Citaat van: Kaj Gigengack op maandag 18 juli 2022, 11:03:03
Heeft iemand ervaring met deze ligging? Ik denk aan ontsporingen etc.
Vraag: is het verstandiger om een slank wissel verder op te plannen?
Graag jullie advies.
Even het wissel erbij pakken. Zo te zien ook een slank (C-rails) wissel, meegebogen.
Daar gaat (radius van 515 mm) vrijwel alles moeiteloos doorheen.
Er zijn alleen wat kleinserie (vitrine) merken die een grotere minimale boogstraal vergen (zoals enkele Fulgurex, Metropolitan, ... locs).
Er zijn wel wat problemen geweest met bepaalde locs en C-rails slanke meegebogen wissels, maar bijna altijd lag dat aan een onnauwkeurigheid van de sleper, of aan het (niet) bijbuigen van twee puko's.
Ik gebruik zelf meegebogen wissels met een straal van 545,6 mm. Daar gaat ook vrijwel alles doorheen.
Wissels op een helling gedragen zich niet slechter dan op een 0% helling,
zolang het hele vlak waarop het wissel ligt maar dezelfde hellingshoek heeft.
Ook mag er geen knik in de helling zitten pal voor of na het wissel.
Knikken op hellingen (oftewel: verandering van hellingshoek) vergen altijd enige voorzichtigheid.
Je moet per hellingshoek-wijziging ongeveer de lengte van de langste wagon (of loc) als overgangslengte nemen,
dit om te voorkomen dat een koppeling de puko's of spoorstaaf raakt of dat een wagon opgetild wordt
(en dan los komt uit de rails).
Of er mensen zijn met C-rails wissels op een hellend vlak weet ik niet.
Mensen met K-rails meegebogen wissels (r=360 mm) op een hellend vlak
geven aan dat het al jaren goed gaat. Ik herinner me een voorbeeld van
Blausee-Mitholz uit 2008.
In 2022 deelde hij die ervaring (met foto) nogmaals
bij de buren.
Met dit commentaar:
CiteerDeze wisselstraat in de helling van 3 % ligt al 20 jaar en geeft geen enkel probleem. (...)
(...)
1- bij de wisselstraat de helling percentage gelijk houden en
2- het vlak haaks op de helling vlak leggen (waterpas) dus niet in verkanting.
(...)