Jaren geleden merkte ik al dat ik bij het aanpassen van mijn baan soms kortsluiting maakte. Vaak was de oorzaak inderdaad een verkeerd aangesloten draadje van de ringleiding naar een lipje van de rails, soms ook een losgeraakt draadje dat toevallig ergens tegenaan kwam. Naarmate mijn baan groter werd, duurde het langer om de oorzaak te vinden. Daarop bedacht ik dat ik tijdens het leggen van de rails continue wilde bewaken dat ik geen kortsluiting veroorzaakte. De simpelste oplossing daarvoor was de ringleidingen loskoppelen van de centrale en in plaats daarvan aansluiten op een simpele voeding + lampje. Als het lampje brandt, is er kortsluiting, anders niet. Zodra er een rail wordt gelegd met een verkeerd aangesloten draadje, zie je het meteen.
Om het wat mooier te maken, heb ik wat geëxperimenteeerd. Om te beginnen wilde ik ook kunnen zien dat de schakeling werkte als er géén kortsluiting is. Het resultaat? Nu brandt er een rode led bij kortsluiting en een groene zolang de weerstand groot genoeg is. En niet onbelangrijk, er staat maar een paar V op de baan en bij kortsluiting loopt er bij deze schakeling hooguit 30 mA, dat kan geen schade aanrichten.
Er is een klein overgangsgebied waarbij beide leds branden. Met veel wisseldecoders en ook nog eens veel treinen op de baan, inclusief een aantal rijtuigen met interieurverlichting, loopt er immers al wel een beetje stroom, maar er is geen sprake van kortsluiting. In dat geval brandt de groene led voluit en de rode zwakjes. Dit is de normale situatie als ik iets aan mijn baan verander. Het gebruik van deze schakeling scheelt een hoop tijd.
Op de plaats van de drukknop worden de ringleidingen aangesloten: