Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

PBModels

Gestart door Wijbe zondag 19 december 2021, 02:22:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: PBModels
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: PBModels

beneluxspoor.net

Andermaal ICR!
Re: PBModels
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: PBModels
Zo te lezen op de fb van PB zit je zowel analoog als digitaal niet in het donker. Ben benieuwd, betekent dat voor de 3railers sleper onder iedere bak....  :?
Re: PBModels
Lid sinds: 2010

offline
Re: PBModels
Stroomdoorvoerende koppelingen?

Anders gewoon 2-rail gaan rijden.
Re: PBModels
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: PBModels
Stroomvoerende koppelingen zouden mooi zijn ja, maar (gezien de claim) dan hopelijk wel zonder er zelf aan lopen te hannesen :P

En de 2rail/3rail discussie ga je maar elders voeren ;)
Re: PBModels
ACTS.zuid
gast

Re: PBModels
3



Gr, Ben.
Re: PBModels
ACTS.zuid
gast

Re: PBModels
https://pbmodels.nl/de-icr-rijtuigen-van-pb-models/



De feiten over de ICR-rijtuigen van PB Models op een rij:

– diverse uitvoeringen en exact op schaal 1:87
– compleet interieur (los ingezette stoelen en details van geëtst metaal)
– elk rijtuig voorzien van interieurverlichting (analoog, DCC, AC digitaal)
– Standaard verlichting met diverse functiemogelijkheden (bv defecte tl-lamp)
– elk rijtuig voorzien van sluitseinen (analoog, DCC, AC digitaal)
– Zeer goede rijeigenschappen
– Minimaal berijdbare boogstraal van 360 mm
– voorzien van kortkoppeling met NEM schacht en voorbereid voor elektrische koppelingen naar keuze
– gelijkstroom- en wisselstroom modellen, dus geen gewissel met assen
– losse rijtuigen, geen noodzaak tot afname van sets
– juiste dakopbouw, waar nodig aangepaste deuren, ramen en bakindeling
– Voorzien van geëtste metalen details
– Zeer gedetailleerde onderzijde van de rijtuigen
– Correcte weergave van de Y32 draaistellen met veel fraaie details.


Gr, Ben.
Re: PBModels
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: PBModels
 @citaat

Net de nieuwsbrief gelezen, ze maken er wel iets moois van  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: PBModels
ACTS.zuid
gast

Re: PBModels
Een kijkje in de Wadloper (KLIKKEN) en je ziet dit. De kap van het onderstel...



....zonder dradensoep, de lichtprint in het dak en net afgewerkt interieur.

De basisprint met de seinen, de luidspreker, de PluX22 interface en de aandrijving via een dubbele cardan......



.... en een draaistel in detail.......


Foto's PBModels

.....met slimme stroomafname op de assen.

Hier is dus echt over nagedacht, goed bezig PBModels.

Gr, Ben.
Re: PBModels
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: PBModels
Dat ziet er inderdaad erg fraai en solide uit. Ik hoop dat zo'n lange stekker verbinding tussen de boven en onderprint ook stabiel blijft en niet snel verbuigt. Hopelijk kan PB models binnenkort ook nog laten zien hoe de sleper gemonteerd is op het model.

Groeten,
Herman
Re: PBModels
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: PBModels
Ziet er goed doordacht uit , benieuwd hoe de wielcontact staafjes op/in het rolletje worden gedrukt, voor mijn gevoel moeten ze aan de andere kant liggen zodat er spanning op blijft staan.

Beetje moeilijk uitleggen via tekst  O:-D

Groen is nu , rood is wat ik bedoel, je krijgt dan automatisch wat veerdruk.
Maar misschien ligt er iets onder wat niet zichtbaar is?
Re: PBModels
Lid sinds: 2011

online
Re: PBModels
Als je de rode lijn 90 graden draait heb je al wat jij bedoelt denk ik.
Zal vast van bovenaf tegen de assen worden geduwd.
Re: PBModels
ACTS.zuid
gast

Re: PBModels
PBModels Facebook:

Een ICR rijtuig gaat 79,95 euro per stuk kosten compleet met interieurverlichting en sluitseinen.
Een ICR Stuurstand rijtuig gaat 119,95 euro per stuk kosten, compleet met interieurverlichting, cabineverlichting en front en sluitseinen. (wisselend met de rij richting.)


