Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Maken Stopsectie met K-rails

Gestart door PietMarklin vrijdag 10 december 2021, 13:27:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Maken Stopsectie met K-rails
Allen,
Ik heb een vraag over het maken van een stopsectie op een k-rail baan.
Bij de M-rail kon je een stukje papier tussen de lipjes plaatsten en bij C-rail heb je speciale plastic isolatoren (74030).

Maar hoe doe je dat bij K-rail zonder de rail te vernielen? dus zonder lipjes ed. er af te knippen of te buigen ed?
(ik bedoel dan het isoleren van de puko's/3e rail)
Re: Maken Stopsectie met K-rails
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Maken Stopsectie met K-rails
google vind onmiddelijk het antwoord : Marklin Middenleider isolatie 7522
Re: Maken Stopsectie met K-rails
Nou ja zeg, helemaal overheen gezien. :?
Bedankt Johnny  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Maken Stopsectie met K-rails
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Maken Stopsectie met K-rails
Of gewoon de contacten naar achteren buigen.

groet
Harald
Re: Maken Stopsectie met K-rails
 @citaat

Citaat van: PietMarklin op vrijdag 10 december 2021, 13:27:50

......dus zonder lipjes ed. er af te knippen of te buigen ed?

Re: Maken Stopsectie met K-rails
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Maken Stopsectie met K-rails
De eigen 3railwiki geeft er ook een foto bij:
Foto 7522 Middenrail Isolatie

Omdat K-rails zelden wordt gebruikt voor vloerbanen, en dus zelden worden herlegd,
tillen sommige gebruikers minder aan het permanent wijzigen van hun rails dan jij.
Je legt het één keer goed, en dat voor blijvend.

(Weder-)verkoopbaarheid-na-afloop van de rails is geen sterk argument om niets te vernielen.
Bij stoppen of overlijden is niets verkoopbaar voor een reëel bedrag, zelfs de loc's niet.
Je wijst een erfgenaam aan of iemand die voor een gering bedrag je treintjesboedel mag overnemen (mits die meteen ook alles afbreekt en meeneemt). En er wordt niemand rijk van.

Vandaar dat Harold gewoon de lipjes ombuigt, en ik gewoon de blikken puko-bodem doorzaag.
Die rails heb je voor jezelf, en je doet ermee wat je zinvol vindt.

Repareren na afloop, is ook een optie:

Daar is een ander Märklin setje voor, namelijk deze: Verbindings- en contactmoffen (7595).

Zie de 3railwiki

Kennis van het bestaan van de 7595 leidt tot inzicht in de vormgeving van K-rails, in het bijzonder korte stukjes en gebogen rails. Omdat aan begin en eind altijd verbindings- en contactmoffen moeten zitten, is een minimum aantal bielsen op een rechtlopend stukje rails altijd aanwezig, ook bij wissels, en ook in bogen en in kruisingen.

Die kennis pik je niet op als je alleen maar weet van het bestaan van 7522.
Je kunt vermoeden dat 7522 en 7595 exact op elkaar passen (en dus evenveel bielsen lang zijn),
want anders hadden er ook gebogen stukjes 7522 in de handel moeten zijn, en die zijn er niet ...
Re: Maken Stopsectie met K-rails
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Maken Stopsectie met K-rails
Er bestaat natuurlijk ook een andere manier om stopsecties te maken:
isolatie van de beide spoorstaven in plaats van de middenrails (puko's).
Veel makkelijker, en met een drupje vullende (isolerende) lijm per spoorstaaf op te lossen.

Of, zo je wilt (iets meer werk, maar makkelijker ongedaan te maken), met raillasjes (zie screenshot in bijlage).
Het origineel ervan staat bij de buren (zie screenshot bron), en helaas niet in de 3railwiki.

Daar kom je niet zo snel op (om 2 spoorstaven te onderbreken in plaats van 1)
maar het effect is toch echt het zelfde.

