Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

marklin 33185

Gestart door DA79 zondag 26 december 2021, 13:08:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
marklin 33185
Lid sinds: 2020

offline
marklin 33185
Ik wil deze delta loc ombouwen naar digitaal met sound.

Welke decoder past het beste van de msd3, art. 60975 of art. 60985

Waarin zit precies het verschil in die decoders, ze doen het zelfde maar zien er anders uit.
En wat is het voordeel/nadeel van de nem?
Is dit i.v.m. ruimte of wordt nem de nieuwe standaard in decoders?

Want het lijkt mij dat het aantal pinnen voor het inbouwen in een delta of analoge loc in 1e instantie niet uitmaakt.

Verder heb ik al art. 60941 gekocht en de usb stick voor het op de computer kunnen programmeren naast mijn ms2.

Geen idee wat ik verder nodig heb, dus suggesties welkom.

Aangezien ik nieuw ben in het ombouwen word dit mijn 1e loc die ik digitaal ga ombouwen, solderen is geen probleem.
Had al gekeken naar de hoogvermogensmotor met simpele decoder, maar wil toch alles met sound op de baan.

Daarnaast, misschien een eindeloze discussie, maar wat zijn de voordelen en nadelen tussen locpilot en msd3?   Locpilot heeft nu ook het zelfde protocol zoals mfx etc etc als marklin.

Re: marklin 33185
ACTS.zuid
gast

Re: marklin 33185
Citaat van: DA79 op zondag 26 december 2021, 13:08:25

Welke decoder past het beste van de msd3, art. 60975 of art. 60985

Waarin zit precies het verschil in die decoders, ze doen het zelfde maar zien er anders uit.
En wat is het voordeel/nadeel van de nem?
Is dit i.v.m. ruimte of wordt nem de nieuwe standaard in decoders?


Ze passen allebei. De één heeft draadjes, de andere een dragerprint waar je het ding op klikt en waar je aan kunt solderen. Het is maar wat je wilt en hoeveel ruimte je hebt in je lok.
De decoders zijn inmiddels bejaard te noemen, andere merken als Esu, Zimo en Piko werken al enige tijd met de PluX22 interface waardoor je veel meer functies tot je beschikking hebt. Maar voor zo'n stomert heb je dat misschien niet nodig.

Gr, Ben.
Re: marklin 33185
Lid sinds: 2020

offline
Re: marklin 33185
Nee, ben geen high tack nodig.

Op die van marklin kun je het meeste wat ik wil wel aanpassen zoals geluid, snelheid, vertraging, functies etc.
Rij met een ms2, misschien in de toekomst een cstation puur voor het updaten maar wil niets overdreven geautomatiseerd hebben.
De fun zit hem nog in het zelf besturen van de treinen.

Enige ik wil het kunnen gebruiken met een decoder programmeur omdat ik nog geen cs of dergelijk heb om geluiden en functies te wijzigen.
2e ik wil mfx, mm en dcc mogelijkheid hebben.
Voor mij is het makkelijks met de ms2 om gewoon in mfx aan te melden alhoewel dat dcc de mogelijkheid bied om de rijstappen aan te passen.

Ik kan zo niets zien of je de msd3 met draden wel kunt gebruiken in de programmeur stick, aangezien dat je daar de losse decoder plaat in steekt.
Met een central station is dit misschien geen probleem omdat je de trein op een programmeer spoor kunt aanpassen.


Verder heb ik al art 60941 besteld voor het ombouwen van het dcm 3* naar een 5 polig. (of het schild past nog geen idee)
Ik heb om dit ombouwen te leren een gebruikte S 3/6 33185 gekocht die nog binnen moet komen en ben alvast aan het oriënteren hoe ik deze digitaal met geluid kan ombouwen.
mfx met sound is al voldoende, en de mogelijkheid om met de programmeurstick deze aan te passen qua geluiden.
De ms2 bied de mogelijkheid om de andere functies aan te passen zoals optrek,vertraging, snelheid etc.

Maar voor de zekerheid, ik wou art 60975 kopen, mede omdat ook een "marklin" onderdeel is en ik totaal nog niet thuis ben in esu/locsound e.d.
Ook al hoor ik dat de geluiden bij locsound van beter kwaliteit zijn?

Volgens mij moet deze art. 60975 decoder toch in de tender passen?

En zijn er mensen die de gloeilampjes hebben aangepast naar led?  Retrofit of met hele bevestiging. I.v.m. de voltage van gloeilampjes?




