Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Marklin 3172, BR111, blok is op! Einde?

Gestart door Roland vrijdag 17 december 2021, 20:30:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 3172, BR111, blok is op! Einde?
Hallo mede-spoorders en reparateurs!

Sinds begin dit jaar de hobby weer opgepakt. Treintjes uit de dozen, baan gebouwd en ondertussen wat onderhoud doen aan locs als dat nodig is.
Al een paar keer heb ik mijn BR111, Marklin 3172 schoongemaakt. Van een drup olie tot volledig gedemonteerd.

Toen is me al opgevallen dat de schroeven van het motorschild (DCM-motor) zich moeilijk lieten vast draaien.  :?
Met veel pijn en moeite gelukt, maar de loc bleef slecht lopen en flink wat herrie maken. De rede is nu bekend.  :(

Ik heb eerder een slecht lopende loc met een 5-polige ombouwset perfect werkend gekregen, dus... bij deze lukt dat toch ook wel?  :help:

Motor uit elkaar gehaald, wasbenzine-bad voorbereid en naderhand even gevoeld en getest hoe de wielen draaide zónder anker erin.
Wat gek, dat loopt af en toe ook niet lekker meer... even de loep erbij... en oh, ook maar even een macro-foto maken van de tandwielen...
Die foto's lukte niet al te best, maar de telefoon kon er heel wat moois van maken waar ik best wel van opkeek...

Nou, conclusie bij nader inzien: afgeschreven (denk ik)  B)
De bussen waar de boutjes ingaan zijn uitgelubberd, de achterwand van het motorhuis is ingesleten door het 'Beisatzrad' (M E236570)
en wat dacht je van de 9 tandjes die op het Beisatzrad zitten? Die vallen nog nét in de tandwielen daaronder maar zijn ver, ver afgesleten.

Afgezien van de verdere schade (lak is op een paar plekjes licht beschadigd en aan beide zijde mist één van de twee sneeuwruimers),
denk ik dat mijn plan om er een 5-polige motor in te gaan zetten, geen nut meer heeft.
Ik heb nog gezocht op een nieuw blok (E236860), maar die kan ik niet vinden, en ook het Beisatzrad E236570 is lastig.
Gezien de marktwaarde van de loc (ca. 60 à 70 Euro) zal deze helaas zijn laatste meters gereden hebben denk ik.
Wat denken jullie?  :help:

En nee, hij gaat niet weg, wellicht kan ik er nog wat mee?
Tandwielen er verder uithalen en als extra loc in een trein opnemen?
Of een soort museumloc er van maken en zorgen dat er cabineverlichting in komt en dat de frontlichten altijd branden?
Of opstellen op een rangeerterrein met bovengenoemde lichtopties en dan werklui er omheen zetten?

Het is jammer, het was de tweede loc die mijn vader destijds kocht en nu hebben we het over 1987 toen deze loc uitgebracht werd.
En geloof me, dit ding heeft héél wat draaiuren op zijn naam staan! Maar da's ook wel te zien denk ik  :D :D

Ik ben best wel zo'n sentimenteel ventje wat het nu erg (ohhh, nee, heeeuuul errug) vind dat ik dit geconstateerd heb  :D
Jammer, maarrrrrr, er staan nog 17 andere locs, dus keuze genoeg!  :P
Re: Marklin 3172, BR111, blok is op! Einde?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Marklin 3172, BR111, blok is op! Einde?
Zet het beisatzrad even in de "zoek" afdeling, er is iemand op ons forum die heel veel onderdelen heeft.

Groet, Anne W
Re: Marklin 3172, BR111, blok is op! Einde?
Dat Tandwiel heb ik nog liggen.
kun je overnemen.
Het linker tandwiel zou ik ook vervangen is ook behoorlijk versleten.
Het blok cq motor drijfstel daar kan ik andere busjes in zetten.
De asjes waar de tandwieltjes op draaien zou ik ook vervangen.
Het is wel te repareren.
Mvrgrt. Jo
Re: Marklin 3172, BR111, blok is op! Einde?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Marklin 3172, BR111, blok is op! Einde?
Beste Roland,

Op "Jo" doelde ik.

Groet, Anne W
Re: Marklin 3172, BR111, blok is op! Einde?
Jo,

Ik stuur je een Pb!

