Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Koploper: trein niet meer te besturen.

Gestart door flyerman woensdag 22 december 2021, 16:01:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Koploper: trein niet meer te besturen.
Ik heb opeens een heel raar iets.

Er is één locomotief die niet meer wil rijden via Koploper, niet automatisch, maar ook niet handmatig.

Het is op eens gebeurd. Alle andere treinen doen het allemaal prima. Zowel via Koploper als via de ecos, ook gelijktijdig.

Ik heb via het scherm synchronisatie met digitaal systeem gekeken en dat klopt het adres en het object nummer zoals het in de ecos staat.

Met de ecos is de trein wel te besturen, maar dus niet via Koploper.

Ook heb ik in de log file gekeken van Koploper, en de commando's voor de loc worden uitgestuurd.

Ik heb even geen idee meer waar ik het moet zoeken.
Re: Koploper: trein niet meer te besturen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Koploper: trein niet meer te besturen.
Martin,

Op welk protocol rijd deze loc?

Het lijkt op een dubbel adres.


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Koploper: trein niet meer te besturen.
Hallo Martin, hier hetzelfde probleem met mfx locs, van het nieuwe type dus m decoder. In de ecos adres even 1 nummer omhoog zetten, in koploper adres uit digitale centrale aan laten passen en de boel tijdt weer. Als jij erachter komt waar het door komt hoor ik het graag.

Roland
Re: Koploper: trein niet meer te besturen.
De loc rijdt op DCC. Dat is het enige protocol wat ik gebruik.

Ik zal het adres eens veranderen.

De trein uit de ecos verwijderd, opnieuw erin gezet. Helaas geen verandering.

MFX weer aangezet, opnieuw ingelezen, en hij doet het weer. Binnenkort weer op DCC zetten, maar voor nu rijdt hij weer mee.

Re: Koploper: trein niet meer te besturen.
Is het een nieuwe mfx decoder of nog een door esu gebouwde? Ik weet niet of het protocol waarop de loc rijdt van invloed is, ik heb wel exact hetzelfde probleem, en tot nu toe alleen met de nieuwere mfx decoders
Re: Koploper: trein niet meer te besturen.
Geen idee, het is een Märklin decoder denk ik, hij zit in de Holland Piercer, die heb ik een jaar of zo denk ik.

Ik zet altijd MFX uit, ook in de ecos, en rij alleen DCC. Alleen deze wilde niet meer en adres veranderen en verwijderen uit de ecos bracht geen soelaas. Koploper verdomde het ook hen te laten rijden. Vandaar even op MFX gezet. Dat gaat binnenkort weer uit en verder op DCC.
Re: Koploper: trein niet meer te besturen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Koploper: trein niet meer te besturen.
 @citaat

Dat heb ik ook eens gehad met een redelijk nieuwe Marklin decoder Martin, die reed ook op DCC en deed helemaal niets meer.

Ik heb de loc toen gereset ( cv 8 waarde 8 ) en aan laten melden op een MS1 op MFX, daarna opnieuw ingesteld op DCC ( dit weer in de ECoS gedaan )en daarna is hij het blijven doen.

Zo heb ik ook wel eens dezelfde klachten omschrijving gehad maar dan met Motorola, was een conflict met Motorola 27 of 28 stappen, maar dat zou op DCC niet kunnen.

Ik neem aan dat hij op DCC 28 stappen staat ingesteld.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Koploper: trein niet meer te besturen.
Klopt, stond op DCC 28 stappen. Misschien een krom bitje.

Wanneer ik volgende week weer thuis kom, weer op DCC zetten en kijken wat ie dan doet.
Re: Koploper: trein niet meer te besturen.
Lid sinds: 2008

Service to many leads to greatness

offline
Re: Koploper: trein niet meer te besturen.
Citaat van: Degeluidsman op donderdag 23 december 2021, 06:11:36
@citaat

Dat heb ik ook eens gehad met een redelijk nieuwe Marklin decoder Martin, die reed ook op DCC en deed helemaal niets meer.

Ik heb de loc toen gereset ( cv 8 waarde 8 ) en aan laten melden op een MS1 op MFX, daarna opnieuw ingesteld op DCC ( dit weer in de ECoS gedaan )en daarna is hij het blijven doen.

Zo heb ik ook wel eens dezelfde klachten omschrijving gehad maar dan met Motorola, was een conflict met Motorola 27 of 28 stappen, maar dat zou op DCC niet kunnen.

Ik neem aan dat hij op DCC 28 stappen staat ingesteld.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Ik herken dit. Gebeurt bij mij af en toe ook met nieuwe Märklin locs (met een multiprotocol decoder MM/MFX/DCC). Ook ik gebruik Koploper. Ik heb een Lenz centrale dus puur DCC. Volgens mij heeft het te maken met de decoder die zich niet kan aanmelden (als deze alleen een DCC signaal ontvangt).
Wat bij ook heeft gewerkt is de ESC toets drukken en daarna weer OPHEFFEN in Koploper. Treinen worden dan opnieuw geïnitialiseerd, wellicht moet je bij de Database instellingen nog aanvinken dat treinen na een onderbreking opnieuw geïnitialiseerd mogen worden.

Aart-Jan

Re: Koploper: trein niet meer te besturen.
Dat staat aangevinkt, ik geloof dat het na een noodstop is gebeurd. Maar daarna niet meer te besturen.
Re: Koploper: trein niet meer te besturen.
Hallo Aart Jan, dat is inderdaad ook iets wat voorkomt maar dat is hier het probleem niet. De lok rijdt op de centrale wel gewoon, en als je de loc bestuurt of lat besturen door koploper reageert de centrale niet. Het is dus een communicatie probleem tussen koploper en de centrale voor die specifieke loc. Het komt bij mij alleen voor bij locs met de nieuwe generatie multiprotocol decoders van marklin.

Uit en aanzetten van de centrale werkt niet, je moet in de ecos het fictieve adres van de betreffende decoder veranderen en dan in koploper de lok opnieuw laten aanpassen vanuit de centrale (optie bij mfx locs) dan rijdt het weer.

Bijzonder probleem.

Roland
Re: Koploper: trein niet meer te besturen.
Lid sinds: 2008

Service to many leads to greatness

offline
Re: Koploper: trein niet meer te besturen.
Hmmm. Inderdaad. Ik heb het ook alleen met de nieuwe Marklin loks met Sound en multiprotocol.
Kan het nog iets te maken hebben met de instelling in Koploper voor het initialiseren van de sound decoder? Je kunt dat een x-aantal seconden opgeven voordat de trein daadwerkelijk het commando van de centrale gaat uitvoeren. Bijvoorbeeld het geluid opstarten van de diesel motor. Heb je daar al eens mee getest?

Aart-Jan
Re: Koploper: trein niet meer te besturen.
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: Koploper: trein niet meer te besturen.
Hoe is dit afgelopen?
met groet,
Jan Willem
Re: Koploper: trein niet meer te besturen.
Staat op MFX momenteel.