Citaat van: antonv op maandag 03 januari 2022, 12:22:14
En nog wat toelichting:
1. met 3% stijgen en dalen haal je een hoogteverschil van 125mm
2. in het hellend gedeelte zou ik enkel 5200 bochten gebruiken
3. de 5120 zou ik helemaal niet gebruiken
4. jullie hebben veel te veel rails voor deze oppervlakte 
ad. 1: 3% (12,5 cm hoogteverschil) is ruimschoots toereikend, zelfs voor e-locs
ad. 2: hoe ruimer de straal, des te minder wrijving, en een trein makkelijker een helling op komt
ad. 3: 5120 (industriespoor) is alleen handig voor een industriespoortje (en mits je b.v. geen V200 loc hebt)
ad. 4: teveel rails? Nee, contactrails of schakelrails ontbreken volledig, dus is het niet teveel.
Maar er zijn wél genoeg halve rechte en halve R1 en R2 rails voor de aanschaf van b.v. schakelrails.
Ik bedoel de nummers 5146 (halve rechte), 5147 (halve rails R1, 15 °), 5213 (halve rails R2, 15 °).
Het ontbreken van schakelrails (2018 op de beurs in Rijswijk 4 stuks voor een tientje bij KeesMärklin) en contactrails, wijst erop dat je de knoop niet hebt doorgehakt of je analoog of digitaal wilt gaan.
Ga je puur analoog, dan ga je voor schakelrails, omdat je er zoveel leuke dingen mee kunt doen.
Contactrails kies je als je elektronica-specialist bent (en dus je eigen componenten bouwt) of twijfelt (eerst maar eens analoog en daarna misschien alsnog digitaal) of als je meteen digitaal wilt gaan op M-rails.
Het kan geen kwaad om de
3rail-wiki pagina M-rails Componenten af en toe te raadplegen.
Overigens: er staan ook geen seinen of relais in het lijstje en dat is,
zeker omdat er meerdere trafo's zijn, toch wel een erg handig bezit, zeker analoog.
Een paar zaken waarbij relais (b.v. seinen) analoog zinvol zijn:
-Stel dat je aan elke trafo een eigen locomotief wil koppelen ...
-Stel dat je helling-op op een andere trafo wilt rijden dan helling-af ...
-Stel dat je doorgaande treinen met een andere trafo wil aansturen dan rangerende treinen ...
-Stel dat je wilt pendelen (en dus automatisch de rijrichting wilt kunnen veranderen) ...
-Stel dat je een stilstaande trein wilt kunnen passeren ...