Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

BR24: hollen of stilstaan

Gestart door Petrus vrijdag 03 december 2021, 09:37:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
BR24: hollen of stilstaan
Lid sinds: 2017

offline
BR24: hollen of stilstaan
Beste allen,

Onlangs kocht ik een BR24 (M*36242.10-startset). De Mobile Station leest de loc uit als MM2. Ik vind het een mooie locomotief, maar met het rijgedrag is er wat aan de hand. Ik heb zowat alle instelmogelijkheden van de decoder (Fx) uitgeprobeerd, maar in het lage bereik - zeg maar vanaf 0 tot 80 km p/u (iTrain snelheidsmeting) - valt er niets te regelen, ook niet wanneer ik analoog rijd. In een hoger bereik zijn er wel meer rijstappen beschikbaar.

Voordat ik mij waag aan de inbouw van een nieuwe decoder, wil ik het probleem graag hier voorleggen.

Wie weet raad?
Dank voor meelezen en meedenken,

Petrus
Re: BR24: hollen of stilstaan
Lid sinds: 2020

offline
Re: BR24: hollen of stilstaan
Ik heb de andere versie van de br 24, 2 stuks dezelfde stuks met mfx (36244)
Op een baan met mobilestation 2
Beiden kunnen in zeer mooie langzame kruipstand lopen.
En doen het tot nu toe altijd goed, en hebben relatief weinig onderhoud nodig.

Kan het ook zijn dat de trein te veel weerstand ondervind bij langzamere snelheid door bijv te veel vet op de wormwiel?
Of wat stug/dik wordende vet omdat het een beste poos niet is gebruikt?
Re: BR24: hollen of stilstaan
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: BR24: hollen of stilstaan
Hi Petrus,

Rijdt hij analoog wel goed ?
Misschien eerst maar een een goede service beurt geven, je weet meestal niet wat er bij de vorige eigenaar allemaal is gebeurt.
Je kan weet ook niet wat er met de CV's zijn gedaan dus de fabrieksinstellingen terugzetten.

groet
Harald
Re: BR24: hollen of stilstaan
Lid sinds: 2016

offline
Re: BR24: hollen of stilstaan
Kun je de CV's uitlezen? Vooral de waarde van CV2 is dan wel interessant, dit is de start/minimale spanning waarmee de motor wordt aangestuurd. Deze zou vrij laag moeten staan tussen 1-5 is niet ongebruikelijk. Hoe hoger deze waarde hoe hoger de spanning naar de motor op rijstap 1.

Ik weet niet of een decoder reset is gedaan ( CV8 = 8 )? Dan zou de basis goed moeten zijn.
Re: BR24: hollen of stilstaan
Hier het verslag van de ombouw van mijn 36240 (BR 24) naar Loksound decoder ===> klik
Re: BR24: hollen of stilstaan
Lid sinds: 2017

offline
Re: BR24: hollen of stilstaan
@ DA79: Dank voor meedenken. Ik heb drie lokjes met dezelfde configuratie (fx decoder met motor met vliegwiel): die rijden allemaal prima, zeker onder iTrain. Kruipen doen ze ook goed. Weerstand door oud vet vind ik een goed idee. Ik laat de loc nu maar eens langdurig rijden, nadat ik een reset heb gedaan.

@ Harald: Dank voor meedenken. Ook na de reset blijft het probleem. En analoog vertrekt de loc pas nadat de schakelaar half open staat. Kruipen ho maar!

@ Alex H: Dank voor meedenken. Met de cv's ben ik lang bezig geweest, in allerlei varianten. De decoder laat zich op twee manieren benaderen:
1. Adres = 78, V max = 8, V min = 4, Acc = 12, Dec = 12, Vol = 25 (fabrieksinstellingen)
2. Cv's instellen: 01, 03, 05, 08

Als ik toch cv 2 uitlees op de Mobile Station, dan lees ik waarde '8'. Ik zal eens zien of ik dat kan veranderen. Ik kom daar op terug.

@ Wim: Dank voor meedenken. Ik ben blij met jouw tip. Ik moet ook zeggen dat ik daar voor terugschrik, omdat die schroefjes steeds kleiner worden. Kun je mij vertellen hoe ik die behuizing van de tender verwijder? Ik vind de explosie-tekening niet duidelijk wat dat betreft.
Re: BR24: hollen of stilstaan
De tenderbehuizing zit (meen ik me herinneren) met een klikverbinding op het chassis vast.
Re: BR24: hollen of stilstaan
Ik dacht twee kleine schoefjes aan de voorzijde en een klikhaakje aan de achterkant.
Re: BR24: hollen of stilstaan
Lid sinds: 2017

offline
Re: BR24: hollen of stilstaan
@ Alex: Ik kan cv 2 niet aanpassen. Ik kan de waarde '8' wel terugbrengen naar '1' in de Mobile Station, maar het heeft geen enkel effect. Ook F4 (Rangiergang) doet niets. En van de aanpassingen onder Vmax, Vmin, Acc en Dec heeft alleen Vmax een uitwerking op de locomotief.
Re: BR24: hollen of stilstaan
Lid sinds: 2017

offline
Re: BR24: hollen of stilstaan
@ hvanschaik: Dank voor meedenken. Bedoel je de schroefjes aan de onderzijde? (Zie bijgaande foto...)


Re: BR24: hollen of stilstaan
 @citaat Demontage tender BR24.
Bron ===> klik
Re: BR24: hollen of stilstaan
Ja, dat zijn ze, zie ook de tekst van Wim.
Re: BR24: hollen of stilstaan
Lid sinds: 2017

offline
Re: BR24: hollen of stilstaan
Beste allen,

Gisteren de locomotief voorzien van een ESU LokPilot V4.0 DCC. Vandaag met iTrain de CV's aangepast voor dit type loc. Het rijdt allemaal voorbeeldig en ik ben er blij mee. Waarvan akte.

Dank voor alle forumhulp.

Groet, Petrus