Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

de zoveelste testbaan maar deze gaat het worden, denk ik

Gestart door marc2109 vrijdag 10 december 2021, 00:24:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
de zoveelste testbaan maar deze gaat het worden, denk ik
Lid sinds: 2020

Eindelijk weer een baantje na 25 jaar:)

offline
de zoveelste testbaan maar deze gaat het worden, denk ik
Na maanden lang bezig geweest te zijn met een marklin tekensjabloon ben ik over gestapt naar SCARM ontwerp software.
Wat een verademing was dat, maar ook weer een ramp, want het werd van gekker naar gekst.
Na dik 30 jaar is dit dus mijn eerste (test)baan die ik daadwerkelijk ga bouwen op een klein kamertje waar ik nu de ruimte en tijd voor heb, de tafel staat al :D.
Ondertussen al veel wijzer geworden dankzij de vele nuttige tips en andere informatie die ik hier gevonden heb, die ik weer mee kan nemen in mijn ontwerpen.
Ik wil dus uiteindelijk een baan met zowel analoog en digitaal verkeer, en die komt op zolder als mijn zoon het huis uit is ( kan nog jaren duren :?)
Dat wordt dan deels een berglandschap met bergen en druivenvelden, kasteel bovenop een bebosde berg en halverwege een leuk terrasje daaronder een pitoresk (redelijk groot) dorpje met wat kleine akkers of boomgaarden ofzo.
watervalletje en een beekje door het dorp heen. middelgroot station met deels een overkapping.
stukje industrie terrein en rangeer en opstelsporen.
Analoog waar ik door middel van meerdere schaduwstations heel veel treinen kan laten rijden, zodat je niet het idee hebt dat hetzelfde treintje steeds weer voorbij komt.
Digitaal, omdat dat me ook gewoon gaaf lijkt en ik daar ook wat loks en rails van heb.
Daar wil ik me echt verder in verdiepen wat er nog meer mogelijk is.
Verder wil ook bovenleiding gaan gebruiken omdat dat er ook gaaf uit ziet op de modelbaan, het maakt het wat realistiser in mijn ogen.
Maar het allerbelangerijkste is wat ik hier ondertussen geleerd heb:
1. stijgingspercentage 3% is dus 3 meter aan rails wat je nodig hebt om je loks niet te zwaar te belasten. (Nooit geweten, vandaar dat mijn treinen vroeger bijna stilvielen op de heling)
2. blok beveiliging, zodat je treinen niet op elkaar knallen, zoals vroeger.
3. aparte voedingen voor het schakelen van wissels als je met meerdere treinen rijdt, en natuurlijk voor de verlichting
4. treinonderhoud. wat ik aan viezigheid en smeerzooi aantref bij mijn eigen treinen en die ik 2e hands gekocht heb. 8o
badje van wasbenzine doet inderdaad wonderen. evt. nieuwe koolborstels erin en een nieuwe sleper, er voor zorgen dat de massa van het draaistel goed is door middel van een extra draadje, en ga zo maar door.
Elke dag lees ik wel weer wat, wat ik niet wist en me helpt om verder te groeien in mijn passie.
Maar goed hieronder eerst een afbeelding van mijn baan op zolder die te complex is, want je komt nergens bij als er wat fout gaat.
en als laatste mijn testbaan die ik ga bouwen.
Buitenste ring is voor testen schaduwstation en treinen bergop en bergaf.
middelste is voor het testen van de oude treinen
binnenste is voor het testen van de digitale treinen en uitzoeken welk adres ze hebben.

Alle tips van jullie zijn welkom.
zal van tijd tot tijd hier mijn foto's en bevindingen plaatsen.
verder vindt ik het heerlijk om alle ander draadjes te lezen over baanontwerpen, scenery, wheatering etcetera.
Alvast fijne feestdagen voor iedereen. :)
Re: de zoveelste testbaan maar deze gaat het worden, denk ik
Citaat van: marc2109 op vrijdag 10 december 2021, 00:24:16

Maar goed hieronder eerst een afbeelding van mijn baan op zolder die te complex is, want je komt nergens bij als er wat fout gaat.


Begrijp ik goed dat je deze baan daadwerkelijk hebt gebouwd?

Gr, Ben.
Re: de zoveelste testbaan maar deze gaat het worden, denk ik
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: de zoveelste testbaan maar deze gaat het worden, denk ik
 @citaat Nee, die heeft hij niet gebouwd.
Re: de zoveelste testbaan maar deze gaat het worden, denk ik
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: de zoveelste testbaan maar deze gaat het worden, denk ik
Wauw, indrukwekkend toekomstperspectief zie ik in die bovenste 2 afbeeldingen.
Maar vindt je niet dat je 'erg weinig' zo van je treinen ziet? Mooi ontwerp, waardoor ze alle kanten op gaan, maar vrij onzichtbaar als je alles af gaat dekken.