Gr, Ben.
Re: PBModels
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: PBModels
Dat vind ik zeer nette prijzen  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: PBModels
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: PBModels
Nou dat wordt een leuke bestelling voor mij als hij in het juiste tijdperk komt (waar het wel op lijkt).
Re: PBModels
Lid sinds: 2008

Aspirant lid stamtafel Flevoland.

offline
Re: PBModels
Als je het positief bekijkt kost een stammetje van 4x B, 2x A en een BDs maar 28,2 cent per millimeter. Dan heb je 2,12 meter trein.
Re: PBModels
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: PBModels
Blijft prachtig om te zien Ben. :thumbup:
Re: PBModels
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: PBModels
Citaat van: Herman05 op maandag 07 februari 2022, 08:18:27
Dat ziet er inderdaad erg fraai en solide uit. Ik hoop dat zo'n lange stekker verbinding tussen de boven en onderprint ook stabiel blijft en niet snel verbuigt. Hopelijk kan PB models binnenkort ook nog laten zien hoe de sleper gemonteerd is op het model.

Groeten,
Herman
Ik heb het in een Jägerndorfer lok... Kap recht afnemen... Dus hopen dat de vrijloop beter is dan bij Jägerndorfer, want ik heb ze daar al verbogen. Kon ik gelukkig oplossen door het dakje van de cabine af te nemen en de lichtprint na het opzetten van de kap erop te zetten, maar een risico is het wel, vooral met erop zetten, dan verbuig je ze als ze scheef zitten.
Re: PBModels
Lid sinds: 2021

offline
Re: PBModels
De contactpennen worden vastgehouden door het interieur, dat is ook goed te zien.
De pennen staan niet los in de trein.

De smalle wanden langs de pennen zorgen ervoor dat de pennen niet kunnen verbuigen.
Re: PBModels
ACTS.zuid
gast

Re: PBModels
Inmiddels is er meer info over de doordachte techniek in de ICR rijtuigen......

https://pbmodels.nl/een-kijkje-in-de-icr-rijtuigen/

....... en de eerste stam ICRmh uitvoering Benelux staat in de shop....

https://pbmodels.nl/shop/

Gr, Ben.
Re: PBModels
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: PBModels
Citaat van: ACTS.zuid op vrijdag 11 februari 2022, 19:28:59
@citaat Ja BAB-BAB-BDs in de trek-duw, dat waren nog eens treinen op m'n zoldertje.....



"Waren" Ben? Kan dit niet meer?
Re: PBModels
ACTS.zuid
gast

Re: PBModels
Een antwoord op je vraag: de trein heb ik al lang geleden verkocht en de baan is niet meer. :D

Gr, Ben.
Re: PBModels
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: PBModels
Had ik even niet gezien dat de foto meeging  ;)

Re: PBModels
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: PBModels
Daar lig ik helemaal niet wakker van.
Op het veld of bij mijn werk krijg ik pas dingen over mij heen die vervelend zijn. Kan jij niet aan tippen met een beetje rode tekst  ;) :D

Overigens heel benieuwd naar de modellen. Ik wil ze toch eerst even in het echt zien voordat ik een keuze maak. Wordt wel een keertje te houten hoop ik
Re: PBModels
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: PBModels
Citaat van: ACTS.zuid op maandag 14 maart 2022, 09:35:49

zie forumregel C5

Je zult toch net kleurenblind voor "rood" zijn, dan raakt het je totaal niet.
>:-D
Re: PBModels
ACTS.zuid
gast

Re: PBModels
Je begrijpt me niet Olav maar laat maar zitten.  :D

Citaat van: Olav op maandag 14 maart 2022, 13:53:17

Overigens heel benieuwd naar de modellen. Ik wil ze toch eerst even in het echt zien voordat ik een keuze maak. Wordt wel een keertje te houten hoop ik


Houten beurs van mei. Bron is iemand bij de buren en die had het gelezen op PBModels Facebook. Afwachten maar, ik hoop tegen die tijd m'n Wadlopertje te mogen afhalen want daar kijk ik wel naar uit.  :)

Gr, Ben.
Re: PBModels
Lid sinds: 2021

offline
Re: PBModels
En als het goed is hebben we dan ook al de eerste ICR modellen bij
Ja, we gaan inderdaad in Mei naar Houten en laten daar ook de Wadlopers zien.

