Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het 3railforum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Een nieuw begin van een treintafel

Gestart door Kaj Gigengack zaterdag 18 december 2021, 12:27:33

Re: Een nieuw begin van een treintafel

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

Even een korte update.
De bouw begint te vorderen. De bovenbaan is klaar in het hout op een paar kleine details na, maar deze kunnen pas gemaakt nadat de rails zijn gelegd. De bruggen zijn gebouwd en het bouwplan van de baan past op de tafel.
De volgende stap zijn de aansluitingen van het spoor op de bruggen: zagen van de rails en deze goed fixeren. Er zijn 5 overgangen en het blijft altijd spannend om het goed te laten aansluiten. Maar dat is voor aanstaande dinsdag. hier een korte foto impressie.

Ook de cirkel is ingezaagd en de bruggen gaan makkelijk omhoog voor de toegankelijkheid.

Helaas zijn filmpjes niet mogelijk op het forum behalve via YouTube. Dus geen bewegende beelden. De bovenbaan ligt er in de basale opzet en is goed berijdbaar met dubbelspoor en dus 2 locks tegelijkertijd. Mijn kleinzoons vonden het schitterend en ik ook. De baan flink schoongemaakt met de LUX. Helaas nog niet helemaal schoon. Ga alcohol proberen. Morgen naar de winkel voor de wisselaandrijving van de 'lege' wissels. En dan mijn nieuwe aanwinst (blokkendoos AC analoog) ook laten testen of er een bruikbare decoder in zit. Zie ook nieuwe aanwinsten.
Daarna alle draden, voeding etc die nu provisorisch zijn netjes aanleggen. Hoewel ik denk geen boosters denk nodig te hebben zal ik de voeding voor schaduwstation en bovenbaan gescheiden aanleggen en dan op 1 punt verbinden. Voor de zekerheid! Als alles werkt dan aan de slag met Itrain. Eerst de bovenbaan en testen alvorens ook het schaduwstation ook te automatiseren.
Foto's komen later.

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

Citaat van: Kaj Gigengack op maandag 20 februari 2023, 17:21:17Hoewel ik denk geen boosters denk nodig te hebben zal ik de voeding voor schaduwstation en bovenbaan gescheiden aanleggen en dan op 1 punt verbinden. Voor de zekerheid!

Een paar extra scheidingen kan geen kwaad. Niet eens zozeer voor het geval dat je ooit toch nog een booster nodig hebt, maar ook als er ergens kortsluiting ontstaat en je op zoek moet naar de oorzaak. Als je meerdere gescheiden stroomkringen hebt, kun je ze één voor één  inschakelen en zodra het misgaat, weet je alvast in welk deel van de baan je verder moet zoeken.

Inderdaad is dit een goed idee --> ik maak hierbij veel gebruik van wago klemmen. Snel en makkelijk te koppelen en weer los te maken. Idee via jou mee gekregen!!

Hier een vraag over een vreemd en irritant verschijnsel.
Op 3 railstukken van mijn baan staan 2 van mijn locomotieven steeds op dezelfde plaats stil. Rails schoongemaakt en getest of er spanning op staat (niet geknipte rails) etc.
Alles oké.
Vraag: ligt dit aan de slepers (zijn marklin locs - 1217 en het MP-post treinstel). Alle andere locs - marklin, roco etc rijden direct door, ook de kleintjes. Is dit verschijnsel aan collega's bekend en hoe is dit te verhelpen. Bij het doorzoeken van het forum kwam ik er niet uit.

Overigens bij het testen van de nieuwe baan wel fors moeten schoonmaken met alcohol en poetsen - de LUX was niet genoeg. Nu ook in het schaduwstation geen problemen meer.

Nu de wisseldecoders binnen zijn (yamorc YD8008 ) kunnen de wissels worden aangesloten en de bezet melders worden getest. Bij een eenvoudige test waren de geknipte railstukken goed geïsoleerd. Ook is er valbescherming aangebracht. Dus iets meer zekerheid. Morgen de elektrisch verbindingen bij de brug met 15 polige stekkers in elkaar zetten. Als de stekkers niet verbonden zijn worden de toevoersporen (en afvoer) zonder spanning gezet. Al bijna 1 keer de afgrond ingereden, gelukkig op tijd gestopt.
Als alles werkt gaat de computer aan voor instellen en testen van Itrain. Voorlopig alleen bedienen van de bovenbaan -  dubbelspoor met 2 overgangen - om te zien hoe dat moet in Itrain.
Er is voortgang!!!

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Dat zou aan de slepers kunnen liggen maar ook aan de baanstukken. Vertikale bochten in de rails oftewel holle of bolle rails. Getordeerde rails kan ook nog. Alles minitieus onderzoeken en letten op de genoemde verschijnselen met bijvoorbeeld een stalen lineaal.

Met jouw antwoord (Lobomotion69 - Henk) in het achterhoofd alles gecontroleerd: het lijkt er toch steeds meer op dat hardnekkig vuil de boosdoener is. Alcohol helpt voor grondig poetsen.
Helaas sloeg dit weekend de buikgriep toe - niets kunnen doen. Een klein kamertje vaak bezocht en in bed gelegen.
Vandaag met mijn kleinzoon fijn rondjes gereden en stoptrajecten gepoetst. Morgen de wissels voorzien van aandrijving en vervolgens de decoders aansluiten. Ook de D-sub connectoren aanstellen om de sporen rond de bruggen uit te kunnen zetten. Wordt vervolgd.

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Misschien helpt het om ook de wielen van de loks met alcohol goed schoon te maken.

