Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

langzaam lopen loc

Gestart door Harrie zaterdag 11 december 2021, 20:58:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
langzaam lopen loc
Lid sinds: 2019

offline
langzaam lopen loc
Hallo ik heb een loc 1212 deze loopt mooi en schakelt goed maar loop te langzaam heb alles schoongemaakt nieuwe koolborstels zuinig gesmeerd maar ondanks dat loopt hij te langzaam.
Heeft iemand een idee hoe dat kan ? gr Harrie
Re: langzaam lopen loc
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: langzaam lopen loc
Analoog? Digitaal?

Indien analoog zou het een slecht contactje van het omschakelrelais kunnen zijn maar een defect anker is waarschijnlijker. Als je de 3 spoeltjes doormeet weet je meer.
Re: langzaam lopen loc
Lid sinds: 2019

offline
Re: langzaam lopen loc
Bedankt voor de reactie even een vraag hoe moet ik dat zien? het is een oud anker met zeg maar drie vleugels kan het zoo zijn dat er in  een van die vleugels een draad breuk zit hij dan wel loopt maar langzaam
Re: langzaam lopen loc
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: langzaam lopen loc
@citaat Yep.

Als je de veertjes van de koolborstels haalt, draait hij dan echt soepel?

En je zegt dat je alles hebt schoon gemaakt, heb je ook de gleufjes tussen de rotorlamellen goed gereinigd? Als die nl nog vol zitten met koolstofprut gaat de loc ook langzaam rijden.

Als je een universeelmeter hebt moet je dat anker eens doormeten. Meter op weerstand-stand (Ohm) en 3 metingen verrichten tussen de 3 lamellen onderling. Als het goed is meet je 3x hetzelfde (exacte waarde weet ik zo niet  zou ik zelf ook moeten nameten).
Re: langzaam lopen loc
Lid sinds: 2019

offline
Re: langzaam lopen loc
Zoo ben ik te werk gegaan  eerst een foto gemaakt hoe alles zat toen alles los gesoldeerd voorzichtig met wasbezine schoon gemaakt het anker heb ik voorzichtig met een naaldje de gleufjes van alle rotzooi ontdaan goed laten drogen alles weer in mekaar gezet en de draden weer gesoldeerd. Heb de wielen voorzichtig met de vingers laten draaien geen weerstand liep soepel toen de koolborstels er in en laten lopen gr. Harrie
Re: langzaam lopen loc
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: langzaam lopen loc
Klinkt goed.
Hoe reed hij vóór je deze reinigingsactie uitvoerde?
Is de druk op de koolborstels voldoende?

Ik blijf toch het anker verdenken; het kan ook zo zijn dat er tijdens het reinigen één van de 6 draadjes is afgebroken/losgeraakt.
Re: langzaam lopen loc
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: langzaam lopen loc
Het lijkt me sterk dat de loc nog loopt met een draadbreuk in één van de ankerwikkelingen.
Ik herinner me uit mijn jeugd, mijn blauwe DHG500 (3078) liep ook veel langzamer dan de gele 3080 van mijn buurjongen.
Volgens mij is dit te wijten aan het anker en de positie van de collector ten opzichte van het anker.
Waarschijnlijk is dit bij het anker uit jouw 1212 het geval.
Op het moment dat een collectorplaat tegen de koolborstel draait en dus spanning krijgt, wordt de desbetreffende ankerpool bekrachtigd.
Als deze ankerpool pas stroom krijgt als deze al iets te ver voorbij de pool van de veldmagneet is gedraaid, of juist te vroeg, zal de energieoverdracht veel lager zijn en loopt de motor als gevolg hiervan langzamer.
Re: langzaam lopen loc
Lid sinds: 2019

offline
Re: langzaam lopen loc
Als ik een nieuw anker monteer kan dan het probleem verholpen zijn ? (als ik het ergens kan krijgen)
Re: langzaam lopen loc
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: langzaam lopen loc
Wat Kappa zegt kan ook heel goed de oorzaak zijn.
Maar ook dan zal je op zoek moeten naar een ander anker.
Nu zijn er op dit forum heel veel mensen die loc's ombouwen naar digitaal en/of 5-polig, waardoor er ook best veel van dit soort ankers in de rommelbak zullen liggen.
Even een berichtje bij "zoekertjes" helpt je wellicht snel aan een ander anker.
Dan moet je wel wat extra info geven zoals: Wat is het Marklin-nummer van de loc? Schijf- of trommelcollector? Hoeveel tandjes heeft het tandwiel?
Re: langzaam lopen loc
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: langzaam lopen loc
ik heb wel zo'n oud anker liggen

stuur maar een pb


gr Ed
Re: langzaam lopen loc
Lid sinds: 2019

offline
Re: langzaam lopen loc
ik heb een mailtje gestuurd gr.
Re: langzaam lopen loc
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: langzaam lopen loc
Citaat van: Hanzi op zondag 12 december 2021, 11:24:03
Dan moet je wel wat extra info geven zoals: Wat is het Marklin-nummer van de loc? Schijf- of trommelcollector?
Dat antwoord staat hier, en daarom kan Eddy meteen antwoord geven.

