Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Gestart met zelfbouw --> mening gevraagd

Gestart door Dontor zaterdag 25 december 2021, 21:20:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Gestart met zelfbouw --> mening gevraagd
Om de diorama's die ik, naast het modelspoor, maak nog realistischer te kunnen maken en minder afhankelijk te zijn van wat er op de markt de vinden is op het vlak van gebouwen ben ik gestart met me te verdiepen in het zelf maken van gebouwen en scenery.

Onderstaand vinden jullie het resultaat van mijn eerste twee probeersels. Een straat en een muur met tuindeur. Ook de deur is zelfgemaakt. Ik had het misschien ook in de sectie weatheren kunnen zetten, maar plaats het hier omdat het ook over bouw gaat.

Mag ik jullie mening en opbouwende kritieken vragen over het eerste resultaat?
(voor de duidelijkheid: de foto's zijn niet nabewerkt, eerste foto wel gemaakt buiten in daglicht)


Straat in kasseien met voetpad en muur (geen rekening gehouden met een specifieke schaal)


Muur met tuindeur (schaal 1:35), moet nog voorzien worden van begroeiing. Foto in kunstlicht, wat de kleuren anders doet uitkomen dan in daglicht.
Re: Gestart met zelfbouw --> mening gevraagd
Hoi,

Het ziet er niet slecht uit  :thumbup:  :thumbup:  Het trottoirtje en straat zien er goed uit.  Zijn de muren gevoegd? En waar heb je het meegedaan? Of was dit het effect wat je wilde bereiken? Zelf zou ik namelijk proberen om het voegsel nog iets meer naar voren te brengen. Dus wat meer voegen. En het muurtje mogelijk nog iets meer een drybrush meegeven. Dat zal nog meer effect meegeven.
Re: Gestart met zelfbouw --> mening gevraagd
Voegen is hier (nog) niet gedaan. Reden daarvoor is dat ik schrik heb om het huidige resultaat te verprutsen  ;)
Ik had gedacht "voegen" met een mix van gipspoeder en fijn zand. Zou dat een goed idee zijn?

Het vastzetten van het voegsel dan met een mix van water en houtlijm (50/50)?
Diep vanbinnen heb ik schrik dat de lijm een lelijke waas over de muur zal geven ...

Maar mss moet ik het gewoon proberen  :)
Re: Gestart met zelfbouw --> mening gevraagd
Ik denk dat het voegen met gipspoeder, zand en lijm inderdaad niet goed uitpakt. Wordt een veel te dikke brij.
Probeer eens met Cif. Zilverpoets werkt ook goed op plastic of resin. Ik weet niet of het op hardschuim ook goed gaat.
Cif gaat zeker lukken en is er makkelijk af te vegen als het niet bevalt. Een beetje zwarte of grijze verf erin mengen voor het opbrengen, werkt prima. Het droogt lichter op! Zonder toevoeging wordt het wit.

Edit: nog een toevoeging: een tuinmuur in een nat klimaat wil nog wel wat donkergroene aanslag vergaren, alg en soms zelfs mos of kleine plantjes. Aan de onderkant zit het meeste.

Groet,

Peter
Re: Gestart met zelfbouw --> mening gevraagd
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Gestart met zelfbouw --> mening gevraagd
Als je de muur eerst een laagje mat vernis geeft en laat drogen,  zal voegen met zilverpoets - denk ik - geen probleem zijn.
Re: Gestart met zelfbouw --> mening gevraagd
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Gestart met zelfbouw --> mening gevraagd
Mooi, de deur ziet er lekker verweerd uit.  :thumbup:

Voor het voegen kun je ook een pasta gebruiken. Spachtelmasse te koop bij Gerstaecker doet het goed.
(bekijk het laatste filmpje  "five minute friday" van Martin Welberg maar eens)

anderom werken kan ook: voegen met droge stof en dan lijm laten invloeien. Zoals dat ook bij ballasten gebeurt.
ken je de filmpjes van Night shift?

https://www.youtube.com/watch?v=-IeqOjZ9UB8&t=561s
Re: Gestart met zelfbouw --> mening gevraagd
 @citaat

Dat filmpje heb ik idd gezien. Als ik me niet vergis doet hij het met de mix kalkpoeder en fijn zand.
Alleen het type ballastcement die hij gebruikt kan ik niet gelijk vinden.