Re: marklin 33185
Lid sinds: 2014

offline
Re: marklin 33185
Ben wel even bij de feiten blijven ;) MTC21 en Mld3/Msd3 decoder zijn niet bejaard, zeker niet als je naar de lopi5 en loso5 gaat kijken welke bij zowel MTC21 als PLUX22 even veel uitgangen hebben, alleen heeft de PLUX22 meer versterkte uitgangen.
Er zitten wel wat verschillende tussen de merken bij Marklin heb je tot 6 uitgangen waar ESU tot 12 gaat.

Er zit idd wat geluid kwaliteits verschil tussen ESU en Marklin, maar ook geluids bestand verschillen zo heeft Marklin wel bepaalde geluides bestanden welke ESU niet heeft en omgekeerd.

Voor led verlichting geldt je kunt het zo gek maken als je zelf wilt, retrofit of zelf iets maken.

Als je een Marklin programmer gebruikt is de MTC21 uitvoering het makkelijkst ivm programmeren en mogelijke wijzigingen, omdat je niet ontrack kunt programmeren dit wil alleen via een CS2 of hoger. En voordat er iemand over CV begint sound en logische functie kun je niet via CV waarden aanpassen.
Re: marklin 33185
Lid sinds: 2020

offline
Re: marklin 33185
 @citaat
:thumbup: :thumbup:

Wou in 1e instantie ook bij marklin houden, dus art. 60975 of 60985
Zelf zat ik ook te denken aan de mtc21 (art.60975)
Maar plaatjes zeggen niet altijd wat je krijgt, en zie bij beide plaatjes al draden op marklin kleur gesoldeerd aan basisplaat.
Wil niet zeggen dat deze ook werkelijk eraan zitten.

Wou niet direkt van elk 1 kopen om te kijken welke beter past en waar de verschillen zitten, zo goedkoop zijn ze ook niet. 8o
Ik ken het type met losse decoderprint van mijn mfx v60, deze kan je eraf halen er er weer op zetten en je kunt dan of de programmeer usb gebruiken of programmeer spoor met cstation. Leek mij wel handig.

Andere decoders heb ik mij nog niet in verdiept,




Re: marklin 33185
ACTS.zuid
gast

Re: marklin 33185
Citaat van: hmmglaser op zondag 26 december 2021, 20:25:20

Ben wel even bij de feiten blijven ;)


Lees nog eens na wat ik zei: de 21MTC en de draadjes decoder van Marklin zijn bejaard waar het gaat om het aantal functies. DA79 vroeg naar verschillen en daar gaf ik antwoord op.
Re: marklin 33185
Lid sinds: 2020

offline
Re: marklin 33185
Is dit niet net zo iets als apple versus ibm van vroeger? ;)
Heb nog qua kennis een behoorlijke inhaalslag te maken merk ik :)

Ik heb mij nog totaal niet verdiept in esu of plux22 en daarbij de voor of nadelen en aantal functies.
Alleen vlug even gekeken naar de prints en lokprogrammer.
Waarbij mij de oude ...pins  pc stekker al op viel, waarom geen usb2?
Nu zou dit systeem vast ook wel werken in combi met een ms2 en programmeerspoor en laptop.
Voor een newbee zoals ik zijn er teveel typen decoders om even snel in te verdiepen. 8o

Denk dat mijn grootste overweging voor in de toekomst vooral prijs/kwaliteit zal zijn, gemak en misschien "universeel" uitwisselbaar of vervangbaar.
En omdat ik geen cs heb wil ik de basis en geluid programmeren met pc, waarbij ik met de ms2 later bijv de rijeigenschappen nog kan aanpassen.

Ik heb 2 marklin treinen die ik wil voorzien van een sound decoder, de S 3/6  3602 en een nieuwe mfx br44 waarbij ik begin met de S 3/6
Beide denk ik eerst voor het gemak met de msd3 decoder van marklin, omdat ik in eerste instantie marklin treinen dan in "marklin" mfx/geluid heb.
En ik moet ergens beginnen met leren in ombouwen en aanpassen :D


Re: marklin 33185
Lid sinds: 2020

offline
Re: marklin 33185
Even een vraag;

Kan het kloppen dat het draadje van de sleper bij deze delta lok zwart is? (misschien dat het is vervangen door zwart?)
Er loopt namelijk een zwart draadje naar het koperen lipje van de rookgenerator en vanaf deze soldeerpunt gaat hij in rood verder naar de delta decoder.
Deze zwarte draadje zit precies boven het sleper contact, sleper al verwijderd maar weet niet of ik het koperen aanslagpunt kan lospeuteren.