Er is een hele range van locs die allemaal dezelfde LFCM motor hebben met 8 tanden.
Uit m'n hoofd gezegd de 3050 t/m 3055+3063+3066+3350, en nog heel veel meer.

De NS 1212 zit daar meerdere malen bij, als 3051, 3055, 3161, 3168 ...,

en ik weet dat bij toeval omdat ik meerdere (rode en groene) 3050 locs heb.
En een vervangend anker heb overgenomen van iemand anders op dit forum.
Re: langzaam lopen loc
Lid sinds: 2019

offline
Re: langzaam lopen loc
Het anker heeft 8 tanden en aan de kant van het motorschild zit een gleufje in het asje daar zit een zegeringetje op
Re: langzaam lopen loc
Lid sinds: 2019

offline
Re: langzaam lopen loc
Ik ben nog steeds bezig met deze loc heb van iemand een ombouw setje van marklin over genomen zonder gebruiksaanwijzing (montage handleiding) ik rij analoog
Heeft iemand een handleiding - duidelijke tekening hoe de draden aangesloten moeten worden? gr. Harrie
Re: langzaam lopen loc
Lid sinds: 2019

offline
Re: langzaam lopen loc
het is een 60944 setje nieuw
Re: langzaam lopen loc
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: langzaam lopen loc
En daarvan ga je dan alleen het 5-polige anker met de 8 tandjes en het motorschild gebruiken neem ik aan. De DC magneet moet je niet gebruiken als je analoog op het Marklin-systeem rijdt.
Aansluiten is eigenlijk heel simpel. Er komen 2 draadjes vanaf het omschakelrelais en die worden aangesloten op beide veldspoelen (linkse en rechtse draairichting); de andere uiteinden van de veldspoelen komen gemeenschappelijk op één van de koolborstels. De andere koolborstel wordt direct verbonden met de 0-16V rijspanning vanaf de sleper. Veldspoel en rotor staan dus in serie.
In de Wiki is een schema te vinden: https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Bestand:3016-schema.png (hierop is de verbinding vanaf de veldspoelen naar de koolborstel niet aangegeven).
of hier: https://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_Rijrichtingschakelaar (dit schema heeft tevens lichtwissel)
Re: langzaam lopen loc
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: langzaam lopen loc
Citaat van: Hanzi op donderdag 16 december 2021, 19:30:00
En daarvan ga je dan alleen het 5-polige anker met de 8 tandjes en het motorschild gebruiken neem ik aan. De DC magneet moet je niet gebruiken als je analoog op het Marklin-systeem rijdt.
Een 5-polig anker analoog aansturen ... denk je dat de motor daar sneller van wordt?
Gelijkmatige? Ja, dat zeker, maar eerlijk gezegd mijn 3-polig analoge SBB locs (met LFCM motor en 8 tanden) rijdt al snel genoeg, maar kan heel gelijkmatig ook kruipen als het moet (met PWM).

Als een loc analoog te langzaam rijdt, waar heb je het dan over?
Hoe bepaal je dat, anders dan ten opzichte van andere analoge locs?
Als ik een 1212 vergelijk met een 1100 (Märklin 3013), dan is de 1212 traag, want de 3013 rijdt als een speer (en ook ongenuanceerd hard), daar kan geen enkel andere analoge loc tegen op.  :D

Kortom: wat is je vergelijkingsmateriaal? Traag ten opzichte van welke loc?
Re: langzaam lopen loc
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: langzaam lopen loc
Dat ombouwsetje werkt niet.
Met dat setje maak je er nl een gelijkstroom motor van.
En die kan je niet met je relais aansturen.

