Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

TEE rijtuigen 4087-4090

Gestart door Heynsbergen maandag 27 december 2021, 13:13:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
TEE rijtuigen 4087-4090
Lid sinds: 2021

Alles gaat op stoom

offline
TEE rijtuigen 4087-4090
Uit een erfenis heb ik de TEE rijtuigen 4086, 4087 en 4089 gekregen. Daar heb ik via MP een 4090 bijgekocht. Aangezien het thema van mijn collectie Duitsland Epoche III en uitsluitend stoom is, vroeg ik mij af of deze rijtuigen ooit onder stoomtractie in dienst zijn gesteld geweest.
Re: TEE rijtuigen 4087-4090
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: TEE rijtuigen 4087-4090
Ik geloof niet dat er TEE treinen met stoomtractie in TP III zijn geweest.
Het hele TEE concept was gebaseerd op snelle diesel of electrische tractie en met stoom moet je vaak van loc wisselen, of kolen en water aanvullen, wat veel tijd kost.
Re: TEE rijtuigen 4087-4090
" Met het concept werd in 1957 gestart."

Bron ===> klik
Re: TEE rijtuigen 4087-4090
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: TEE rijtuigen 4087-4090
dit waren de volledige stellen en het topic gat over de afzonderlijke wagons.Die werden inderdaad met elec of diesel getrokken (vb BR 03 - DB 18) .Maar wat belet je er een prachtige gestroomlijnde stomer voor te hangen ?
Re: TEE rijtuigen 4087-4090
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: TEE rijtuigen 4087-4090
In het linkje van Wim kwam ik dit tegen:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/TEE_Mistral
Dus stomen maar met die TEE ;).
Re: TEE rijtuigen 4087-4090
Die DB rijtuigen hebben voor zover ik weet nooit met stoom gereden, maar altijd met E of D tractie, de laatste zelfs bij uitzondering want volgens mij werden de TEE D relaties met treinstellen gereden.
Verder heeft de SNCF volgens mij ook hun TEE altijd met INOX rijtuigen gereden, maar ik kan me vergissen.

Als je de stam uit wilt breiden:
Ik heb nog een hele stam incl. een E03-002 (Prototype)  ;)



Re: TEE rijtuigen 4087-4090
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: TEE rijtuigen 4087-4090
@citaat ja, dat klopt waarschijnlijk allemaal wel, maar ik probeer Heynsbergen gewoon een legitime reden te geven om er een stomer voor te zetten >:-D.
Re: TEE rijtuigen 4087-4090
Citaat van: Hanzi op maandag 27 december 2021, 17:11:30
@citaat ja, dat klopt waarschijnlijk allemaal wel, maar ik probeer Heynsbergen gewoon een legitime reden te geven om er een stomer voor te zetten >:-D.
Tja, als ex SSNer heb ik niets tegen stoom, maar een Sloc voor een TEE stam vind ik toch wel iets als een vlag op een modderschuit . . . . .
Re: TEE rijtuigen 4087-4090
Lid sinds: 2021

