Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Knipperlicht printplaatje DHG700 verschilt...

Gestart door Roland maandag 27 december 2021, 21:07:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Knipperlicht printplaatje DHG700 verschilt...
Hallo technische dames en heren,

Als eerste: ik rij analoog :) Zo, hebben we dat alvast gemeld.

Ik heb jáááren geleden een DHG700 locje gekocht, zo'n kruidvat locje. Ik persoonlijk vind ze geweldig mooi!
Bij die aankoop, zat toen ook een dummy-locje, zonder motor of iets, maar wel met tandwielen.
Misschien gebruikt als demo, plukloc, weet ik veel.
Via Jo op dit forum toen werkend gemaakt met decodertje, motortje en lichtjes.  :-)

Alléén, dat knipperlichtje... dat printje zat óók niet in de dummy-loc...
Ik had zelf via een mini-schakelingetje een knipperled gebruikt, maar de behuizing wilde amper meer dicht.  :|

Ik heb dus een nieuw knipperlicht-printje gevonden en besteld, artikelnummer 600158.
Even gekeken hoe het zat bij de originele DHG700 en dat printje zit in serie geschakeld met de motor.
Dit is gedaan (wat ik begrepen heb) zodat het lichtje al knippert nog vóórdat de loc gaat rijden, leuk!  :P

Nou, er zat een oude 6603 decoder in, echt één van de eerste die ook zijn rijrichting na enige tijd vergeet.
Eruit met dat ding en een Uhlenbrock 75000 decoder erin. Gelijk alle bedrading vervangen en netter gesoldeerd.
Knipperlicht-printje IN SERIE gezet met de motor en op de baan ermee, testen!  :D

HUH? Hij doet het niet...!!! WAT?!? Ohw, wacht (slaat zichzelf tegen voorhoofd): koolborstels vergeten te plaatsen... zucht...  B) B)

Nou, koolborstels erin en weer naar zolder en wat schetst mijn verbazing???
De lampjes branden zoals het hoort en het knipper-printje doet het wel, maar niet geweldig.
Daarbij het belangrijkste: de loc rijdt totáál niet! Geen brom, niks, gewoon, geen beweging... nada, noppes, nul.
Zelf met de trafo (analoog) vol open.

Terug naar de 'werkplaats' één verdieping lager. Een nadere bestudering leerde me dat de printjes verschillen!  :important:

Op de originele print zitten drie diodes en op de nieuwe bestelde print maar één plus onder meer een weerstand van 1 kOhm.
Ja, geen wonder dat het printje het half doet en de loc niet rijdt, teveel weerstand van het printje.  O:-D

Maar, kan iemand mij vertellen hoe ik dit ding nu aansluit dan?  :help:
Op een Duits forum kwam ik er achter dat men de originele printjes op de decoder aansluit met een weerstand van 1,5 kOhm.
Die printjes hebben slechts 2 Volt nodig of iets in die richting en veel printjes zijn al opgeblazen omdat men dat niet wist.
Die 2 Volt is nog een stukje rest spanning uit de motor waar 'het printje van leeft' omdat 'ie in serie staat.

Als ik (zoals je ziet op één van de foto's, het printje er tussenuit laat en de motor direct op de decoder zet, dan sprint het locje keurig weg.

Rara... Hoe kan het dat dit, ondanks dat de gelijk zijn qua afmeting, toch twee verschillende printjes zijn?

Ik dacht 'even snel' een origineel knipperlichtje te monteren, maar dat gaat dus niet helemaal lukken nu...
Iemand een idee hoe nu verder???? Direct aansluiten op de verlichting dan, kan dat?
Toch ook weer niet, de rijrichting bepaald welk lampje er gaat branden, direct op de sleper aansluiten kan ook niet...

Het blauwe printje is de nieuwe...
Re: Knipperlicht printplaatje DHG700 verschilt...
Even een gedachtegang...

