Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Test Marklin loc 37900 1e lok met de nieuwe sinusmotor

Gestart door Davy maandag 14 augustus 2006, 20:34:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Test Marklin loc 37900 1e lok met de nieuwe sinusmotor
Deze loc kwam verleden jaar (2005) al uit in periode IV uitvoering. De aanduiding is V90 na 1968 serie 290. De lok was bedoeld als zwaardere opvolger van de V60.

De Marklin 37900 uitvoering is uitgebracht in het blauw. De lengte is 16,4 en het gewicht is ongeveer 270 gram. Rijeigenschappen zijn op metaal rails na het inrijden redelijk tot goed te noemen. Sommige engelse wissels blijven echter soms problemen geven. Op k-rails en c-rails zijn de rijeigenschappen wat beter. Vooral bij lage snelheden. Mede daarom heb ik de snelheidsgrafiek voor deze loc via mijn CS aangepast. Zodat ik nu na 20 van de 128 rijstappen al zit op plusminus 35% van de maximale snelheid.

De loc was de eerste met de nieuwe sinusmotor. Dat wil zeggen een ronde middenmotor met een vliegwiel en geschikt voor cardan aandrijving. Doorsnede motor is niet meer dan die van een 1 euro muntstuk. Deze loc heeft aandrijving op alle assen. Ook is de loc al voorbereid voor geluid. De houders voor twee luidspeakers zitten er al. Via  een 21 polige stekker zou je een esu mfx loksound decoder in deze lok kunnen zetten.

De kap van de lok is van metaal.

O ja voor de anti slip band haters. De loc heeft kruiselings gemonteerd 4 antislip banden. Trektkracht is zeer groot met 40 assen mijn 5% helling op is geen probleem. Ook heb ik getest waar de limiet lag. Ik heb de loc op mijn buitenbaan laten rijden met in totaal 60 wagons in totaal 174 assen. Ik had nog een halve meter over tussen de loc en de laatste wagon.

Na een paar ronden heb ik moeten stoppen, omdat sommige wagons ontspoorden. lengte van de trein was bijna 9 meter. Het is dus heel veel werk zoveel wagons op je baan zetten en later weer opbergen. Deze loc laten rijden met een trein van 60 of 80 assen is geen enkel probleem.

Lok toonde geen sporen van slijtage. Wel zijn de antislipbanden nu goed ingereden. Kortom de nieuwe nieuwe sinusmotor in combinatie met de door marklin gekozen cardan aandrijving maakt deze lok heel sterk. Vooral als je bedenkt dat de lok maar 270 gram weegt. Prijs van deze lok lag tussen de 160 en 190 euro. In het najaar schijnt er een rode versie te komen. Marklinnummer 37901. Misschien met geluid?

http://www.mist-owl.de/R_Bericht/bericht_maerklin_BR290.htm
Re: Test Marklin loc 37900 1e lok met de nieuwe sinusmotor
Citaat van: DavyDeze loc kwam verleden jaar (2005) al uit in periode IV uitvoering. De aanduiding is V90 na 1968 serie 290. De lok was bedoeld als zwaardere opvolger van de V60

Davy,
Je schrijft: "Zodat ik nu na 20 van de 128 rijstappen al zit op plusminus 35% van de maximale snelheid. "

Hoe doe je dit met het CS??

BVD
Re: Test Marklin loc 37900 1e lok met de nieuwe sinusmotor
Citaat van: DavyDeze loc kwam verleden jaar (2005) al uit in periode IV uitvoering. De aanduiding is V90 na 1968 serie 290. De lok was bedoeld als zwaardere opvolger van de V60

Davy,
Je schrijft: "Zodat ik nu na 20 van de 128 rijstappen al zit op plusminus 35% van de maximale snelheid. "

Hoe doe je dit met het CS??

BVD
Test Marklin loc 37900 1e lok met de nieuwe sinusmotor
Je hebt met een cs en mfx lok keuze uit 7 verschillende snelheidsgrafieken. Je kan naast de standaard instelling kiezen voor lineair, langzaam dus heel veel rijstappen (80) rij je langzaam en dan nog ben je maar op 30% van de maximale snelheid. Of je bent na 20 rijstappen al op 70% van de ingestelde maximale snelheid. Daar tussen heb je dan weer wat mindere extreme varianten.

Via het programeren decoder kan je dit instelllen.