Ik ben nu aan het proberen met de CIF, dat geeft al een leuk effect legt een soort waasje over de stenen (die ik wel leuk vind) en de frisse citroengeur is ook meegenomen :-)
Foto volgt als de boel droog is.
Re: Gestart met zelfbouw --> mening gevraagd
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Gestart met zelfbouw --> mening gevraagd
 @citaat

het fixeren van droge stof kun je doen met Woodland Scenic Cement.

Re: Gestart met zelfbouw --> mening gevraagd
Bedankt @RocnetHans

Het voegen met de Cif vind ik, na drogen, minder geslaagd. Met de afwerkplamuur is het resultaat, volgens mij, beter.


Cif geeft een mooi effect bij het aanbrengen, maar na het opdrogen blijven er steeds holtes zichtbaar.


De afwerkplamuur laat zich makkelijk inwerken en wegvegen met een vochtige spons.

Re: Gestart met zelfbouw --> mening gevraagd
Inderdaad, mooi resultaat! Met Cif kun je behandeling ook herhalen, voor meer
'vulling'. Maar, met het afwerkplamuur is het ook heel fraai!

Groet,

Peter
Re: Gestart met zelfbouw --> mening gevraagd
hoi,

Citaat van: Dontor op zondag 26 december 2021, 12:45:22
Het voegen met de Cif vind ik, na drogen, minder geslaagd. Met de afwerkplamuur is het resultaat, volgens mij, beter.

De afwerkplamuur is een bekende  :thumbup: Een mooi resultaat. wil je het wat minder wit hebben: Wat grijze verf bijmengen. Je kan ook eerst voegen en dan met verf aan de gang. Dus drybrushen en eventueel tamponeren. Dan raak je de voegen als het goed is ook niet.
Re: Gestart met zelfbouw --> mening gevraagd
Beste Dontor
mooi gedaan , ikzelf werk zeer veel met xps plaat , om een mooi resultaat te krijgen teken ik eerst met potlood de horizontale lijnen , met de hand ga ik de voegen maken met dunne smelt draad , dit geeft een rustieker effect , de verticale voegen doe ik op zicht
als je een natuurstenen muur wil spuit ik deze helemaal zwart , borstelen met fijne staalborstel , daarna droog borstelen met wit  tot je het gewenste grijze resultaat hebt , stevig vernissen en dan voegen met echt voegsel en uitwassen met spons 
proberen maar
mg Jan   
Re: Gestart met zelfbouw --> mening gevraagd
@JanHaagdorens: Daar werk ikzelf ook mee. Fantastisch product die zich eenvoudig laat bewerken met een piepschuimsnijder. Verticale lijnen doe ik ook op het zicht, moet allemaal niet te recht zijn.
Reliëf in de "steentjes" breng ik erin door met een prop aluminiumfolie erover te bewegen.



Mijn weekend is alleszins geslaagd. Nieuwe dingen gedaan met een bevredigend resultaat.
Fantastische hobby hebben wij toch  :D
Re: Gestart met zelfbouw --> mening gevraagd
Met die prop allu ga ik ook proberen , weeral bijgeleerd
mg Jan
Re: Gestart met zelfbouw --> mening gevraagd
Voor de grtotere schalen zoals (schaal 0 en 1:35) zal het heel goed werken  :) Voor H0 zal je mogelijk wat andere technieken mogen gebruiken. Dit omdat het allemaal een stukkie kleiner is.  Maar het leuk om zo een beetje te testen...
Re: Gestart met zelfbouw --> mening gevraagd
Citaat van: JanHaagdorens op zondag 26 december 2021, 20:15:09
Met die prop allu ga ik ook proberen , weeral bijgeleerd
mg Jan

Gewoon een propje maken en lichtjes rollen over de stenen.

@Ronaldk: klopt helemaal. In Ho is het wel héél klein om steentjes te snijden  :D
Re: Gestart met zelfbouw --> mening gevraagd
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Gestart met zelfbouw --> mening gevraagd
 @citaat

dan plak je ze toch gewoon...    :D

Re: Gestart met zelfbouw --> mening gevraagd
 @citaat die optie bekeek ik gisterenavond nog.

Mss kan je me als ervaringsdeskundige dan wel aan een antwoord helpen:
- Ik heb ze gevonden in zakjes per 500/1000 of 2000. Maar wat moet ik me voorstellen bij 1000 stuks? Hoeveel doe je daar mee? Stel je hebt een normaal werkmanshuis.

