Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Verlichting in rijtuig 42042

Gestart door Charlemagne donderdag 09 december 2021, 21:00:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verlichting in rijtuig 42042
Onlangs schafte ik een set drie-assige personenrijtuigen aan (42042). Van meet af aan was ik van plan er binnenverlichting in aan te brengen. Ik ben al een tijdje op zoek, maar kan er niets over vinden.

Weet iemand of de gebruikelijke voedingsetjes passen onder deze drie-asser. In de bodemplaat zitten wel gaatjes die erop duiden dat er een sleper onder kan worden gemonteerd.

Ook het demonteren van de rijtuigen lijkt mij riskant. Ik zie geen schroefjes, dus het zou een klikmechanisme moeten zijn. De wagentjes zijn alleen zo fragiel (alles van kunststof), dat ik aarzel eraan te beginnen.

Bij voorbaat dank voor jullie advies!

Karel
Re: Verlichting in rijtuig 42042
Heb inmiddels het dak er voorzichtig af kunnen klikken. Rest nog mijn vraag over de verlichting zelf. Ik ben bang dat dat bij deze drie-assers niet lukt...
Re: Verlichting in rijtuig 42042
 @citaat Zelf wat ledjes monteren?
Re: Verlichting in rijtuig 42042
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Verlichting in rijtuig 42042
Waarom zou dat niet lukken hier ook gedaan (helaas geen foto's)
Wel van deze (zelfde idee)

groet
Harald
Re: Verlichting in rijtuig 42042
 @citaat Dank Harald! Met jouw geweldige voorbeeld erbij moet het lukken. Mooi om te zien hoe jij de massaveer hebt bevestigd. Wellicht kan ik daarvoor de veer onder de middenas gebruiken(?).
Re: Verlichting in rijtuig 42042
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Verlichting in rijtuig 42042
Persoonlijk zou ik stroomvoerende koppelingen inbouwen bij de 3-asser. Vanuit een ander rijtuig 'de sleper' via de koppelingen. Op het rijtuig zelf kan je wel massaveren plaatsen (Zelf even buigen). Hier vind je een voorbeeld van een ombouw van een Marklin rijtuig
Re: Verlichting in rijtuig 42042
 @citaat Dank Wijbe. Bedoel je met "een ander rijtuig" een andere dan de 3-assers?
Re: Verlichting in rijtuig 42042
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Verlichting in rijtuig 42042
Ik heb ook stroomvoeren koppelinen gebruikt onder mijn umbau 3-assers.
En verder de ledprintjes van John, zie ==> Klik
Re: Verlichting in rijtuig 42042
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Verlichting in rijtuig 42042
ik gebruik ze ook maar zonder dat dure inwendige deel.Gewoon een soepel draadje aan het lipje van de koppeling solderen achteraan onder de wagon.Zo kan je ze ook gebruiken in wagons waar dat deel niet past
Re: Verlichting in rijtuig 42042
 @citaat Je bedoelt i.p.v. de Marklinkoppelingen? Soldeer je dan aan het ontkoppellipje en heb je dan voldoende contact?
Re: Verlichting in rijtuig 42042
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Verlichting in rijtuig 42042
 @citaat Ja dat doe ik ook.
Gebruik wel heel dun draad van 0.07mm2 o.i.d., anders beweegt de koppeling niet soepel genoeg.
Re: Verlichting in rijtuig 42042
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Verlichting in rijtuig 42042
ik soldeer aan het lipje dat in de schacht zit.Als koppelingen heb ik de RTS versie.Zijn iets duurder maar beter.
Re: Verlichting in rijtuig 42042
Na veel prutsen proberen met kortere sleepcontacten die allemaal kortsluiting bleven veroorzaken op vooral wissels heb ik op het Youtube kanaal van Ollis Modelbahn Keller
eindelijk de juiste sleper gevonden: de 73301. Wat een verademing! Nergens meer kortsluiting en nagenoeg onhoorbaar. Ook heb ik zijn advies opgevolgd wat betreft massacontact met een paar windingen telefoondraad om de as. Ook dat is een enorme verbetering.
Karel
Re: Verlichting in rijtuig 42042
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Verlichting in rijtuig 42042
Dat is een mooie en handige sleper.

groet
Harald
Re: Verlichting in rijtuig 42042