Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Ombouw Viessmann 5217 naar S88-N (RJ45 connectoren)

Gestart door Buzz_4stroke vrijdag 24 december 2021, 15:54:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw Viessmann 5217 naar S88-N (RJ45 connectoren)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Ombouw Viessmann 5217 naar S88-N (RJ45 connectoren)
Hallo allemaal,

Graag wil ik jullie meenemen in een ombouwprojectje van een Viessmann bezetmelder die ik al (veel te veel) jaren heb liggen.
In die afgelopen tijd zijn er leuke ontwikkelingen geweest waardoor de Viessmann eigenlijk niet meer toereikend was.
Net als een huis is dan de keus: verbouwen of nieuw kopen? Waarbij ik gekozen heb voor verbouwen....

De Viessmann die ik had liggen was er eentje zonder behuizing, toen nog te verkrijgen bij Conrad.
Bij diezelfde winkel heb ik nu een behuizing gekocht samen met een zakje schroefconnectoren en rj45 aansluitingen.





We beginnen eerst maar eens met wegknippen van de witte kunststof houders van de bandkabelpinnen en het los solderen daarvan.
Daarnaast haal ik een hoekje van 15,2mm bij 4mm uit de printpaat om de pinnen van de rj45 connectoren vrij te hebben, vervolgens lijm ik die op de printplaat.
Het uitvogelen van de pinbezetting was een klusje omdat je van 6 op rij naar 8 (2*4) rijen gaat, waarbij Google een grote hulp bleek.







En dan besef je je ineens dat je S88 leuk communiceert met een netwerkkabel maar je interface (nog) niet.
Deze dus ook voorzien van een extra rj45 connectie. Er is hier bewust voor gekozen om de oude aansluiting te laten zitten.
En toen werkte het niet........ en dan kom je er achter dat pin 3 en 4 omgedraaid waren op de interface.
Daarna zo blij als wat, alle 16 contacten keurig bezet wanneer geselecteerd! En wat zit het al (relatief) goed in het kastje.....




Ombouw Viessmann 5217 naar S88-N (schroefconnectoren en diode-truc)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Ombouw Viessmann 5217 naar S88-N (schroefconnectoren en diode-truc)
En toen was er nog de welbekende diode-truc, iets wat natuurlijk niet mag ontbreken als je dan toch al zo rigoureus bezig bent.
Ook is er nog wat ruimte gemaakt voor de schroefconnectoren. Netjes aanpassen van het bakje is nog best een uitdaging, misschien versie 2.0 een 3D geprint dekseltje?




Door de connectoren is er wel een mooie gelegenheid om de diodes op een mooie manier aan de contacten te solderen.
Aan de bovenkant van het bakje zit behoorlijk wat vrije ruimte waar nu dankbaar gebruik van wordt gemaakt.
Naast de dikke 1N5408 diodes komt er ook nog een kleinere 1N4148 in tegengestelde richting aan het schroefcontact die aan de Viessmann ingang wordt gesoldeerd.
En alles even in de hotglue gezet tegen trillingen e.d. mocht er zwaar verkeer over denderen......
Waar geen foto van is gemaakt is dat ik de aansluitingen van de Marklinstekkertjes ook van het printplaatje heb gehaald, ook zodat de kleine diode makkelijk gesoldeerd kon worden.
In ellkaar schroeven en detecteren maar..... Nog wat laatste kriebels, nummers en pijlen erop, en voila!




Ombouw Viessmann 5217 naar S88-N (review)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Ombouw Viessmann 5217 naar S88-N (review)
En dan het eindresultaat, was het al het werk waard?? Hierop zeg ik volmondig JA!
De kosten van de onderdelen zijn enkele euro's omdat de Viessmann al in bezit was.
n het geval van een nieuw aan te schaffen apparaat zijn er vast betere opties.
Wat betreft de behuizing twijfel ik nog wat, in principe ziet het er prima uit (en het hangt toch onder de baan).
Aan de andere kan is een strakke behuizing ook wel mooi, misschien ooit nog eens......
Re: Ombouw Viessmann 5217 naar S88-N (RJ45 connectoren)
Beste. Dat wil ik ook nog eens gaan na maken. Nu ben ik berig met de decoder K83.
Maar kan je eens zeggen wat de kleuren code is die gebruikt word ? Marklin heeft zo een overzet kabeltje van 6 naar rj45.

Groeten Harvie
En een goed nieuwjaar gewenst.