- idem voor dakpannen, op hoeveel stuks moet ik rekenen voor een doorsnee dak?

- hebben jullie een vaste (lees goedkope) leverancier voor die steentjes? De prijzen variëren enorm vind ik.
Re: Gestart met zelfbouw --> mening gevraagd
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Gestart met zelfbouw --> mening gevraagd
Al hou ik me op mijn baan niet bezig met scenery, ik kan wel het één en ander uitrekenen.

Bakstenen zijn er in allerlei maten. Het gangbare Waalformaat is 21 cm breed en 5 cm hoog. Reken je er een voeg bij van 1 cm, dan kom je op 76 bakstenen per m2. Eén muur van een klein gebouwtje van twee verdiepingen komt al snel op 25 m2 ofwel 2000 bakstenen.

In H0 moet je dan denken aan een muurtje van 6 bij 6 cm. Ik moet er niet aan denken dat ik daar zoveel bakstenen stuk voor stuk op moet plakken!
Re: Gestart met zelfbouw --> mening gevraagd
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Gestart met zelfbouw --> mening gevraagd
 @citaat @citaat
Ik bouw ook wel in schaal 0 (1:43,5)

Voor een geveltje heb ik Juweela steentjes geplakt (beschikbaar in schaal 1:48).
Het geveltje is ongeveer 15x13 cm groot en bevat globaal 1500 steentjes. (dit is wel incl. ramen en deur)
het is even doorzetten maar goed te doen.

omdat ik er daarna wel even klaar mee was, zijn de dakpannen gevormd uit een plaat foamboard, gaat even wat sneller dan
beverstaart pannetjes leggen.  8o

ik heb ze destijds bij onderstaand adres gekocht, maar dat  kwam meer omdat deze leverancier ook andere benodigde zaken in het
assortiment had.

https://www.architekturbedarf.de/modellbau-zubehoer/ziegelsteine/1_45-1_50/1

in Nederland zijn er ook diverse adressen b.v.

https://www.sceneryworkshop.nl/brands/juweela/?gclid=Cj0KCQiA5aWOBhDMARIsAIXLlkeXONhrX3duEE5fNL6Woxwv2Dn7RUpGSh19uHLXKlAbzbEVnIbp_B0aAv2uEALw_wcB




Re: Gestart met zelfbouw --> mening gevraagd
Ik begrijp waarom bv Marcel Ackle in zijn prachtige bouwkunsten slechts sporadisch enkele bakstenen gebruikt. Je mag er niet aan denken om een ganse gevel te moeten opbouwen in steentjes van 0,72 x 0,36 x 0,18 cm  :O
Ook het snijden in styrofoam van een ganse gevel op deze maat is een eindeloos werk. Al zal ik het wel eens proberen. En dan alle "steentjes een eigen kleurtint geven ...

Sporadisch een steentje of 20 verwerken in het pleisterwerk is dan wel een slimme zet  ;)
Re: Gestart met zelfbouw --> mening gevraagd
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Gestart met zelfbouw --> mening gevraagd
 @citaat

CiteerSporadisch een steentje of 20 verwerken in het pleisterwerk is dan wel een slimme zet  ;)


precies wat ik ook dacht bij mijn volgende bouwwerkje.  ;)
en Marcel Ackle is een prima inspiratiebron.
Re: Gestart met zelfbouw --> mening gevraagd
Prachtig gebouw heb je daar gemaakt  :thumbup:
Ik trakteerde mezelf op z'n boek. Ben in blijde verwachting van de postbode.

Breng je het pleisterwerk daarbij rechtstreeks aan op de muur of maak je een fijne laag die je breekt en daarna op de gevel lijmt?

Re: Gestart met zelfbouw --> mening gevraagd
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Gestart met zelfbouw --> mening gevraagd
Mooi boek idd,
ik heb het ingezien toen hij in februari 2020 op 01TREFF in Maarn stond met zijn baan "Achtung - Feldbahn kreuzt"
er staan ook 3 artikelen over deze baan in modelspoormagazine 180, 182 en 184.

voor wat betreft het pleisterwerk: dit is een laag van 0,5 mm dik en wordt in gebroken delen daarna op de gevel verlijmd.
Re: Gestart met zelfbouw --> mening gevraagd
hoi,

Citaat van: Dontor op maandag 27 december 2021, 18:46:41
En dan alle "steentjes een eigen kleurtint geven ...