Daar kan je ze dan eventueel ook bestellen.
Re: PBModels
ACTS.zuid
gast

Re: PBModels
Inmiddels zijn er 10-tallen foto's van ICR geplaatst op de website van PB Models. Zie bij "Foto's pre productie modellen": https://pbmodels.nl/icr-rijtuigen/

Gr, Ben.










Re: PBModels
ACTS.zuid
gast

Re: PBModels
Bij de buren zag ik dit: Venlo - Den Haag met een 1142 of een 1623.



De foto en tekst van Niels Karsdorp.
50 84 82-70 955-9 ICR BKD
50 84 10-70 686-7 ICR A
50 84 20-70 815-0 ICR B

Kort treintje, altijd leuk en ook nog eens low - budget.

Gr, Ben.
Re: PBModels
Lid sinds: 2010

offline
Re: PBModels
 @citaat En op Rotterdam CS :D
Re: PBModels
Lid sinds: 2018

Groet, Pepijn

offline
Re: PBModels
PBModels heeft gister een nieuwsbrief verstuurd over de Wadlopers. Beetje vertraging, de levering lijkt ergens in juni of juli te zijn.

Ook een paar scherpe foto's van 3209 in de buitenlucht. Ziet er mooi uit!

Het stoort mij niet, maar valt wel op dat boven de koppeling een soort inkeping zit in het gele vlak. Dit is niet hoe ik het herinner. Op de eerdere pre-productie foto's* van 3209 zie ik het echter ook, en heb er verder geen klaagzangen over gelezen dus misschien hoort het zo? Recentere foto's** genomen in Argentinië laten een volledig vlak zien. Is dit misschien de tijdelijke staat na de zware aanrijding/reparatie?

* https://pbmodels.nl/wp-content/uploads/2021/12/DH2_3209_long.jpg
** https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fc/Wadloper_3209%2C_Argentina%2C_2011-09-06.jpg


bron foto: Nieuwsbrief PBModels
Re: PBModels
Lid sinds: 2017

offline
Re: PBModels
De kop van de Wadloper is helaas niet helemaal conform de werkelijkheid. Puntjes van kritiek zijn de baanschuivers met een storende rand van de mal en de ronde inkeping hoort niet aanwezig zijn. Ik hoop van harte dat dit door de mannen van PB Models is onderkend en dat dit punt voor in productie name nog is hersteld.

Wil
Re: PBModels
ACTS.zuid
gast

Re: PBModels
Wat je nu ziet Wil zag je toch ook maanden geleden al bij de eerste foto's?
Re: PBModels
Lid sinds: 2019

online
Re: PBModels
Niet in die mate zoals het op deze foto's opvalt. Ik hoop dat dit in de productiemodellen verbeterd is.
Re: PBModels
Lid sinds: 2017

offline
Re: PBModels
Citaat van: ACTS.zuid op donderdag 21 april 2022, 08:33:23
Wat je nu ziet Wil zag je toch ook maanden geleden al bij de eerste foto's?
Helaas, Ben. Op de gepubliceerde foto's van een aantal maanden geleden was dit niet waar te nemen. Ik sta er niet alleen in. Ook bijvoorbeeld een Wim Hoekema viel dit pas op na het tonen van de foto's in deze mailing.
Re: PBModels
ACTS.zuid
gast

Re: PBModels
Dan moet je beter kijken Wil want ik zie het wel. Het wordt zoals zo vaak uitvergroot en het is trouwens allang opgepakt lees ik.
Re: PBModels
Lid sinds: 2007

online
Re: PBModels
Ja, het valt bij daglicht alleen meer op.
Ik begrijp dat het ook hetzelfde preproductiemodel is.
Re: PBModels
Lid sinds: 2021

offline
Re: PBModels
Dit is inderdaad een pre productie model.
En op deze foto valt inderdaad de baanschuiver op en de rare naad in de neus.

De naad in de neus is reed doorgegeven destijds aan de fabrikant, en dat is opgepakt.
De baanschuiver is nog niet gepolijst. Ook dat is netjes inorde bij de productie modellen.

Dus nogmaals, dit is pre pro productie en dat is er juist om de onvolkomenheden eruit te halen.
Deze vallen nu wat meer op door het daglicht.

Maar het is dus al maanden geleden opgepakt door PB Models en doorgegeven aan de fabrikant.
Re: PBModels
ACTS.zuid
gast

Re: PBModels
Voortgang....

