Terminals ? ? Begrijp niet voor wat ik die nodig heb.

Bijkomende vraag :

CS3+ heeft eigen S88 ingebouwd, maar is Slave in de opstelling van mij. (CS3 en CS3+). Kan ik deze dan nog gebruiken ?
Klink misschien dom, maar ben hierin een beginner hoor. Heb altijd analoog gereden en met de Control Unit ben ik digitaal begonnen.

Nog een vraag : CS3+ heb ik al. Zou een CS3 bijkomend aankopen om het voor ons beide (mijn zoon en mezelf) aangenamer te maken om te rijden. Zo kan hij op zijn scherm alles bezien, en ik op dat van mij, zo'n mobiel station heeft een schermpje met een paar regels en klaar, of zie ik dit verkeerd ?

Pffff
Re: Central Station 3 en Central Station 3+
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Central Station 3 en Central Station 3+
Terminal gebruik je om randapparatuur aan te sluiten. Boosters, L88 bezetmelder, MS, een 60128 indien van toepassing. Je kan het zien als het kabelblok voor je extra randapparatuur, zoals je een 3weg stekkerblok gebruikt om van 1 wandcontactdoos er 3 te maken. Alleen heeft een terminal 4 aansluitingen en een verlengaansluiting voor de volgende terminal

Ik gebruik mijn terminals bijvoorbeeld gewoon voor de koppeling van extra mobile stations, vooral tijdens de stamtafel. Dan liggen er meerdere en middels het juiste adapterkabeltje, kan iedereen zijn eigen MS2 eraan hangen en op die manier zijn eigen trein besturen. Ik gebruik hem thuis ook wel eens voor een booster om of nog meer MS aan mijn CS te hangen. Dat zie je uitgebeeld worden in op de afbeelding met systeemarchitectuur van Märklin. En het verschil tussen de 125 en 145? De een is grijs, de ander zwart.

Ik ben tapijtrijder, dus 100% zeker weet ik het niet, maar ik meen dat je de S88-N aansluiting onderop de CS3 gewoon kunt blijven gebruiken. Afhankelijk van de afmetingen van de baan, kan het lonend zijn er bijvoorbeeld een L88 bij te kopen.

Waar wil je naartoe met de laatste vraag? Ja, een MS heeft ook een schermpje, maar zoals je wellicht weet, is dat klein en redelijk laag qua resolutie. Echt een handregelaar dus. Echter, alle beeldschermen die je op de CS3 ziet, kan je ook via de webserver van de CS3 benaderen. Een losse booster en een tablet i.p.v. een CS3 extra kan dus ook gewoon.
Re: Central Station 3 en Central Station 3+
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Central Station 3 en Central Station 3+
Heeft je zoon al een laptop?

Installeer daar dan de VNC viewer op die laptop, en bespaar je de aankoop van een CS 3

Daar kan hij ook meekijken op diverse schermen zelfs als je een redelijk scherm hebt.
Zelf heb ik vier van die schermpjes op een 15 inch laptop gekregen, en kon ik een CS 2 bedienen met de laptop.

Dit werkt ook voor de CS 3!

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Central Station 3 en Central Station 3+
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Central Station 3 en Central Station 3+
VNC is niet meer nodig, gewoon de webserver inladen werkt ook.
Re: Central Station 3 en Central Station 3+
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Central Station 3 en Central Station 3+
Ok Laurent, dat heb ik inmiddels ook gezien.

Bij een vereniging kan ik ook met de CS 3 omgaan en zag dat het ip adres makkelijk op te zoeken, is en dat je hem zo kunt benaderen.

Bij de CS 2 kon dit ook al, al dan wel met het verschil dat ik mijn eigen plaatjes erin kon zetten via dat IP adres, en niet op de CS 2 zelf.
Heb het nog niet via een USB stick geprobeerd omdat die in eerste instantie voor het updaten bedoeld is.

Hoop dat Herman ook dit leest en nadenkt over de aanschaf of via een laptop de CS 3 te benaderen.
Echt het plezier wordt via de laptop nog groter, dat heb ik ook zelf ervaren.
Zo konden we zelfs met vier treinen rijden zonder tussenkomst van een programma.
Had twee schermpjes openstaan voor de twee lok's, en eentje voor een keyboard, de andere voor de layout.

Met die mogelijkheid erbij heb je echt geen 2e CS 3 nodig.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Central Station 3 en Central Station 3+
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Central Station 3 en Central Station 3+
Er zijn heel veel mogelijkheden Hans, maar zoals ik in een topic ook al zeg, Herman probeert volgens in 1x van de 10 meter duikplank te springen, maar kan nog niet zwemmen. Herman heeft al aangegeven uit de analoge wereld te komen. Daar had je 6 trafo's voor 6 verschillende stukken baan en kon je dus makkelijk met 2 of 3 rijden. Digitaal is dat niet nodig. Zelf gebruik ik veel een app op mijn telefoon. In München hadden wij profijt van 2 CS'3 en 2 boosters, maar ook daar ging het niet geheel van een leien dakje. Pas toen de CS2 van een kennis, die hij er ook bij had staan voor programmeren, eruit was gegooid ging het beter. Goed, nou zijn er denk ik niet veel mensen die 8-10 meter kabel tussen 2 CS3's kunnen leggen en die lengte ook nodig hebben.

Met tablets, laptop en mobile stations kan je heel veel op de CS3 zonder een extra centrale eraan te hangen. Het enige grote voordeel met 2 stuks is dat je ze, bij een grote baan, op 2 verschillende plekken kan zitten en vanaf beide dus volwaardige controle over de baan hebt. Inclusief programmeerspoor, wisselaansturing, etc. Ik heb voor wissels een CAN Digital Bahn stellpult gehaald. Een soort IB switch, maar dan voor aan je CS2/3.