Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

NS Sein Decoders

Gestart door Doost maandag 13 december 2021, 12:06:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
NS Sein Decoders
Lid sinds: 2021

offline
NS Sein Decoders
Beste leden,

Zoals ik al eerder had aangegeven ben ik met een baan bezig te bouwen samen met mijn vader.
Nu heb ik het eerste probleem opgelost met mijn wissel decoders maar nu kom ik tegen het volgende aan de Seinen.
Ik heb nu 33 hoofdseinen 39 dwergseinen en 10 vertrek seinen die ik moet aan sturen maar ik kom er niet helemaal uit met wat voor decorders ik dit moet aansturen.
ik heb als bijlage mijn baanplan in itrain gestuurd de seinen in mijn schadow spoor worden virtuele seinen maar de rest wil ik wel echt fysiek op de baan hebben.
Zouden jullie mij hiermee kunnen helpen wat voor decoders ik nodig zou moet hebben.
Re: NS Sein Decoders
Lid sinds: 2010

offline
Re: NS Sein Decoders
Hoi,

Citaat van: Doost op maandag 13 december 2021, 12:06:50
ik heb als bijlage mijn baanplan in itrain gestuurd de seinen in mijn schadow spoor worden virtuele seinen maar de rest wil ik wel echt fysiek op de baan hebben.
Zouden jullie mij hiermee kunnen helpen wat voor decoders ik nodig zou moet hebben.

Je kan beter eerst kijken welke (NS-)seinen je wil gaan gebruiken. Dan daar de decoder bij zoeken. Dit omdat fabrikanten nog wel eens willen werken met een gezamelijke + (Anode) of een gezamelijk - (Kathode) voor de ledjes. Of Multiplex-systeem in de seinen. Niet iedere decoder is geschikt voor alles.

Daarna kan je eens kijken naar Decoders die NS-seinen aan kunnen. Bijvoorbeeld de Digikeijs DR4018 / DK5018 kunnen dat. Die hebben het NS-seinstelsel beschikbaar in de instellingen. Qdecoder had ook instellingen voor NS-seinen of je kan een VPEB OC32 proberen.

Groet Ronald.
Re: NS Sein Decoders
Lid sinds: 2015

offline
Re: NS Sein Decoders
Ik bouw de decoders zelf, oa voor Nederlandse seinen. Keuze om aan te sturen naar een sein met een gemeenschappelijke min of plus.

Mocht je interesse hebben over het hoe en wat stuur maar een PB.

Martin.
Re: NS Sein Decoders
pukkie
gast

Re: NS Sein Decoders
Ik ga dit volgen.
Ik heb zelf digikeys seinen.
Ik ga dit aan sturen met de 4018.
Ik zoek ook nog naar de goede CV waardes
Re: NS Sein Decoders
Lid sinds: 2010

offline
Re: NS Sein Decoders
Citaat van: pukkie op vrijdag 17 december 2021, 08:02:26
Ik zoek ook nog naar de goede CV waardes

Staan in de handleiding welke CV waardes je kan gebruiken. En anders eens Digikeijs DR4018: Seinen aansturen. Gaat over het aansturen van NS-seinen met de DR4018.
Re: NS Sein Decoders
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: NS Sein Decoders
 @citaat @citaat @citaat Ronald. Een gezamelijke + (Kathode)  :help: :help: :help: zou dat als Anode aangeven.  :)
Re: NS Sein Decoders
Lid sinds: 2010

offline
Re: NS Sein Decoders
@Tom: Je hebt gelijk  :D even aangepast... Het KNAP-principe  O:-D
Re: NS Sein Decoders
Lid sinds: 2017

offline
Re: NS Sein Decoders
Citaat van: ronaldk op maandag 13 december 2021, 13:14:10of je kan een VPEB OC32 proberen.
Een OC32 kan echt alles. Zelfs rood knipper als het blok is "uitgeschakeld". In iTrain versie 5 werkt dat prima. Ook groen via geel is mogelijk. Het is maar net wat je wil.