Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Marklin 60760 wil niet van adreswijzigen

Gestart door jeroenk dinsdag 25 maart 2008, 21:09:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 60760 wil niet van adreswijzigen
Hallo,

Mijn motopost is al weer een tijdje geleden voorzien van een Marklin 60760 decoder. Rijdt als een zonnetje, maar wel nog met default instellingen.
Nu wilde ik zijn adres (default 78) wijzigen door cv 1 te veranderen maar geeft mijn Intellibox telkens fout terug. Waarschijnlijk zie ik met mijn beperkte ervaring iets over het hoofd.

Is er iemand die in een paar zinnen de stappen uiteen kan zetten om met een Intellibox de Marklin 60760 om te programmeren?

Alvast dank.

groet,
Jeroen
Re: Marklin 60760 wil niet van adreswijzigen
Re: Marklin 60760 wil niet van adreswijzigen
Eerste voorwaarde gebruik een kale IB zonder randapparatuur via Loconet. Dat geeft storing op de lijn. (zelf proefondervindelijk ondervonden)

Mvg, Johan
Re: Marklin 60760 wil niet van adreswijzigen
Peter, Johan,

bedankt voor de info.
Het daadje gelezen te hebben vraag ik mij op voorhand alleen af of dit opgaat voor de 60760 decoder, want in hoeverre is deze decoder te vergelijken van een MFX decoder.
Re: Marklin 60760 wil niet van adreswijzigen
Probeer het maar eens uit.

Mvg,
Peter
Re: Marklin 60760 wil niet van adreswijzigen
Peter,

ga ik zeker doen, ergens in het komend weekend heb ik de tijd bij de Haagsemodelbouwclub.nl, tijdens de NMF open dagen.

ik laat nog even weten wat er uit is gekomen.

groet,
Jeroen
Re: Marklin 60760 wil niet van adreswijzigen
Citaat van: jeroenk op dinsdag 25 maart 2008, 21:40:34
Peter, Johan,

bedankt voor de info.
Het daadje gelezen te hebben vraag ik mij op voorhand alleen af of dit opgaat voor de 60760 decoder, want in hoeverre is deze decoder te vergelijken van een MFX decoder.

Hi Jeroen,

Geld voor beide decoder typen.
Als je vaak in wil instellen raad ik je aan een Mobile Staion te scoren. Daar mee spaar je de knoppen van de IB (ben zelf niet zo kapot van wijzigen via IB). MS koop je voor rond de 30-35 euro.
Heb zelf om die reden een MS aangeschaft.

Mvg, Johan.
Re: Marklin 60760 wil niet van adreswijzigen
Hoi Johan,

ben een tijdje niet online geweest maar heb nu nog een kleine vraag.
Ik kijk net ff op marktplaats en zie daar de MS voor de prijs zoals je aangeeft.
Kan zo'n MS ook op K-rails aangesloten worden. Zie alleen maar c-rails i.c.m. de MS!

groet,
Jeroen
Re: Marklin 60760 wil niet van adreswijzigen
Ja ook op K en M-rails.

Re: Marklin 60760 wil niet van adreswijzigen
Jeroen, heb je die "trabi" 60760 decoder al kunnen programmeren?  :?

Jan.
Re: Marklin 60760 wil niet van adreswijzigen
Nee Jan, ben er nog niet mee verder gegaan.

De tijd ontbrak mij de laatste tijd, helaas.

Toevallig kam ik erachter dat ik na de ombouw de decoder met de blauwe en groene draad driect op de motor zitten aangesloten.
In de doos zitten nog de smoorspoelen? (lijken heel veel op gewone weerstanden).

Weet iemand wat die smoorspoelen nu voor functie hebben?
en dienen die nog in een bepaalde richting aangesloten te worden of maakt dat niet uit (de ringen zijn Bruin, wit, goud en zilver)?

groet,
Jeroen
Re: Marklin 60760 wil niet van adreswijzigen
Citaat van: jeroenk op zondag 01 juni 2008, 13:53:54Weet iemand wat die smoorspoelen nu voor functie hebben?
en dienen die nog in een bepaalde richting aangesloten te worden of maakt dat niet uit (de ringen zijn Bruin, wit, goud en zilver)?
De functie van deze spoelen is voor de ontstoring en worden daarom ook wel ontstoorspoelen genoemd. Ze zijn richtingonafhankelijk, dus het maakt niet uit hoe je ze aansluit.

Mvg,
Peter
Re: Marklin 60760 wil niet van adreswijzigen
Peter,

Hoewel ik ze er tussen ga zetten vraag ik me nog wel af:
kan het kwaad (is het schadelijk voor de loc) als ze er niet tussen zitten?

groet,
Jeroen
Re: Marklin 60760 wil niet van adreswijzigen
Voor de lok niet en voor de decoder ook niet zo. Alhoewel de motor incl. spoelen en condensator(en) een bepaalde belasting is voor de decoder.

Mvg,
Peter
Re: Marklin 60760 wil niet van adreswijzigen
Mijn c80 legertje is inmiddels via diverse onderhouds-battles meervoudig gehandicapt met locs hebbende 0,1 of 2 smoorspoelen (nog) aan boord. Totdusver hebben geen van de heren er vooralsnog de "smoor" in.  :mrgreen:

Gewoon de ZWEEP erover!  :twisted: (Althans bij c80 decoders dan  :oops: )

Jan.
Re: Marklin 60760 wil niet van adreswijzigen
tja, daar zijn die gelijkstoom hobbyisten zo jaloers op...
Marklin rijdt altijd!