Screenshot Bron:Encyclopedie.Beneluxspoor.net
Voor de "nieuwere" K-rails uit de 2200 serie geldt Code 100 voor spoorstaaf en raillasjes (=2.5 mm hoogte).
Volgens dat schema kom je dan uit op Fleischmann, Peco en Piko
(want Lima is niet meer leverbaar en het oude Roco 2.5 ook niet meer).

Er bestaan isolatieraillasjes en niet-isolerende raillasjes.
Beide zijn handig om op voorraad te houden, als je met K-rails werkt
(het is een K-rails weetje, maar staat nog niet in de 3rail wiki).

De niet-isolerende raillasjes zitten aan elke Märklin rails en er zitten er 2 in een setje 7595.
Isolerende raillasjes koop je van Fleischmann, Peco of Piko.

Wat je even moet leren is hoe je een raillasjes van een K-rails verwijdert (of terug zet) zonder die K-rails te beschadigen.
Daarvoor bestaat een trucje (een K-rails weetje), en dat vind je elders op dit forum,
maar nog niet in de 3rail wiki.
Re: Maken Stopsectie met K-rails
Ik doe het gewoon met een reepje papier tussen de contacten. Het werkt en is zeer goedkoop.
Re: Maken Stopsectie met K-rails
Citaat van: Jan22 op zaterdag 11 december 2021, 07:40:46
...
Wat je even moet leren is hoe je een raillasjes van een K-rails verwijdert (of terug zet) zonder die K-rails te beschadigen.
Daarvoor bestaat een trucje (een K-rails weetje)...

Dank Jan voor je informatie en de rest uiteraard ook.
Dat trucje waar je het over hebt om railasjes van de K-rails te verwijderen zonder de k-rails te beschadigen..... Het is mij wel gelukt om de railasjes er af te krijgen zonder de K-rails te beschadigen maar het is me nog niet gelukt om ze er af te halen zonder het railasje zelf te beschadigen. Die kan, zo lijkt het, de prullebak in. Ik zal nog even zoeken naar de trucje op dit forum, maar mocht jij of iemand anders toevallig het linkje weten dan hou ik me aanbevolen.
Re: Maken Stopsectie met K-rails
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Maken Stopsectie met K-rails
Ik wring de railasjes een beetje open , met n dunne schroevendraaier ,langs de zijkanten , dan schuiven ze er zo af en zijn nog bruikbaar ; easy hoor
Re: Maken Stopsectie met K-rails
is mij nog niet gelukt.. :-( maar goed.... blijven oefen dus.
Re: Maken Stopsectie met K-rails
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Maken Stopsectie met K-rails
Citaat van: PietMarklin op dinsdag 14 december 2021, 20:43:38
Dat trucje waar je het over hebt om railasjes van de K-rails te verwijderen zonder de k-rails te beschadigen.....
Daar zeg je zo wat, ik probeer me even te herinneren waar het stond.
Oh ja.  Een draadje uit 2019 (en dat draadje heet Raillas verwijderen).

Met o.a. dit citaat:
Citaat van: VT601 op donderdag 14 november 2019, 08:16:54
Je kunt de las loswrikken met een schroevendraaiertje tussen railstaaf en las.
Vervolgens met enige krachtinspanning met een combinatietang/platbektang in de lengterichting van de spoorstaaf de las lostrekken.
Daarna kun je meestal de raillas niet meer gebruiken.

en:
Citaat van: Jan22 op donderdag 14 november 2019, 10:20:01
Ik merkte dat er aan de onderkant van de spoorstaaf een klein sneetje zit, en dat de raillas een klein uitsteeksel heeft, wat daar precies in valt.

Dus wat John zegt, klopt, maar met een andere reden:
CiteerVervolgens met enige krachtinspanning met een combinatietang/platbektang in de lengterichting van de spoorstaaf de las lostrekken.
Je moet bij dat trekken een beetje op en neer wrikken om het uitsteeksel uit het sneetje te wippen.

En dan blijft het lasje wel heel, en herbruikbaar.

En nuttige info over allerlei soorten raillassen ...
Re: Maken Stopsectie met K-rails
10 metalen Märklin-raillassen en middenrailaansluitingen: M7595 ten behoeve van de flexrail: M2205.