Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

slappe 'Nederlandse' bodem

Gestart door ramdani dinsdag 14 december 2021, 18:12:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
slappe 'Nederlandse' bodem
Lid sinds: 2012

offline
slappe 'Nederlandse' bodem
Re: slappe 'Nederlandse' bodem
 @citaat Dat was al langer bekend. Ook bij autosnelwegen. Het probleem speelt al langer.  :) Kijk maar eens als je de A12 richting Den Haag rijdt vanaf Utrecht... één groot golfslagbad.... Zelfde geldt voor de A15
Re: slappe 'Nederlandse' bodem
Lid sinds: 2013

Kees Hulstein

offline
Re: slappe 'Nederlandse' bodem
Iedereen weet toch dat ten westen van Utrecht de mensen op dik water wonen, behalve de slimmeriken die wegen en spoor aanleggen.  >:-D
Re: slappe 'Nederlandse' bodem
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: slappe 'Nederlandse' bodem
Die slimmeriken komen uit het oosten............... :P :D

Gr. Jan
Re: slappe 'Nederlandse' bodem
Lid sinds: 2011

offline
Re: slappe 'Nederlandse' bodem
en het is ook de lijn Zwolle-Kampen die er last van heeft.
Re: slappe 'Nederlandse' bodem
Zwolle - Kampen is gewoon aan te lopen......
Re: slappe 'Nederlandse' bodem
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: slappe 'Nederlandse' bodem
de enige echte maar ook zo dure oplossing is het spoor te funderen op hei- of schroefpalen  :D
Re: slappe 'Nederlandse' bodem
 @citaat Dat gebeurt op sommige plaatsen.  :) Er zit soms meer in de grond dan je denkt  :)  In de omgeving van Maarssen heb ik zelf ook bezig gehouden met het funderen van rioolstelsel. Het riool werd daar op houten palen gezet. Maar het is wel een dure oplossing. Soms ontkom je er niet aan. In het zuiden / oosten / noorden zijn ook wel plekken waar de bodem niet overal even stevig. Neem bijvoorbeeld ook de miljoenenlijn in Zuid-Limburg.
Re: slappe 'Nederlandse' bodem
Het is een oud en bekend probleem, ook bij de spoorbeheerder.

Juist de oude spoorbanen hebben over het algemeen de minste last omdat de inklinking van de ondergrond hier al vele tientallen jaren gaande is en daarmee minder hard gaat dan bij "verse" banen.

Door frequent met een stopmachine het spoor te lichten (= verticaal te corrigeren), te schiften (= horinzontaal te corrigeren) en te onderstoppen (= ballast goed onder de dwarsliggers aanbrengen) en vervolgens te stabiliseren (= verdichten van het ballastbed door de holle ruimten tussen de stenen te verkleinen) kan de spoorligging weer voor langere tijd gegarandeerd worden.
Helaas wordt het stabiliseren vanwege kostenaspecten (en deels onkunde over het effect) de laatste jaren achterwege gelaten.

Een tweede probleem vormen de nieuwe generaratie locomotieven zoals de Traxx. Deze loc's zijn eigenlijk niet heel veel zwaarder dan de 1600 en 1700 serie, maar het totale gewicht is niet het belangrijkste voor de spoorbelasting. Een groot deel van de massa van de loc's (en uiteraard geldt dit ook voor de treinstellen) is voorzien van goede vering. Wat aggressief voor de belasting van het spoor is, is de onafgeveerde massa, dus het gewicht dat grotendeels in de draaistellen zit. En die onafgeveerde massa is juist bij de moderne loc's veel hoger. Neem daarbij dat de krachten van die onafgeveerde massa op het spoor kwadratisch toenemen met de snelheid en het is duidelijk dat deze moderne locs met 160 km/h aanzienlijk hogere krachten op het spoor uitoefenen dan de "oude" locs.
Vandaar dat de snelheidsbeperking van 100 km/h is opgelegd.

Begin dit jaar is er o.a. in Dorst een proef gedaan met een ander type overweg om de trillingen (en het geluid) voor de omwonenden
veroorzaakt door de Traxx locomotieven (voor en achter op de IC Eindhoven - Den Haag en voor diverse goederentreinen) te beperken.
klik hier voor overwge Dorst

groet,
Roel
Re: slappe 'Nederlandse' bodem
Lid sinds: 2011

offline
Re: slappe 'Nederlandse' bodem
Citaat van: ACTS.zuid op woensdag 15 december 2021, 07:43:47
Zwolle - Kampen is gewoon aan te lopen......
Kan kloppen, maar toch het station Stadshage dat dan zelfs nog tussen Kampen en Zwolle zou komen, past niet omdat de snelheid van 140 kmh niet gehaald kan worden wegens de slappe ondergrond. Hoezo "lopen "en 140 kmh btw???
Re: slappe 'Nederlandse' bodem
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: slappe 'Nederlandse' bodem
Afstand station Zwolle naar station Kampen is bijna 14 km. Te lopen jawel. Maar duurt een half dagje en dan mag je weer terug.
Re: slappe 'Nederlandse' bodem
 @citaat Bron ===> klik
Re: slappe 'Nederlandse' bodem
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: slappe 'Nederlandse' bodem
Het wordt tijd dat het grootspoor wat meer kijkt naar modelbouw
en in het slappe veen gewoon een ondergrond legt van XPS en/of gips.

Dat veert en golft minder bij hogere snelheden en lost meteen een geluidsoverlast probleem op.
Re: slappe 'Nederlandse' bodem
hoi,

Citaat van: Jan22 op zondag 27 maart 2022, 16:40:03
Het wordt tijd dat het grootspoor wat meer kijkt naar modelbouw  en in het slappe veen gewoon een ondergrond legt van XPS en/of gips.

Gips is niet zo handig. EPS wordt al langer in de wegenbouw gebruikt: Powerblok fundering. Er zijn als studies (en proefprojecten) naar gebruik bij fundatie van het spoor