Je testbaan is EN functioneel EN redelijk compleet om de eerste jaren door te komen. Zelf heb ik ook een (heel klein) analoog rondje om locs even te laten rijden, voordat ze omgebouwd gaan worden (en zij die dat niet worden, kunnen toch af en toe even hun benen strekken).

Al met al toch nog flink wat meters voor je digitale treinstellen.

Groeten,

Jan
Re: de zoveelste testbaan maar deze gaat het worden, denk ik
Citaat van: marc2109 op vrijdag 10 december 2021, 00:24:16
Digitaal, omdat ... ik daar ook wat loks en rails van heb.
Bij die loks kan ik mij iets voorstellen, maar wat is er digitaal aan rails?
Re: de zoveelste testbaan maar deze gaat het worden, denk ik
Lid sinds: 2020

Eindelijk weer een baantje na 25 jaar:)

offline
Re: de zoveelste testbaan maar deze gaat het worden, denk ik
Nee, nog lang niet.
Maar vindt het ontwerpen van een toekomstige baan al fantastisch om te doen.
Re: de zoveelste testbaan maar deze gaat het worden, denk ik
Lid sinds: 2020

Eindelijk weer een baantje na 25 jaar:)

offline
Re: de zoveelste testbaan maar deze gaat het worden, denk ik
Ja klopt Jan, er is wel heel weinig te zien zo.
Maar goed, het is een zoveelste ontwerp dat ik gemaakt heb en deze is wel gaaf.
Maar je kan niet overal bij.
verder denk ik dat op deze manier de klimspiralen ook te steil worden.
Maar in ieder geval lekker bezig.
Re: de zoveelste testbaan maar deze gaat het worden, denk ik
Lid sinds: 2020

Eindelijk weer een baantje na 25 jaar:)

offline
Re: de zoveelste testbaan maar deze gaat het worden, denk ik
Klopt helemaal Anton,

iets te enthousiast getypt.
Heb ook een beetje K-rails die in het digitale starterspakket zat, vandaar :D.
Re: de zoveelste testbaan maar deze gaat het worden, denk ik
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: de zoveelste testbaan maar deze gaat het worden, denk ik
Ik heb eens even zelf ook in Scarm je onderste baan-ontwerp erin geklopt en je komt ermee ruim boven de 100 stuks rail.

Maar ook wat extra wissels erin gezet. Ook voor de test zeker een leuke baan, maar als je die middelste gewoon bij de buitenste doet, heb je ook nog wat wisselmogelijkheden.

Ik kwam op zo'n 1,40 diepte en 2,50 breedte uit. Maar als je meer ruimte hebt, zou je dus de rechte stukken nog wat uit kunnen breiden.
Re: de zoveelste testbaan maar deze gaat het worden, denk ik
Lid sinds: 2020

Eindelijk weer een baantje na 25 jaar:)

offline
Re: de zoveelste testbaan maar deze gaat het worden, denk ik
Top Johny, goed idee.
dacht aan een rondje om de loks continue te laten rijden en eentje om te kijken hoe ze het doen met een semi schaduwstation.
De buitenste baan heeft dan ook een aansluiting op 4 trafo's.
1 op 100%, en zodra ze bij het "schaduwstation komen" remmen ze af naar 75% en uiteindelijk vlak voor het seinpaaltje op 25 %.
Maar als ik dus de 2e baan bij de buitenste baan betrek, komen er veel meer mogelijkheden tevoorschijn.
Kan je me laten zien wat jij voor iets moois had bedacht?
Re: de zoveelste testbaan maar deze gaat het worden, denk ik
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: de zoveelste testbaan maar deze gaat het worden, denk ik
Jazeker,

Als volgt.

Gele baan, wissels eruit en dan analoog.

Groen en oranje beide digitaal en wissels tussen de spoorlijnen en dus gebruik van alle opstelsporen aan de buitenzijde.

En eventueel daar nog doodlopende sporen aan de uiteinden van de doorrij sporen

Re: de zoveelste testbaan maar deze gaat het worden, denk ik
Lid sinds: 2020

Eindelijk weer een baantje na 25 jaar:)

offline
Re: de zoveelste testbaan maar deze gaat het worden, denk ik
ziet er heel goed uit.
Mijn idee was de binnenste baan met k-rails en digitaal en voor de rest heb ik alleen m rails ter beschikking, dus analoog dacht ik.
Als je deze banen op elkaar aansluit, geeft dat geen probleem dan?
Ik moet me echt eens wat meer gaan verdiepen in digitaal en analoog verkeer.