Nu moet ik toch het draadje doorknippen i.v.m. dat bij de msd3 de rook generator en licht op een apart uitgang komt dus kan het morgen nog met een multimeter controleren.

Het meeste kan ik afkijken van mijn mfx v60 lok en de gebruiksaanwijzing, Kleuren komen op dat zwart draadje overeen.
En ik neem aan dat ik de doorgekoppelde bruine draad die ook naar het licht gaat moet afkoppelen van de motor? (massa?) deze word geel en oranje en grijs en oranje. (oranje als gedeelde massa?)  dus ook voor aux

Misschien dat iemand nog een tips and tricks heeft bij het ombouwen van een delta lok qua stroomafname en massa verschillen en wat je niet moet vergeten te checken.

Het 5* hoog vermogen zit er al in, moet alleen de groene "weerstandjes"? nog op maat knippen en solderen, tenminste dit zit zo bij de mfx v60.

Re: marklin 33185
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: marklin 33185
Citaat van: DA79 op woensdag 29 december 2021, 23:02:05
Kan het kloppen dat het draadje van de sleper bij deze delta lok zwart is? (misschien dat het is vervangen door zwart?).
Ja dat kan best, Märklin gebruikt(e) niet altijd gekleurde draden.
Je kan de zwarte draad verwijderen en rode draad van de decoder aan het contactplaatje van de sleper solderen.
Pas wel op als het sleper contactplaatje in een kunststof houder zit, dat deze niet smelt. Kort solderen dus.
Bij delta locs zit de rookgenerator inderdaad direct aan de sleper.
Re: marklin 33185
Lid sinds: 2020

offline
Re: marklin 33185
Ok super,

Dit contactplaatje van de sleper zit in het chassis, kun je deze er simpel uit drukken?  lijkt nogal vast te zitten.

Verder had ik nog 1 vraag, wat met de rookgenerator aanslag?  De aux 1 wordt voorgeschreven met de oranje draad als massa.
Moet ik deze rook generator aanslag aanpassen dat deze niet via het chassis loopt ( bruine draad 0 )
En hoe dan met de rookgenerator zelf, deze pakt ook de massa via de behuizing van de loc, moet je deze scheiden en hoe?

Re: marklin 33185
Lid sinds: 2012

offline
Re: marklin 33185
Let er even op dat de oranje draad bij Märklin niet de gemeenschappelijke massa is, maar de gemeenschappelijke plus. Voor rookgenerator of lampjes niet van belang, maar voor ledverlichting wel.
Re: marklin 33185
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: marklin 33185
Citaat van: DA79 op donderdag 30 december 2021, 07:49:52
Dit contactplaatje van de sleper zit in het chassis, kun je deze er simpel uit drukken?  lijkt nogal vast te zitten.
Ik zie in de explosie tekening dat het contactplaatje in kunststof bodemplaat met remimmitatie van de loc zit.
De kunststof bodemplaat met remimmitatie is in het locframe vast geklikt.
Ik zou deze laten zitten en de rode draad op de zwarte draad solderen en met een stukje krimpkous isoleren.


Citaat van: DA79 op donderdag 30 december 2021, 07:49:52
Verder had ik nog 1 vraag, wat met de rookgenerator aanslag?  De aux 1 wordt voorgeschreven met de oranje draad als massa.
Moet ik deze rook generator aanslag aanpassen dat deze niet via het chassis loopt ( bruine draad 0 )
En hoe dan met de rookgenerator zelf, deze pakt ook de massa via de behuizing van de loc, moet je deze scheiden en hoe?
Soldeer de draad van de rookgenerator aan een AUX draad en verder niks, de behuizing van de rookgenerator ligt via de metalen kap aan railmassa.
Re: marklin 33185
Lid sinds: 2020

offline
Re: marklin 33185
Ok,

Betekend dat ik de oranje draad bij geel en die bij grijs niet moet gebruiken als ik de std steeklampjes wil gebruiken?
Alleen bij led?