Roland.
Re: Marklin 3172, BR111, blok is op! Einde?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 3172, BR111, blok is op! Einde?
Citaat van: Roland op vrijdag 17 december 2021, 20:30:32
Ik heb nog gezocht op een nieuw blok (E236860), maar die kan ik niet vinden, en ook het Beisatzrad E236570 is lastig.
Ik wel, zie ==> Klik.
Re: Marklin 3172, BR111, blok is op! Einde?
Ik had ook zoiets met mijn oude 3021, hoewel die nooit lekker heeft gelopen. Hele motordraaistel was eigenlijk gewoon rijp voor het oud ijzer. Ooit eens een donorloc gekocht, maar die bleek zo mooi dat het zonde was om hem op te offeren voor mijn oude afgekloven 3021.
Uiteindelijk via het forum iemand gevonden die zo'n los motorblok had liggen, en hem daarmee weer in ere hersteld.
Ook mijn oude 3153 heb ik op zo'n manier weer helemaal goed gemaakt. Links en rechts op de beurs in Houten wat onderdelen gekocht zoals de juiste pantografen, en een donorloc voor wat andere spullen die ik nodig had. Juist omdat de waarde van zo'n analoog ding laag is, is het best te doen om gewoon een hele loc te kopen voor de onderdelen. Al loop je het risico dat je na de donoroperatie het restant ook weer in ere wil gaan herstellen...
Re: Marklin 3172, BR111, blok is op! Einde?
Beste Ad,

Deze verkoper levert niet uit aan Nederland. Dat is jammer voor de vraagsteller.

Groet Wim
Re: Marklin 3172, BR111, blok is op! Einde?
In veel gevallen was een mailtje via ebay genoeg om levering buiten Duitsland te regelen, misschien dat het bij deze verkoper ook lukt.
Re: Marklin 3172, BR111, blok is op! Einde?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin 3172, BR111, blok is op! Einde?
Heb hier nog een donor loc liggen.
Zal eens kijken hoe de staat is...

Mvg
Marcel
Re: Marklin 3172, BR111, blok is op! Einde?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 3172, BR111, blok is op! Einde?
Inderdaad, ik stuur meestal even een vriendelijk berichtje en dan is het eigenlijk nooit een probleem.
Vraag wel wat de verzendkosten zijn, want daar willen ze nog wel in doorschieten.
Voor dit soort klein bedragen laat het meestal onverzekerd versturen.
Re: Marklin 3172, BR111, blok is op! Einde?
Dank voor de reacties, ik ben intussen met Jo bezig, ik heb foto's gemaakt voor hem ter beoordeling.

Inderdaad, ik had die Ebay-advertentie gezien maar ook dat er niet aan NL geleverd wordt.
Een mailtje zou inderdaad kunnen, ik heb dat met onderdelen wel eens meer gedaan, gewoon buiten Ebay om.
Men is dan vaak best bereik kleine onderdelen e.d. te verzenden voor normale (!) tarieven.

Eerst Jo maar eens afwachten, de foto's vertellen niet veel goeds, eigenlijk zijn alle tandwielen op en aan vervanging toe.
Wordt vervolgd... als 'ie weer rijdend gemaakt zou kunnen worden zou dat mooi zijn, zo niet, dan komt 'ie op het rangeerterrein te staan als zijnde in onderhoud  :D

Maar, gebruikt issie wel, kijk maar!  :D :D
Re: Marklin 3172, BR111, blok is op! Einde?
Deze aanbieder stuurt wel naar nederland en heeft het motorblok.
https://www.ebay.nl/itm/363598225575?hash=item54a824a0a7:g:xcUAAOSwFvNhettV
Re: Marklin 3172, BR111, blok is op! Einde?
Eerlijk gezegd denk ik dat je het beste af bent met een vervangend motorblok. Tandwielen, assen, lagertjes en zeker ook de wielen vertonen de tekenen van een lang en intensief gebruik en dan is vervangen van onderdelen op zeker moment dweilen met de kraan open. Het kan, daar niet van, maar de beste oplossing........
Re: Marklin 3172, BR111, blok is op! Einde?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin 3172, BR111, blok is op! Einde?
De mijne ziet er ook zo uit.
Motor was vrij schoon.
Ooit eens gekocht op een beurs, vermoedelijk uit een nalatenschap.
Toen voor klein prijsje gekocht ivm incompleet en gaatje in kap.

Mvg
Marcel
Re: Marklin 3172, BR111, blok is op! Einde?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Marklin 3172, BR111, blok is op! Einde?
Citaat van: loc1200 op zondag 19 december 2021, 00:14:56
De mijne ziet er ook zo uit.
Bedoel je dat jouw blok nog niet op is, gezien de rijprestaties?
Re: Marklin 3172, BR111, blok is op! Einde?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin 3172, BR111, blok is op! Einde?
De kleinste tandwielen slijten het hardste in combinatie met het toerental en/of de krachten die erop worden uitgeoefend. En dit is hier het probleem. Deze zou eigenlijk breder moeten zijn uitgevoerd, net als het drijvende/gedreven tandwiel. Ik zou voor een ander tandwiel gaan. Tenzij de andere tandwielen veel asspeling hebben.

Mvg
Marcel
Re: Marklin 3172, BR111, blok is op! Einde?
Zo te zien zijn de wielen ook aardig versleten. dit kan een probleem gaan geven met de stroomafname.