Re: PBModels
Lid sinds: 2013

offline
Re: PBModels
Op de beurs in Houten stond ook een proefexemplaar van de ICR-rijtuigen. Ik vond deze er erg mooi uit zien. De stoelen van het interieur ook netjes van de juiste kleuren voorzien. Hij zal uitgevoerd worden met rijtuigverlichting en een digitale decoder voor het eventueel schakelen van de verlichting. Al met al zag het er goed verzorgd uit.
Re: PBModels
Lid sinds: 2021

offline
Re: PBModels
Citaat van: RodeDuivel op donderdag 21 april 2022, 07:14:41
De kop van de Wadloper is helaas niet helemaal conform de werkelijkheid. Puntjes van kritiek zijn de baanschuivers met een storende rand van de mal en de ronde inkeping hoort niet aanwezig zijn. Ik hoop van harte dat dit door de mannen van PB Models is onderkend en dat dit punt voor in productie name nog is hersteld.

Wil

De eerste productiemodellen zijn per vliegtuig overgekomen en alle punten hierboven beschreven zijn weg  ;)
Foto's in de eerst volgende nieuwsbrief, compleet met verpakking.
Re: PBModels
ACTS.zuid
gast

Re: PBModels
Ik lees dat de productie goedgekeurd is en 20 juli op weg gaat naar Rotterdam. Proficiat met deze belangrijke stap.




PB Models

Gr, Ben.

Re: PBModels
Lid sinds: 2010

offline
Re: PBModels
Dat ziet er prachtig uit. Is bestellen/reserveren nog steeds mogelijk?
Re: PBModels
ACTS.zuid
gast

Re: PBModels
Jazeker, zie de webshop: https://pbmodels.nl/shop/
Re: PBModels
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: PBModels
Erg mooi geworden, ik hoop dat we ze in september kunnen ophalen  :thumbup:
Re: PBModels
ACTS.zuid
gast

Re: PBModels
 @citaat We zijn een maand verder. Positie van het schip met Wadlopers: ETA Caïro Suez is 14 augustus. Hij/zij gaat lekker........  :D



Gr, Ben.
Re: PBModels
Lid sinds: 2006

offline
Re: PBModels
je bedoelt suez kanaal , er is geen kanaal naar Cairo . De Ever Given heeft het geprobeert , maar is helaas gestrand .
Re: PBModels
ACTS.zuid
gast

Re: PBModels
Ook goed hoor.  :)
Re: PBModels
Lid sinds: 2009

offline
Re: PBModels
Goedemorgen,

Zojuist de nieuwsbrief weer gelezen met mooie foto's over hoe ieder model getest wordt. Nu vroeg ik me af: ik zie geen wissels. Worden ze ook op wisselstraten getest? Ik snap dat dit heeeeel veeeeel wissels zijn, maar dat lijkt me toch wel relevant, zeker bij complexere wissels zoals de slanke wissels en -boogwissels.

Met vriendelijke groet,
William
Re: PBModels
Lid sinds: 2019

online
Re: PBModels
Ik verwacht dat wisselstraten in de engineering fase al goed getest zijn. Ik had inderdaad wel iets van S bochten in de productie test verwacht om de uitslag van de draaistellen en koppelingen te testen.

Wat mij verder opviel is dat blijkbaar de testresultaten op papier bijgehouden worden. Met 2000 stuks mag er dan wel een goed systeem in zitten. Ik had zelf een geinvesteerd in een label printer die (qr)barcodes met serienummers kan printen. Op die manier kun je bij het testen deze scannen met een barcode scanner zodat je testresultaten en voortgang digitaal bij kunt houden.

Ook valt het mij op dat de decoders geplaatst worden in een omgeving die niet anti-statisch (ESD) is ingericht. Dit zou vrij eenvoudig te realiseren zijn met een bureaumat en polsbandje, en kan nu en in de toekomst toch een aantal defecte decoders schelen.

Begrijp me niet verkeerd ik juich deze startup alleen maar toe, ik heb zelf ook 2 wadlopers besteld. Maar 2000 stuks testen is hels karwei, dan kun je het jezelf beter maar makkelijk maken ;-)
Re: PBModels
Lid sinds: 2021

offline
Re: PBModels
Wissels, wisselstraten, bogen en tegen bogen zijn allemaal al getest in de testfase tijdens de ontwikkeling van de Wadloper.

De baan die je nu ziet liggen is puur om de modellen even te laten rijden om te kijken of alles inorde is.