Alles gaat op stoom

offline
Re: TEE rijtuigen 4087-4090
Ik was slechts nieuwsgierig of het ooit was gebeurd. Of ik er wel of niet aan begin op mijn baan, is een andere zaak. Het is een mooi stammetje, zeker ook met de bijpassende E-loc. Maar ik begin niet aan waslijnen in mijn bovenbouw, behalve trek- en telegraafdraden dan natuurlijk.
Re: TEE rijtuigen 4087-4090
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: TEE rijtuigen 4087-4090
Ik heb ook een zestal van deze rijtuigen. Bij mij strekken ze de assen rond kerst. Dan staat er vaak een Br.38(!), Märklin 3098 met Wannentender, voor. Dat is namelijk de enige Duitse analoge loc die ik bezit. Alternatief zou een NS 1200 zijn, maar dat is bij dit aantal rijtuigen al evenmin authentiek. In de tijd dat ik ze aanschafte of kreeg stoorde ik me nog niet zo aan de historische correctheid. Ik vond de rijtuigen en de loc gewoon mooi.
Re: TEE rijtuigen 4087-4090
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: TEE rijtuigen 4087-4090
ik heb voor deze stam de roco 78760 gekocht.Zelfde kleurstelling en echt met sound een super look.
Re: TEE rijtuigen 4087-4090
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: TEE rijtuigen 4087-4090
Eventueel kan er een V200 voor als je niet met bovenleiding wilt rijden
Re: TEE rijtuigen 4087-4090
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: TEE rijtuigen 4087-4090
Je kan eventueel ook een uitstapje in de tijd maken naar periode V/VI, en er een 01 (bijv. de 01 150) voor zetten als museum/toeristentrein. Naar analogie met de Rheingold rijtuigen (huidige standplaatsen Gerolstein en Köln) die ook nu nog te huur zijn. Met een 01 reden ze toen hoogstwaarschijnlijk niet, maar nu zou dat wel voor kunnen komen.
Groet, Paul
Re: TEE rijtuigen 4087-4090
Lid sinds: 2021

Alles gaat op stoom

offline
Re: TEE rijtuigen 4087-4090
Nou, ik denk niet dat het misstaat. Historisch niet correct, wel fraai als je het mij vraagt. Maar ik ben natuurlijk subjectief.
Re: TEE rijtuigen 4087-4090
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: TEE rijtuigen 4087-4090
Zo ist...

Een BR 01/03 kan overal voor...
En het staat nog imposant/mooi ook  :thumbup:
Re: TEE rijtuigen 4087-4090
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: TEE rijtuigen 4087-4090
 :) Als jij het mooi vindt dan is het toch prima. :thumbup:
Historisch verantwoord of niet, jouw combi ziet er inderdaad fraai uit. B)

Dirk-Jan
Re: TEE rijtuigen 4087-4090
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: TEE rijtuigen 4087-4090
Mooie museumtrein toch :thumbup:
Re: TEE rijtuigen 4087-4090
Wat meest uit de band springt zijn de plastieken railtjes, deze wagons schreeuwen om blik onder de wielen 😉
Re: TEE rijtuigen 4087-4090
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: TEE rijtuigen 4087-4090
Tijdens de jaarwisseling heb ik wat in mijn boeken met foto's zitten bladeren. Ik ben daarbij geen beige/rode TEE rijtuigen tegengekomen met een stoomloc ervoor. Dat wil overigens niet zeggen dat het helemaal niet is voorgekomen, deze wagons zijn vanaf 1962 op de rails gekomen.
Wat ik nog wel tegenkwam waren een foto van een interzonetrein (Berlin-Hamburg) met een DR 01 ervoor en beige/blauwe rijtuigen, en eentje in zwart/wit, dus daar kunnen eventueel beige/rode in gezeten hebben.

Andersom: ik kwam wel een foto uit de jaren '70/80 tegen, met een museumtrein van jaren '30 rijtuigen in Rheingoldkleuren, met een blauwe 110 ervoor... ook heel apart.

Groet, Paul
Re: TEE rijtuigen 4087-4090
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: TEE rijtuigen 4087-4090
Stel niet alle trajecten waar de TEE reed waren volledig geëlektrificeerd of konden de asdruk van de elok aan. Dan moest er iets anders voor de TEE om dat stukje traject te overbruggen. Als je dan geen diesel voorhanden had pakte je een stomer. En dit is niet verzonnen, misschien wel voor de TEE (gniff) maar het gebeurde regelmatig dat een stomer de trein naar een station bracht waar een elok de dienst overnam.
Bij de BR44 Jumbo en BR43 oliestook voor de kolentreinen uit het Ruhrgebied naar Emden via Rheine ging het andersom. Eerst E of D en dan doorstomen naar Emden waar zeer lang geen draad naar toe liep.
@Heynsbergen: Zo los je het probleem op en zet wat dan ook aan grote stomer voor de trein.
Dirk :-{()