Voor complete gevels zijn andere technieken voor :) Drybrush en tamponeren bijvoorbeeld. Zie ergens mijn proefstukjes die ik ergens in wat draadjes moet hebben staan.

Marcel Ackle een hele aardige man. Kan heel mooi bouwen. Zijn boek in inderdaad een aanrader.  :thumbup:
Re: Gestart met zelfbouw --> mening gevraagd
Citaat van: ronaldk op dinsdag 28 december 2021, 09:57:18
Voor complete gevels zijn andere technieken voor :) Drybrush en tamponeren bijvoorbeeld. Zie ergens mijn proefstukjes die ik ergens in wat draadjes moet hebben staan.

Ik doorzoek je draadjes eens daarvoor.


Ondertussen een nieuwe poging gestart. Alles nu in 1:35 schaal gedaan. Ook de steentjes.
momenteel nog geen rekening gehouden met gedetailleerde weathering


ps: het poortje hangt bewust niet recht  :P
Re: Gestart met zelfbouw --> mening gevraagd
 @citaat Ziet er niet slecht uit  :thumbup:  :thumbup: in schaal 1:35 kan je veel  :D En ook mooi gedetailleerd werken. leuk!
Re: Gestart met zelfbouw --> mening gevraagd
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Gestart met zelfbouw --> mening gevraagd
Toch even puntje van kritiek:

de schoor staat verkeerd om in de deur, zo wordt het niet gemaakt.
Waarschijnlijk ook de oorzaak van het uitzakken.  ;)

nu de penanten nog wat verouderen.
Re: Gestart met zelfbouw --> mening gevraagd
 @citaat

Daar heb je een punt Hans. Zodanig aan het opgaan in de bouwkunsten dat ik dat over het hoofd zag  :D

Ik had nog een vraag die in me opkwam vanmiddag. Die gebouwen die je daar maakte, zijn deze zelf getekend? neem je die over van een bestaand gebouw die je hertekend in schaal of komt dat allemaal uit de mouw geschud?
Ik vind het namelijk moeilijk om een volledig diorama uit te denken. Aparte stukken zijn geen probleem, maar het samenbrengen tot één geheel vind ik niet simpel. Ik heb namelijk nogal de neiging om een diorama te willen volproppen met vanalles.
Re: Gestart met zelfbouw --> mening gevraagd
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Gestart met zelfbouw --> mening gevraagd
 @citaat
De gebouwen die ik maak bestaan niet, dus overnemen van een foto gebeurt niet.

Ik stel ze zelf samen uit delen en in verhouding zoals ik denk dat het goed is. Dat ik in de bouw werk en het nodige van
constructies weet helpt ook wel. Verder kijk ik naar anderen (youtube) en ben abonnee van een modelspoorblad.
dat levert ook de nodige ideeën en technieken op.

Een diorama indelen is idd lastig. Less is daarbij more. (minder gebouwen en treinen en meer landschap)
De overvolle spaghetti-baantjes zoals hier ook wel te zien zijn spreken me dan ook niet aan.
Als je het lastig vindt om de verhoudingen en compositie van je diorama goed in een schets te vangen kun je een mock-up overwegen.

als je nog een inspiratiebron zoekt naast Marcel Ackle, moet je onderstaand fimpje eens bekijken.
Robert Goyvaerts bouwt ook in de grotere schalen en maakt daarin prachtige dingen. En idd, de trein is er ondergeschikt.

https://www.youtube.com/watch?v=xxAgve3zpOs
Re: Gestart met zelfbouw --> mening gevraagd
Enkele probeersels van technieken om de boel realistisch te maken.
Deze keer in H0, want deze schaal blijft toch mijn core business.







Eerste testen op het dak zijn gedaan. Verdere afwerking voor het dak komt donderdag aan de beurt.
Re: Gestart met zelfbouw
Lid sinds: 2019

offline
Re: Gestart met zelfbouw
Een 1:35 project waar ik de bovenstaande behandelde technieken heb gebruikt. Een simpel diorama met wat eerste details. Wat vooral opvalt is dat:

- Fouten in snijden, kleuren ok zijn. Het geeft meer realisme;
- Kleine details, zoals de muurpanelen, reclameborden, wegwijzers maken het eindresultaat. Het zorgt ook dat er wat te beleven valt voor de kijken;
- In "lagen" werken meer diepte en realisme geeft
- je altijd net die ene kleurtint niet in je collectie verf hebt zitten  :P