@Henk --> alle wielen zijn schoongemaakt. Tot op heden helpt poetsen van de baan het best. Overigens - hoe gaat het met je?

Vandaag met d-sub connectoren de bruggen beveiligd: resultaat - kortsluiting in de onderste brug. Tijdens de constructie alles getest - geen probleem.
Op het forum gezocht. Een mogelijkheid is een koperdraadje dat ik over het hoofd zie. Inderdaad heb ik draad op lengte geknipt. Morgen met daglicht zoeken.
Wordt vervolgt.

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

@citaat

Bij mij zat het probleem bij een lok een keer in vuile wielen.
Het loopvlak van de wielen was voor schoonmaken dof zwart en na schoonmaken blinkend zilver-look.  B)

Het gaat goed met mij.
De afgelopen maanden niet tot nauwelijks op het forum geweest door o.a. een familiesituatie die de hele maand februari in beslag genomen heeft.
Ik had in mijn mailbox tegen de 300 updates van topics staan en die ben ik nu aan het wegwerken.
Veel plaatjes kijken en af en toe reageren als het in mijn ogen iets toevoegd.

Binnenkort hoop ik mijn topic te updaten met rtecente aankopen (en dat zijn er nogal wat  :D ).

Henk

Het is makkelijk als je het ziet (idd naar Johan Cruijf). De kortsluiting is gelukkig opgelost. Een draadje aan een verkeerd lipje gesoldeerd!! Nu omgezet in de bezetmelder en klaar. Niet eerder gemerkt omdat de melder was verplaatst.
Nu verder met de wissels en nieuwe bezetmelders en starten met Itrain.

Jaren geleden merkte ik al dat ik bij het aanpassen van mijn baan soms kortsluiting maakte. Vaak was de oorzaak inderdaad een verkeerd aangesloten draadje van de ringleiding naar een lipje van de rails, soms ook een losgeraakt draadje dat toevallig ergens tegenaan kwam. Naarmate mijn baan groter werd, duurde het langer om de oorzaak te vinden. Daarop bedacht ik dat ik tijdens het leggen van de rails continue wilde bewaken dat ik geen kortsluiting veroorzaakte. De simpelste oplossing daarvoor was de ringleidingen loskoppelen van de centrale en in plaats daarvan aansluiten op een simpele voeding + lampje. Als het lampje brandt, is er kortsluiting, anders niet. Zodra er een rail wordt gelegd met een verkeerd aangesloten draadje, zie je het meteen.

Om het wat mooier te maken, heb ik wat geëxperimenteeerd. Om te beginnen wilde ik ook kunnen zien dat de schakeling werkte als er géén kortsluiting is. Het resultaat? Nu brandt er een rode led bij kortsluiting en een groene zolang de weerstand groot genoeg is. En niet onbelangrijk, er staat maar een paar V op de baan en bij kortsluiting loopt er bij deze schakeling hooguit 30 mA, dat kan geen schade aanrichten.

Er is een klein overgangsgebied waarbij beide leds branden. Met veel wisseldecoders en ook nog eens veel treinen op de baan, inclusief een aantal rijtuigen met interieurverlichting, loopt er immers al wel een beetje stroom, maar er is geen sprake van kortsluiting. In dat geval brandt de groene led voluit en de rode zwakjes. Dit is de normale situatie als ik iets aan mijn baan verander. Het gebruik van deze schakeling scheelt een hoop tijd.

Op de plaats van de drukknop worden de ringleidingen aangesloten:

Ik zal om dit te lezen eerst op elektronica les moeten!! Ik ga eerst maar een goochelen hoe dit te doorgronden.

Als je dit te ingewikkeld vindt, kun je het simpeler houden:

Dit werkt al met een 5 V voeding, een weerstand van 150 Ohm en een rode led. Ringleidingen aansluiten in plaats van de drukknop. Als nu de rails ergens verbinding tussen railstaaf en middenleider maakt, heb je kortsluiting en is de drukknop als het ware ingedrukt. Dan brandt de led, anders niet. En omdat het een ledje met een weerstand ervoor is, loopt er maar héél weinig stroom.

Een nadeel van deze simpele versie is dat de led ook (een beetje) brandt als er geen kortsluiting is, maar wel wat wisseldecoders aan dezelfde ringleidingen hangen of als er rollend materiaal op de baan staat dat stroom trekt, zoals locdecoders en rijtuigverlichting. Het is maar een paar V, dat kan helemaal geen kwaad, maar zelfs met zo'n klein stroompje brandt de led een klein beetje. Als je de wisseldecoders op een eigen voeding aansluit en geen rollend materiaal op de baan hebt staan, volstaat deze simpele schakeling prima. Hij heeft alleen geen extra (groene) led om aan te geven dat de schakeling aan staat.

Ik ga eerst maar eens studeren. Ik kom uit een totaal andere professionele hoek - de zorg. Gelukkig werkt alles tot nu toe. Wellicht omdat ik alles dubbel check en zoveel als mogelijk consequent de kleuren van de draden hetzelfde houd.
Vandaag vier wissels kunnen aansluiten waarvan 1 op de yamorc 8008. In de handleiding zijn de aansluitingen weergegeven. Het is me niet duidelijk geworden hoe kritisch de polariteit is . Heb de kleurcodes van het plaatje aangehouden: op de decoder zelf wordt dit niet aangegeven. Eerst deed ie niets. Maar na een volledige herstart van ecos en voeding een goed resultaat. Morgen verder - nog 5 te gaan. Vervolgens de bezetmelding. Het schiet toch nog op.