Mvg
Marcel
Re: langzaam lopen loc
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: langzaam lopen loc
Zoiets schreef ik ook al, dat hij de magneet iig niet moet plaatsen. Maar alleen het anker en motorschild gebruiken kan toch wel?
Re: langzaam lopen loc
Lid sinds: 2019

offline
Re: langzaam lopen loc
Wat betreft langzaam rijden van de loc ik heb 9 verschillende waarvan deze loc beduidend langzamer loopt voor en ook achteruit dan de andere locs.
Ik heb de loc opengemaakt maar helaas het anker omzetten en motor schild verwisselen en de veldwikkeling laten zitten  gaat helemaal niet want het anker van de set is  veel te klein
dus uithuilen en opnieuw beginnen.
Re: langzaam lopen loc
Lid sinds: 2019

offline
Re: langzaam lopen loc
ik ga morgen eens proberen of het iets uitmaakt als ik de massa aansluiting verbeter ik ga een koper draad om het asje van een wiel wikkelen en deze met een dun soepel draadje aan het frame solderen en een soepel draadje aan de sleper solderen voor ook een beter contact.
   
Re: langzaam lopen loc
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: langzaam lopen loc
@citaat @citaat
Da's jammer, dan toch maar terug naar plan A: een gebruikt anker van iemand die z'n loc heeft gedigitaliseerd.
Re: langzaam lopen loc
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: langzaam lopen loc
Citaat van: Hanzi op donderdag 16 december 2021, 21:52:12
Zoiets schreef ik ook al, dat hij de magneet iig niet moet plaatsen. Maar alleen het anker en motorschild gebruiken kan toch wel?

Nee, dat gaat niet.
De inbouwmaten zijn compleet anders.

Als de schoonmaak actie echt goed is gedaan, en ook de draaipunten spaarzaam zijn gesmeerd, zou de loc goed moeten lopen. Staan de lampen via het relais geschakeld? Want dat gebeurde vroeger ook wel eens, en dan moet de motor de stroom delen met de lampen, wat invloed kan hebben op het rijgedrag.
Verder rijdt de loc met het motordraaistel voorop vrijwel altijd harder.

Mvg
Marcel
Re: langzaam lopen loc
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: langzaam lopen loc
Citaat van: Harrie op donderdag 16 december 2021, 22:14:24
ik ga morgen eens proberen of het iets uitmaakt als ik de massa aansluiting verbeter ik ga een koper draad om het asje van een wiel wikkelen en deze met een dun soepel draadje aan het frame solderen en een soepel draadje aan de sleper solderen voor ook een beter contact.
Daar zal je loc niet harder van gaan lopen.
Hoe is de staat van de wielen in het motorloze draaistel?
Komt het koper al door het chrome heen?
Re: langzaam lopen loc
Lid sinds: 2019

offline
Re: langzaam lopen loc
ik ga het vandaag eens proberen met de draad om de as en met een draadje aan de sleper ik hou jullie op de hoogte gr.
Re: langzaam lopen loc
Lid sinds: 2019

offline
Re: langzaam lopen loc
Hallo ik heb een koperdraad om de as gedraaid en met een dun draadje met de massa van de lok verbonden en jawel hij loopt veel beter ben tevreden met het resultaat ik laat het zoo iedereen bedankt voor het mee denken gr. Harrie  p.s. iedereen alvast fijne feestdagen toegewenst
Re: langzaam lopen loc
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: langzaam lopen loc
Verrassend dat het zo simpel op te lossen was. Ik zou bij slechte massa eerder een haperende loc verwachten dan eentje die langzaam rijdt, maar fijn dat t naar tevredenheid is opgelost.
Re: langzaam lopen loc
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: langzaam lopen loc
Citaat van: Harrie op donderdag 16 december 2021, 22:04:20
Wat betreft langzaam rijden van de loc ik heb 9 verschillende waarvan deze loc beduidend langzamer loopt voor en ook achteruit dan de andere locs.
Fijn dat het je is gelukt ...

Ik zat al aan andere opties te denken:

Jakob en Ponytail (Willem E) hebben beide ooit ergens uitgelegd hoe ze motoren inbouwden en vervingen om analoge locs op vergelijkbare snelheid te laten rijden.

Het gaat er dan om dat je locs met sterk afwijkende rijkwaliteiten van een nieuwe motor voorziet (of van een nieuwe tandwielen set) om te zorgen dat ze gelijkwaardige rijkwaliteiten krijgen. De lijdensweg die je daarmee ingaat, is voor veel analoogrijders ooit reden geweest om alsnog digitaal rijden te prefereren.
Re: langzaam lopen loc
Lid sinds: 2020

offline
Re: langzaam lopen loc
Had zelf ook een kapot anker met draadbreuk bij een 2e handse lok.
Deze lok liep ook wat langzamer en begon later met rijden.
Deze zou gesmeerd moeten worden stond in de advertentie, opengemaakt en zag de draad loshangen.
Nu met een ander anker loopt die als een zonnetje.