De Uhlenbrock zal  zo te zien aan de print, een gelijkspanning geven op de verlichting....
Als ik één kant van dat printje aansluit op de loc-massa (waar ook 1 kant van de verlichting op zit),
en met een diode (1n4148) de andere zijde op de verlichting, zou dat werken?

De diode zorgt er voor dat het lampje aan de andere zijde uit blijft, dus er moeten er twee in.
In elke verlichtingslijn eentje.

Maar, werkt dat printje wel op 16 of 19 Volt????
Re: Knipperlicht printplaatje DHG700 verschilt...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Knipperlicht printplaatje DHG700 verschilt...
Reverse engineering:  beide printjes uittekenen en dan met elkaar vergelijken.

Groet, Anne W
Re: Knipperlicht printplaatje DHG700 verschilt...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Knipperlicht printplaatje DHG700 verschilt...
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dat printje in serie zou staan met de motor. Dan zou dus de motorstroom door dat printje gaan. Waarom? Ik heb 'm ook en ga 'm straks even openschroeven.
Re: Knipperlicht printplaatje DHG700 verschilt...
Tóch is dat zo, ik geloofde het eerst ook niet, maar zo was er weldegelijk eentje aangesloten.
Ook op het stummiforum wordt daar over gesproken: Klikker-de-klik
En hier wordt het in serie schakelen ook bevestigd: Klikkie klikkie

Intussen wat berekeningen gedaan. Als de maximale spanning 2 Volt en de stroom 20 mA zou zijn, dan zou met 19 Volt een weerstand van 1 KOhm kloppen.
Er valt weinig uit te tekenen aan de print, de diodes zijn vervangen door een weerstand, de diodes zorgde er alleen voor dat de spanning wat zakte en gelijkgericht werd.
Ik heb de indruk dat het nieuwe printje bedoeld is voor de digitale uitvoeringen van dit model.

Maar, als iemand even de kap eraf wil schroeven en wil kijken, zou dat wel extra zekerheid geven  :D
Re: Knipperlicht printplaatje DHG700 verschilt...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Knipperlicht printplaatje DHG700 verschilt...
Ik heb die van mij even voor je open geschroefd.
Dit is een Delta.
En inderdaad het printje staat in serie met de motor! De 3 diodes geven een spanningsval van 3x ca.0,7V = 2,1V en die spanning wordt gebuikt als -redelijk constante- voedingsspanning voor de knipperelectronica en het ledje.
Bijgaand een simplistisch schema'tje en 2 foto's.
Dit printje is ongeschikt om direct op een voedingsspanning aan te sluiten omdat de 3 diodes in serie een regelrechte kortsluiting zouden veroorzaken.
Re: Knipperlicht printplaatje DHG700 verschilt...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Knipperlicht printplaatje DHG700 verschilt...
En het blauwe printje is wellicht inderdaad voor een digitaal locje waarbij je het zwaailicht met een functie-uitgang kunt in- en uitschakelen. Maar dat is ook gissen voor mij, wie weet dit zeker?
Re: Knipperlicht printplaatje DHG700 verschilt...
Kijk, dat bedoelde ik dus. Dat groene printje is prima in serie met de motor voor analoog gebruik.
Maar, dat printje wat IK dus nieuw heb, die blauwe, die werkt niet op die manier.

Ik vermoed inderdaad dat dit een nieuw type printje is wat dus wél op een uitgang van een decoder gezet kan worden.
Ook de weerstand van 1 KOhm zou dat verklaren.

Hans, het knipperlicht zou in serie gezet zijn om het zwaailicht te laten knipperen nog voordat de loc gaat rijden.
Dank dat je die van jou even open geschroefd hebt en voor de heldere foto's.

Helaas, zo kan mijn printje dus niet worden aangesloten...
Totdat ik het straks zat ben en het ding gewoon op de verlichtingsuitgang zet  :-) :-)