Na maanden lang bezig geweest te zijn met een marklin tekensjabloon ben ik over gestapt naar SCARM ontwerp software.
Wat een verademing was dat, maar ook weer een ramp, want het werd van gekker naar gekst.
Na dik 30 jaar is dit dus mijn eerste (test)baan die ik daadwerkelijk ga bouwen op een klein kamertje waar ik nu de ruimte en tijd voor heb, de tafel staat al
.
Ondertussen al veel wijzer geworden dankzij de vele nuttige tips en andere informatie die ik hier gevonden heb, die ik weer mee kan nemen in mijn ontwerpen.
Ik wil dus uiteindelijk een baan met zowel analoog en digitaal verkeer, en die komt op zolder als mijn zoon het huis uit is ( kan nog jaren duren
)
Dat wordt dan deels een berglandschap met bergen en druivenvelden, kasteel bovenop een bebosde berg en halverwege een leuk terrasje daaronder een pitoresk (redelijk groot) dorpje met wat kleine akkers of boomgaarden ofzo.
watervalletje en een beekje door het dorp heen. middelgroot station met deels een overkapping.
stukje industrie terrein en rangeer en opstelsporen.
Analoog waar ik door middel van meerdere schaduwstations heel veel treinen kan laten rijden, zodat je niet het idee hebt dat hetzelfde treintje steeds weer voorbij komt.
Digitaal, omdat dat me ook gewoon gaaf lijkt en ik daar ook wat loks en rails van heb.
Daar wil ik me echt verder in verdiepen wat er nog meer mogelijk is.
Verder wil ook bovenleiding gaan gebruiken omdat dat er ook gaaf uit ziet op de modelbaan, het maakt het wat realistiser in mijn ogen.
Maar het allerbelangerijkste is wat ik hier ondertussen geleerd heb:
1. stijgingspercentage 3% is dus 3 meter aan rails wat je nodig hebt om je loks niet te zwaar te belasten. (Nooit geweten, vandaar dat mijn treinen vroeger bijna stilvielen op de heling)
2. blok beveiliging, zodat je treinen niet op elkaar knallen, zoals vroeger.
3. aparte voedingen voor het schakelen van wissels als je met meerdere treinen rijdt, en natuurlijk voor de verlichting
4. treinonderhoud. wat ik aan viezigheid en smeerzooi aantref bij mijn eigen treinen en die ik 2e hands gekocht heb.
badje van wasbenzine doet inderdaad wonderen. evt. nieuwe koolborstels erin en een nieuwe sleper, er voor zorgen dat de massa van het draaistel goed is door middel van een extra draadje, en ga zo maar door.
Elke dag lees ik wel weer wat, wat ik niet wist en me helpt om verder te groeien in mijn passie.
Maar goed hieronder eerst een afbeelding van mijn baan op zolder die te complex is, want je komt nergens bij als er wat fout gaat.
en als laatste mijn testbaan die ik ga bouwen.
Buitenste ring is voor testen schaduwstation en treinen bergop en bergaf.
middelste is voor het testen van de oude treinen
binnenste is voor het testen van de digitale treinen en uitzoeken welk adres ze hebben.
Alle tips van jullie zijn welkom.
zal van tijd tot tijd hier mijn foto's en bevindingen plaatsen.
verder vindt ik het heerlijk om alle ander draadjes te lezen over baanontwerpen, scenery, wheatering etcetera.
Alvast fijne feestdagen voor iedereen.