Heb bijna alles er in, de steeklampjes zitten op een print met een eigen aansluiting, deze was bruin/grijs en bruin/geel. en is nu op de verlichting voor en achter grijs/oranje en geel/oranje aangezien deze oranje als apart bij geel en grijs gesoldeerd zitten.
De bedoeling was om de steeklampjes eerst te laten zitten, later dan steekledjes met weerstand als die er zijn erin te zetten.

De andere bij aux oranje heb ik nu afgekort en ieder van een krimpkousje op gezet net als aux 2 3 4  voor eventueel later gebruik.
Kan ze altijd nog los solderen.
Draad van aux 1 zit op rookgenerator lipje,  zwart van de sleper heb ik aan rood gesoldeerd aangezien ik niet zag hoe je deze los kon halen.
Bruin zit al op het contactlipje van de schroef van het motortje, dan heb ik straks nog de groene en blauwe en achter lichtjes en speaker.
Re: marklin 33185
Lid sinds: 2020

offline
Re: marklin 33185
Of zijn alleen de 3 naast elkaar staande oranje draden de gemeenschappelijke + voor aux? 

Wat vergeten...............


Boekje zegt gemeenschappelijke retour bij oranje, maar wel ub+?

Re: marklin 33185
Lid sinds: 2020

offline
Re: marklin 33185
Wat ik nu heb gedaan is voor grijs op grijs en de bruine van de massa los gehaald en daar de oranje aan gesoldeerd.
Had in gedachten dat ik die bruine ga merken met oranje stift m.b.t. dat op de grijze de kathode - met voorschakelweerstand moet?
Re: marklin 33185
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: marklin 33185
Je loopt lekker te klooien.

Bruin en oranje moet je niet met elkaar verbinden.
Anders is het einde decoder.
Ik heb je een pb gestuurd.

Mvg
Marcel
Re: marklin 33185
Lid sinds: 2020

offline
Re: marklin 33185
Denk dat je mij verkeerd begrijpt Marcel

De originele lampjes waren aangesloten met geel en grijs en een gemeenschappelijke bruin via dcm

Nu is de bruine los van het chassis/dcm gehaald, deze heeft alleen nu de bruine van de decoder.
De bruine vanaf de lampjes is vervangen door oranje. en NIET meer aangesloten op massa bij het motortje.

zo staat het in de gebruiksaanwijzing of ik moet al wat niet begrijpen?

Laat alleen de gloei steeklampjes eerst zitten, en eventueel later vervangen voor hetzelfde in led.
Staat in de gebruiksaanwijzing dat dit kan.


Re: marklin 33185
Lid sinds: 2020

offline
Re: marklin 33185
Lees alleen in voorgaande bericht dat geel/oranje en  grijs oranje alleen met led mag?
Niet met de steeklampjes?

Dat begrijp ik niet helemaal, want in de gebruiksaanwijzing staat dat ik dit kan doen en zodra ik overstap naar led hier een voorschakelweerstand tussen moet hebben.
Re: marklin 33185
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: marklin 33185
Lampje of ledjes maakt niet uit, het kan allebei.
Oranje is de decoder + en geel/grijs kun je beschouwen als schakelaars naar decoder - (niet te verwarren met rail massa).
In geval van led's moet je passende voorschakelweerstanden in serie met de led's opnemen.

Kijk even naar onderstaand plaatje.

Bron: https://wiki.3rail.nl
Hier zie je de oranje draad als voeding + en de gele en grijze die naar decoder - schakelen en de lampjes laten branden.

EDIT Ad: Vereenvoudigd schema neergezet.
Re: marklin 33185
Lid sinds: 2020

offline
Re: marklin 33185
 @citaat :thumbup: :thumbup:

Super,  dat bedoelde ik.

want de lampjes en de fitting die in het gebruiksaanwijzing staan zaten al in de trein.
had dat ook gelezen met led, maar daar ga ik mij eerst in verdiepen.

lastigste op dit moment is de kap netjes bij te werken want het past net niet bij het hoogsvermogenmotor om geen sluiting te krijgen.
brugje al tussen de poolaansluitingen gedrukt, maar kap komt nog net tegen de veer houder lipjes van de koolborstels veertjes.
Re: marklin 33185
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: marklin 33185
Dat 'brugje' is een condensator. En motorschild wel goed (op zn kop) gemonteerd, anders past het idd niet.
Re: marklin 33185
Lid sinds: 2020

offline
Re: marklin 33185
Ha, dat ga ik dan veranderen, want dat zou beter passen.

Ik had namelijk naar mijn v60 gekeken en daar zit dat brugje boven, dus hij moet onderste boven worden gemonteerd. 8o


Nog 1 vraagje, dat automatisch inmeten, is dat nodig of kan dat zonder?
parameters zijn deels van te voren er op gezet aangezien dit locomotief versie is van de msd3, geluid moet er al op staan.
Wil zodra ik mijn usb geval heb deze aanpassen, maar dan kan ik hem uittesten zonder een nieuwe baan te maken.
Even proberen op een programmeerspoor met ms2.


Re: marklin 33185
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: marklin 33185
Zoals het motorschild origineel in een loc zit, zo moet die in 99,9% van de gevallen terug. Dus afkijken bij ander loctype is niet handig.

Je kan bij dit soort motoren na inbouw al rijden, zal niet altijd optimaal ingesteld zijn dan, maar afstellen kan later.
Re: marklin 33185
Lid sinds: 2020

offline
Re: marklin 33185
ok duidelijk.

Zat een dcm 3* in, deze heb ik veranderd naar art 60941 hoogvermogens (dcm5*?)
Dus afkijken ging niet, maar inderdaad onderste boven past de kap een stuk beter. :D



Re: marklin 33185
Lid sinds: 2020

offline
Re: marklin 33185
 @citaat :thumbup: :thumbup:

Lok functioneert naar behoren :D :D

Morgen even inrijden.
En puntjes op de i
Heb meer werk om de kabels netjes te krijgen dan solderen 8) :?
Weinig ruimte om de decoder, deze zit nu op de oude plek van de delta decoder.

Kun je trouwens de f1 f2 e.d. ook anders indelen met de ms2?
Of alleen met programmeer usb

de volgorde wil ik aanpassen en aux 2 3 4 gebruik ik niet.
Volgorde is nu std. instelling van marklin en mijn usb stick is onderweg maar duurt nog een paar dagen voor hij er is.

Re: marklin 33185
Lid sinds: 2020

offline
Re: marklin 33185
De lokprogrammer is sneller binnen dan verwacht, heb deze nog niet uitgetest.

Maar welk geluid past bij dit model trein, demo model van S 3/6  want volgens mij is dit een replica van de voorloper van de a series
Als ik op br 18 kijk qua lokgeluiden heb ik br18 en br18.5 gevonden in de preset geluiden van marklin.

De br 18 lijkt op de wurtemberger die ik heb, dacht zelf om br 18.5 te kiezen is iets jonger dan de br18.4?

Las dat de servers offline gingen, dus dacht vraag toch snel even :D
Re: marklin 33185
Lid sinds: 2020

offline
Re: marklin 33185
Update;

Ik heb de geluiden van s3/6 uit het marklin bieb gehaald.
Is wel van de serie d e hochaxige. Marklin 39436  (niet trix)
Toepassing menu compleet aangepast naar wat ik wou en een deel van de originele geluiden zoals spraakomroepen weggelaten.
Omdat ik eerst mijn ms2 moet gaan updaten, want kom nog niet in de 3e en 4e menu.

Deze aangepast met de decodertool.

Ik heb motor 60941 ingebouwd, en in de instellingen de motor van dc hard op op 5 dc zacht gezet.
Lees verschillende verhalen, hochleistung c90 werkt ook maar standaard is 5 dc zacht. Daarnaast las ik dat dit type motor op 5 dc zacht kan worden ingesteld.
Alles werkt verder, maar heb over de tool een aantal vragen;

Wat doen de instellingen; Regelinvloed, frequentie, K, I en  D instellingen want zie dat deze bij elke lok anders zijn.
Heb nu voor eerst de standaard msdl3 waarden maar genomen.

Verder bij functies kun je de voorwaarden instellen bij uitgang 1 e.d. ; pos/neg niveau en pos/neg flank?
Wat kun je hier mee.

Als laatste, het enige wat niet werkt is de rook generator, rookt heel zachtjes of niet, heb deze op f1 en massa via lok.
De tool bied zoals ik zie geen instelmogelijkheden?
Heb voor de zekerheid nog een seuthe 20 en een marklin 72270 gekocht, maar verdenk te weinig spanning?

Iets meer uitleg m.b.t. de decoder tool 3 was wel fijn geweest van marklin 8o
Kon alleen de 2 youtube filmpjes vinden :-(

Re: marklin 33185
Lid sinds: 2020

offline
Re: marklin 33185
Even geleend van youtube, <(
)>
Voor de liefhebber.